Rationaliteit

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Rationaliteit

Berichtdoor BenZ » 07 jan 2007, 19:47

Een schrijfster schrijft over haar helden. Maria Stahlie in NRC-M over Sjestov:
Hij begon zich te verdiepen in alle episoden van de westerse wijsbegeerte om beter en beter te begrijpen welke horreur er besloten lag in het recht dat de absolute rede meende te bezitten om met zijn als onontkoombaar voorgestelde wetmatigheden ademende, lachende, huilende , zoekende, hopende, vrezende individuen te tiranniseren.
Hij hekelde de kleinzieligheid van de rede die met zijn mechanische regeltjes onmogelijk de metafysische zoektochten kon peilen die achter de muur plaatsvonden. Achter de muur daar was de levende God van de Bijbel.

Nu was Sjestov gelovig, maar de schrijfster ontbeert de genade van het geloof. Niettemin wil zij ook achter die muur zijn. Onder meer schrijft ze: In de daar heersende sferen gevuld met vrijheid is het niet langer een verzinsel dat alles mogelijk is, is het niet langer een verzinsel dat de wetten van de onomkeerbaarheid naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen.
Nu heb ik geen gedegen onderzoek gedaan naar de mate waarin dit soort opvattingen gemeen goed zijn, maar ik vermoed, mede gelet op de prominente plek die het schrijfsel heeft gekregen, dat de getoonde weerzin tegen rationaliteit en de vermeende beperkingen die daar uit volgen in intellectuele kringen in ruime mate aanwezig is.

Mijnsinziens tekent zich een diepe kloof af tussen vrijdenkers, vervuld van sterke metafysische behoeften en wars van rationaliteit, en de rationeel ingestelden die genoeg schoonheid en (intellectuele) bevrediging vinden in de zichtbare realiteit.
Vergis ik me als ik denk dat de laatsten meer en meer terrein verliezen? Dat op universiteiten de rationaliteit in toenemende mate verbannen wordt naar de krochten van de bêtawetenschappen? De populaire media, tegenwoordig de voorlopers van de maatschappelijke onwikkelingen, mijden rationaliteit als de pest. Is er een ommekeer ten goede mogelijk?

Ben
BenZ

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen