De stem in je hoofd

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

De stem in je hoofd

Berichtdoor Bobby17 » 19 apr 2018, 16:20

Waar komt het geluid van de stem in je hoofd vandaan? Die stem die enkel door jezelf gehoord kan worden. Omdat men het geluid van de stem in het hoofd echt hoort, is er dus echt geluid en moet er dus een geluidsbron zijn. Als deze geluidsbron een extra keelgat met stembanden is, had men dit al lang geweten. En als deze geluidsbron een luidsprekertje in het hoofd is, had men dit ook al lang geweten. Omdat er geen enkele andere logische mogelijkheid bestaat, moet men concluderen dat de geluidsbron de logica overstijgt en dat de stem in je hoofd een toepassing van het onmogelijke is.
Bobby17

Re: De stem in je hoofd

Berichtdoor Kristof » 20 apr 2018, 10:57

Alle prikkels die je ontvangt komen van je vijf (neen, geen zes) zintuigen. Als je dingen hoort of ziet die niet langs je gehoor of je ogen zijn ontvangen wijst dat op activiteit van je hersenen: het vuren van de neuronen (bv wanneer je droomt). Als je geluiden waarneemt zonder ze te horen met je oren wijst dat op ongezonde hersenactiviteit: geestesziekte, hersentumor, enz...
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Bobby17 » 20 apr 2018, 12:08

Kristof schreef:Als je geluiden waarneemt zonder ze te horen met je oren

Als je geluiden waarneemt hebben die geluiden een geluidsbron zoals bv. luidsprekers of stembanden. En aangezien beide niet van toepassing zijn bij de stem in het hoofd, is de stem in het hoofd een toepassing van het onmogelijke.
Bobby17

Berichtdoor Kristof » 20 apr 2018, 14:27

Ofwel kan Bobby17 niet goed lezen ofwel is hij zwakbegaafd maar ik ga niet in herhaling vallen.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Bobby17 » 20 apr 2018, 15:09

Het is eerder jij die niet goed kan lezen. Een mens hoort echt het geluid van de stem in het hoofd en dus is het geluid echt. Dit echte geluid moet dan ook een geluidsbron hebben zoals een luidspreker of stembanden. Stembanden vallen zowiezo al weg omdat men ook muziek kan afspelen in het hoofd en een luidsprekertje heeft men ook niet aangetroffen in het hoofd. Het beste wat mensen dan kunnen verzinnen is dat de stem in je hoofd kleine electrische ladingen zijn tussen neuronen in de hersenen. Maar als men daar een klein microfoontje zou kunnen plaatsen krijgt men niet het geluid van de stem in het hoofd, met of zonder muziek, maar het geluid van elektriciteit want dat is een gekend geluid.
https://youtu.be/xg-nNCyy9V0
Bobby17

Berichtdoor Renate » 20 apr 2018, 15:16

Het geluid dat je in je hoofd hoort zonder geluidsbron is evenmin echt als de fluittoon die iemand met tinnitus hoort. Het is gewoon een auditieve hallucinatie. Als je droomt, zie en hoor je ook dingen, maar dat wil niet zeggen dat die beelden en geluiden echt zijn.
Renate

Berichtdoor Bobby17 » 20 apr 2018, 15:26

Renate schreef:Het geluid dat je in je hoofd hoort zonder geluidsbron is evenmin echt als de fluittoon die iemand met tinnitus hoort. Het is gewoon een auditieve hallucinatie. Als je droomt, zie en hoor je ook dingen, maar dat wil niet zeggen dat die beelden en geluiden echt zijn.

Als het niet echt is, is er geen echt probleem zoals dan bij tinnitus.
Bobby17

Berichtdoor Renate » 20 apr 2018, 16:20

Het probleem bij tinnitus is wel degelijk echt, ondanks het feit dat er geen echt geluid is.

Een droom kan ook heel echt lijken, maar er zijn desondanks geen beelden. Alles speelt zich in de hersenen af.
Renate

Berichtdoor Digit » 02 mei 2018, 11:19

Bobby17 schreef:
Kristof schreef:Als je geluiden waarneemt zonder ze te horen met je oren

Als je geluiden waarneemt hebben die geluiden een geluidsbron zoals bv. luidsprekers of stembanden. En aangezien beide niet van toepassing zijn bij de stem in het hoofd, is de stem in het hoofd een toepassing van het onmogelijke.

We gaan het simpel houden: zoek een goede vriend die kan boksen en laat die in het donker een stevige rechtse (of linkse) op je oog meppen. Je zal sterretjes (of andere lichtflitsen) zien alhoewel er geen lichtbron is.Waarom? Omdat je oogzenuw wordt geprikkeld en je hersenen geprogrammeerd zijn om signalen van je oogzenuw als 'licht' te ervaren. Zelfs zonder lichtbron. Niks meer, niks minder! Op dezelfde manier interpreteren zij ook interne werking als beeld, geluid, geur, ..... . Als dat tijdens je slaap gebeurt, dan droom je, ben je wakker, dan hallucineer je. Zoek het niet verder!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor ludoke » 02 mei 2018, 18:26

Bobby
Zo te zien raak je toch bewust van die stemmen of woordengroepen in je hoofd. Je volgt de onderwerpen, die van de hak op de tak springen. Duizenden flarden op een dag. Doe je soms een poging de "stemmenmakerij" te vertragen ? Ga je er op in ?

(Mogelijks geef je enkel kommentaar op de getuigenis van anderen , die het hebben over stemmen in hun hoofd. Dan geloof je minstens hun getuigenis, maar je zegt hen dat ze iets meedelen wat onmogelijk is.)
ludoke

Berichtdoor FransP » 04 mei 2018, 06:57

Renate schreef:Het geluid dat je in je hoofd hoort zonder geluidsbron is evenmin echt als de fluittoon die iemand met tinnitus hoort. Het is gewoon een auditieve hallucinatie. Als je droomt, zie en hoor je ook dingen, maar dat wil niet zeggen dat die beelden en geluiden echt zijn.

Het ontstaan van Tinnitus is nog veel over onbekend. Dus, of ik interpreteer het verkeerd, is het nogal prematuur te stellen dat het een hallucinatie is.
Het geluid is wel degelijk echt en wordt ook als zodanig ervaren.

Of er een geluidsbron is weet ik niet. Maar het ontstaat ergens tussen je hersenen.
FransP

Berichtdoor Digit » 04 mei 2018, 07:43

FransP schreef:Het geluid is wel degelijk echt en wordt ook als zodanig ervaren.
Of er een geluidsbron is weet ik niet. Maar het ontstaat ergens tussen je hersenen.

Als het geluid 'écht' is (een mechanische trilling dus), dan is er ook een geluidsbron en dan moet die door anderen en/of door apparatuur waargenomen kunnen worden. Quod non!

FransP schreef:Het ontstaan van Tinnitus is nog veel over onbekend. Dus, of ik interpreteer het verkeerd, is het nogal prematuur te stellen dat het een hallucinatie is.

Wikipedia schreef:Een hallucinatie is een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Anders gezegd: een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt; ....

Tinnitus is een zintuiglijke waarneming (gehoor) die kan optreden zonder prikkel uit de buitenwereld (geluidsbron) en is in die gevallen wel degelijk een hallucinatie!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor FransP » 04 mei 2018, 07:53

Digit schreef:
FransP schreef:Het geluid is wel degelijk echt en wordt ook als zodanig ervaren.

Als het geluid 'écht' is (een mechanische trilling dus), dan is er ook een geluidsbron en dan moet die door anderen en/of door apparatuur waargenomen kunnen worden. Quod non!

FransP schreef:Het ontstaan van Tinnitus is nog veel over onbekend. Dus, of ik interpreteer het verkeerd, is het nogal prematuur te stellen dat het een hallucinatie is.

Wikipedia schreef:Een hallucinatie is een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Anders gezegd: een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt; ....

Tinnitus is een zintuiglijke waarneming (gehoor) die kan optreden zonder prikkel uit de buitenwereld (geluidsbron) en is in die gevallen wel degelijk een hallucinatie!

Groetjes,

Digit

Tinnitus is dan zoals jij het interpreteert een geluidsbron, maar dan IN het hoofd, die door anderen niet te horen is.
Veel tinnitus patiënten horen een andere pijp en/of fluittoon. Dus het is heel divers wat een tinnitus patiënten ervaren.
Zelf heb ik twee tonen. een golvend op mijn hartritme en een die rechtstreeks van het ene naar het andere oor gaat.
In mijn beleving is het geenszins een hallucinatie.
FransP

Berichtdoor FransP » 04 mei 2018, 07:57

Bovendien kan ik stellen, dat tinnitus patiënten, tegen een muur van onbegrip aan lopen.
Je hebt geluk als je familie en huisarts daarvoor open staan en er proberen rekening mee te houden als je eens aangeeft dat het je eens teveel wordt en dat je kop bijna uit elkaar knalt van de herrie.
Een koptelefoon met zachte muziek helpt geregeld om de herrie weg te drukken. Maar weg is het nooit.
FransP

Berichtdoor Digit » 04 mei 2018, 08:09

FransP schreef:Tinnitus is dan zoals jij het interpreteert een geluidsbron, maar dan IN het hoofd, die door anderen niet te horen is.

Neen, want:
Wikipedia schreef:Geluid in engste zin is de hoorbare verandering van de luchtdruk. Geluid kan ook in een ander medium optreden, bijvoorbeeld door drukwisselingen in water. In ruimere zin is geluid iedere verandering van de heersende statische atmosferische druk, al dan niet hoorbaar. Heel algemeen wordt onder geluid iedere verandering van de dichtheid van een elastisch medium verstaan. Geluid beweegt zich als een longitudinale golf van dichtheidswisselingen van het medium voort.
Geluid kan door mensen of dieren met een gehoororgaan worden waargenomen wanneer het trommelvlies van het oor in trilling wordt gebracht en het gehoororgaan deze trillingen verwerkt tot signalen die door en met de hersenen worden geïnterpreteerd.

Er is geen 'geluid' 'in het hoofd', enkel prikkels die als dusdanig ervaren worden.

FransP schreef:Veel tinnitus patiënten horen een andere pijp en/of fluittoon. Dus het is heel divers wat een tinnitus patiënten ervaren.
Zelf heb ik twee tonen. een golvend op mijn hartritme en een die rechtstreeks van het ene naar het andere oor gaat.

Kan best; en dan ?

FransP schreef:In mijn beleving is het geenszins een hallucinatie.

Ervaring (beleving) en verklaring hoeven niet gelijk te lopen en doen dat meestal ook niet. Dat jij het als 'echt' ervaart, daar twijfel ik niet aan, Maar dat is nu juist eigen aan een hallucinatie.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 04 mei 2018, 08:12

FransP schreef:Bovendien kan ik stellen, dat tinnitus patiënten, tegen een muur van onbegrip aan lopen.
Je hebt geluk als je familie en huisarts daarvoor open staan en er proberen rekening mee te houden als je eens aangeeft dat het je eens teveel wordt en dat je kop bijna uit elkaar knalt van de herrie.
Een koptelefoon met zachte muziek helpt geregeld om de herrie weg te drukken. Maar weg is het nooit.

Dat zal ik zeker niet betwisten. Erg genoeg. Maar het staat los van de verklaring!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen