Veranderen van onze toekomst.

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Veranderen van onze toekomst.

Berichtdoor iMouze » 16 feb 2014, 12:23

Kunnen wij dit?

Onze toekomst word bepaald door veelvoudige factoren, teveel om zo even op te noemen.
De laatste jaren heb ik veel nagedacht over dit onderwerp en al heb ik niet veel wetenschappelijke vraagstukken gelezen (mede doordat deze vooral beinvloed worden door de media), heb ik zelf wel vele filosofische theorien erop nagehouden.
Deze filosofische theorien wil ik graag met jullie delen, om medestanders en kritiekpunten te ontdekken. Het leven van een "Autist" is over het algemeen best eenzaam op deze niveau's.

Hou in de gaten, ik heb weinig tot geen wetenschappelijke vraagstukken gelezen over deze onderwerpen en weet ook niet waar ik moet beginnen. Als iemand vraagstukken weet die hierbij passen of een eigen mening heeft zou ik die graag willen horen.

Mijn allereerste kwestie waar ik het meeste mee bezig ben is wat de titel van dit bericht al weergeeft, de toekomst.
Over het algemeen zijn de reacties die je hier op krijgt gelijk aan elkaar.
-Het feit dat je in het "nu" moet leven, omdat de toekomst zo onzeker is en je daar ongelukkig van word.
-De toekomst is wat je er zelf van maakt, niet wat anderen zeggen.
-Het leven zal zwaar veranderen later, of de aloude klassieker, iedereen sterft uit door een grote oorlog.

Al zijn dit algemeen geaccepteerde theorien, is het niet slim om eerst te kijk-en naar hoe wij nu leven?
Elk land is verschillend, zo is het in West-Europa goed te vertoeven op dit moment, als je voorbij de problemen met de economische-crisis kijkt, maar zo is het in onze ogen in een land zoals Noord-Korea slecht te leven. Ik neem Noord-Korea nu als voorbeeld, terwijl er vele gevallen zijn die ertussen zitten of zelfs erger zijn, maar Noord-Korea is nu eenmaal veel in het nieuws en bekend bij velen als het land dat geregeerd word door een tiran.

Wat of wie bepaald wat een goed leven is en wat een slecht leven is?
Dat bepaal jij, de social media en de mensen waar jij het meest mee te maken hebt toch?

Het gezegde "het gras is groener aan de overkant" komt hier, naar mijn mening, bij kijken.
De mens is maar op een manier echt gelukkig en dat is als je alles hebt wat je hartje begeert, precies op dat moment ben je 100% gelukkig (De manier waarop je daar bent gekomen, criminaliteit, het opofferen van vrienden en/of familie daar gelaten dan).

Zodra je een tijdje alles hebt wat je begeert, ga je meer willen, het gelukkige gevoel sterft langzaam uit en je wil de volgende stap. Dit is te koppelen aan adrenaline, op het moment dat je vijftien keer een 50 meter sprong hebt gemaakt gaat je lichaam meer willen, de sprong zelf kan je al met je ogen dicht opnieuw zien. Je lichaam zelf maakt ook elke keer minder adrenaline aan (dit is bewezen, al kan ik het artikel even niet vinden) en je hebt een grotere of zwaardere sprong nodig om dezelfde kick te krijgen. Adrenaline geeft je een goed gevoel, wat ook meteen een verslavende werking kan hebben op sommigen. Je wilt steeds meer en steeds groter, zelfs als je lichaam eronder gaat lijden.

Jaloezie komt bij dit gezegde ook van toepassing, want als jou buurman meer geld en spullen van waarde heeft, lijkt zijn huis toch ook "groener"?

Zijn wij echt wel gelukkig te krijgen, of zullen we altijd meer willen?

Ik zal het hierbij laten voor nu, al heb ik nog vele onderwerpen in de groep te gooien.

Max
iMouze

Re: Veranderen van onze toekomst.

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 12:33

Is er interresse als ik hierin verder ga?
iMouze

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 13:23

Met alle respect iMouze maar dat lijkt me zo een onderwerp waar iedereen eender wat kan op lullen (ook ik).

Voor mezelf weet ik 1 ding: eens ik besefte dat wie het ook beter of slechter heeft dan ik binnen beperkte tijd tot stof vergaat of wormenvoedsel wordt, gaf me dit een aanvaardend gevoel. Elke mens, of dit nu ik of Jezus of Caesar of James Dean is, is totaal betekeningsloos.
Maar anderen worden van dit besef dan weer tureluurs zot of vergooien zich in religieuze onzin.
Maar goed, de enige zekerheid wat je toekomst betreft is dat je dood gaat. De toekomst ligt dus vast.
Voor de rest... enjoy the ride.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 14:06

Dat is zeker niet de eerste keer dat ik dat hoor Mees, daarmee speel je ook in op een punt dat ik maakte.

Maar is dat echt wat we moeten doen als mens? Gewoon stil aan de kantlijn staan?
Ik voel me daar zo machteloos over, het idee dat ik een betere toekomst kan verzinnen zo, maar dat je je leven in de handen van "nietsnutten" legt.
Oude gewoontes die mensen op een verkeerde manier onze wereld laten leiden, een wereld die sneller verandert dan ons doen en laten.

Of is dit gewoon een proces waar je doorheen moet gaan als jonge mens?
iMouze

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 14:16

Voor mij is er geen kantlijn en geen zin. En dat vind ik prima zo. Wil iemand anders iets anders, dan mag dat gerust.
Waarom zou je machteloos of machtig moeten zijn?
Het leven legt je weinig op. Helaas leggen veel mensen zichzelf veel op ... en verwijten daar dan het leven of een ander voor.
Zolang er mensen zijn die de wereld leiden (en daar stel ik me al vragen bij) zal de wereld slecht geleid worden.
De mens is gewoon een roofdier... zij het dan een roofdier met de pretentie dat het er geen is.
Maar goed ik heb er alle begrip voor dat je als jonge mens geconfronteerd wordt met diepe beschouwingen (is me ook gebeurd). Succes ermee.
Mees

Berichtdoor willem_betz » 19 feb 2014, 16:15

Je kan je inzetten voor een ideaal, met alle gevaren vandien (oostfronters, missionarissen, jihad, Pol Pot, Hitler....)
Dan toch eerst even afchecken met de Rechten van de Mens of gewoon eerst met de gouden regel "doe anderen niet aan wat je jezelf...."
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 19 feb 2014, 17:03

willem_betz schreef:

Je kan je inzetten voor een ideaal, met alle gevaren vandien (oostfronters, missionarissen, jihad, Pol Pot, Hitler....)
Dan toch eerst even afchecken met de Rechten van de Mens of gewoon eerst met de gouden regel "doe anderen niet aan wat je jezelf...."

Je kunt ook je ogen sluiten voor alle ellende in de wereld. En niet gek kijken als die ellende op een gegeven moment bij je op de stoep staat.
Onder het motto:
Toen ze Joden gingen vervolgen, zweeg ik, want ik ben geen Jood.
Toen ze homo's gingen vervolgen, zweeg ik, want ik ben geen homo
Nu word ik vervolgd en wie zegt nu wat?
Renate

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 17:24

Renate schreef:
willem_betz schreef:

Je kunt ook je ogen sluiten voor alle ellende in de wereld. En niet gek kijken als die ellende op een gegeven moment bij je op de stoep staat.
Onder het motto:
Toen ze Joden gingen vervolgen, zweeg ik, want ik ben geen Jood.
Toen ze homo's gingen vervolgen, zweeg ik, want ik ben geen homo
Nu word ik vervolgd en wie zegt nu wat?

Niemand, daar ben ik bang voor. Er is nu al in ons eigen Europa een paar landen verder op een beginnende burgeroorlog bezig.
Wat moeten we doen als oorlog in ons leven komt? Waarom zullen wij stil onze ogen sluiten en tegen verandering zijn als wij door die verandering ons eigen leven kunnen veiligstellen? Ik snap die instelling van de meeste mensen gewoon niet :/
iMouze

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 18:39

Ach met ogen open of dicht, miserie komt toch. Net zoals blijdschap ook zal komen.

Wat zou oorlog een probleem moeten zijn?
Er zijn massa's mensen die dankzij een oorlog rijk geworden zijn of de liefde van hun leven gevonden hebben of in een land terecht gekomen zijn waar ze de rest van hun leven willen blijven wonen of vrienden voor het leven gemaakt hebben of innige voldoening vonden in het helpen van anderen of innige vervoering vonden in het zich opofferen voor anderen ... of er werd op het puin van de oorlog een rijke maatschappij gebouwd die net iets beter is dan de vorige.
Het hangt er dus allemaal van af hoe je iets wil bekijken, of hoe jij persoonlijk iets ervaart.

Maar in een oorlog is het net zoals alles en overal... Of je eet, of je wordt gegeten. En dat doen we allemaal op een of andere schaal. Wil je het anders, dan hoop ik voor jou op een leven na de dood. Maar hou vooral je adem niet in.

Als ik je een simpele levenswijsheid mag meegeven: "Good girls go to heaven, bad girls go everywhere".
Daarmee is zowat alles gezegd.
Mees

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 18:59

Mees schreef:Ach met ogen open of dicht, miserie komt toch. Net zoals blijdschap ook zal komen.

Er zijn massa's mensen die dankzij een oorlog rijk geworden zijn of de liefde van hun leven gevonden hebben of in een land terecht gekomen zijn waar ze de rest van hun leven willen blijven wonen of vrienden voor het leven gemaakt hebben of innige voldoening vonden in het helpen van anderen of innige vervoering vonden in het zich opofferen voor anderen ... of er werd op het puin van de oorlog een rijke maatschappij gebouwd die net iets beter is dan de vorige.
Het hangt er dus allemaal van af hoe je iets wil bekijken, of hoe jij persoonlijk iets ervaart.

Maar in een oorlog is het net zoals alles en overal... Of je eet, of je wordt gegeten. En dat doen we allemaal op een of andere schaal. Wil je het anders, dan hoop ik voor jou op een leven na de dood. Maar hou vooral je adem niet in.

Als ik je een simpele levenswijsheid mag meegeven: "Good girls go to heaven, bad girls go everywhere".
Daarmee is zowat alles gezegd.

Oorlog levert ook goede dingen op ja, dat ben ik met je eens. De wereld laat de problemen die ze hebben achterwegen en scharen samen tegen een vijand.
Dit veroorzaakt ook veel broederliefde etc, een soort van vrede binnenin de oorlog. Alleen deze effecten zijn tijdelijk en leveren alsnog mensen leed op. Waarom zou het niet anders kunnen?
iMouze

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 19:10

iMouze schreef:Oorlog levert ook goede dingen op ja, dat ben ik met je eens. De wereld laat de problemen die ze hebben achterwegen en scharen samen tegen een vijand. Dit veroorzaakt ook veel broederliefde etc, een soort van vrede binnenin de oorlog. Alleen deze effecten zijn tijdelijk en leveren alsnog mensen leed op. Waarom zou het niet anders kunnen?

Laat me duidelijk zijn: ik pleit niet voor oorlog. Ik zeg gewoon dat alles relatief is en dat je al eens iets van meerdere kanten kan bekijken (tenzij geloof dan :wink: ).

Waarom kan het niet anders? Omdat dat nu eenmaal de wereld is waarin wij leven. Jij bent samengesteld uit resten van wat je voorging. Je groeit door planten en dieren te eten. Wat de ene wint, verliest de andere. En in je leven zal je nagenoeg zeker gebruikt/misbruikt worden en jij zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook weer anderen gebruiken/misbruiken. That's life. We moeten er alleen niet hypocriet over doen.

Zet 10 goede vrienden zonder voedsel of mogelijkheid op voedsel en het zal echt niet lang duren voor ze mekaar opeten. We willen dat allemaal niet weten want we zijn toch allemaal zo verlicht en beschaafd... maar ik zou toch maar mijden van in zulke situatie terecht te komen.
Mees

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 19:49

Mees schreef:Laat me duidelijk zijn: ik pleit niet voor oorlog. Ik zeg gewoon dat alles relatief is en dat je al eens iets van meerdere kanten kan bekijken (tenzij geloof dan :wink: ).

Waarom kan het niet anders? Omdat dat nu eenmaal de wereld is waarin wij leven. Jij bent samengesteld uit resten van wat je voorging. Je groeit door planten en dieren te eten. Wat de ene wint, verliest de andere. En in je leven zal je nagenoeg zeker gebruikt/misbruikt worden en jij zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook weer anderen gebruiken/misbruiken. That's life. We moeten er alleen niet hypocriet over doen.

Zet 10 goede vrienden zonder voedsel of mogelijkheid op voedsel en het zal echt niet lang duren voor ze mekaar opeten. We willen dat allemaal niet weten want we zijn toch allemaal zo verlicht en beschaafd... maar ik zou toch maar mijden van in zulke situatie terecht te komen.

Ik pleit ook nergens voor, ik denk zelf dat we dit ook niet kunnen doorbreken. Alles wat we leren, leren we van onze ouders en onze omgeving. Wij leren daarna weer alles door aan onze kinderen. Ik denk niet dat we deze vicieuze cirkel zullen en kunnen doorbreken zonder zware maatregelen. Dit was eigenlijk ook de hele opzet van deze topic... We zullen onzelf over een aantal jaar op deze manier de verwoesting in werken.
iMouze

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 19:53

iMouze schreef:Ik pleit ook nergens voor, ik denk zelf dat we dit ook niet kunnen doorbreken. Alles wat we leren, leren we van onze ouders en onze omgeving. Wij leren daarna weer alles door aan onze kinderen. Ik denk niet dat we deze vicieuze cirkel zullen en kunnen doorbreken zonder zware maatregelen. Dit was eigenlijk ook de hele opzet van deze topic... We zullen onzelf over een aantal jaar op deze manier de verwoesting in werken.

Ik vind het raar dat je tot een dergelijk besluit komt gezien wat jij zo problematisch vindt er net voor gezorgd heeft dat we als mens zo ver geraakt zijn.
Er is dus geen reden om zich te schamen voor wat we zijn. Maar er is evenmin reden om onszelf alsmaar hoger op te hemelen of anders voor te doen.
Mees

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 20:12

Misschien begrijp je dit beter...

Honderden jaren geleden was er iemand (de 1ste van velen) die stinkend rijk werd door goedgelovige snullen snake oil te verkopen. DIt verhaal van hebzucht en bedrog (er is geld te verdienen met mensen te genezen) heeft uiteindelijk geleid tot de geneesmiddelenindustrie van vandaag die miljoenen mensen geneest, zij het al eens met de nodige problemen.

Focus je dus niet op de hebzucht en bedrog van vandaag, het zou wel eens iets in gang kunnen steken dat beter is dan je verwacht.
Mees

Berichtdoor Renate » 19 feb 2014, 20:16

Mees schreef:Misschien begrijp je dit beter...

Honderden jaren geleden was er iemand (de 1ste van velen) die stinkend rijk werd door goedgelovige snullen snake oil te verkopen. DIt verhaal van hebzucht en bedrog heeft uiteindelijk geleid tot de geneesmiddelenindustrie van vandaag die miljoenen mensen geneest (zij het al eens met de nodige problemen).

Focus je dus niet op de hebzucht en bedrog van vandaag, het zou wel eens betere gevolgen kunnen hebben dan je denkt.

Dat vind ik wel een wat al te gemakkelijk antwoord. De oplichters van nu, kunnen ook de oplichters van de toekomst blijken te zijn, zoals de heer Hahneman.

We kunnen niet in de toekomst kijken. We kunnen hooguit proberen ons leven en dat van onze medemens aangenamer te maken.
Renate

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 20:22

Renate schreef:

Honderden jaren geleden was er iemand (de 1ste van velen) die stinkend rijk werd door goedgelovige snullen snake oil te verkopen. DIt verhaal van hebzucht en bedrog heeft uiteindelijk geleid tot de geneesmiddelenindustrie van vandaag die miljoenen mensen geneest (zij het al eens met de nodige problemen).

Focus je dus niet op de hebzucht en bedrog van vandaag, het zou wel eens betere gevolgen kunnen hebben dan je denkt.

Dat vind ik wel een wat al te gemakkelijk antwoord. De oplichters van nu, kunnen ook de oplichters van de toekomst blijken te zijn, zoals de heer Hahneman.

We kunnen niet in de toekomst kijken. We kunnen hooguit proberen ons leven en dat van onze medemens aangenamer te maken.

Ik vergoeilijk de oplichter niet Renate en ik zeg ook niet dat het dankzij hem is dat er uiteindelijk iets goed gebeurt. Maar is het niet zo dat de confrontatie met iets slecht velen net aanzet om beter te doen? Het maakt het slecht niet goed, maar je kan niet ontkennen dat goed uit slecht kan ontspruiten.

Neen je kan niet in de toekomst kijken en dus weet je niet eens of er wel een toekomst is. Dus?
Mees

Berichtdoor Renate » 19 feb 2014, 20:35

Mees schreef:
Renate schreef:

Ik vergoeilijk de oplichter niet Renate en ik zeg ook niet dat het dankzij hem is dat er uiteindelijk iets goed gebeurt. Maar is het niet zo dat de confrontatie met iets slecht velen net aanzet om beter te doen? Het maakt het slecht niet goed, maar je kan niet ontkennen dat goed uit slecht kan ontspruiten.

Neen je kan niet in de toekomst kijken en dus weet je niet eens of er wel een toekomst is. Dus?

Richt je op het hier en nu.
Renate

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 20:38

Renate schreef:
Mees schreef:
Renate schreef:

Juist, maar leg toch maar een boterham weg voor morgen. Met wat geluk is er weer een morgen.
Mees

Berichtdoor iMouze » 19 feb 2014, 20:55

Honderden jaren geleden was er iemand (de 1ste van velen) die stinkend rijk werd door goedgelovige snullen snake oil te verkopen. DIt verhaal van hebzucht en bedrog (er is geld te verdienen met mensen te genezen) heeft uiteindelijk geleid tot de geneesmiddelenindustrie van vandaag die miljoenen mensen geneest, zij het al eens met de nodige problemen.

Focus je dus niet op de hebzucht en bedrog van vandaag, het zou wel eens iets in gang kunnen steken dat beter is dan je verwacht.

Dat begrijp ik zeker, is er nu we slimmer zijn alleen geen betere manier om dit aan te pakken of is de mens echt zo onverranderbaar? Alleen in tijd van hoge nood, zoals op het randje van de dood kan de mens zichzelf helemaal veranderen, maar dit is een tijdelijk effect voorzover ik weet.
iMouze

Berichtdoor Renate » 19 feb 2014, 20:59

Mees schreef:
Renate schreef:
Mees schreef:
Renate schreef:

Juist, maar leg toch maar een boterham weg voor morgen. Met wat geluk is er weer een morgen.

Zeker, maar we kunnen niet te ver vooruit kijken. Het leven heeft weinig zekerheden. Een er van is dat we allemaal dood gaan.
Renate

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 21:04

iMouze schreef:... of is de mens echt zo onverranderbaar?...

Ik denk niet dat het beter kan. Onze geschiedenis bewijst net dat de combinatie van "mekaar de kop inslaan, hebzucht, bedrog" en "je opofferen voor een ander" net uitstekende resultaten neerzet voor onze soort. De combinatie van "goed en slecht" is dus waarschijnlijk beter dan "goed" alleen.
Ik denk dat ik een wereld vol met ingoede mensen ondraaglijk zou vinden.
Het is zo een beetje als "na regen apprecieer je de zon meer, en omgekeerd".
Mees

Berichtdoor Mees » 19 feb 2014, 21:07

Renate schreef:Het leven heeft weinig zekerheden. Een er van is dat we allemaal dood gaan.

Goddank :wink:
Mees

Berichtdoor Renaat » 19 feb 2014, 22:58

Mees schreef:Ach met ogen open of dicht, miserie komt toch. Net zoals blijdschap ook zal komen.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ben er behoorlijk van overtuigd dat je nooit een oorlog hebt meegemaakt en acht de kans ook klein dat u kinderen heeft (waar u nog een goede band met heeft).

Mees schreef:Ik denk niet dat het beter kan. Onze geschiedenis bewijst net dat de combinatie van "mekaar de kop inslaan, hebzucht, bedrog" en "je opofferen voor een ander" net uitstekende resultaten neerzet voor onze soort. De combinatie van "goed en slecht" is dus waarschijnlijk beter dan "goed" alleen.

Nochtans wordt de wereld (in tegenstelling van wat velen denken) steeds minder gewelddadig. Dus er mag dan nog een massa rotzooi en geweld zijn en geweld zal altijd wel een deel uitmaken van de menselijke maatschappij, beweren dat het 'niet beter kan' is onterecht. Het gaat immers al 'een pak beter' dan 'vroeger'.

Ik geloof ook dat alles - in het grotere geheel - geen nut heeft. We zijn maar een stofje dat binnen een paar jaren of in het 'beste geval' binnen een paar honderd jaren totaal onbelangrijk is geworden. Maar ik vertaal dat niet in een vorm van fatalisme waarin jij dat lijkt te vertalen.
Ik vind dat ieder mens een gigantische verantwoordelijkheid heeft t.o.v. de huidige medemensen en de meeste mensen hebben echt wel de macht/mogelijkheid om voor enkele anderen een fundamenteel verschil te maken.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 20 feb 2014, 07:59

Renaat schreef:

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ben er behoorlijk van overtuigd dat je nooit een oorlog hebt meegemaakt en acht de kans ook klein dat u kinderen heeft (waar u nog een goede band met heeft).

Gezien 2 van de 3 conclusies (geen oorlog, geen kinderen, geen goede band) fout zijn (je mag zelf raden wat), trek je misschien gewoon te snel conclusies?
Of is deze conclusie fout? :wink:

Renaat schreef:
Mees schreef:Ik denk niet dat het beter kan. Onze geschiedenis bewijst net dat de combinatie van "mekaar de kop inslaan, hebzucht, bedrog" en "je opofferen voor een ander" net uitstekende resultaten neerzet voor onze soort. De combinatie van "goed en slecht" is dus waarschijnlijk beter dan "goed" alleen.

Nochtans wordt de wereld (in tegenstelling van wat velen denken) steeds minder gewelddadig.

Mijn punt was niet dat wij nu meer of minder gewelddadiger zijn dan vroeger wel dat onze agressieve ingesteldheid ons gebracht heeft waar we zijn. Had de mens een geweldloos doetje geweest dan waren wij al lang van de kaart verdwenen. Ik zeg niet dat je agressiviteit moet aanvaarden of verheerlijken maar wel dat het zijn belang had/heeft en zal hebben in ons voortbestaan.

Renaat schreef:Dus er mag dan nog een massa rotzooi en geweld zijn en geweld zal altijd wel een deel uitmaken van de menselijke maatschappij, beweren dat het 'niet beter kan' is onterecht. Het gaat immers al 'een pak beter' dan 'vroeger'.

Zelfs al zou het vandaag beter gaan dan gisteren dan heb je nog geen bewijs dat het morgen beter zal gaan dan vandaag. Geweld neemt vele vormen aan. Gisteren nog gelezen (in een flutkrant dus neem het aan voor wat het waard is) dat zelfs in ons landje van melk en honing 1 op 8 vrouwen wel eens verkracht wordt door de partner. De mannelijke commentaren erop waren grotendeels begripvol (want ja, die vrouwen willen nooit, dus ...). Ik denk dus ook dat zij zich zelf niet echt gewelddadig vinden of alleszins minder gewelddadig dan hun voorgangers.

Renaat schreef:[Ik geloof ook dat alles - in het grotere geheel - geen nut heeft. We zijn maar een stofje dat binnen een paar jaren of in het 'beste geval' binnen een paar honderd jaren totaal onbelangrijk is geworden. Maar ik vertaal dat niet in een vorm van fatalisme waarin jij dat lijkt te vertalen.

"God, schenk mij de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen."
Hopelijk concludeer je nu niet dat ik een AA-er ben. :wink:
Ik ben niet fatalistisch ingesteld (al heb ik er geen probleem mee), ik vind mezelf gewoon een realist. Ik ben iemand die beseft dat beschaving niets meer is dan het laagje olie op het ruige haar van het beest. Iets wat keer op keer bewezen wordt als dat laagje om eender welke reden eens weggewassen wordt.

Renaat schreef:Ik vind dat ieder mens een gigantische verantwoordelijkheid heeft t.o.v. de huidige medemensen

Dat vind ik dus helemaal niet. Wil jij dat jezelf opleggen, dan is dat best oké voor mij. Maar mij moet je dat niet opleggen.
Maar dit betekent geenszins dat ik niet bereid ben om anderen te helpen. Integendeel. Het is best mogelijk dat ik een veel beter mens ben dan jij of dat ik meer goed gedaan heb voor anderen dan jij.
Trouwens, ik vind iemand die iets goed doet uit zijn hart een beter mens dan iemand die iets goed doet uit verantwoordelijksgevoel. Maar goed, geen van beide is slecht en het resultaat telt natuurlijk.

Renaat schreef: en de meeste mensen hebben echt wel de macht/mogelijkheid om voor enkele anderen een fundamenteel verschil te maken.Renaat

Dat is zo... maar dan zowel in goede als in slechte zin. Beide gebeuren constant en gaan trouwens zelfs heel vaak samen. Goed doen voor A betekent geregeld slecht doen voor B. Maar gezien A ons nader is dan B, ervaren wij dat als "goed" doen. B zal er wel anders over denken.
Wij zijn "goed" en "slecht" en net die combinatie werkt goed voor onze soort als geheel. Meer wil ik eigenlijk niet zeggen.
Mees

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen