Scepticisme = conservatisme ?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Scepticisme = conservatisme ?

Berichtdoor Cloude » 15 mei 2014, 12:16

Wanneer je in Vlaanderen zegt, ik heb iets nieuw en beter gevonden.
Verdwijnt de opponent en je ziet hem/haar nooit meer weer.
Er is één uitzondering en deze is: Ik ken organisatie x & y en deze zien "het" wel zitten.
Waarmee ik aantoon dat de wetenschappelijke, industriële, politieke, financiële wereld, besloten is. (conservatief)
Scepticisme: staat als een tang op een varken.
Wat je gelooft, is waar!
Cloude

Re: Scepticisme = conservatisme ?

Berichtdoor bramati » 15 mei 2014, 15:11

Cloude schreef:Wanneer je in Vlaanderen zegt, ik heb iets nieuw en beter gevonden.
Verdwijnt de opponent en je ziet hem/haar nooit meer weer.
Er is één uitzondering en deze is: Ik ken organisatie x & y en deze zien "het" wel zitten.
Waarmee ik aantoon dat de wetenschappelijke, industriële, politieke, financiële wereld, besloten is. (conservatief)
Scepticisme: staat als een tang op een varken.

Is het dan teveel gevraagd om aantoonbare resultaten van 'Z' te vragen voordat men 'X' en 'Y' weggooit?

Ik heb ook iets nieuws en beters gevonden om gezond te leven, elke dag 22 uur in je bed liggen. En als je mij niet gelooft ben je ten prooi gevallen aan Big-Fitness die conservatief vasthouden aan het voorbijgestreefd ideaal van een gezond lichaam dmv het martelen van je eigen spieren! Want sportblessures!!!!

Tja...
bramati

Berichtdoor Cloude » 15 mei 2014, 15:34

Z is nieuw. Einde !
Wat je gelooft, is waar!
Cloude

Berichtdoor bramati » 15 mei 2014, 16:31

Cloude schreef:Z is nieuw. Einde !

Maar die aantoonbare resultaten dan? Die ...

Oh wacht, nu dat ik uw zin nog eens nalees... Nu snap ik het! Z is NIEUW! Dan hebt ge inderdaad geen bewijzen nodig, beetje dom van mij :oops:

Uw werk hier is gedaan, beste Cloude. :) Ik stel voor dat ge hier op uw hoogtepunt stopt en andere oorden gaat opzoeken waar men nog halsstarrig vasthoudt aan archaïsche begrippen als "bewijs" en "aangetoond" en dergelijke, en ze met uw overvloed aan overtuigende argumenten rond hun oren slaat totdat ze inzien dat jij hen naar het Nieuwe Wereldbeeld zal leiden met zulke oneliners als "Nieuw is beter. Einde!!!!", en ze u op hun knieën danken dat ze niet meer conservatief vasthouden aan de voorbijgestreefde wetenschappelijke methode.

Waarvoor uiteraard dank.

Vaarwel
bramati

Berichtdoor Cloude » 15 mei 2014, 16:51

Ja ja, lezen is niet simpel en begrijpend al helemaal niet.
De context is: de gevestigde orde staat niet te springen voor bewijs dat nieuw is.
Je wil als onderzoeker publiceren. Dat kan alleen wanneer de collegiale ijking het toestaat.
De duivel gaat te biechten bij de paus, (metafoor), anders denk je nog, dat het nieuw is.
Wat je gelooft, is waar!
Cloude

Berichtdoor Renaat » 15 mei 2014, 17:12

Cloude schreef:De context is: de gevestigde orde staat niet te springen voor bewijs dat nieuw is.

Dat klopt. Maar wat is 'de gevestigde orde'? Laten we niet vergeten dat de meeste zogenaamde 'alternatieve geneeswijzen' (of denkwijzen) telkens beroep doen op oude (zelf eeuwenoude) kennis (of gewoonten) en dat de moderne wetenschap zichzelf continu in vraag stelt.
En ja, ook daarin is er sprake van een gevestigde orde en weerstand tegen verandering, maar er worden wel continu zaken in vraag gesteld en daardoor is er evolutie. Soms/Vaak veel te traag door die weerstand tegen vernieuwing en nieuwe inzichten, maar de continue evolutie is er wel. Anders zou de geneeskunde, natuurkunde, biologie, ... en elke andere wetenschap nog steeds op hetzelfde niveau staan als enkele decennia geleden. Dit terwijl er net een steeds snellere evolutie is in (toegepaste) wetenschap, ook in de geneeskunde.
Kan jij die duidelijk evolutie verklaren vanuit een overtuiging dat er sprake is van een conservatisme waarin men niets wilt weten van nieuwe inzichten?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Cloude » 15 mei 2014, 17:23

Interessante piste!
Ik heb nog nergens verklaard, dat alternatieve geneeskunde beter is dan allopathische.
Ik herhaal wel, de academische wereld siddert en beeft voor verandering die de basis wetmatigheid in vraag stelt.
Technologie valt er buiten, wat jij met vooruitgang bedoeld.
Alhoewel wanneer je al een Large Hadron Collider nodig hebt om proefondervindelijk (empirisch) bewijs te leveren ik mijn wenkbrauwen frons.
Je ziet beste Renaat dat ik echt wel relevant reageer.
Wat je gelooft, is waar!
Cloude

Berichtdoor Blueflame » 15 mei 2014, 19:15

Ban van Cloude.
Vandaar ==> Slotje.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen