psychoanalyse inferieur aan gedragstherapie

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Re: psychoanalyse inferieur aan gedragstherapie

Berichtdoor Yentl » 09 aug 2015, 00:29

Hanky schreef:En toch, beste Yentl, als je al als iemand, met ook beperkte tijd, toch de moeite neemt het geheel van dit topic nog eens na te lezen (en dit topic alleen, want je lijkt ook nog op allerlei andere topics in discussie te zijn over andere skeptische zaken, onder meer met Digit) enz.

Beste Hanky als je goed kijkt dat kun je zien dat Skepp als groep niet ontsnapt aan verschijnselen bekend uit de sociale psychologie ivm groepen.
Zie je hoe er blok gevormd wordt tegen 1 persoon en er zelfs daarbij 'n verwijzing naar het lulhoekje aangewend wordt op 'Twijfelen aan Descartes' terwijl er nog altijd geen witte raaf gemeld heeft dat hij/zij zich niet bewust is van zichzelf en van zijn/haar denken in dezelfde toestand waarin Descartes zich bevond.

Wie sleurt wie en wat er bij?
Zoals:
We zitten in de verkeerde badkuip:
https://www.youtube.com/watch?v=0jOtOIOX3RI

Impliciet doen we hier aan volwasseneneducatie!
https://www.youtube.com/watch?v=hG6RyQCggdI

Daarom blijf ik op straat.

" Een stand-up comedian die er duchtig tegenaan gaat, dat moet kunnen, zoals men zegt.
Of, mooier geschreven, een kwaliteitsvolle samenleving koestert haar dwarsliggers." J.P Van Bendegem
viewtopic.php?f=5&t=592#p74376
'n gebouw staat zo scheef als zijn fundamenten en wordt steeds bedenkelijker als men hoger blijft bouwen zonder de fundamenten te herzien; daarom blijf ik op straat want dan kun je het eventueel duidelijker afgetekend zien tegen de ongelimiteerde skyline.
Yentl

Berichtdoor Yentl » 03 sep 2015, 09:17

Tijdens de verhuis dit weekend van mijn dochter Isabel en haar vriend Frank, allebei gedreven Skeppers was er even paniek: ''n groooote spin op de vensterbank". Frank was net weg voor boodschappen.
Mijn dochter en kleindochter bleven op ongeveer 'n meter afstand: "papa, zet die spin eens buiten", wat ik meestal doe met spinnen als het mogelijk is.
Op 'n nagel, diameter 3 mm, lengte 10 cm zat 'n kruisspinnetje met 'n lijfje van ongeveer 5mm.
Ik nam de nagel en buiten liet het spinnetje zich vallen aan zijn spindraad welke ik op straat vastmaakte aan de vensterbank.
Heb hierboven er al over geschreven: dat je dat kunt deconditioneren maar volgens haar, zoals ze me jaren geleden eens kortaf zei, heeft het met oerangsten te maken; case close.
Mijn dochter gaf tijdens de 'zomerschool kritisch denken' 'n voordracht over: Zin en onzin over gezonde voeding. Ervaringen uit de klaspraktijk.
De basis van gezonde voeding heeft ze trouwens via mij 'met de paplepel' gekregen.
Kritisch denken?
Duidelijk hoe door angst de grootte van 'n spin uitvergroot wordt.

Heb er voor gezorgd dat het selectief mutisme van mijn vader via mij niet overgebracht werd op mijn dochters en het bij mezelf ondertussen gedeconditioneerd; zelfs de jarenlange problemen die ik met mijn rug had zijn nu al 20 jaar achter de rug.
Heb me voor de analyse zelfs 24 jaar geleden tot het hulpcentrum Sjerp van de VUB gewend maar toen ik voelde dat het de CBT richting zou uitgaan ben ik gestopt. Trouwens, 24 jaar geleden zou de diagnose: 'door opvoeding geconditioneerd selectief mutisme' nooit gesteld zijn want nu weet men amper wat het is.
Heb via de faculteit psychologie van de VUB wel goed begrepen wat de gevolgen van conditioneren kunnen zijn waarvoor dank!
Heb vervolgens op mezelf 'n soort systeemtherapie toegepast en dit lang vòòr er al sprake van was; zelfs nu nog bitter weinig.
Het staat hier allemaal boven beschreven en is grotendeels via haar verifieerbaar ook al was ze toen pas rond de 10 jaar.
'k Hoop dat haar versie ondertussen niet gekleurd is door haar Skeppiaanse visie op haar 'idiote' vader waarvoor ze me eens uitschold.
Voor de fouten die ik tegenover haar gemaakt heb, en die zijn nu eenmaal onvermijdelijk want deconditioneren van je eigen zelf kun je niet in één vingerknip, heb ik me veelvuldig verontschuldigd.
Door hun verhuis is het contact met mijn dochter nu na 3 jaar weer 'genormaliseerd'; het contact met mijn kleindochter was gebleven.

Dat mijn dochter nu ook eens iets doet aan die spinnenangst waar mijn kleindochter ook al mee behept is.
Deconditioneren kun je eventueel door 'n spin in 'n bokaal te zetten en met stapjes naderbij te komen eventueel met tussenpozen van enkele dagen keer op keer opnieuw en uiteindelijk het deksel er af te halen enz. Zorg wel dat de spin ondertussen niet dood is.
Er zijn hier genoeg CBTers aanwezig, maak het haar eens duidelijk want naar haar vader luistert ze toch niet of nauwelijks.
Waar haar spinnenfobie vandaan komt weet ik niet; alvast niet van mij en denk ook niet van haar moeder.
Zal er ook niet naar zoeken; kan ze eventueel zelf.
Restte mijn nog enkel deze weg om het haar eventueel duidelijk te kunnen maken...
En trouwens... er zijn er veel die bang zijn van spinnen of muizen en zo iets is heel herkenbaar.
Maar héél wat minder wat selectief mutisme betreft en veel minder herkenbaar.
'n gebouw staat zo scheef als zijn fundamenten en wordt steeds bedenkelijker als men hoger blijft bouwen zonder de fundamenten te herzien; daarom blijf ik op straat want dan kun je het eventueel duidelijker afgetekend zien tegen de ongelimiteerde skyline.
Yentl

Berichtdoor Digit » 03 sep 2015, 20:49

Waarom deconditioneer je jezelf niet eens van die onweerstaanbare neiging tot oeverloos lullen over banaliteiten, nu al drie topics breed?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Yentl » 03 sep 2015, 23:20

Woordtechnologie ad hominem Digit.
Jij hebt: "En dat jouw verklaringen niet deugen heb ik hier bewezen!" ook al op het Descartes forum gegooid.
viewtopic.php?f=5&t=2984&start=120#p91551
Je hebt vooral je gedrevenheid voor het behalen van je groot gelijk ondertussen 5x bewezen.
Je kon het echt niet laten me achterna te zitten he?
Hoe kun jij je toch met die banaliteiten, of 'n persoon die nog niet aan de klink kan komen zoals je schreef, je nog langer bezig houden; is dat niet inconsequent?
Je bewijst daarmee voortdurend het tegenovergestelde van wat je me verwijt en vooral dat niet ik maar jij me nodig hebt.
Dag Digit! :)
Yentl

Berichtdoor Digit » 04 sep 2015, 11:17

Yentl schreef:Hoe kun jij je toch met die banaliteiten, of 'n persoon die nog niet aan de klink kan komen zoals je schreef, je nog langer bezig houden; is dat niet inconsequent?

Forumvervuilers ergeren mij mateloos. Ongeacht hun onbekwaamheid.

Maar goed, in "Twijfelen aan Descartes" heeft Willem Betz een poging gedaan om naar de kern van jouw betogen te boren. Ik stel voor dat we dit hier nu laten voor wat het is en daar on-topic verder discuteren.

Digit
Wat is, IS !
Digit

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen