De aanwezigheid van de tijd

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

De aanwezigheid van de tijd

Berichtdoor Bobby17 » 03 mei 2018, 16:55

In verband met de tijd bestaat enkel de aanwezigheid van de tijd en de afwezigheid van de tijd.
Maar de afwezigheid van de tijd heeft en had, vanwege zijn afwezigheid, geen tijd om de aanwezigheid van de tijd te onderbreken en dat maakt zowel het verleden als de toekomst oneindig.
In andere simpele woorden, de afwezigheid van de tijd heeft en had, vanwege zijn afwezigheid, geen tijd om te bestaan en heeft dus nooit bestaan en zal nooit bestaan zodat enkel de aanwezigheid van de tijd heeft bestaan en zal bestaan en dat maakt zowel het verleden als de toekomst oneindig.
En wanneer het verleden oneindig is, is dat een beëindigde oneindigheid en dat is een toepassing van het onmogelijke.
Bobby17

Re: De aanwezigheid van de tijd

Berichtdoor pitman » 03 mei 2018, 19:03

Voor de Big Bang was er geen tijd als ik me goed herinner,

grtn
pitman

Berichtdoor Digit » 03 mei 2018, 19:37

pitman schreef:Voor de Big Bang was er geen tijd als ik me goed herinner,

Dus was er ook géén 'vóór de Big Bang'.
Overigens, in coherente subatomaire systemen ziet het er naar uit dat de tijd niet bestat, zie non-localiteit!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor LORENZO » 13 mei 2018, 18:43

Vind ik een goede post Digit.

Tijd lijkt simpel, totdat je het probeert te definiëren of je je afvraagt wat het eigenlijk is.

Als er 1 ding is dat ik me afvraag wat de betekenis daar juist van is, is het wel de niet-lokaliteit.

Ik denk dat normaalgezien de niet-lokaliteit enkel spreekt over de microscopische wereld en niet over de macroscopische.

Informatie kan niet sneller dan c verstuurd worden.
Ook is er nog nooit retrocausaliteit kunnen aangetoond worden.

Tijdreizen in onze macroscopische realiteit zou ook leiden tot paradoxen. Bijvoorbeeld de zogenaamde grootvaderparadox. Als ik naar het verleden reis om mijn grootvader te vermoorden, dit nog voor mij vader geboren was;
dan zit ik met een probleem; want als ik dat doe, dan zal mijn vader nooit bestaan en ik ook niet. Als ik niet besta kan ik ook niet terugreizen naar het verleden om mijn grootvader te vermoorden.

Ook is er de tweede hoofdwet van de thermodynamica die de zogeheten tijdpijl definieert en zegt dat in een gesloten systeem de entropie toeneemt. Geeft deze dan geen objectieve tijdpijl aan, ongeacht aan wat er zich in ons hoofd afspeelt?

De natuurkunde beschrijft de wereld mathematisch, wat heel goed is. Maar is er geen risico dat werken met wiskundige objecten (die onveranderlijk zijn) je dan ook een beschrijving van de wereld krijgt die onveranderlijk is? Hebben we de tijd eventueel teveel genegeerd?

Als je met de Wheeler-DeWitt-vergelijking de relativiteit met de quantummechanica verbindt, krijg je een vergelijking zonder t. Relativiteit en QM passen dus niet goed bij elkaar. Of toch?

Ik moet wel zeggen, dat hoe meer ik lees over deze dingen, hoe meer ik het gevoel heb dat ik het niet weet.
Het lijkt erop dat we voor zo'n problemen een nieuwe fysica zullen nodig hebben die nu nog niet bestaat.
Daar ik geen Einstein ben, maar hoogstens een geïnteresseerde leek, die zelfs geen fundamentele natuurkunde heeft gestudeerd, zal dit zeker niet van mij komen. Ik wens anderen die dit potentieel wel hebben alle succes toe en blijf benieuwd naar de toekomst.

Persoonlijk ben ik heel hardnekkig en geloof ik dat de tijd niet stilstaat en maar in 1 richting gaat. Ik denk dat veel mensen dat zo aanvoelen. Maar het is niet omdat ik dat geloof dat het daarom zo is. Misschien moet ik voorzichtiger zijn en eerder denken ik weet het niet zeker. Zo laat ik alle pistes open en zie wat de wetenschap mij in de toekomst zal brengen.

Ik herinner mij te lezen dat professor Waelkens zei dat de eenvoudigste vragen het moeilijkst te beantwoorden zijn.

Ofwel bestaat de tijd, ofwel niet. Of misschien is het wel iets anders dan dat we denken dat het is.
Het invoeren van het meten van de tijd heeft ons in elk geval veel opgeleverd. We kunnen onderling afspreken om op een bepaald moment op een bepaalde plaats te zijn.
Ook hadden we bij de universele wet van de zwaartekracht een tijd die universeel liep op de achtergrond.

Bepaalde dingen klopten echter niet, en Einstein haalde een streep door deze schijnbaar eenvoudige betekenis. Tijd is "persoonlijk". Het is een fysische subjectiviteit. Hoe snel hij loopt is afhankelijk van hoe snel je beweegt tov het apparaat dat de tijd meet en afhankelijk van het zwaartekrachtgebied waar je in vertoeft tov erbuiten. Iedere waarnemer heeft zijn coördinatensysteem.
Er is ook relativiteit van gelijktijdigheid.
Gravitatie is de vervorming van de ruimtetijd, die vervorming hangt af van de concentratie aan massa of energie.

Ik ben er heel sterk van overtuigd dat de goudader van nieuwe ontdekkingen verre van uitgeput is. Toekomstige ontdekkingen zullen ongetwijfeld ons inzicht in de natuur verder verscherpen.
Het was vroeger zo, waarom zou het nu anders zijn?
Voorlopig biedt de huidige natuurkunde ons een prachtig landschap van hoe de wereld in elkaar zit.
LORENZO

Berichtdoor LORENZO » 18 mei 2018, 18:03

Je zou tijd ook een beetje kunnen beschouwen als een abstractie. Als we tijd willen opmeten dan vergelijken we beweging met een andere beweging (=klok), zoals we bij een meting van ruimte afstand meten met een andere afstand (bijv. meetlat).

Betreffende de Wheeler-DeWitt-vergelijking of de canonieke kwantumgravitatie vind ik het heel opmerkend dat je dan een oplossing krijgt zonder t! Maar ik vraag me wel af wat dan eigenlijk de betekenis is van die oplossing.

De niet-lokaliteit is geen breuk met de causaliteit van de speciale relativiteitstheorie.
Ik denk meer gewoon aan niet-lokale kwantumcorrelatie.

De kwantummechanica kan alleen in wiskundige formules correct worden uitgedrukt, interpretaties voegen er iets aan toe of gebruiken metaforen die nooit precies hetzelfde kunnen uitdrukken.

De intrinsieke aard van de symbolen in de wiskundige formules van de relativiteitstheorie ken ik niet.
Het lijkt een beetje op een partituur, maar hoe de muziek werkelijk klinkt is onbekend.

Ik weet dat de wereld uit gebeurtenissen bestaat, maar de intrinsieke hoedanigheid ervan ken ik niet.

Het enkel spelen met woordbetekenissen is onvoldoende om grip te krijgen op de realiteit.

Wat tijd is begrijp ik niet, en wat niet-lokaliteit betekent voor wat tijd is ook niet.

Ik blijf wel open voor andere meningen of opinies.
LORENZO

Berichtdoor LORENZO » 20 mei 2018, 21:15

Wat de tijd is blijft hoedanook een raadsel.

Maar ik denk toch een mogelijkheid te hebben die dichter bij onze alledaagse ervaring van de tijd aanleunt.

Betreffende de relativiteitstheorie kunnen we even goed de wereld als een blokuniversum voorstellen.

Er is ook relativiteit van gelijktijdigheid.

Dit hoeft echter niet in strijd te zijn met onze alledaagse ervaring van de tijd.

De quantummechanica gaat in tegen het determinisme. Dit geeft aan dat de toekomst misschien niet vastligt, maar nog open is.

Over het hele heelal heeft iedere waarnemer heeft zijn eigen coördinatenstelsel, afhankelijk van de snelheid van beweging en de zwaartekrachtveld waarin hij vertoeft, tov. een andere waarnemer.
Elk coördinatenstelsel heeft zijn eigen ruimte en tijd, en dus ook zijn eigen criterium voor gelijktijdigheid.

Maar doordat de quantummechanica ingaat tegen het determinisme en de toekomst dus nog open is, zou je kunnen zeggen dat op ieder coördinatenstelsel ook de toekomst nog open ligt.

Ook zegt de tweede hoofdwet van de thermodynamica ons dat de entropie toeneemt.
LORENZO

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen