Het Kuzari principe

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Het Kuzari principe

Berichtdoor slechtweervandaag » 15 apr 2013, 15:30

In debatten ziet een skepticus zich herhaaldelijk geplaatst tegenover het argument van de persoonlijke ervaring. De tijd en de ruimte ontbreekt meestal om de opponent de betrekkelijke geldigheid van dergelijke argumenten te laten inzien, temeer omdat de prominente rol van de persoonlijke ervaring vooral optreedt bij iemand die zich nooit om de geldigheid van een argument heeft bekommerd.  
De geldigheid is de ervaring.

Hoe spontaan ook het argument van de persoonlijke ervaring, toch zijn er pogingen geweest de geldigheid ervan aan te tonen. Het staat bekend als het Kuzari-principe, genoemd naar 'Khazari', het belangrijkste werk van de Spaans-joodse 12de-eeuwse filosoof Juda Halevi (1075-1141).
Heel kort samengevat kunnen volgens dat principe persoonlijke ervaringen wel of niet herinnerd worden. Als onvergetelijke ervaringen toch niet meer herinnerd kunnen worden, moet daar een goede verklaring voor zijn.
Een onvergetelijke ervaring die door een grote groep wordt gedeeld en van generatie op generatie wordt doorverteld, is echt gebeurd.

http://www.dovidgottlieb.com/comments/K ... _Intro.htm

Misschien is dit één van de redenen waarom mensen hun ervaringen niet zo snel inruilen voor feiten die hun ervaringen tegenspreken. De feiten worden beschouwd als andere, toevallige ervaringen die evengoed al dan niet gebeurd kunnen zijn.
slechtweervandaag

Re: Het Kuzari principe

Berichtdoor willem_betz » 15 apr 2013, 17:31

Wat tracht je hiermee aan te tonen ?
Met persoonlijke ervaringen (anekdotes) kan je zowat alles "bewijzen" en het tegendeel ervan ook.
Als heel veel mensen iets gaan geloven kan een kleine vergissing een enorme vergissing worden.
Als ik ergens ga spreken over alterneuterij dan begin en eindig ik dat ik geen anekdotes wil horen, en als voorbeeld vertel ik over die man van 92 jaar, kerngezond en heel zijn leven twee pakken sigaretten per dag en een ganse fles whisky, dus...
Ondanks mijn smeekbede zijn er telkens mensen die toch willen vertellen wat ze meegemaakt hebben. :)
Voor velen is een persoonlijk verhaal veel overtuigender dan alle wetenschappelijk onderzoek. Het zit in onze genen ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Het Kuzari principe

Berichtdoor slechtweervandaag » 15 apr 2013, 19:51

Wat ik wil aantonen? Hoe maak je het ongeloofwaardige geloofwaardig? Specifiek gaat het hier om de overlevering van de tien geboden op de berg Sinaï. De auteur tracht dit als waar gebeurd feit te bewijzen door logisch redeneren. Geen wonder, Dovid Gottlieb bezit een doctorstitel mathematische logica. Hierbij steunt hij op een voor de skepticus niet-valabel argument, nl. de persoonlijke ervaring en bij uitbreiding dat van een hele groep. Als er in een redenering geen logische fouten worden gemaakt maar de conclusie klopt niet, dan moeten de aannames fout zijn. Hier wordt het interessant, want Gottlieb weet zijn aanname van de persoonlijke ervaring op zo'n handige wijze in zijn redenering te smokkelen dat je als lezer de indruk krijgt dat hij ook nog eens de geldigheid ervan heeft aangetoond. Het is zoals een tekening van Escher. Je ziet de illusie maar je kan niet precies zeggen waar de illusie precies ontstaat.
slechtweervandaag

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen