Greenpeace misdadig ?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Greenpeace misdadig ?

Berichtdoor willem_betz » 05 okt 2013, 03:22

Is de fanatieke houding van Greenpeace tegen alle vormen van genetische manipulatie verantwoordelijk voor miljoenen doden en gehandicapten ?

Huge demonstration against Greenpeace’s anti-Golden Rice propaganda
Golden RiceWednesday morning, an ad hoc organization called “Allow Golden Rice Now!” organized a grassroots demonstration against Greenpeace’s fear- and agenda-based opposition, right outside the group’s HQ in Toronto. The protest was led by Dr. Patrick Moore, who back in the 1980s was an original member of the organization, but became intensely and publicly disenchanted with its ever-more-strident anti-science agenda about a decade ago.

The protesters point out that the public-domain “golden rice” has the potential to markedly reduce the consequences of malnutrition in the Third World related to vitamin A deficiency. A lack of this vitamin causes visual impairment, including blindness, and immune system dysfunctions leadi
ng to numerous infectious diseases, and is linked to the premature deaths of a half-million children each year: approximately 8 million dead since Golden Rice was first developed and ran into the regulatory dead end provoked by Greenpeace’s crusades against it.

Dr. Moore, speaking for the group, had this to say: “The zero-tolerance policy towards Genetic Modification by Greenpeace and its allies has blocked this cure, resulting in 8 million deaths, mostly among poor children. We believe this is a crime against humanity as defined by the International Criminal Court.” ACSH has covered this tragic story numerous times over the recent past, e.g.: Hope for malnourished kids threatened by anti-GMO zealots.

ACSH’s Dr. Gilbert Ross added, “Greenpeace has also been in the forefront of many anti-science, anti-progress, anti-human crusades in the past. They are dogged opponents of using DDT to fight malaria, and the list goes on and on. I have to agree with Dr. Moore when he accuses the group of crimes against humanity — that in fact seems to be their entire raison d’etre.

interview met drMoore; http://acsh.us5.list-manage1.com/track/click?u=e1d6694ab0b077b8204eeeb23&id=cf41bf6f8f&e=2287bfe8d4
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Greenpeace misdadig ?

Berichtdoor Renaat » 05 okt 2013, 14:55

Ik twijfel er niet aan dat sommige voorstanders van het gebruik van GGO als voedselbron er van overtuigd zijn dat deze een waardevol hulpmiddel kunnen zijn in de bestrijding van ondervoeding. Ik twijfel er ook niet aan dat die GGO's in theorie daar ook een wezenlijke bijdrage kunnen leveren.

Maar ik betwijfel heel sterk dat GGO's (als voedsel) in de praktijk een goede zaak zijn. De huidige wereldvoedselproblematiek is een ingewikkelde problematiek waarin veel factoren een rol spelen maar heeft in ieder geval niets te maken met een gebrek aan productie van (kwalitatieve) voeding op wereldschaal. Dit terwijl de GGO's vooral zijn gericht op meer productie van (kwalitatieve) voeding.
Hebben GGO's een plaats in een duurzame landbouw zonder landroof, roofbouw, voedselspeculatie, ongezonde afhankelijk van boeren van grote grote bedrijven, overmatig gebruik van (kunst)meststoffen, ...? Ik durf het te betwijfelen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor ludoke » 05 okt 2013, 15:05

Is Greenpeace misdadig ?

Ja

Moet misdaad bestraft worden ?
Ja

Enkele landen zoals Rusland zijn daarin rechtlijnig.
ludoke

Berichtdoor Renaat » 05 okt 2013, 20:28

ludoke schreef:
Is Greenpeace misdadig ?

Ja

Moet misdaad bestraft worden ?
Ja

Enkele landen zoals Rusland zijn daarin rechtlijnig.

Ik heb gezocht naar enige zinvolle inbreng van jou op dit forum ... Ik heb die niet gevonden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Blueflame » 06 okt 2013, 19:26

Dag Willem_Betz.
Ik kan het niet laten om toch even te reageren.

Uit je quote:
"I have to agree with Dr. Moore when he accuses the group of crimes against humanity — that in fact seems to be their entire raison d’etre."

Hm. Stellen dat de bestaansreden van Greenpeace het begaan van misdaden tegen de mens(elijk)heid is, gaat echt wel wat ver. Veel te ver.

Doorgaans doet Greenpeace voortreffelijk werk als bewustmaker/ collectief geweten voor wat er op milieugebied allemaal kan mislopen en voor wat er effectief ook mis loopt.
Misschien zijn ze fout in deze zaak. Over de grond van deze zaak wil (en vooral kan) ik me niet uitspreken.
Maar als ik hun argumentatie lees op volgende url [pdf-document]
http://www.greenpeace.org/international ... lusion.pdf

dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ze er ten eerste zelf toch wel degelijk over nagedacht hebben en ten tweede kwam bij het lezen van deze pdf bij mij nergens de gedachte van een moedwillige misdaad tegen de mensheid op.

Groeten.

Blauwtje.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 07 okt 2013, 04:09

Dag Blue,
Er zijn meerdere goede redenen om de huidige methodes van GP in vraag te stellen, Het gaat er meer en meer op lijken dat ze hun ideologie of doctrines belangrijker gaan vinden dan mensen, en daarbij niet aarzelen om de waarheid een zetje te geven.
Een meer uitgebreid verslag vind je op http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/08/26/golden_rice_attack_in_philippines_anti_gmo_activists_lie_about_protest_and.html
Die methodes en leugens werden al eerder aangeklaagd, ook door een “uitgetreden” leider van GP, zie http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=83298&sid=badf717e49c9210593bb89a8a6330173&sid=31fa99afb508f57e5f231e4c3a9eea5d#p83298
of rechtstreks naar zijn toespraak:http://www.marklynas.org/2013/01/lecture-to-oxford-farming-conference-3-january-2013/
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 08 okt 2013, 22:03

Tja ...... Oké, Wim.
Uit uw link: http://www.slate.com/blogs/future_tense ... t_and.html

Unlike some I am not accusing Greenpeace and its ideological allies in the Philippines of committing a crime against humanity. Not yet, at any rate.

Ik quote dit omdat ik het kind niet met het badwater wil weggooien. Ik ben er namelijk van overtuigd dat GP ook veel goeds doet(*) en ze NIET DOELBEWUST handelingen tegen de mensheid ondernemen.
Maar het ziet er inderdaad naar uit dat ze in deze de bal compleet verkeerd slaan. En dat is minstens héél spijtig. En dat druk ik waarschijnlijk te zwak uit.
Ik kwam net nog volgende link tegen: http://allowgoldenricenow.org/moral-compass
Al is Patrick Moore ook niet onbesproken i.v.m belangenvermenging.

Het blijft moeilijk, en ik weet het ook niet meer -- of nog niet :-)

Mvg.

(*)Ik ben geen lid en heb al helemaal geen aandelen of andere belangen. Geen lid omdat ze, naar mijn mening, ook in het verleden, soms geen rekening hielden met de wetenschappelijke consensus aangaande bepaalde aangelegenheden.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ludoke » 22 dec 2013, 10:31

T is ...ergens ....spijtig dat Putin Greanpeace "gratie of genade" verleent.
De wolf trekt zijn schapevacht aan...wellicht om beter tegen de kou op de Noordpool bestand te zijn.
ludoke

Berichtdoor Berre » 26 jul 2014, 22:40

Dat GP aan hun leden maar eerst eens uitlegt hoe hun financiën in elkaar zitten. Een van die kwasten slaagt erin om naar het werk te pendelen met het vliegtuig en verantwoordt zich schaapachtig dat het nu eenmaal niet anders kan en dat principes niet altijd vol te houden zijn... Zijn salaris was trouwens ook niet mis.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... werk.dhtml
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor Amanitine » 28 jul 2014, 01:29

Berre schreef:Dat GP aan hun leden maar eerst eens uitlegt hoe hun financiën in elkaar zitten. Een van die kwasten slaagt erin om naar het werk te pendelen met het vliegtuig en verantwoordt zich schaapachtig dat het nu eenmaal niet anders kan en dat principes niet altijd vol te houden zijn... Zijn salaris was trouwens ook niet mis.

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... werk.dhtml

Ik vraag me af. In hoeverre verschilt zijn gedrag van dat van anderen in gelijkaardige posities? Waarom verwacht je dat iemand met aanzienlijke verantwoordelijkheid bij een grote NGO niet bovengemiddeld betaald krijgt? En waarom moet Greenpeace zich altijd houden aan de principes die zij promoten en aanklagen omdat anderen ze op grote schaal schenden? Dat lijkt hypocriet, maar vergeet niet wat het belangrijkste is dat Greenpeace aan zijn donoren verschuldigd is: resultaten. Als krampachtig vasthouden aan principes terwijl anderen deze op immense schaal continu schenden hun operaties veel minder effectief maakt, zou het gewoonweg onverantwoordelijk zijn de grenzen niet te verleggen. Waarom zou je jezelf zo moedwillig vleugellam maken?
Amanitine

Berichtdoor Berre » 28 jul 2014, 09:43

Dat zijn eigen medewerkers zodanig "flabbergasted" waren door het gedrag van deze meneer ontgaat u blijkbaar. Als CEO van gelijk welk ander bedrijf kon hij wel inpakken. Anderzijds, als je organisatie leeft bij de gratie van donaties en vrijwilligers kan je beter een minder arrogante wereldvreemde toon in de media aanslaan. Wie dat niet begrijpt is niet geschikt voor deze functie.
Berre

Berichtdoor Renate » 28 jul 2014, 11:40

Berre schreef:Dat zijn eigen medewerkers zodanig "flabbergasted" waren door het gedrag van deze meneer ontgaat u blijkbaar. Als CEO van gelijk welk ander bedrijf kon hij wel inpakken. Anderzijds, als je organisatie leeft bij de gratie van donaties en vrijwilligers kan je beter een minder arrogante wereldvreemde toon in de media aanslaan. Wie dat niet begrijpt is niet geschikt voor deze functie.

Tja, op zich heeft u wel gelijk, maar dit probleem speelt in meer of mindere mate bij veel organisaties die voor een groot deel op vrijwilligers draaien. Zie vergelijkbare ophef over de salarissen aan de top van het Rode Kruis, de bloedbank en diverse andere organisaties.
Dat er ophef ontstaat over het gedrag van deze heer is misschien niet geheel onterecht, hoewel je je ook af kunt vragen of het ook geen symboolpolitiek wordt. Hooguit zou je je af kunnen vragen of het werk wat deze heer doet, niet net zo goed gedaan kan worden door iemand die dichter in de buurt van het hoofdkantoor woont.
Maar dan raak je weer aan de vraag of een organisatie zich mag bemoeien met de woonplaats van een medewerker.

Maar goed, organisaties met een idealistisch karakter liggen natuurlijk altijd wat meer onder een vergrootglas en de mensen die daar werkzaam zijn, zeker de mensen aan de top, moeten natuurlijk ook rekening houden met de beeldvorming naar buiten. Zo is het op zich niet bezwaarlijk als een politicus een buitenechtelijke relatie met een ondergeschikte heeft, maar op het moment dat de partij van deze politicus zich tegen buitenechtelijke relaties keert, of van mening is dat binnen de organisatie waar de politicus verantwoordelijk is, relaties op de werkvloer taboe zijn, verandert de zaak natuurlijk.
Renate

Berichtdoor Amanitine » 28 jul 2014, 13:12

Ik weet niet hoe Greenpeace leden en donoren hier tegenaan kijken. Het enige dat ik erover kan vinden is dat vage zinnetje in het HLN artikel - dergelijke zinnetjes zie je bij hen altijd en zijn vrijwel altijd zonder enige betekenis - en de brief die 40 Nederlandse GP-functionarissen (nagenoeg de hele GP top daar) onlangs intern verstuurden waarin ze Husting vroegen op te stappen. Ik kan me ook wel vinden in hun eis, al is het geen eenvoudige zaak. Waar ik me absoluut niet in kan vinden, is hoe men dit gebruikt om toch maar weer te haten op Greenpeace zoals jij in deze thread. Zo vreemd is Husting's redenering of salaris nu ook weer niet.
Amanitine

Berichtdoor willem_betz » 28 jul 2014, 15:25

Sommige acties van GP krijgen wel terecht kritiek, zie oa als start: http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Greenpeace en vandaar heel wat links.
Vooral hun anti-GGO, zoals tegen de gouden rijst heeft al heel wat verontwaardiging opgeroepen.
Enkele "uitgetreden" leden waren niet mals met hun kritiek.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 28 jul 2014, 16:06

willem_betz schreef:Sommige acties van GP krijgen wel terecht kritiek, zie oa als start: http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Greenpeace en vandaar heel wat links.
Vooral hun anti-GGO, zoals tegen de gouden rijst heeft al heel wat verontwaardiging opgeroepen.
Enkele "uitgetreden" leden waren niet mals met hun kritiek.

Dat is ergens mijn probleem met Greenpeace, maar overigens ook met diverse politieke partijen. Terwijl ik het met verschillende van hun standpunten eens ben, zie ik ook ongefundeerde paniekzaaierij, of het omhelzen van kwakzalverij. Helaas is het vaak moeilijk om organisaties of politieke partijen te vinden, die geheel aan mijn verlangens voldoen.
Renate

Berichtdoor Berre » 28 jul 2014, 16:57

Amanitine schreef:Waar ik me absoluut niet in kan vinden, is hoe men dit gebruikt om toch maar weer te haten op Greenpeace zoals jij in deze thread. Zo vreemd is Husting's redenering of salaris nu ook weer niet.

Ik ben beschaamd in zijn plaats. Dat de graaicultuur zich niet beperkt tot de banken en de multinationals hoeft niet te verbazen. Wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich nu eenmaal het best.

Het woord "haat" laat ik voor uw rekening. Anderzijds, eenieder heeft het recht om zich vragen te stellen en een mening te hebben over zaken die in een democratie niet door de beugel kunnen. Een van die dingen is dat de boekhouding van GP een uitstekend bewaard geheim is. Als burger die braaf belastingen betaalt stoort me dat.
Berre

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen