Lijken bloeden toch

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Lijken bloeden toch

Berichtdoor Sisyphus » 15 okt 2007, 01:19

"Een jongetje was jarenlang diep overtuigd dat hij een lijk was, hij geraakte niet verlost van dat idee.
Hij komt bij de dokter en legt zijn probleem uit.
De dokter vraagt aan het jongetje of een lijk kan bloeden.
Neen zei het jongetje, waarop de dokter in zijn vinger sneed en hij begon te bloeden.
Het jongetje zei: "Zie je wel, lijken bloeden toch"."

Etienne Vermeersch
(over dogmatisme bij pseudo en para)
Sisyphus
Beheerder

Re: Lijken bloeden toch

Berichtdoor axxyanus » 15 okt 2007, 10:33

Sisyphus schreef:"Een jongetje was jarenlang diep overtuigd dat hij een lijk was, hij geraakte niet verlost van dat idee.
Hij komt bij de dokter en legt zijn probleem uit.
De dokter vraagt aan het jongetje of een lijk kan bloeden.
Neen zei het jongetje, waarop de dokter in zijn vinger sneed en hij begon te bloeden.
Het jongetje zei: "Zie je wel, lijken bloeden toch"."

Etienne Vermeersch
(over dogmatisme bij pseudo en para)

Met alle respect, maar dit lijkt me eerder iemand die lijdt aan het syndroom van Cotard, een aandoening die verwant is met het syndroom van Capgras. In zijn boek Het Bewustzijn - Een Korte Rondleiding oppert V.S. Ramachandran, dat de verbinding tussen de zintuigen en het emotionele centrum verstoord is.

Bij het syndroom van Capgras zou het enkel om een verstoring gaan van de verbinding tussen het visuele centrum en het emotionele centrum. Het gevolg is dat er bij de patiënt geen emotionele reactie optreedt bij het zien van een bekende, waardoor de patiënt het besluit trekt met een dubbelganger te doen te hebben.

Bij het syndroom van Cotard zou het gaan om het totaal ontbreken van emotionele verbindingen met de zintuigen, waardoor het bij de patient totaal ontbreekt aan emotionele reacties die hem doen besluiten dood te zijn.

Ramachandran oppert naar aanleiding van deze syndromen dat emoties blijkbaar heel belangrijk zijn voor ons mensen om tot een rationeel besluit te kunnen komen. De vraag waarmee ik dan ook een beetje zit is of we met een rationele aanpak t.o.v. mensen die in kwakzalverij e.d. geloven wel goed bezig zijn. Misschien dat een efficiëntere aanpak eerder probeert de eventuele emotionele hindernissen op te ruimen die zo'n mensen hebben tegenover de wetenschappelijke uitleg.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 11:23

De mens moet voortdurend het "lijk" of 'de dood' in zichzelve bestrijden .

Door er acht op te slaan dat hij iets 'in zich' heeft dat méér is dan een lijk .

Hoe kan hij dat ?

Door zijn etherlichaam ,zijn astrale lichaam , en zijn "IK" op de juiste wijze (slapend en wakker) met elkaar te verbinden .
Dan kom je ook tot het eeuwige en het onsterfelijke ! :wink:

mvg
De wetenschap denkt wonderbaarlijk logisch, maar dat logische is nog geen werkelijkheid!
Sirius

Berichtdoor Maimoudaki » 15 okt 2007, 11:45

Sirius schreef:De mens moet voortdurend het "lijk" of 'de dood' in zichzelve bestrijden .

Door er acht op te slaan dat hij iets 'in zich' heeft dat méér is dan een lijk .

Hoe kan hij dat ?

Door zijn etherlichaam ,zijn astrale lichaam , en zijn "IK" op de juiste wijze (slapend en wakker) met elkaar te verbinden .

mvg

Huh :?:
Maimoudaki

Berichtdoor peterA » 15 okt 2007, 11:51

Maimoudaki schreef:
Huh :?:

My point exactly!
Huh?
peterA

Berichtdoor TUUR » 15 okt 2007, 16:56

Sirius schreef:De mens moet voortdurend het "lijk" of 'de dood' in zichzelve bestrijden .

Hoe kan hij dat ?

mvg

Heb je hier ook bewijzen voor? Is het astrale lichaam of het etherlichaam al aangetoond bvb? Is een hartslag niet datgene wat een lijk of een leven van elkaar scheidt? Heb je ooit de behoefte gevoeld om te twijfelen aan zaken die nog nooit zijn aangetoond?
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 17:56

TUUR schreef:Heb je hier ook bewijzen voor? Is het astrale lichaam of het etherlichaam al aangetoond bvb? Is een hartslag niet datgene wat een lijk of een leven van elkaar scheidt? Heb je ooit de behoefte gevoeld om te twijfelen aan zaken die nog nooit zijn aangetoond?

Ja , je kan het zien mits de 'levende mens ' te bestuderen, en niet de dode mens of het 'lijk' zoals de wetenschap dat doet .
Zonder een etherlichaam is geen leven mogelijk , gewoonweg .
Als je slaapt ,dan houden hoge geestelijke wezens je bloedsomloop en ademhaling in stand en laden je uitgeputte (van de dagarbeid) etherlichaam wederom op , en daardoor voel je je fit bij het 'ontwaken ' .
Je IK en astrale lichaam verlaten(tijdens het slapen ) het fysieke deel met zijn etherisch lichaam ,(deze twee blijven altijd tezamen ).Slechts bij de dood , zal je etherisch lichaam uiteenvallen en opgaan in de kosmos , gewoolnijk na drie en halve dagen .Dan vervallen ook je astraal lichaam en al je gedachen en herinneringen aan deze wereld , want die zaten opeengeprakt in je etherische lichaam . :wink:
Maar er is nog meer dan wat ik hier vertel , weet je . :roll:
Uiteindelijk blijft slechts je IK over om terug een nieuw lichaam te gaan vormen .

gr
De wetenschap denkt wonderbaarlijk logisch, maar dat logische is nog geen werkelijkheid!
Sirius

Berichtdoor Piet5 » 15 okt 2007, 18:18

Bij dat jongetje bij de dokter, die dacht dat hij een lijk was, waren zijn etherlichaam, astraal lichaam en zijn "ik" goed of fout met elkaar verbonden, Sirius?
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 18:22

Piet5 schreef:Bij dat jongetje bij de dokter, die dacht dat hij een lijk was, waren zijn etherlichaam, astraal lichaam en zijn "ik" goed of fout met elkaar verbonden, Sirius?

Mooie vraag Piet !

Die zijn helemaal niet fout verbonden, natuurlijk, maar de opvoeding (het denken ) maakt dat zoiets gebeurt .
Uit taal ontstaat denken .

Kijk, dit verhaal, weet ik niet of het waar is , ...maar vindt het een mooi verhaal . :P

Het jongetje is een symbool voor de mens in de huidige "vermaterialiseerde " maatschappij die, niet meer kan denken(zoals de meeste mensen overigens ) zoals het hoort,.... en stilletjes aan ten onder gaat en haar eigen graf delft .

Er zullen nog ergere dingen met menswezens opduiken in de toekomst . :wink:

En het is het gevolg , niet van de pseudo 's maar van het niet kunnen denken door de echte wetenschappelijk ingestelden , de orthodoxe wetenschappers of het 'materialisme' die nu de maatschappij maken . :oops:

It's a shame :P
Sirius

Berichtdoor Piet5 » 15 okt 2007, 19:15

Sirius schreef:
Piet5 schreef:Bij dat jongetje bij de dokter, die dacht dat hij een lijk was, waren zijn etherlichaam, astraal lichaam en zijn "ik" goed of fout met elkaar verbonden, Sirius?

Mooie vraag Piet !

Die zijn helemaal niet fout verbonden, natuurlijk, maar de opvoeding (het denken ) maakt dat zoiets gebeurt .

Kijk, dit verhaal, weet ik niet of het waar is , ...maar vindt het een mooi verhaal . :P

Het jongetje is een symbool voor de mens in de huidige "vermaterialiseerde " maatschappij die, niet meer kan denken(zoals de meeste mensen overigens ) zoals het hoort,.... en stilletjes aan ten onder gaat en haar eigen graf delft .

En het is het gevolg , niet van de pseudo 's maar van het niet kunnen denken door de echte wetenschappelijk ingestelden , de orthodoxe wetenschappers of het 'materialisme' die nu de maatschappij maken . :oops:

"Uit taal ontstaat denken." Bij mij juist andersom. De taal, die ik nu type komt voort uit mijn denken.
Het jongetje als symbool voor de mens in de huidige vermaterialiseerde maatschappij is onmaatschappelijk, wat zijn arts doorhad.
En wat die ergere dingen voor de toekomst betreft hoef ik je niet als eindtijdprofeet met als woonplaats de "hemel."
Piet5

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 19:47

Piet5 schreef:
Sirius schreef:

Mooie vraag Piet !

"Uit taal ontstaat denken." Bij mij juist andersom. De taal, die ik nu type komt voort uit mijn denken.
Het jongetje als symbool voor de mens in de huidige vermaterialiseerde maatschappij is onmaatschappelijk, wat zijn arts doorhad.
En wat die ergere dingen voor de toekomst betreft hoef ik je niet als eindtijdprofeet met als woonplaats de "hemel."

Ja, de taal die jij nu typt komt voort uit jou denken, akkoord !

Maar het is nu eenmaal zo dat de mens nooit kunnen denken heeft zonder de taal , okee ?

Jij hoeft mij niet omdat ik véél meer weet dan jij doorhad :idea:
Sirius

Berichtdoor Piet5 » 15 okt 2007, 19:58

"Hemel en aarde zullen vergaan, maar mijn woorden zullen niet vergaan."
Je hebt jezelf daarmee bij mij uit de markt geprezen, Sirius.
Piet5

Berichtdoor Maimoudaki » 15 okt 2007, 20:05

Sirius schreef:
Maar het is nu eenmaal zo dat de mens nooit kunnen denken heeft zonder de taal , okee ?

Niet ok. Er zijn genoeg voorbeelden van patienten waarvan bepaalde gebieden in de hersenen beschadigd zijn (met name Wernicke en Broca) die wel degelijk kunnen denken, hoewel hun vaardigheden om taal te uiten of verwerken beschadigd zijn...
Maimoudaki

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 20:09

Piet5 schreef:"Hemel en aarde zullen vergaan, maar mijn woorden zullen niet vergaan."
Je hebt jezelf daarmee bij mij uit de markt geprezen, Sirius.

Waarom ? Heb jij iets te maken met die oplichters-kerken ?
:wink:
Sirius

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 20:40

Maimoudaki schreef:
Sirius schreef:

Niet ok. Er zijn genoeg voorbeelden van patienten waarvan bepaalde gebieden in de hersenen beschadigd zijn (met name Wernicke en Broca) die wel degelijk kunnen denken, hoewel hun vaardigheden om taal te uiten of verwerken beschadigd zijn...

De hersenen hebben uiteindelijk niet zoveel te maken met denken , ...

Ze zijn natuurlijk nodig daarvoor ...

Denken doe je wel met je hersenen , maar de gedachten zitten uiteindelijk in het etherisch lichaam .

Ik mag je zeggen dat de hersenen niet uitsluitend denken, ook de nieren denken , en ook nog andere organen ...

Er is nu al wetenschappelijk bewezen dat er zo'n 40000 hersencellen in het hart zitten ..

.....kijk, als je slaapt ,dan beginnen je hersenen maar pas een beetje actief te worden ..want als je bij bewustzijn bent dan slapen je hersenen eigenlijk ,...anders zouden zij niet actief kunnen waarnemen . :wink:

Weet je wat dromen is ?

Dromen is dat je de gedachten van je "eigen lichaam "kunt waarnemen , van je eigen organen !

Als je van bijv . "slangen" droomt , dan zijn dat je darmen die je waarneemt , je darmen die liggen te kronkelen , en neem je waar als gewoonweg "slangen ".
Je droomt daarom ook symbolisch

Het heeft temaken met je lever .De lever staat ook in voor '"hallucinaties" weet je .De lever is een tweede "oog " , een tweede waarnemingsorgaan in je lichaam ,naast je eigen oog.
Bij je oog denken de hersenen , en bij je lever denken de 'nieren' .

Als je te 'warm ' hebt dan kan je dromen van een "vurig kacheltje " dat in je omgeving staat . :)

gr
Sirius
Laatst bijgewerkt door Sirius op 15 okt 2007, 21:32, in totaal 13 keer bewerkt.
Sirius

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 15 okt 2007, 20:51

Heb ik ook een etterlichaam?
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Sirius » 15 okt 2007, 21:15

Heb ik ook een etterlichaam?

Waarom zou een ETTER als jij geen ETTER LICHAAM hebben ??? :mrgreen:
Sirius

Berichtdoor wolkenstein » 15 okt 2007, 21:21

Ahum Hauchekorne, als ik zo naar die grote gele puist kijk onder je naam...

wolkenstein

Berichtdoor kire » 19 okt 2007, 19:45

Probeer eens te vatten wat denkt (in het engels mogelijk "conceive" is een beter woord voor "vatten").

Afbeelding
Het zal wel een vis zijn geweest of zoiets.
kire

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen