It's all in the brain...

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Berichtdoor wolkenstein » 18 jul 2007, 16:53

Heeck schreef:Wat verder doordachte Armstrong-zienswijze:

http://www.spaink.net/parool/20060822.html

Vraag aan Wolkjens: Enig idee waarom "we" niet meer wilskracht hebben ??

Roeland

Het is daarom dat ik hier uiterst behoedzaam opereer Heeck, elk woord op een goudschaaltje wegend, ouwe hoelahoeper van me.

Goeie vraag! De één is wilskrachtig van nature en de ander heeft het altijd gemist. Maar in het laatste geval hoeft dat m.i. niet altijd zo te blijven.

a. Opvoeding/informatie kan verandering te weeg brengen lijkt me.
b. Er moet iets te willen (of niet willen) zijn in de eerste plaats, er moet iets te begeren zijn. Een motief, een doel. Het vermogen zich voldoende te kunnen identificeren met een begerenswaardig doel speelt m.i. een belangrijke rol in het genereren van wilskracht.
c. Identificatie hangt m.i. weer samen met andere psychische hoedanigheden zoals creativiteit, voorstellingsvermogen en eigenwaarde en voorbeelden uit de zeer nabije omgeving maar ook uit wereld rondom.
d. Blootstelling aan uitdagingen is bevordelijk voor het ontwikkelen van wilskracht.
e. Positieve bevestiging door de omgeving. Of soms ook prikkelende ontkenning. (uitdaging)
f. Kracht ontstaat door herhaling. Denk aan musculaire opbouw. Maar de wil kan ook getraind worden. Een sukses is belangrijk omdat het de basis legt voor volgende suksessen. 'Zie je wel je kan het'. Force builts on force. Teleurstelling, aan de andere kant, moet daarom vermeden worden want het geeft het verkeerde signaal af.

wolkenstein

Berichtdoor Heeck » 18 jul 2007, 18:31

Merel,

Andere ziektes wel ? En waarom die wel ?
Begin eens met verkoudheid om je vermoeden te onderbouwen.
Misschien wil Wolkens helpen. . .

Want waar ik op aanstuur (Wolkjjens moet het herkennen, net als bij het 6-e zintuig) is de vraag waarom de evolutie ons niet met voldoende wilskracht heeft uitgerust om ziektes "plat te krijgen"; of heeft ons immuunsysteem te weinig wil ???
De punten die je hierboven noemt Wolkens, vind ik geen van alle enig gewicht hebben inzake het per wilskracht genezen.
Die soort wilskracht bracht jij ter tafel, en niet die "gewone" van hierboven.

Roeland
PS
Nog een sterke schrijfster"
Susan Sontag met "Illness as a metaphor"
http://www.susansontag.com/illnessasmetaphor.htm
Vanaf 1978 nog steeds actueel.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor wolkenstein » 18 jul 2007, 19:33

Heeck schreef:Want waar ik op aanstuur (Wolkjjens moet het herkennen, net als bij het 6-e zintuig) is de vraag waarom de evolutie ons niet met voldoende wilskracht heeft uitgerust om ziektes "plat te krijgen"; of heeft ons immuunsysteem te weinig wil ???

De evolutie gaat nog steeds door Heeck! Wetenschap, kennisvergaring, en toepassen van kennis is ook evolutie! Think big man! Niet van dat benauwde.

wolkenstein

Berichtdoor wolkenstein » 18 jul 2007, 19:51

Heeck schreef:Merel,

Misschien wil Wolkens helpen. . .

Want waar ik op aanstuur (Wolkjjens moet het herkennen, net als bij het 6-e zintuig) is de vraag waarom de evolutie ons niet met voldoende wilskracht heeft uitgerust om ziektes "plat te krijgen"; of heeft ons immuunsysteem te weinig wil ???
De punten die je hierboven noemt Wolkens, vind ik geen van alle enig gewicht hebben inzake het per wilskracht genezen.
Die soort wilskracht bracht jij ter tafel, en niet die "gewone" van hierboven.
og steeds actueel.
r.

Ik wordt een beetje ziek van dat zwaarmoedige calvinistische gesomber van jou Heeck. De psyche heeft invloed op onze lichaamsprocessen dat heeft Betz al opgesomd. Laat men daar nu maar op studeren, Wie weet dat we daar over vijftig jaar de vruchten van plukken. En technieken hebben ontwikkeld die de invloed van de mind op het herstel vergroot, neuropsychobiofyschisch onderzoek. Psi onderzoek valt ook niet te versmaden. Daar zijn al heel interessante dingen uit naar voren gekomen.
Als ik in de stemming raak dan wil ik misschien wel een tipje van de sluier oplichten.

Uit de box denken Heeck!

wolkenstein

Berichtdoor Digit » 18 jul 2007, 19:59

Wolkenstein schreef:Psi onderzoek valt ook niet te versmaden. Daar zijn al heel interessante dingen uit naar voren gekomen.

Geef één voorbeeld !

Wolkenstein schreef:Als ik in de stemming raak dan wil ik misschien wel een tipje van de sluier oplichten.

Als het maar absurd genoeg is ben je klaarblijkelijk altijd in de stemming (zie "Zesde zintuig") ! Waarom langer wachten ?

Wolkenstein schreef:Uit de box denken Heeck!

Maar we vermijden wél liever de gecapitonneerde cel !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor wolkenstein » 18 jul 2007, 22:49

Digit schreef:
Wolkenstein schreef:Psi onderzoek valt ook niet te versmaden. Daar zijn al heel interessante dingen uit naar voren gekomen.

Geef één voorbeeld !
Je bent er nog niet klaar voor.

Wolkenstein schreef:Als ik in de stemming raak dan wil ik misschien wel een tipje van de sluier oplichten.

Als het maar absurd genoeg is ben je klaarblijkelijk altijd in de stemming (zie "Zesde zintuig") ! Waarom langer wachten ? Ge kunt het thans nog niet dragen, beste.

Maar we vermijden wél liever de gecapitonneerde cel ! ......hmmm.....beetje duistere symboliek...getormenteerde beeldspraak....hm...

Groetjes, dag hoor,

Digit

wolkenstein

Berichtdoor willem_betz » 18 jul 2007, 22:58

Wolk, wat ben je toch een egoist! :)
Daar zijn al heel interessante dingen uit naar voren gekomen.

Je weet zoveel maar we mogen het niet weten omdat we er nog niet "klaar voor zijn". Grow up man!
Ofwel heb je echt iets interessants te melden, doe het dan, ben je gewoon maar wat aan het BS-n ga dan naar het Mickey Mouse forum of iets dergelijks. daar vinden ze die spelletjes misschien wel leuk.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor wolkenstein » 18 jul 2007, 23:23

willem_betz schreef:Wolk, wat ben je toch een egoist! :)
Daar zijn al heel interessante dingen uit naar voren gekomen.

Je weet zoveel maar we mogen het niet weten omdat we er nog niet "klaar voor zijn". Grow up man!
Ofwel heb je echt iets interessants te melden, doe het dan, ben je gewoon maar wat aan het BS-n ga dan naar het Mickey Mouse forum of iets dergelijks. daar vinden ze die spelletjes misschien wel leuk.

Kom, kom een beetje plagen daar ben jezelf ook niet vies van. Ik heb er gewoon even geen zin in, om het item nu in te brengen.

wolkenstein

Berichtdoor Digit » 19 jul 2007, 09:33

wolkenstein schreef:
Digit schreef:

Geef één voorbeeld !
Je bent er nog niet klaar voor.

Als het maar absurd genoeg is ben je klaarblijkelijk altijd in de stemming (zie "Zesde zintuig") ! Waarom langer wachten ? Ge kunt het thans nog niet dragen, beste.

Maar we vermijden wél liever de gecapitonneerde cel ! ......hmmm.....beetje duistere symboliek...getormenteerde beeldspraak....hm...

Groetjes, dag hoor,

Digit

Je hebt gebrek aan argumenten, Mistbankenstein !

En dus maar uitvluchten !

Over and out,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 10:47

Merel,

Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om dat echt wetenschappelijk te onderbouwen.

En ik kan dus ook alleen maar eerlijk zijn en zeggen, jongens ik heb geen idee, gevoelsmatig heb ik zoiets van ja.. Het moet wel uitmaken, al is het alleen al omdat je doormiddel van positiviteit bepaalde stofjes in je hersens gaat aanmaken die gewoon goed zijn voor het gehele lichaam.

Maar aan de andere kant, jullie hebben hele sterke voorbeelden en argumenten waarom wilskracht niet uitmaakt.

Ik vind het moeilijk en zal er nog eens goed overnadenken en rondzoeken naar info.

groetjes

Merel
Merel

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 13:18

@Merel
Boerenverstand is een van de betere gereedschappen om de eerste flauwekul weg te wieden !
Juist op het terrein van jezelf beter denken is het wijs om een verschil te zien tussen een met wat wilskracht voor je eigen goede humeur zorgen als dat wat tegen zit, of jezelf met wilskracht beter denken als je meer of minder ernstig ziek bent.
Dat laatste "geloof" zou je in de verleiding kunnen brengen beginnende knobbels in je lijf eerst zelf met wilskracht weg te willen denken en dat is levensgevaarlijk.

@Wolkens
Met je overgecultiveerde goedgelovigheid heb ik weinig moeite; je doet maar.
Zodra die gecultiveerde goedgelovigheid van je mensen zou kunnen meeslepen in het idee dat je met wilskracht kunt genezen, dan moest je die grens maar eens beter leren verkennen.
Desnoods met weerzin.
Dus:
* eerst Betz correct aanhalen.
* dan je vermoedens met onderbouwing opwerken tot een toetsbare hypothese

Lukt dat niet, dan je riskante waaspraat intrekken.
Netjes zoals het hoort,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 13:44

@Merel
Boerenverstand is een van de betere gereedschappen om de eerste flauwekul weg te wieden !
Juist op het terrein van jezelf beter denken is het wijs om een verschil te zien tussen een met wat wilskracht voor je eigen goede humeur zorgen als dat wat tegen zit, of jezelf met wilskracht beter denken als je meer of minder ernstig ziek bent.
Dat laatste "geloof" zou je in de verleiding kunnen brengen beginnende knobbels in je lijf eerst zelf met wilskracht weg te willen denken en dat is levensgevaarlijk.

Op de een of andere manier vind ik dit allemaal niet zo prettig klinken omdat ik het gevoel krijg dat ik hier neer wordt gezet als een zweverige clown.
Ik heb nooit beweert dat men moet denken dat wilskracht alleen voldoende is, want dat geloof ik helemaal niet.
Maar een beetje wilskracht is nooit verkeerd en schade zal het niet doen in iedergeval.

Toch denk ik stiekem gevoelsmatig dat er wel degelijk een verband in zit, omdat zoals ik al eerder aangaf bepaalde stofjes die je eigen lichaam aanmaakt bevorderlijk kunnen zijn voor je gezondheid en deze stofjes maak je aan als je positief gemutst bent.

Het is nooit bewezen dat weet ik nou wel. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik een of andere weirdo ben die vind dat chemo afgeschaft moet worden, omdat wilskracht voldoende is.
verre van... jezelf beter denken , dat is kwakpraat maar jezelf stimuleren om te knokken en vol te houden lijkt me niet meer dan normaal advies.

conclusie: WILSKRACHT GENEEST NIET!!!!! maar draagt vast wel een steentje bij al is het maar een kiezel.
Merel

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 13:54

van Dale: Wilskracht => doorzettingsvermogen:
1 volhardendheid, kracht om door te zetten.

Iedereen had het toch wel gewoon over deze wilskracht he, gewoon hele nuchtere pure wilskracht...
misschien is dat t verwarrende wilskracht klinkt zo zweverig, dus hebben sommige mensen er misschien kwakkerigeer beeld van.

groetjes merel
Laatst bijgewerkt door Merel op 19 jul 2007, 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Merel

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 13:56

Merel,

Je beweerde niet etc. . . , dat klopt.
Je beweerde wel dat wilskracht een steentje kon bijdragen.
Maar zoals je het nu omschrijft, daar stem ik soms best mee in: "Altijd en op zijn minst ópgewekt bergafwaarts".

En als je "stiekem" dingen blijft denken die misschien niet helemaal waar zijn, dan kan je altijd een speurtocht openen naar "dopaminen" bijvoorbeeld.

Roeland
PS
Voor een zweverige clown reageer je me toch wat te rationeel ! :wink:
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 19 jul 2007, 13:59

Merel,

Ik zou hier nog eens ten gronde op moeten antwoorden, zoals beloofd aan Aahrgh.

Maar in je meest recente postings kan ik me wél erg goed in terugvinden. Ik heb de strijd tegen kanker nu al drie maal gevoerd, en schijn nog altijd aan de winnende hand te zijn. Ook ik heb positivisme als ondersteunend ervaren, ook al durf ik niet niet beweren dat dat tot de feitelijke genezing heeft bijgedragen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 14:01

[quote]Voor een zweverige clown reageer je me toch wat te rationeel[quote] Gelukkig maar :wink: ...

Dopaminen, is niet zo mijn terrein, kan niet goed tegen drugs... :cry:

En stiekem dingen blijven denken die MISSCHIEN niet helemaal waar zijn, is ook best prettig je zou alles maar zeker weten, dan hadden we dit forum niet en was t leven zo saai.
Nu heb ik nog wat te filosoferen 8)

Groetjes

Merel.

En Digit...dank ik geloof dat ik me in mijn laatste posts ook al een stuk handiger uitdruk dan in het begin...

En misschien in deze topic een beetje stom om te zeggen, maar fijn dat je je niet gek laat maken door die K U T kanker.
En of je positiviteit heeft bijgedragen aan jou genezing??? Wie zal het zeggen???
Merel

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 14:15

Merel,
Misverstandje:
Die dopamine behoort bij de stofjes die je zelf aanmaakt, vandaar mijn hint:
zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopamine
Het komt in het menselijk en dierlijk organisme ook voor als een precursor van de hormonen adrenaline en noradrenaline, dat daaruit door hydroxylering kan ontstaan. Het speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 14:17

ZOOO een enorm misverstandje :oops: maar klopt wel ja, dopamine heet dat heerlijke stofje.
Ja ik had me er al een beetje ingelezen vandaar dat ik dus over de stofjes begon ook. maar ik zal je advies niet in de wind slaan en is kijken wat ik erover kan vinden.

groetjes
Merel

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 14:40

Over "genezende wilskracht".
Vast een eerste opzoek-resultaat:
http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.w ... id=1018240 schreef:. . .Psychotherapie tegen kanker is voor Heijnen geen optie, maar het aanknopingspunt van dopamine is natuurlijk wel interessant, zegt ze. "We starten volgende week dierexperimenten waarin we bij ratten met tumoren direct de hormoonconcentraties benvloeden om te kijken of dat effect heeft op de tumorgroei.". . . .

maar ook een tweede:
http://www.kwakzalverij.nl/pdf/04-02goudenkalf.pdf schreef:................
"Haar (Heijnen) in wetenschappelijke zin kennelijk doodlopend vakgebied is er inderdaad slecht aan toe als nu ME-patiënten tot voorwerp van onderzoek gaan worden. Dat haar leerstoel voorlopig de enige in Europa zal blijven, dat lijkt mij wel zeker: psychoneuroimmunologie: de parapsychologie van de 21ste eeuw.....

Roeland
Laatst bijgewerkt door Heeck op 19 jul 2007, 14:57, in totaal 1 keer bewerkt.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 14:49

We hebben het nu eigenlijk de hele tijd over wilskracht in combinatie met de ziekte kanker, maar hoe zit het eigenlijk bij bijv spierziektes?

Ik heb namenlijk in mijn omgeving iemand gekend met A L S en deze persoon, had in den beginne gelijk nog maar een levens verwachting van 2 jaar.

Toch is het uiteindelijk 4 jaar geworden, ik heb altijd het idee gehad dat dat kwam, omdat deze persoon dus zo ontzettend veel (hebben we m weer) wilskracht had om door te knokken dat ze het heeft weten te rekken, is het niet mogelijk dat een overdreven gevoel van wilskracht en misschien ook wel ontkenning van de ziekte, voor een placebo effect kan zorgen? en dat het wellicht zorgt voor uitstel van executie?

het is natuurlijk ook heel waarschijnlijk dat het gewoon een verkeerde schatting is geweest, maar toch...[/quote]
Merel

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 14:58

zie inmiddels bijgewerkte boodschap vlak voor de jouwe...
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor peterA » 19 jul 2007, 15:02

volgens mij kan (te) veel 'wilskracht' (wat dat ook moge betekenen) evenzeer negatieve consequenties hebben.
Iets te hevig nastreven geeft ook stress.

Het valt me ook op dat mensen vaak wilskracht worden toegedicht als ze iets nastreven wat maatschappelijk goed ligt.
Iemand die zich tot doel stelt zijn hele leven geen poot uit te steken en daar in slaagt zullen we niet gauw als wilskrachtig bestempelen,alhoewel ie wel zijn doel behaalt ,ondanks de sociale afkeuring.

cross topic:
Maakt 'wilskracht' de wil vrijer of onvrijer? :?
Huh?
peterA

Berichtdoor Merel » 19 jul 2007, 15:30

Het valt me ook op dat mensen vaak wilskracht worden toegedicht als ze iets nastreven wat maatschappelijk goed ligt.
Iemand die zich tot doel stelt zijn hele leven geen poot uit te steken en daar in slaagt zullen we niet gauw als wilskrachtig bestempelen,alhoewel ie wel zijn doel behaalt ,ondanks de sociale afkeuring.

indd slim opgemerkt.
Merel

Berichtdoor wolkenstein » 19 jul 2007, 15:39

@ Allen

Ter kennisname:

Some psi researchers and other scientists have been known to argue that there really is no proper applied branch of psi exploration.,, Some say that psi cannot be applied until its existence has been proven to the scientific community. Others, who accept the scientific proofs of psi's existence, argue that it cannot be applied because experimental tests have shown it to be too weak and unreliable. Still others argue that, even if psi is not always reliable, it cannot compete in effectiveness with the technology of today's modern world. Furthermore, in a real-life setting, there is no way to properly distinguish genuine psi functioning from other possible interpretations. If psi exists, its practical application in a consistent, reliable manner still awaits many future developments. Nevertheless there are some potentially promising beginnings.

Aangesneden onderwerpen o.a.

Psionics -- Practical Application of Psychic Awareness

Casino Gambling Simulation 
Psi Healing
Bernard Grad's Research at McGill University
Conceptual Replications of Grad's Research
The Transpersonal Imagery Effect

Researchers in psychoneuroimmunology have determined that individuals can use mental imagery to influence their own physiological states...knip

Het hele verhaal: http://www.williamjames.com/Science/PSIONIC2.htm

wolkenstein

Berichtdoor peterA » 19 jul 2007, 15:58

Beetje jammer dat de naam van William James misbruikt wordt door die zwevers op de site.
Huh?
peterA

Berichtdoor Heeck » 19 jul 2007, 16:15

Wolkens,
Nog even oefenen en je kan niet alleen draadloos via internet met me communiceren, maar ook zonder.
Praktische vraag: wat is jouw PSI-wachtwoord-gevoel dat ik moet opwekken om alleen bij jou binnen te komen ????
(Bestaande uit minimaal 7 gevoels-associaties waaronder 1 onaangename van voor je 12-de, want ik wil niet dat andere meegenieten van onze intimiteiten.)

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 19 jul 2007, 19:57

Puthoff is een Amerikaans pseudo-wetenschapper die als pseudo-psychic de CIA aan een cover-up geholpen heeft voor bepaalde spionnagesuccessen in de SU. Door de SU te laten geloven dat de informatie door "remote viewing" was verkregen, wou men de interne bronnen binnen de SU beschermen. Puthoff heeft hier later handig gebruik van gemaakt om zijn kwakhandeltje te doen renderen.

Er is nog nooit een overtuigend bewijs van "remote viewing" geleverd, tenzij dan voor hyperlichtgelovigen die zelfs geneigd zijn in het "zesde zintuig" te geloven !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor wolkenstein » 20 jul 2007, 20:12

D., H., en P.,

Jullie lijden aan HOS.

wolkenstein

Berichtdoor Heeck » 20 jul 2007, 20:18

wolkenstein schreef:D., H., en P.,
Jullie lijden aan HOS.

Wolkens,
Jij blij dat je het nooit hebt gehad, want ....... :idea:
En pas op: het is nog besmettelijker dan je vreest !
Maar met wilskracht kan je veel kennis buiten de deur houden; kranten voor de ramen is een probaat huismiddel !
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor wolkenstein » 20 jul 2007, 21:12

D., H., en P.,

Oh ja, de engelse, dus internationale term voor HOS is ODS!

sorry,

wolkenstein

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen