Rudolf Steiner (nog maar eens een keer)

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Berichtdoor wolkenstein » 23 nov 2007, 01:19

Henriette schreef:als ik dit lees .... verveel ik me echt.

Dag Henriette, als ik de slaap niet kan vatten dan denk altijd even aan jou.

gaap, :wink:

wolkenstein

Berichtdoor Blueflame » 23 nov 2007, 10:07

Sirius schreef:Het erge van het materialisme is dat het gesteund is op de reguliere wetenschap , met de WM al enige waarheidsbron, en dat weet jij best

Neen. De WM is geen bron, maar een controlemechanisme. En dat wil jij vervangen door iets anders. Maar je legt niet uit wat.
Vooruit nu : voor de dag er mee !
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 23 nov 2007, 10:40

Sirius schreef:...Nu denk je wederom zwart-wit en gooit zomaar alles overboord ,en draaft maar door ...
Heb ik ooit gezegd dat het 'materiele ' er niet mag zijn ?
Ik zit toch ook in een fysiek lichaam ,en ben nog steeds geen geest, weet je wel ?
Dat dacht jij maar ...

Sirius,
Nee je hebt het nooit gezegd.
Je hebt je hier wel zo gedragen.
En hier kom je niet ver met bewijs uit het bovennatuurlijk ongerijmde. Al komt het tussen de oren van Steiner vandaan. Jij in je dagelijks leven ook niet, zoals je nu toegeeft.
Laat voor de rest maar, want je debat-schema is nu duidelijk. En de kloof met je dagelijks bestaan ook.

Roeland
PS
Dank dat ik nu ineens weer kan denken.
PPSS
Ben jij reïncarnaat van ene Palmolive en andere pseudoniemen ?
Die hanteert hetzelfde schema om de "evolutie-theorie" buitenspel te zetten.
PPPSSS
Lees ook wat van Plantinga, christelijk filosoof, die hetzelfde schema hanteert om geen antwoord te geven op vragen die onverenigbaar zijn met zijn geloofsachtergrond.
r. :idea:
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Sirius » 23 nov 2007, 11:41

Blueflame schreef:
Neen. De WM is geen bron, maar een controlemechanisme. En dat wil jij vervangen door iets anders. Maar je legt niet uit wat.

Vervang het door het "schouwen " ....====> zou tot veel betere resultaten leiden . :idea:

Heeck schreef:Lees ook wat van Plantinga, christelijk filosoof, die hetzelfde schema hanteert om geen antwoord te geven op vragen die onverenigbaar zijn met zijn geloofsachtergrond.

In de jaren negentig richt Plantinga zich op het naturalisme. Het naturalisme is een vorm van atheïsme die niet alleen de biologische soorten, maar ook het ontstaan van normen en waarden en godsdienst evolutionistisch tracht te verklaren. Plantinga toont aan dat het naturalisme niet kan verklaren hoe het mogelijk is dat mensen zaken kunnen kennen. (Wikipedia)

...dat kon Steiner heus wél .

Henriette schreef:als ik dit lees .... verveel ik me echt.

Je vervelen, is een uitstekende 'meditatie' techniek , en leidt tot geestelijk
welzijn . :lol: Maar het mag niet over wetenschap gaan , uiteraard . :mrgreen:
De wetenschap denkt wonderbaarlijk logisch, maar dat logische is nog geen werkelijkheid!
Sirius

Berichtdoor Heeck » 23 nov 2007, 11:49

Sirius,
Duidelijk niet het stukje Plantinga waar ik je op richtte.
Ontsnappen naar hetgeen je niet hoeft aan te tonen is overduidelijk je kenmerk.
Amusant, maar kan per praktijk nog steeds geen (kennis)zoden aan de dijk zetten.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Sirius » 23 nov 2007, 15:21

En hier kom je niet ver met bewijs uit het bovennatuurlijk ongerijmde. Al komt het tussen de oren van Steiner vandaan. Jij in je dagelijks leven ook niet, zoals je nu toegeeft.

Heeck,

Als je het over de werkelijkheid wil hebben :

Het bovennatuurlijke van Steiner staat korter bij de "werkelijkheid" dan de relativiteitstheorie mét Einsten én de wetenschap samen in één potje . :wink:
De wetenschap denkt wonderbaarlijk logisch, maar dat logische is nog geen werkelijkheid!
Sirius

Berichtdoor tool » 23 nov 2007, 15:39

Sirius schreef:Ik zou het wel leuk vinden hoe is om geest te zijn

Je zult mss zwaar ontgoocheld zijn!

Sirius, nog een vraag ivm Alzheimer:
Sirius schreef:Leef niet materialistisch en je zal het ook niet krijgen

Zou er dan geen enkel nonneke of paterke die vroom en in armoede in de kloosters leven Alzheimer hebben?

Grtz
Tool
I must arm myself to fight you by making weapons out of my imperfections.
tool

Berichtdoor willem_betz » 23 nov 2007, 18:16

Tool:
Zou er dan geen enkel nonneke of paterke die vroom en in armoede in de kloosters leven Alzheimer hebben?

Wat een reductionistische materialistische vraag! :lol:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Henriette » 23 nov 2007, 19:58

:lol:

@ Wolkenstein

Ha die Wolkenstein, als ik écht nog even wakker moet blijven denk ik altijd nog even aan jou :shock:

:wink: Henriette
Henriette

Berichtdoor Blueflame » 23 nov 2007, 22:13

Sirius schreef:
Blueflame schreef:

Vervang het door het "schouwen " ....====> zou tot veel betere resultaten leiden . :idea:

Jij hebt nu wel genoeg cirkeltjes gedraaid, Sirius.
Over en uit.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 24 nov 2007, 01:58

Henriette schreef::lol:

@ Wolkenstein

Ha die Wolkenstein, als ik écht nog even wakker moet blijven denk ik altijd nog even aan jou :shock:

:wink: Henriette

Henriette, je kan echt niet meer stuk!

nimmer nooit,

:D
wolkenstein

Berichtdoor zuurSTOF » 24 nov 2007, 15:15

Sirius schreef:Het bovennatuurlijke van Steiner staat korter bij de "werkelijkheid" dan de relativiteitstheorie mét Einsten én de wetenschap samen in één potje . :wink:

Juist! Als het theoretische te ingewikkeld is, is een alternatieve uitweg een sussend dekselke. Nu ja, iedereen heeft een hobby nodig waarbij hij/zij zich goed bij voelt. En als het nog eens een bovennatuurlijk verschijnsel teweeg brengt, sta je inderdaad ver boven de wetenschap. Houden zo!
zuurSTOF

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 28 nov 2007, 20:35

Juist! Als het theoretische te ingewikkeld is, is een alternatieve uitweg een sussend dekselke

Ik vermoed dat het anders zit:

Als de praktijk van het dagelijkse leven of de werkelijkheid te ingewikkeld blijkt, is als alternatief een vlucht in de theorie een uitweg.

Groet

Ramon
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Heeck » 29 nov 2007, 09:45

Ramon De Jonghe schreef:
Juist! Als het theoretische te ingewikkeld is, is een alternatieve uitweg een sussend dekselke
Als de praktijk van het dagelijkse leven of de werkelijkheid te ingewikkeld blijkt, is als alternatief een vlucht in de theorie een uitweg.
Groet
Ramon

Ramon,
Hier een duidelijke illustratie van wat je bedoelt:
http://miraclemineral.org/aboutauthor.php schreef:.....The formula was a simple health drink that had already been used for years for other reasons. 
Jim drastically improved the effectiveness by adding a few drops of vinegar to the drink. 
Since that time thousands of cases of many different diseases have been treated with complete success.
.........Jim's immediate goal is to return to Africa to eliminate all of the malaria in a single African nation in order to prove to the world that it is possible.

:mrgreen: :mrgreen:
Of deze kennelijke concurrent bij het bestrijden van malaria :
http://www.thenewknowledge.com/ schreef:My name is Robert Ginsburg and I am one of the few people in the world trained in this powerful new approach. The results my clients experience clearly signal positive and dramatic change is ahead in health care. Surgeries and hospitalizations have been avoided. Health problems considered hopeless have been helped.

:mrgreen: :mrgreen:

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor zuurSTOF » 29 nov 2007, 22:56

Ramon De Jonghe schreef:

Groet

Ramon

Dagelijks zet ik heel wat theorie om in praktijk, regelmatig vlucht ik deze werkelijkheid om even weg te zinken in een leuke roman waarbij een lekker alcoholische drank me regelmatig even de realiteit laat proeven om daarna nog dieper weg te zinken.

H-Brusselmans en (een) koele Duvel zal het deze avond worden.
zuurSTOF

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 30 nov 2007, 20:26

H-Brusselmans en (een) koele Duvel zal het deze avond worden

Dat is tenminste een Duvel die via experiment kan worden aangetoond. :twisted:

Ramon, Hier een duidelijke illustratie van wat je bedoelt:

Eerlijk, Heeck, ik zie het verband niet. Wat bedoel je dat ik zou bedoelen? :?:

Ramon
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Heeck » 30 nov 2007, 22:45

Ramon,
Dat was me zo duister dat ik maar een paar voorbeelden heb gegeven op grond waarvan je misschien duidelijkheid zou gaan verschaffen over wat je in alle helderheid zou hebben bedoeld.
Ramon schreef:...is als alternatief een vlucht in de theorie een uitweg.

Had kunnen betekenen:
* Vlucht in de theorie van Steiner
* Vlucht in een gelagkamertafel-theorie
* "Vlucht" in de werkelijkheid van een wetenschappelijke theorie.
* Vlucht in iemands privé-hartelapjes-theorie over reïncarnatie, bescherm-engelen, of Roryvyanes van ons Friese medium Sonja de Vries of Jomanda
* Vlucht in de migraine-genezings-theorie van eigen maaksel
* etcetera

Je was voor mij onbegrijpelijk vaag over wat je met "de theorie" zou hebben kunnen bedoelen. Dat is alles.

Roeland
PS
Ik loop met je mee als je had willen beweren dat voor velen de werkelijkheid te gecompliceerd is en dat ze dan vluchten in een eenvoudiger maar ook nog onjuist model van de werkelijkheid zoals dat van Steiner bijvoorbeeld of de EO met een letterlijke schepping in 7 dagen inclusief rust.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 01 dec 2007, 11:51

Heeck,

Met theorie bedoelde ik daadwerkelijk theorie in het algemeen, niet een of andere theorie.
Ik heb niets tegen theorie, maar wilde gewoon aangeven dat er mensen zijn die erin vluchten aan de werkelijkheid te ontsnappen. (wat een illusie is)

Groet

Ramon
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Heeck » 01 dec 2007, 17:04

Ramon,
Het is mij geen steek duidelijker geworden wat je bedoelt, terwijl ik een paar voorbeelden van de verschillende soorten theorie aangaf.
Ik neem maar aan dat je het met mijn PS eens probeert te zijn.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 26 feb 2008, 11:05

Voor wie geïnteresseerd is: Helmut Zander, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Berlijn, schreef een lijvig (1800 blz) boek over Rudolf Steiner en zijn antroposofie. Het werd uitgegeven in 2007.

In een interview licht de auteur alvast een tipje van de sluier op. Opmerkelijk is dat hij de inhoud van de steinerscholen letterlijk een 'black box' noemt.
http://www.youtube.com/watch?v=j7t8uZeup8w
Ramon De Jonghe

Berichtdoor take » 26 feb 2008, 11:18

Ramon De Jonghe schreef:Voor wie geïnteresseerd is: Helmut Zander, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Berlijn, schreef een lijvig (1800 blz) boek over Rudolf Steiner en zijn antroposofie. Het werd uitgegeven in 2007.

In een interview licht de auteur alvast een tipje van de sluier op. Opmerkelijk is dat hij de inhoud van de steinerscholen letterlijk een 'black box' noemt.
http://www.youtube.com/watch?v=j7t8uZeup8w

Jammer genoeg niet in het engels, anders had ik er een gekocht.
Mevrouw Sickesz is een kwakzalver.
take

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen