Kernkwadranten van ofman

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Kernkwadranten van ofman

Berichtdoor Vegamobiel » 27 jan 2016, 19:24

Ik zit in een opleiding van de vdab waar we ook sollicitatietraining krijgen.
Vandaag ging het over de kernkwadranten.
Maar als we die invulde klopte er niets van.
Maar dat zou volgens de lesgeefster liggen aan het feit dat we niet goed genoeg gezocht hadden naar de juiste woorden.
Ik probeerde haar te vertellen dat als je zoveel moeite moet doen om het te laten kloppen
dat er dan waarschijnlijk toch iets mis mee is.

Wie helpt mij hier verder een mening te vormen hier over.
Ik heb al een artikel gevonden over 'stop de voodoopraktijken bij HR'
maar ik zou graag nog wat meer info vinden

http://www.hrmblogs.com/2014/02/17/stop-de-voodoopraktijken-bij-hr/

Jb
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: Kernkwadranten van ofman

Berichtdoor Blueflame » 28 jan 2016, 10:27

Volgens mij is er op zich niets mis met de kernkwadranten van Ofman.
Dat kan een handig instrument zijn om jezelf te leren kennen en te gaan beseffen hoe je misschien bij iemand anders overkomt. Je kan het ook gebruiken om te begrijpen waarom iemand bepaald gedrag vertoont.
Het kwadrant kan je een kapstok aanreiken om dit laatste te veranderen.

Ik geef een voorbeeld.
Moed. Moed (kwaliteit) is meestal een goede eigenschap, maar als moed te ver doorschiet kan dat uitmonden in overmoed, met roekeloos gedrag (valkuil) tot gevolg. Is iemand eerder roekeloos, dan kan bedachtzaamheid (uitdaging) een goede raad zijn om aan deze persoon mee te geven. Wie zelf eerder moedig is, kan het moeilijk hebben met mensen die eerder aarzelend en bedachtzaam (allergie) zijn.
Het je bewust zijn van de aanwezigheid van deze kenmerken van mensen kan (bijvoorbeeld) nuttig zijn bij het samenstellen van groepen, bv. bij het samenstellen als leidinggevende van een ploeg mensen die goed moeten samenwerken. Maar eveneens om op te sporen waarom teamwork in een bepaalde groep mensen maar niet wil lukken.

Merk je dat iemand onzeker is, steeds aarzelt om beslissingen te nemen, weinig zelfvertrouwen heeft, dan kan je dingen bedenken, bv. gemakkelijke opdrachten die zeker goed aflopen, zodat zelfvertrouwen en moed worden opgekrikt.

Vind je van jezelf dat je zeer kritisch bent (kwaliteit), dan is het mogelijk dat je bij iemand anders overkomt als weinig respectvol tegenover iemand die er een andere mening op nahoudt. Die kennis, dat inzicht kan helpen om een betere samenwerking te bereiken.

Volgens mij dus best wel nuttig, maar het is geen exacte wetenschap.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen