De beste manier om geld te besteden, is door het gewoon te g

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

De beste manier om geld te besteden, is door het gewoon te g

Berichtdoor wikime » 16 mei 2014, 15:03

Wat zou jij doen als je elke maand zonder voorwaarden een bedrag krijgt waarvan je goed kunt leven? De gestreste arts zal wellicht minder werken en meer bij zijn kinderen zijn. De schoonmaakster die altijd gedroomd heeft van een andere baan, heeft eindelijk het geld om een diploma te halen en haar droom achterna te gaan.

Wat we tegenwoordig met name zien is een stijgend aantal mensen met psychische klachten en we zitten massaal aan de antidepressiva. Alles draait om succes en het bereiken van een hoge status in ons leven. Hoe hoger, hoe beter! Maar wat met de mensen die niet zo hoog komen doordat het door omstandigheden niet zo goed lukt? Elk mens, ongeacht hoge of lage status, zou een volwaardig bestaan moeten kunnen leven.

We moeten als beschaafd land een volgende stap zetten. Stoppen met het wijzen van een beschuldigende vinger naar mensen die niet de kansen hebben om een hoge status te bereiken Zoals de filosoof John Rawls als eerste principe stelt: fundamentele vrijheid voor iedereen. Als moderne samenleving kunnen wij dat doel ook nastreven. Door alle vormen van stimulerende en ondersteunende subsidies af te schaffen en een onvoorwaardelijk recht op een basisinkomen te geven. Hierdoor kunnen we een stap zetten richting een samenleving waarbij elke burger een meer gelijkwaardige startpositie heeft. Ongeacht welke functie of status ze hebben.

Het idee dat mensen niks gaan doen wanneer ze gewoon geld krijgen, is slechts gebaseerd op en onderbuik gevoel. Veel mensen die werkloos thuis zitten doen dat niet voor hun plezier. Zij willen zelf ook vaak zo snel mogelijk weer aan het werk. Misschien op de eerste plaats omdat ze een inkomen nodig hebben om te leven, maar ook omdat ze een doel willen nastreven om voldoening uit te halen. Dit blijkt onder andere uit een klein experiment dat in London is uitgevoerd. Daar is een experiment gehouden met 13 daklozen. Sommige van deze groep leefden al 40 jaar op straat. Alle deelnemers kregen rond de 3600 Euro en mochten er mee doen wat ze wilden. De verwachtingen waren in het begin niet hoog, maar de uitkomst verbaasde de onderzoekers. Het bleek dat na een jaar 11 van de 13 daklozen een dak boven hun hoofd hadden.
Het wordt dus de hoogste tijd dat wij als ‘beschaafd’ land een stap zetten om elk mens een volwaardig bestaan te geven door elk mens te voorzien van een basisinkomen, onvoorwaardelijk!

Zou jij iedereen een basisinkomen gunnen?
wikime

Re: De beste manier om geld te besteden, is door het gewoon

Berichtdoor Renaat » 16 mei 2014, 17:35

Om al kort op je vraag te antwoorden: Ja, ik ben voorstander van een onvoorwaardelijk basisinkomen.
En wat ik zelf zou doen, op dit ogenblik mijn master behalen voor ik terug aan het werk ga. En daarna mogelijk heel veel vrijwilligerswerk doen en maar beperkt betaald werk. Of ik zou van mijn hobby's mijn werk moeten kunnen maken.

Renaat
Renaat

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen