Cultuur, beschaving etc.

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Cultuur, beschaving etc.

Berichtdoor FonsV » 23 okt 2006, 14:22

In mijn lijfblad las ik deze morgen: Autochtone inwoners van de Arabische stadstaat Dubai (200.000 zielen) willen dat hun cultuur door de toeristen wordt gerespecteerd.

Voor de Arabieren is Dubai een Arabische topprestatie, en westerlingen hebben de stad in hun hart gesloten omwille van de eindeloze zonneschijn en de luxueuze levensstijl: met meer dan 150 nationaliteiten en bijna evenveel culturen is Dubai een van de meest 'gevarieerde' steden in het Midden-Oosten.

Sinds begin oktober is het hommeles. Een Engelstalige krant kaartte het groeiend gebrek aan respect voor moslimgebruiken tijdens de ramadan aan: ˜Teveel bloot mensenvlees tonen is in een moslimland altijd verkeerd maar de belediging wordt vooral tijdens de ramadan scherper aangevoeld".

Daar gaan we weer!!! :?

Uit hetzelfde lijfblad: Negentig jaar geleden werd de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden opgericht. Reden voor een symposium op 28 en 29 oktober met o.a. Mark Heirman, die gaat betogen: ˜Culturen verdelen wat verenigd is, terwijl beschavingen verenigen wat verdeeld is".

Wanneer heb je het nu over een 'cultuur' en wanneer over een 'beschaving'? Iedere cultuur - denk ik - vindt zichzelf de beste en alle andere op zijn minst minder goed. Wordt de eigen cultuur ook de meest beschaafde gevonden? Door de andere culturen waarschijnlijk niet. Is de ene cultuur meer beschaafd dan de andere of zijn er maar twee mogelijkheden: een cultuur óf beschaafd óf onbeschaafd? En... wat is de meetlat?

Sinds de intocht van de toeristen met hun andere culturen staan overal in Dubai, ook voor de kust in zee, enorme bouwprojecten in de steigers, is er teveel verkeer, ongewenst grote inflatie, stijgende criminaliteit en een snel oplopend echtscheidingspercentage.

Een toerist protesteerde in dezelfde Engelstalige krant: ˜Hallo, dit is 2006, niet 1666! Wat is er mis met de kledingstijl van westerse vrouwen? Wil Dubai de sprong niet maken naar een tijd waarin vrouwen niet langer als tweederangsburgers worden beschouwd"?
In het Westen staat op een autobeurs bij ieder nieuw type tenminste één half blote vrouw. Cultuur of beschaving?

Abdulkhaliq Abdallah (waarom altijd zulke moeilijke namen?), hoogleraar politieke wetenschappen aan de universiteit van de Verenigde Arabische Emiraten zegt: "Dubai kan nooit een smeltkroes van culturen worden omdat buitenlanders niet in aanmerking komen voor het staatsburgerschap. Het is een aanzienlijk experiment in sociale tolerantie en zou ook als zodanig gepromoot moeten worden. Maar tolerantie moet niet ten koste gaan van onze nationale eigenheid". Dus: ' beschaving verenigt culturen' is niet waar of onhaalbaar?

Maya Rashid Ghadeer, columniste (vrouw) van de krant Al Bayan schrijft: "De meeste locals zijn bang dat ze hun 'identiteit' kwijt raken". 200.000 locals tegenover 1 1/2 miljoen expats.

Nou heb ik al vijf grootheden:'cultuur', 'beschaving', 'tolerantie', 'nationale eigenheid' en 'identiteit'. Zijn die te combineren en, zo ja, hoe dan?

Dat stomme lijfblad ook! Zit ik wéér met een probleem! En ik zat al met 'contradicties in de bijbel', 'vloeken in het openbaar', 'discussiëren met fanatiekelingen' (onee: met fanatieke gelovigen). Kommervolle tijden beleven we. :shock:

Groeten.

Fons.
Laatst bijgewerkt door FonsV op 19 jul 2007, 18:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die 'god' nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
FonsV

Berichtdoor mr funny 04 » 23 okt 2006, 23:51

het probleem met die mosims is dat ze teveel verwachten dat jij je aanpast aan hun religieuze gewoonten: Als er een mening verkondigd wordt over de islam dan wordt dit zwaar veroordeeld, Loop je als toerist rond in je zwembroek dan vindt men dit provocerend enz. Je kunt dan inderdaad wel zeggen dat je je wat moet aanpassen maar zij moeten dit ook evengoed doen. Zij lopen ook met hun sluiers rond in de straten. Waarom zou je dan niet als toerist in je zwembroek mogen lopen. Het punt is men maakt dubai toeristisch en men ziet de toeristen graag komen: financiele bron. Dit is hun volste recht maar men weet evengoed dat er ook keerzijden verbonden zijn aan het toerisme.

m.v.g,
Een mens tracht zoveel mogelijk te weten want er is al genoeg dat hij niet kan vatten...
mr funny 04

Berichtdoor Thomas » 28 okt 2006, 12:59

Het leven in deze globalistisch wordende wereld, breekt uit haar vastgelegde culturele strakke voegen. Toeristen, handelaars, internet ... een uit de voegen doen barsten van eenduidige wereldbeelden. Zolang conflicten niet uit de hand lopen kunnen ze groeibevorderend zijn en tot elkaar leren kennen en respecteren leiden. Men leert van elkaar en komt tot een verhouding tussen de overtuigingen onderling. Dat onoverzichtelijk proces van uitwisseling van gewoonten, denkwijzen en gebruiken trachten te beheersen en te controleren is geen goede zaak. De geloofscrisisen in doorbreken van mythische wereldbeelden hun werk laten doen, hoe pijnlijk ook voor de betrokkenen.
Thomas

Re: Cultuur, beschaving etc.

Berichtdoor wolkenstein » 31 okt 2006, 11:36

FonsV schreef:In mijn lijfblad las ik deze morgen: Autochtone inwoners van de Arabische stadstaat Dubai (200.000 zielen) willen dat hun cultuur door de toeristen wordt gerespecteerd.

Voor de Arabieren is Dubai een Arabische topprestatie, en westerlingen hebben de stad in hun hart gesloten omwille van de eindeloze zonneschijn en de luxueuze levensstijl: met meer dan 150 nationaliteiten en bijna evenveel culturen is Dubai een van de meest 'gevarieerde' steden in het Midden-Oosten.

Die 'gevarieerde' steden zijn merendeels gebouwd door onder valse voorwaarden geronselde bouwvakkers uit india. Eenmaal hoog op de steigers bleken alle loonafspraken trillende luchtspiegelingen. Bij 55 graden Celsius gewoon doorbuffelen graag voor een uitgeknepen hongerloontje. 's Avonds koest je schrootkot in en op een lullig fornuisje je prakkie bereiden. Klachten? Voor jou een gretige sloeber uit china die het wel pikt voor nog minder.

Conform een onthullende tv documentaire van ik meen de VPRO of de NOS.

Beschaving?

Ik zou daar nog geen blote poot willen zetten.
wolkenstein

Berichtdoor theophrastus » 05 nov 2006, 20:46

Altijd wel voor ogen houden dat het nét deze gang van zaken is waardoor wij onze huidige levensstandaard hebben. Als jij een hemdje kan kopen bij Zeeman voor 3€ is dat wel natuurlijk juist daardoor. En die redenering kan je doortrekken voor zowat alle gebruiksgoederen die wij in het Westen bezitten.
theophrastus

Berichtdoor wolkenstein » 06 nov 2006, 00:45

theophrastus schreef:Altijd wel voor ogen houden dat het nét deze gang van zaken is waardoor wij onze huidige levensstandaard hebben. Als jij een hemdje kan kopen bij Zeeman voor 3€ is dat wel natuurlijk juist daardoor. En die redenering kan je doortrekken voor zowat alle gebruiksgoederen die wij in het Westen bezitten.

Ik koop geen hempies bij Zeeman. Maarre,.. je hebt gelijk.
wolkenstein

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen