...

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

...

Berichtdoor Henriette » 29 aug 2007, 18:42

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor willem_betz » 29 aug 2007, 19:19

Als iemand de grens tussen binnen- en buitenwereld niet goed meer kan onderscheiden, of anders gezegd het verschil tussen werkelijkheid en fantasie, krijg je allerlei rare reacties, hallucinaties, uit het lichaam treden, mariaverschijningen, UFO's zien, contact met aliens, denken dat je Napoleon bent....
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Henriette » 29 aug 2007, 23:09

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor willem_betz » 29 aug 2007, 23:53

Boeiende vragen, ik denk niet dat er een antwoord op gekend is hoe en in welk deel van de hersenen dat gebeurt. Wat we wel weten is dat die grens vervaagt onder invloed van drugs, alcohol, bepaalde ziekten, magnetische stimulatie.... Een van de resultaten kan zijn, dat men zich één gaat voelen met de ganse kosmos, wat je wel eens hoort van religieuze en andere trippers.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: zelfbewustzijn

Berichtdoor peterA » 31 aug 2007, 15:27

Henriette schreef:gek toch... coördinatie tussen zicht en aanraking geeft ons het gevoel/wijst ons op wat ons lichaam is.
Of dat klopt is even secundair :lol:

Sacks schrijft over een man die zijn been uit bed wilde gooien omdat hij het niet als 'eigen' zag,proprioceptieve signalen uit dat been bereikten de centra niet waar die verwerkt worden.Ook schrijft ie overeen vrouw die in elkaar zakte als ze de ogen dicht deed terwijl ze stapte,ook zij ontving de proprioceptieve signalen niet uit haar benen waardoor ze had aangeleerd enkel op visuele info voort te gaan.(in normale omstandigheden worden die beide informatiesystemen gecombineert)

Wat zou ons erop wijzen wat ons 'ik' is?
Dat zullen toch vergelijkbare 'aftastmechanismen' zijn...

Interoceptie schijnt daar belangrijk te zijn,oude functies (spijsvertering,hartritme,bloeddruk,temperatuursregeling) werden later in de evolutie ingezet om emoties teweeg te brengen,emoties die heden (groten)deels onze gevoelswereld bepalen.Interoceptie is dus mi een belangrijk ,ik-eigen,aftastmechanisme als je't over bewustzijn en 'ik' hebt.

dat daarnaast nog veel eigenschappen je ik-gevoel bepalen zal duidelijk zijn (ideale zelf,ideale partner,moeder,vader,werknemer/gever,forumganger...de eisen/wensen van je naaste omgeving.....) maar deze zijn toch allemaal eerder 'wij' dan 'ik'

Dat je ik bepaald wordt door de grens die je trekt lijkt me een moeilijk houdbare stelling,aangezien er dan eerst een ik moet zijn die grenzen trekt voor de volgende ik door die grenzen wordt bepaald,een continuum van ikken?
Huh?
peterA

Berichtdoor Henriette » 31 aug 2007, 17:41

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor windsurfer » 31 aug 2007, 18:57

Op het niveau van de persoonlijkheidsleer, is je 'ik' ofwel je ego, een integratie. De rijpheid van de persoonlijkheid, geeft aan hoe 'geintegreerd' je ego is. De grens is objectconstantie, de enige persoonlijkheidsorgansiatie die dit bereikt heeft is de neurotische persoonlijkheidsorganisatie. Bij psychose is er sprake van desintegratie. Egogrenzen vervagen, en binnen- en buitenwereld zijn niet duidelijk afgegrensd.

Maar er is nog iets anders. Bij bepaalde persoonlijkheidspathologie, met name die uit het A cluster, is er sprake van een chronische realiteitstoetsingsproblematiek. De persoonlijkheidsstructuur, die op een continuum van onrijp (psychotische persoonlijkheidsorganisatie) via enkele varianten van de borderlinepersoonlijkheidsorganisatie naar de neurotische persoonlijkheidsorganisatie loopt, wijst op de mate van integratie van het ego. Een andere variabele is de kwetsbaarheid in termen van hoeveelheid stress die nodig is om desintegratie te bewerkstelligen.

voorbeeld: de antisociale persoonlijkheidsstoornis is een cluster B. De persoonlijkheidsorganisatie is doorgaans borderline, en de kwetsbaarheid is laag.

Een schizotypische persoonlijkheidsstoornis is cluster A, de persoonlijkheidsorganisatie overwegend psychotisch, en de kwetsbaarheid hoog.

Borderliners in termen van dsm IV zijn cluster B, vrijwel allen persoonlijkheidsorganisatie borderline (er zijn meerdere variaties in typen en mate van kwetsbaarheid).
windsurfer

Berichtdoor peterA » 31 aug 2007, 20:58

Henriette schreef:
Stel bijv. dat we alleen zouden ruiken ... hoe zou ons bewustzijn er dan uitzien? We tasten dan de wereld af met onze neus maar ruiken onszelf niet goed => ergo onvoldoende onderscheid.
Laat ik nou net 'het parfum' aan't lezen zijn!
Huh?
peterA

Berichtdoor Henriette » 31 aug 2007, 21:55

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor peterA » 03 sep 2007, 12:07

windsurfer schreef:Op het niveau van de persoonlijkheidsleer, is je 'ik' ofwel je ego, een integratie. De rijpheid van de persoonlijkheid, geeft aan hoe 'geintegreerd' je ego is.

Windsurfer,
Mag ik even muggeziften? ik vermoed dat je't over Kernbergs ideeen hebt
In deze zin zeg je eerst dat je ik/ego een integratie is,en verder stel je je ik/ego moet integreren.
Een beetje tegenstrijdig voor mij op't eerste zicht.
Kernbergs ideeen interesseren me wel daarom vraag ik even verduidelijking.
Huh?
peterA

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:24

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:35

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:42

...
Henriette

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:45

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:45, in totaal 3 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:55

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 04 feb 2008, 23:57

De oorsprong van wetenschap is exploratiedrang.
Uitproberen en observeren, proberen om patronen te ontdekken.

De oorsprong van wetenschap ligt in de behoefte van een organisme om te anticiperen op aspecten van zijn omgeving.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 05 feb 2008, 00:00

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 05 feb 2008, 00:02

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 05 feb 2008, 00:26

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 17 sep 2009, 09:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 05 feb 2008, 00:32

achteruit, vooruit...thangt er maar vanaf waar je staat niewaar?
klopt, vandaar mijn opmerking: chronologisch gezien. :wink:

Ik ga lekker slapen (en dromen) ... welterusten :)
Henriette

Berichtdoor Henriette » 06 feb 2008, 21:45

Bovenstaande is geen serieel monoloog maar het resultaat van een vertrek van gesprekspartner in deze.

Geen zin om mijn posts weg te halen.

groetjes, Henriette

[edit Blueflame, 08-02-2008, 00:30] Wat Henriette hier schrijft klopt. Het was anvankelijk geen monoloog.
Henriette

Re: zelfbewustzijn

Berichtdoor TUUR » 07 feb 2008, 12:17

Henriette schreef:http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/36331177/

gek toch... coördinatie tussen zicht en aanraking geeft ons het gevoel/wijst ons op wat ons lichaam is.
Of dat klopt is even secundair :lol:

Wat zou ons erop wijzen wat ons 'ik' is?
Dat zullen toch vergelijkbare 'aftastmechanismen' zijn...

Ik weet wel dat volgens bepaalde theorieën (ik meen psychoanalytici) je 'ik' onderscheid leert maken in je vroegste jeugd omdat ie zich leert spiegelen aan belangrijke ander (meestal moeder) of iets dergelijks.

Maar dat weet ik zonet nog niet... zoek ook niet bepaald in die richting antwoord.

Reflectie lijkt me essentieel voor zelfbewustzijn, je intellectueel kunnen spiegelen zeg maar.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor TUUR » 07 feb 2008, 12:19

willem_betz schreef:Als iemand de grens tussen binnen- en buitenwereld niet goed meer kan onderscheiden, of anders gezegd het verschil tussen werkelijkheid en fantasie, krijg je allerlei rare reacties, hallucinaties, uit het lichaam treden, mariaverschijningen, UFO's zien, contact met aliens, denken dat je Napoleon bent....

Dan moet een hond bvb toch ook over een zeker zelfbewustzijn beschikken? Anders zou dat beestje toch ook niet kunnen functioneren, laat staan in een sociale context. Ik haal de hond aan omdat ik hoop dat er wat bewustzijn aanwezig is als mijn hond me aankijkt. :wink:
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor peterA » 07 feb 2008, 14:18

TUUR schreef:
willem_betz schreef:Als iemand de grens tussen binnen- en buitenwereld niet goed meer kan onderscheiden, of anders gezegd het verschil tussen werkelijkheid en fantasie, krijg je allerlei rare reacties, hallucinaties, uit het lichaam treden, mariaverschijningen, UFO's zien, contact met aliens, denken dat je Napoleon bent....

Dan moet een hond bvb toch ook over een zeker zelfbewustzijn beschikken? Anders zou dat beestje toch ook niet kunnen functioneren, laat staan in een sociale context. Ik haal de hond aan omdat ik hoop dat er wat bewustzijn aanwezig is als mijn hond me aankijkt. :wink:

Dat een hond zich bewust kan zijn van een groot aantal aspecten van zijn omgeving staat buiten kijf en als je weet dat het menselijke zelfbewustzijn vooral tot uiting komt door het autobiografisch geheugen dan kom je er niet onderuit,ook een hond heeft een zelfbewustzijn en een autobiografisch geheugen. Hun leervermogen valt ook niet te onderschatten,ze passen zich bvb moeiteloos aan aan een 'onnatuurlijke' stedelijke omgeving,kijken voor ze de straat oversteken en lopen op het voetpad.
Huh?
peterA

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen