parallelle universa

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

parallelle universa

Berichtdoor cyberjunk » 16 mei 2015, 21:29

STEL dat we in een multiversum leven, met mogelijk oneindig veel universums waarbij er steeds nieuwe bijkomen. Ik weet dat hiervoor (nog) geen concreet bewijs is, maar het idee lijkt me niet zo ondenkbeeldig... ik zie geen reden waarom het proces van de oerknal, waarbij ons universum ontstond, zich maar een keer voorgedaan zou kunnen hebben.
De vraag: denk je dat het in dat geval mogelijk zou zijn dat er ooit weer een universum zou ontstaan dat precies hetzelfde is als hetgene waarin we nu leven? En wijzelf bijgevolg ook ons leven opnieuw zouden kunnen leiden? Dus eigenlijk het "eternal recurrence" idee van Nietzsche. Je leven zou dan misschien niet eens helemaal hetzelfde hoeven te zijn, er zouden verschillen kunnen zijn, bv. je wordt op een andere plaats of in een andere tijd geboren, maakt bepaalde keuzes anders dan degene die je nu maakt... Zo zou je misschien dus toch ooit "herboren" kunnen worden, ook al is er geen God, hemel, hel,... Wat denken jullie hierover?
cyberjunk

Re: parallelle universa

Berichtdoor Heeck » 17 mei 2015, 07:40

Cyberjunk,

Bedenk dat je met zoveel ruimte in je fantasie ook wel eens je eigen ouders om zeep zou kunnen brengen voor je geboren was.
Bovendien doe je alsof jij ergens anders geboren zou kunnen zijn. Dat lijkt in te houden dat er een jij-heid zou bestaan die ergens een geboren wordene gaat betrekken.

Schrijf een science-frictieverhaal!
Wie weet kan je een gelijkenis optrekken met wel en niet repeterende breuken, waarbij iedere extra decimaal een gebeurtenis voorstelt. En dan uiteraard in een oneindigtallig talstelsel om voldoende verschillende gebeurtenissen te kunnen representeren.

Wat me spannend lijkt is het afbakenen van een voorval of gebeurtenis en of je een achterstevoren gebeurtenis gelijkschakeld met een gewone of niet.

Succes!

Roeland

PS
Verwacht niet meer van me, want al ruime tijd geleden heb ik geconstateerd dat ik onvoldoende wiskunde beheers om dit soort zaken aan te pakken.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 17 mei 2015, 16:04

cyberjunk schreef:STEL dat we in een multiversum leven, met mogelijk oneindig veel universums waarbij er steeds nieuwe bijkomen. Ik weet dat hiervoor (nog) geen concreet bewijs is, maar het idee lijkt me niet zo ondenkbeeldig... ik zie geen reden waarom het proces van de oerknal, waarbij ons universum ontstond, zich maar een keer voorgedaan zou kunnen hebben.
De vraag: denk je dat het in dat geval mogelijk zou zijn dat er ooit weer een universum zou ontstaan dat precies hetzelfde is als hetgene waarin we nu leven? En wijzelf bijgevolg ook ons leven opnieuw zouden kunnen leiden? Dus eigenlijk het "eternal recurrence" idee van Nietzsche. Je leven zou dan misschien niet eens helemaal hetzelfde hoeven te zijn, er zouden verschillen kunnen zijn, bv. je wordt op een andere plaats of in een andere tijd geboren, maakt bepaalde keuzes anders dan degene die je nu maakt... Zo zou je misschien dus toch ooit "herboren" kunnen worden, ook al is er geen God, hemel, hel,... Wat denken jullie hierover?

Mijn vraag: als je graag het nog eens zou willen overdoen, zou je dan niet beter reïncarneren ? Het nadeel is wel dat je moet wachten tot je er niet meer bent. 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 17 mei 2015, 19:49

cyberjunk schreef:De vraag: denk je dat het in dat geval mogelijk zou zijn dat er ooit weer een universum zou ontstaan dat precies hetzelfde is als hetgene waarin we nu leven?
...
Je leven zou dan misschien niet eens helemaal hetzelfde hoeven te zijn, er zouden verschillen kunnen zijn, bv. je wordt op een andere plaats of in een andere tijd geboren, maakt bepaalde keuzes anders dan degene die je nu maakt...

Als het universum precies hetzelfde zou zijn, dan zou ook je leven precies hetzelfde zijn. Door te stellen dat je leven er niet helemaal hetzelfde zou hoeven te zijn haal je het eerder uitgangspunt van een precies hetzelfde universum onderuit.

cyberjunk schreef:En wijzelf bijgevolg ook ons leven opnieuw zouden kunnen leiden?

Dat zou slechts mogelijk zijn als je uitgaat vanuit het bestaan van een soort 'ziel'. Maar in de veronderstelling dat je ziel niet in twee universa tegelijkertijd kan zijn moet je dus eerst in het ene universum dood zijn gegaan. En wanneer kan je spreken van een individu? Mijns inziens enkel als er nog heel wat elementen uit het vorige leven kunnen meegenomen worden. Als men niets meer vanuit dat vorige leven herinnert en daar niet de gevolgen van draagt, dan hebben we het niet meer over hetzelfde individu. Als men wel de gevolgen draagt van het vorige leven, dan is dat niet in overeenstemming met het concept van onafhankelijk van elkaar ontwikkelende universa.
M.a.w. in je beeld zitten fundamentele tegenstrijdigheden.
Renaat

Berichtdoor cyberjunk » 17 mei 2015, 22:38

hela, toch ene die eens een serieus antwoord kan geven...
cyberjunk

Berichtdoor willem_betz » 18 mei 2015, 14:09

Renaat schreef: Maar in de veronderstelling dat je ziel niet in twee universa tegelijkertijd kan zijn moet je dus eerst in het ene universum dood zijn gegaan.

Eigenlijk steun je hiermee mijn voorstel om ook reïncarnatie te overwegen, dat is dan niet in een parallel universum, maar in hetzelfde en in een andere tijdlijn. Dezelfde bezwaren blijven gelden over en ziel die (sommige) herinneringen zou meenemen.
Reïncarnatie heeft veel minder logische bezwaren, ongerijmdheid en onmogelijkheden dan tijdreizen of naar andere universa overwippen.
Uiteraard valt of staat dit ook met het concept "ziel" dat zelf een ongerijmdheid is.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 18 mei 2015, 20:52

willem_betz schreef:
Renaat schreef: Maar in de veronderstelling dat je ziel niet in twee universa tegelijkertijd kan zijn moet je dus eerst in het ene universum dood zijn gegaan.

Eigenlijk steun je hiermee mijn voorstel om ook reïncarnatie te overwegen, dat is dan niet in een parallel universum, maar in hetzelfde en in een andere tijdlijn. Dezelfde bezwaren blijven gelden over en ziel die (sommige) herinneringen zou meenemen.
Reïncarnatie heeft veel minder logische bezwaren, ongerijmdheid en onmogelijkheden dan tijdreizen of naar andere universa overwippen.
Uiteraard valt of staat dit ook met het concept "ziel" dat zelf een ongerijmdheid is.

Inderdaad.
Renaat

Berichtdoor cyberjunk » 11 sep 2015, 21:33

Ik heb het niet over een ziel die naar een ander heelal verhuist. Wat ik bedoel is: materie kan verschillende vormen aannemen, wij bestaan allemaal doordat materie zich op een bepaalde manier gevormd heeft. Wij zijn allemaal een van de vele vormen, constructies, die materie kan aannemen doordat atomen zich op een bepaalde manier verhouden met elkaar en een welbepaalde constructie vormen. Die welbepaalde combinatie van atomen, die ons vormt zou zich (in een parallel universum?) misschien opnieuw kunnen voordoen. Natuurlijk of je dan echt dezelfde persoon zou zijn is voer voor discussie. Als je een huis afbreekt en ergens anders terug opbouwt, is het dan hetzelfde huis? Ik vind van wel. En het ander is zo'n beetje hetzelfde principe dat ik bedoel.
cyberjunk

Berichtdoor Heeck » 11 sep 2015, 21:55

Cyberjunk,

Het niveau wiskunde dat nodig is om over parallelle universa iets zinnigs op te brengen beheers ik niet.
En chatten daarover ligt me niet.

Vermaak je,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen