Een atheïstische verlofdag.

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Een atheïstische verlofdag.

Berichtdoor Ludde » 13 jan 2013, 18:03

In een ander topic heb ik het al even aangehaald. Misschien is het een utopie, maar ik denk dat een atheïstische verlofdag heel wat zou kunnen teweegbrengen.

Momenteel is 70 % van de Belgische officiële verlofdagen religieus getint. Mijn vader zegt op Pasen nog steeds tegen mij: zalige hoogdag. Toen ik afgelopen kerstperiode in Egypte was, wenste iedereen me wel 100 keer: Merry Christmas. Tot het mijn strot uitkomt, want voor mij is dit wel een verlofdag, maar helemaal geen feestdag.

Ik zou het heel fijn vinden om ook echt een feestdag te hebben. Een dag waarop we het atheïsme vieren.
1 dag, een officiële verlofdag voor iedereen.
Als wij voor 70 % akkoord gaan met de verlofdagen van de religieuzen, dan zouden we er toch 1 mogen hebben waarop we aan elkaar een schitterende feestdag kunnen wensen.

Het zou een hele herkenning zijn. En, om het met de woorden van Digit te zeggen: we zouden onze ethiek op een beschaafde manier kunnen promoten…

Ludde.
Ludde

Re: Een atheïstische verlofdag.

Berichtdoor Mees » 13 jan 2013, 18:32

Een dag verlof mag natuurlijk altijd maar een atheïstendag is wat mij betreft niet nodig, al ben ik het er wel mee eens dat je je zo positief in de vitrine zet.
Het zou beter zijn de andere feestdagen gewoon te ontheiligen (gewoon neutraal maken dus)... maar daar zorgt de commercie al voor.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Digit » 13 jan 2013, 19:42

Mees schreef:Het zou beter zijn de andere feestdagen gewoon te ontheiligen (gewoon neutraal maken dus)... .

En hoe ga je dát doen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 13 jan 2013, 19:58

Digit schreef:
Mees schreef:Het zou beter zijn de andere feestdagen gewoon te ontheiligen (gewoon neutraal maken dus)... .

En hoe ga je dát doen ?

Wees gerust... niet door een kieken de kop af te kappen op een altaar :lol:

Op zich heb ik geen probleem met de feestdagen, ik heb ze nooit aangevoeld als zijnde katholiek. De commerciële opzet heeft bij mij altijd het feestgevoel gegeven. Dat is dus eens een punt waar ik geen heilige oorlog voor begin :-)

Als iemand dus een probleem heeft met de katholieke reuk aan de feestdagen dan denk ik dat je beter ontheiligt dan een extra dag creëert al was het maar omdat je anders nog steeds staat met één zielig dagje tegenover een veelvoud aan katho-dagen.

En ontheiligen (en dat is net leuk voor Skepp) kost helemaal geen inspanning, de commercie doet het voor ons en beter dan we zelf kunnen. We scoren van in de zetel.
Mees

Berichtdoor Digit » 13 jan 2013, 20:04

Dus voor de wet blíjft het een erkende feestdag !
En voor de katholieken blíjft het een katholieke feestdag !

What's the big change ?????? Dat wij ons dan ook mogen amuzeren ? Dat doen we toch al !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 13 jan 2013, 20:07

Ludde,

Volkomen akkoord !

Op die manier laten we de gelovigen gewoon hun ding doen, maar eisen we gewoon ons recht om óók het onze te doen. Dat is positieve actie en dus volgens mij het juiste pad vanuit de situatie waar we nu zitten !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 13 jan 2013, 20:10

Digit schreef:Dus voor de wet blíjft het een erkende feestdag !
En voor de katholieken blíjft het een katholieke feestdag !

What's the big change ?????? Dat wij ons dan ook mogen amuzeren ? Dat doen we toch al !

Euh... Ja ... Dat zei ik toch ?
Ik heb het altijd commerciële feesten gevonden, dus geen katholieke feestdagen. Dus voor mij verandert er niets.

De reden waarom ik het geen kathofeesten vind, is de commercie die ze stuurt en die wint elk jaar aan terrein. So, no worries, het probleem, voor zover er voor iemand een is, lost zichzelf wel op.
Mees

Berichtdoor Digit » 13 jan 2013, 20:12

Dus eigenlijk stel je voor om gewoon niéts te doen ! :shock:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 13 jan 2013, 20:18

Digit schreef:Dus eigenlijk stel je voor om gewoon niéts te doen ! :shock:

Eh ja, kijk hier zie ik nu het probleem niet.
Maar als er een voorstel is om een atheïstendag in te voeren, dan zal ik dat wel steunen. Maar zelf heb ik er geen nood aan.
Ik stel 29 februari voor. Uitgesteld genot is beter genot :wink:
Mees

Berichtdoor Renate » 13 jan 2013, 20:43

Niet religieuze feestdagen? Die zijn er toch al?
Oud en Nieuw
Koninginnedag (iets waar ik als republikein ook bezwaar tegen heb)
Bevrijdingsdag
Renate

Berichtdoor Ludde » 13 jan 2013, 23:39

Renate schreef:Niet religieuze feestdagen? Die zijn er toch al?
Oud en Nieuw
Bevrijdingsdag

Uiteraard zijn er al niet-religieuze feestdagen. (voor mij is oud en nieuw wel een religieuze feestdag: begin van onze jaartelling dank zij jezuske...Toch? We vinden het allemaal veel normaler dan we eigenlijk wel willen...)
Het gaat er om, om een atheïsten dag te hebben. Iets dat ons in de schijnwerpers stelt. Op een bevrijdingsdag, een 1 mei-viering of een 21 juli... vieren we totaal wat anders.

Op een atheïsten-verlofdag (of hoe het ook mag heten) willen we een erkenning van onszelf, willen we aantonen dat we een "groep" zijn die misschien wel eens iets heel interessant te vertellen heeft. We willen ook een hand uitsteken naar mensen die nadenken, maar die door religieuze entourage van niet beter weten.

Ludde.
Ludde

Berichtdoor Ludde » 13 jan 2013, 23:45

Mees schreef: So, no worries, het probleem, voor zover er voor iemand een is, lost zichzelf wel op.

Ik heb geen enkel probleem met de feestdagen voor katholieken. Er moet dus echt geen probleem opgelost worden. Ik wil ze wel "bestrijden" (voorzichtig met die term :wink: ), maar op een beschaafde en positieve manier.

Maar ik ben wel fier dat ik atheïst ben en ik zou nog veel fierder zijn mochten we dit kunnen vieren en daardoor een bom respect krijgen.

Heel waarschijnlijk krijgen we ook heel veel tegenwind, maar dat geeft ons de kans om op een beschaafde manier in discussie te gaan. In elk geval zouden we toch een pak aandacht krijgen en dat is nu net ook een visitekaartje en een uitnodiging voor velen...

Ludde.
Ludde

Berichtdoor Ludde » 13 jan 2013, 23:48

Digit schreef:Op die manier laten we de gelovigen gewoon hun ding doen, maar eisen we gewoon ons recht om óók het onze te doen. Dat is positieve actie en dus volgens mij het juiste pad vanuit de situatie waar we nu zitten !

Daar wil ik mijn schouders onderzetten.
Ludde

Berichtdoor Renate » 14 jan 2013, 09:01

Ludde schreef:
Renate schreef:Niet religieuze feestdagen? Die zijn er toch al?
Oud en Nieuw
Bevrijdingsdag

Uiteraard zijn er al niet-religieuze feestdagen. (voor mij is oud en nieuw wel een religieuze feestdag: begin van onze jaartelling dank zij jezuske...Toch? We vinden het allemaal veel normaler dan we eigenlijk wel willen...)
Het gaat er om, om een atheïsten dag te hebben. Iets dat ons in de schijnwerpers stelt. Op een bevrijdingsdag, een 1 mei-viering of een 21 juli... vieren we totaal wat anders.

Op een atheïsten-verlofdag (of hoe het ook mag heten) willen we een erkenning van onszelf, willen we aantonen dat we een "groep" zijn die misschien wel eens iets heel interessant te vertellen heeft. We willen ook een hand uitsteken naar mensen die nadenken, maar die door religieuze entourage van niet beter weten.

Ludde.

Tja, als je oud en nieuw ook al als religieus ziet? Kerstmis mag wel een religieuze betekenis hebben, maar eigenlijk is het gewoon een christelijke anexatie van het al veel oudere midwinterfeest. Dat Jezus inderdaad rond die tijd geboren is, schijnt maar zeer de vraag te zijn.
De kans op een puur atheïstische feestdag lijkt me niet erg groot. Je hoeft alleen maar te kijken hoeveel ophef er is als men een aantal christelijke feestdagen (2de paasdag, 2de pinksterdag) op wil offeren om ook feestdagen voor andere religies in te kunnen voeren. Als atheïsten zijn we toch nog altijd een kleine minderheid.
Renate

Berichtdoor Ludde » 14 jan 2013, 10:14

Renate schreef: Als atheïsten zijn we toch nog altijd een kleine minderheid.

Daar ben ik echt niet van overtuigd. Als ik om me heen kijk, bij vrienden, kennissen en op het werk, dan is het merendeel niet-gelovig. Heel weinig daarvan leven op hun bescheiden manier en daardoor valt die groep niet echt op...

Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 14 jan 2013, 11:41

Ludde schreef:
Renate schreef: Als atheïsten zijn we toch nog altijd een kleine minderheid.

Daar ben ik echt niet van overtuigd. Als ik om me heen kijk, bij vrienden, kennissen en op het werk, dan is het merendeel niet-gelovig. Heel weinig daarvan leven op hun bescheiden manier en daardoor valt die groep niet echt op...

Ludde

Ik vermoed nog altijd dat de hoeveelheid gelovigen groter is, al zal vermoedelijk niet iedereen even fanatiek zijn. Veel feestdagen zijn nu eenmaal cultureel bepaald en religie is daar altijd een deel van geweest. Moslims, hindoes en joden hebben ook hun eigen feestdagen, maar dat zijn ook geen officiële feestdagen. Sterker, als er al een pleidooi komt om wat christelijke feestdagen, waarvan de mensen niet of nauwelijks nog de betekenis kennen, op te offeren, zodat er ook officiële feestdagen voor andere religies kunnen komen, dan stuit dit op verzet. Niemand laat zich hemelvaartsdag afnemen, al is de betekenis nog zo onduidelijk en is het vaak nauwelijks nog te bepalen of winkels nu al dan niet open zullen zijn.
Bovendien krijg je met een officiële feestdag voor atheïsten toch ook weer het verwijt dat atheïsme ook een soort geloof is. Ik wil het dan nog niet hebben over de vraag wat je dan eigenlijk wilt vieren, of gedenken op zo'n atheïstische feestdag. Moeten we gewoon maar een dag prikken en zeggen, dit is de dag van het atheïsme? Dan krijg je iets wat te vergelijken is met al die andere dagen, weken en maanden. We hebben nu dus een maand van de spiritualiteit, die een week of 2 duurt, de boekenweek, de kinderboekenweek, vaderdag, moederdag, dierendag, borskankermaand, prostaatkankermaand en er zijn beslist nog meer van dit soort dagen, weken en maanden te vinden. Valentijnsdag ben ik ook nog vergeten
Renate

Berichtdoor Ludde » 14 jan 2013, 14:08

Renate schreef:Ik vermoed nog altijd dat de hoeveelheid gelovigen groter is,...

Ik weet het niet. Bestaan daar eigenlijk cijfers van?
Renate schreef: dan stuit dit op verzet.

Dat is geen reden om het niet te doen...

Renate schreef: Niemand laat zich hemelvaartsdag afnemen,

Ik zou niets willen afnemen, maar toevoegen. Niet dat ik uit ben op een extra dag verlof... Daarom vond ik het geen slecht idee van Mees om dit op 29 februari te doen. We willen niet veeleisend zijn en dit is toch een dag die om de 4 jaar een extra werkdag betekent. Waarom er geen feestdag van maken. Deze dag staat ook in verband met de ruimte, de omwentelingen van aarde...[/quote]

Renate schreef:Bovendien krijg je met een officiële feestdag voor atheïsten toch ook weer het verwijt dat atheïsme ook een soort geloof is.

Dat zouden bepaalde religieuzen wel kunnen beweren, maar hierdoor gaan we ons toch niet laten afschrikken? Het is juist een kans om openbaar in (beschaafde) discussie te gaan.

Renate schreef:Dan krijg je iets wat te vergelijken is met al die andere dagen, weken en maanden. We hebben nu dus een maand van de spiritualiteit, die een week of 2 duurt, de boekenweek, de kinderboekenweek, vaderdag, moederdag, dierendag, borskankermaand, prostaatkankermaand en er zijn beslist nog meer van dit soort dagen, weken en maanden te vinden. Valentijnsdag ben ik ook nog vergeten

...en binnenkort :wink: de dag van het atheïsme.

Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 14 jan 2013, 15:13

Ik zie er toch weinig in. Het voegt mijns inziens weinig toe. Alsof we alleen meetellen als we een eigen feestdag hebben. Krijgen we ook aparte feestdagen voor homo's, biseksuelen, lesbiënnes, travestieten, transseksuelen en transgenders (hoewel het verschil tussen de laatste 2 voor mij niet echt duidelijk is)?
Renate

Berichtdoor Ludde » 14 jan 2013, 16:11

Renate schreef: Krijgen we ook aparte feestdagen voor homo's, biseksuelen, lesbiënnes, travestieten, transseksuelen en transgenders ?

wat mij betreft: JA. In de mate dat dat nog niet bestaat. Misschien geen feestdag, maar toch een internationale dag...(en dat zou voor mij ook al voldoende zijn).
Ludde

Berichtdoor Renate » 14 jan 2013, 16:48

Ludde schreef:
Renate schreef: Krijgen we ook aparte feestdagen voor homo's, biseksuelen, lesbiënnes, travestieten, transseksuelen en transgenders ?

wat mij betreft: JA. In de mate dat dat nog niet bestaat. Misschien geen feestdag, maar toch een internationale dag...(en dat zou voor mij ook al voldoende zijn).

Ik word een beetje moe van al die dagen, alsof je alleen meetelt als er een dag voor je is. Mag ik een dag voor mezelf als atheïst, een dag als lesbiënne en een dag als ....?
Renate

Berichtdoor axxyanus » 14 jan 2013, 22:17

Renate schreef:
Ludde schreef:

Ik word een beetje moe van al die dagen, alsof je alleen meetelt als er een dag voor je is. Mag ik een dag voor mezelf als atheïst, een dag als lesbiënne en een dag als ....?

Neen het is omgekeerd. Die dagen zijn er om ons te herrineren wie nog niet volledig meetelt. Daarom dat er geen dag voor blanke heteroseksuele mannen is.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Renate » 15 jan 2013, 09:28

axxyanus schreef:
Renate schreef:
Ludde schreef:

Neen het is omgekeerd. Die dagen zijn er om ons te herrineren wie nog niet volledig meetelt. Daarom dat er geen dag voor blanke heteroseksuele mannen is.

Ach, heb je zo'n behoefte aan een eigen dag, omdat je het gevoel hebt dat je nog niet volledig meetelt?
Wat een flauwekul. Tel je zegeningen. Je woont in een land waar je als atheïst niet vervolgd wordt, waar je niet gedwongen wordt om voor een religie te kiezen en waar je ook verder niet onderdrukt wordt.
Renate

Berichtdoor Digit » 15 jan 2013, 10:42

Renate schreef:Tel je zegeningen. Je woont in een land waar je als atheïst niet vervolgd wordt, waar je niet gedwongen wordt om voor een religie te kiezen en waar je ook verder niet onderdrukt wordt.

Ga maar eens op zondag je gras maaien als je in de zwarte-kousen-gordel woont ! Je riskeert misschien niet van op de brandstapel te komen, maar wél om buiten de gemeenschap gestoten te worden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 15 jan 2013, 12:19

Digit schreef: de zwarte-kousen-gordel woont !

Waar is dat???
Ludde

Berichtdoor Digit » 15 jan 2013, 12:24

Dat begint ergens in Zeeland en gaat dan naar het noordwesten over Utrecht en zo verder richting Overijssel ! http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 15 jan 2013, 15:21

Digit schreef:
Renate schreef:Tel je zegeningen. Je woont in een land waar je als atheïst niet vervolgd wordt, waar je niet gedwongen wordt om voor een religie te kiezen en waar je ook verder niet onderdrukt wordt.

Ga maar eens op zondag je gras maaien als je in de zwarte-kousen-gordel woont ! Je riskeert misschien niet van op de brandstapel te komen, maar wél om buiten de gemeenschap gestoten te worden !

Groetjes,

Digit

Tja, maar daar verander je niets aan met een speciale dag voor atheïsten. Ik zou zeggen, lach er om.
Renate

Berichtdoor Digit » 15 jan 2013, 15:27

Renate schreef:Tja, maar daar verander je niets aan met een speciale dag voor atheïsten. Ik zou zeggen, lach er om.

Misschien niet direct, maar het toont wél aan dat er plekken zijn waar je je atheïsme niet openlijk kunt beleven. En dáárom moeten we ons als atheïst manifesteren waar we maar kunnen, zoniet blijven ze ons ongestraft marginaliseren. Wat mij betreft is die dag daartoe slechts een middel, het is geen einddoel op zich !

Groetjes,

Digit

P. S. Ik ken mensen die daar zijn gaan wonen, en dié kunnen er écht niet altijd om lachen hoor ? Godsdienstvrijheid in Nederland ? Ja, maar dan vaak enkel voor die mensen die niet vrij willen zijn van godsdienst !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 15 jan 2013, 16:33

Digit schreef:
Renate schreef:Tja, maar daar verander je niets aan met een speciale dag voor atheïsten. Ik zou zeggen, lach er om.

Misschien niet direct, maar het toont wél aan dat er plekken zijn waar je je atheïsme niet openlijk kunt beleven. En dáárom moeten we ons als atheïst manifesteren waar we maar kunnen, zoniet blijven ze ons ongestraft marginaliseren. Wat mij betreft is die dag daartoe slechts een middel, het is geen einddoel op zich !

Groetjes,

Digit

P. S. Ik ken mensen die daar zijn gaan wonen, en dié kunnen er écht niet altijd om lachen hoor ? Godsdienstvrijheid in Nederland ? Ja, maar dan vaak enkel voor die mensen die niet vrij willen zijn van godsdienst !

Er zijn erger dingen om je druk over te maken. Mijn buren zijn ook zo christelijk als de wiedeweerga. Ik heb in Huizen gewoon en de buren die ik daar had schenen ook nogal christelijk te zijn. Nooit last van gehad.
Hoe moet ik me als atheïst manifesteren? Een plaatje van Richard Dawkins voor m'n raam zetten, in navolging van m'n buren die diverse plaatjes van Maria en Jezus en naar ik meen van Moeder Theresa voor het raam hebben staan? Ze hebben ook een bordje waarop onder andere staat dat god welkom is. Moet ik een bordje ophangen met de tekst dat god niet bestaat?
Ik heb meer last van de sigaren van de buurman en het feit dat nog steeds niet iedere organisatie of kennis schijnt te weten dat ze van mijn huidige woning naar het huis naast mij zijn verhuisd.
We zitten nog niet in China of Noord-Korea waar gelovigen vervolgd kunnen worden, als ze dingen geloven die niet in lijn met de partijlijn zijn.
Renate

Berichtdoor Digit » 15 jan 2013, 20:28

Renate schreef:Er zijn erger dingen om je druk over te maken.

Gekend excuus. Zolang ze in Verweggistan probleem X niet opgelost hebben hoeven wij ons hier niet druk te maken over probleem y !

Renate schreef:Mijn buren zijn ook zo christelijk als de wiedeweerga. Ik heb in Huizen gewoon en de buren die ik daar had schenen ook nogal christelijk te zijn. Nooit last van gehad.

Fijn, ik neem dan ook aan dat zij zich niét met jouw tijdsverdeling bemoeiden ! Of dat je dat niet erg vond. Aan jou om te beoordelen ! Net zoals ik voor mezelf oordeel dat het onaanvaardbaar is om mensen te marginaliseren omdat ze niet deelnemen aan bepaalde rituelen.

Renate schreef:Hoe moet ik me als atheïst manifesteren? Een plaatje van Richard Dawkins voor m'n raam zetten, in navolging van m'n buren die diverse plaatjes van Maria en Jezus en naar ik meen van Moeder Theresa voor het raam hebben staan? Ze hebben ook een bordje waarop onder andere staat dat god welkom is. Moet ik een bordje ophangen met de tekst dat god niet bestaat?

Van mij moét niemand iets in deze ! Het leuke is dat wij geen god hebben om aan de anderen vanalles op te leggen !

Renate schreef:Ik heb meer last van de sigaren van de buurman en het feit dat nog steeds niet iedere organisatie of kennis schijnt te weten dat ze van mijn huidige woning naar het huis naast mij zijn verhuisd.

Ik ga er van uit dat jij daarop zult reageren op een manier die in jou ogen aangepast is aan de ernst van het probleem. Dat is precies wat ik óók wil doen ! Tenzij je daar bezwaar tegen hebt !

Renate schreef:We zitten nog niet in China of Noord-Korea waar gelovigen vervolgd kunnen worden, als ze dingen geloven die niet in lijn met de partijlijn zijn.

Het Verweggistan-argument op zijn best !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 15 jan 2013, 21:13

Onzinnig. Ik heb alleen niet het idee dat atheïsten in de westerse wereld te maken hebben met onderdrukking. Dat men misschien niet goed past in een omgeving waar de meeste mensen streng gelovig zijn, vind ik niet echt een goed argument. Ik zou me ook niet thuis voelen op een woonwagenkamp of in een achterstandswijk. Ook daar zou ik vermoedelijk niet passen en dat heeft niets met atheïsme te maken. Met discriminatie heb ik in het verleden genoeg te maken gehad.
Renate

Berichtdoor axxyanus » 15 jan 2013, 21:21

Renate schreef:
axxyanus schreef:
Renate schreef:Ik word een beetje moe van al die dagen, alsof je alleen meetelt als er een dag voor je is. Mag ik een dag voor mezelf als atheïst, een dag als lesbiënne en een dag als ....?

Ach, heb je zo'n behoefte aan een eigen dag, omdat je het gevoel hebt dat je nog niet volledig meetelt?
Wat een flauwekul. Tel je zegeningen. Je woont in een land waar je als atheïst niet vervolgd wordt, waar je niet gedwongen wordt om voor een religie te kiezen en waar je ook verder niet onderdrukt wordt.

Ik heb geen behoefte aan zo'n dag. Ik wees je enkel op het doel van die internationale dagen. Voor de rest vind ik het redelijk cynisch om te stellen dat ik mijn zegeningen zou moeten tellen omdat de achteruitstelling van atheïsten in onze samenleving redelijk meevalt.

Zo krijgen mensen van de atheïstencampagne regelmatig verzoeken van mensen om hun bijdragen te verwijderen. Want men is werkloos geworden en men heeft toch maar liever niet dat een toekomstige werkgever hen met atheïsme kan vereenzelvigen

Als je lang genoeg werkloos bent krijg je van de VDAB een begeleider die je op weg moet helpen. Een van de dingen die je als werkzoekende dan o.a. moet doen is al je capaciteiten op papier zetten met een voorbeeld waar je die tentoonspreid. Als je het waagt om daar op te zetten dat je organisatorische talenten hebt want dat je meewerkt aan een atheïstisch evenement dan zal de VDAB je vriendelijk maar dringend verzoeken om dat er toch maar niet op te zetten.

Als je meewerkte aan het mano mundo festival en je vond dat in het jaar van Darwin er wel iets rond het thema evolutie mocht gebeuren kon je ondervinden dat de sfeer blijkbaar toch wat minder hartelijk werd.

Als je als vrijwillig moreel consulent de goddelozen in rust- en ziekenhuizen die daar behoefte aan hebben wat morele ondersteuning wil bieden dan stel je vast dat directies niet happig zijn om mee te werken, terwijl priesters of pastoraal werkers die het zelfde doen voor gelovigen geen stro in de weg gelegd wordt.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 15 jan 2013, 21:23

Renate,

Het gaat hier niet om "onderdrukking", het gaat hem om - vaak subtiele - sociale druk om zich - minstens uiterlijk - religieus conform de "meerderheid" op te stellen. Zie de voorbeelden van Axxyanus hierboven ! Dat is in een democatische seculiere maatschappij minstens ongepast. Aan jou om daar je eigen mening over te hebben. Maar om iemand die op een beschaafde manier voor zijn grondrechten wil opkomen voor "onzinnig" te schelden, dat vind ik dan weer op zijn minst onzinnig !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 16 jan 2013, 01:17

axxyanus schreef:Als je lang genoeg werkloos bent krijg je van de VDAB een begeleider die je op weg moet helpen. Een van de dingen die je als werkzoekende dan o.a. moet doen is al je capaciteiten op papier zetten met een voorbeeld waar je die tentoonspreid. Als je het waagt om daar op te zetten dat je organisatorische talenten hebt want dat je meewerkt aan een atheïstisch evenement dan zal de VDAB je vriendelijk maar dringend verzoeken om dat er toch maar niet op te zetten.

Als je meewerkte aan het mano mundo festival en je vond dat in het jaar van Darwin er wel iets rond het thema evolutie mocht gebeuren kon je ondervinden dat de sfeer blijkbaar toch wat minder hartelijk werd.

Als je als vrijwillig moreel consulent de goddelozen in rust- en ziekenhuizen die daar behoefte aan hebben wat morele ondersteuning wil bieden dan stel je vast dat directies niet happig zijn om mee te werken, terwijl priesters of pastoraal werkers die het zelfde doen voor gelovigen geen stro in de weg gelegd wordt.

Meen je dat echt??? Ik dacht echt dat hier in Vlaanderen toch veel meer tolerantie was.

Dan is er echt nog veel werk aan de winkel !

Persoonlijk heb ik ook niet echt behoefte aan zo'n dag, maar ik ben er wel van overtuigd dat het voor heel veel mensen een reikende hand kan zijn...

Ludde
Ludde

Berichtdoor axxyanus » 16 jan 2013, 09:57

Ludde schreef:
axxyanus schreef:Als je lang genoeg werkloos bent krijg je van de VDAB een begeleider die je op weg moet helpen. Een van de dingen die je als werkzoekende dan o.a. moet doen is al je capaciteiten op papier zetten met een voorbeeld waar je die tentoonspreid. Als je het waagt om daar op te zetten dat je organisatorische talenten hebt want dat je meewerkt aan een atheïstisch evenement dan zal de VDAB je vriendelijk maar dringend verzoeken om dat er toch maar niet op te zetten.

Meen je dat echt??? Ik dacht echt dat hier in Vlaanderen toch veel meer tolerantie was.

Waar haal je dat idee? Denk maar gewoon aan de storm van protest, die uitbrak toen o.a Jean-Jacques De Gucht voorstelde om de centrale kruistekens op de kerkhoven te verwijderen.

Ja je kan in Vlaanderen als ongelovige een normaal leven leiden omdat de grote meerderheid der gelovigen niet langer kerkelijk is en mensen gewoon de ongelovigen niet kunnen onderscheiden van de gelovigen. Ook zal je over het algemeen weinig problemen hebben met individuele mensen. Maar als je te maken krijgt met instituties wordt het iets anders. Vaak genoeg is het gewoon een gebrek aan bewustvorming, zoals een gemeenteraad die een politiereglement goedkeurt waarin religies een bepaalde voorkeursbehandeling krijgen en waar dan als daar op gewezen wordt, snel wereldbeschouwelijke verenigingen aan toegevoegd worden voor die zelfde voorkeursbehandeling. In andere gevallen is er weldegelijk weerstand tegen ongelovigen die zich op het terrein begeven dat oorspronkelijk het monopolie van de gelovigen was, zoals het geval van de (vrijwillige) morele consulenten.

Een ander aspect is bv hoe de godsdienstvrijheid vaak uitgespeeld wordt om gelovigen van vervolging te vrijwaren. Doe als ongelovige een aantal anti-semitische uitspraken en je riskeert een vervolging wegens racisme, doe dat als gelovige en de opmerking dat die uitspraken religieus gemotiveerd zijn, is vaak voldoende om elk risico op vervolging te neutraliseren. En dat is een houding die nog in onze samenleving ingebakken zit want bespreek dergelijk zaken met je medemensen en die zullen maar al te vaak in het eerste geval voor vervolging pleiten en in het tweede geval de verdediging van de gelovige op zich nemen.
axxyanus

Berichtdoor Renate » 16 jan 2013, 15:24

axxyanus schreef:
Renate schreef:
axxyanus schreef:
Renate schreef:Ik word een beetje moe van al die dagen, alsof je alleen meetelt als er een dag voor je is. Mag ik een dag voor mezelf als atheïst, een dag als lesbiënne en een dag als ....?

Ik heb geen behoefte aan zo'n dag. Ik wees je enkel op het doel van die internationale dagen. Voor de rest vind ik het redelijk cynisch om te stellen dat ik mijn zegeningen zou moeten tellen omdat de achteruitstelling van atheïsten in onze samenleving redelijk meevalt.

Zo krijgen mensen van de atheïstencampagne regelmatig verzoeken van mensen om hun bijdragen te verwijderen. Want men is werkloos geworden en men heeft toch maar liever niet dat een toekomstige werkgever hen met atheïsme kan vereenzelvigen

Als je lang genoeg werkloos bent krijg je van de VDAB een begeleider die je op weg moet helpen. Een van de dingen die je als werkzoekende dan o.a. moet doen is al je capaciteiten op papier zetten met een voorbeeld waar je die tentoonspreid. Als je het waagt om daar op te zetten dat je organisatorische talenten hebt want dat je meewerkt aan een atheïstisch evenement dan zal de VDAB je vriendelijk maar dringend verzoeken om dat er toch maar niet op te zetten.

Ik moet zeggen dat ik daar nooit last van heb gehad. Ik heb wel eens problemen gehad, toen ik mensen die met bomen en dergelijke meenden te kunnen praten, op een forum voor gek verklaarde. Ik ben zelf werkloos, maar heb nog nooit meegemaakt dat men me iets in de weg legde. Hooguit dat re-integratiebedrijven nog wel eens aan komen zetten met allerlei flauwekul.

Blijft overigens de vraag wat je met zo'n dag kan bereiken en waarmee je zo'n dag zou willen verbinden.
Persoonlijk zie ik niet zo veel in allerlei aparte dagen, zeker niet als iedereen zich dan weer als lid van een apart groepje gaat zien. Ik hoef alleen maar te kijken naar groepen voor homoseksuelen, lesbiënnes, transgenders en biseksuelen. Transgenders, of transseksuelen (ook weer zo'n verwarrend begrip, voor de een zijn de twee woorden synoniem en voor de ander zit er een verschil tussen beide begrippen) voelen zich in feite vaak niet echt verbonden met de andere 3 groepen, omdat het daarbij om de sexuele geaardheid gaat, terwijl een transgender (transseksueel), heteroseksueel, homoseksueel of biseksueel kan zijn.
Renate

Berichtdoor Digit » 16 jan 2013, 16:12

Renate schreef:Ik moet zeggen dat ik daar nooit last van heb gehad.

Des te beter voor jou, maar is dat een goede reden om af te geven op mensen die dat probleem wél kennen en er iets aan willen doen ? En dit is geen rhetorishe vraag !

Renate schreef:Blijft overigens de vraag wat je met zo'n dag kan bereiken .... .

Hoe dikwijls moeten we hier nog uitleggen dat het hem niet zozeer over die dag gaat, maar wél over het feit dat atheïsten niet langer voetstoots aanvaarden dat zij anders behandeld worden dan gelovigen en daarvan een signaal willen geven ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 16 jan 2013, 16:54

Renate schreef:Ik moet zeggen dat ik daar nooit last van heb gehad. Ik heb wel eens problemen gehad, toen ik mensen die met bomen en dergelijke meenden te kunnen praten, op een forum voor gek verklaarde. Ik ben zelf werkloos, maar heb nog nooit meegemaakt dat men me iets in de weg legde. Hooguit dat re-integratiebedrijven nog wel eens aan komen zetten met allerlei flauwekul.

Maar in hoeverre ben jij identificeerbaar als ongelovige?
Heb jij ooit een CV bij de VDAB afgeleverd waarop staat: "Werkt mee aan de facebook pagina: atheistencampagne" of iets dergelijks?
Heb jij wanneer je als patiënt in het ziekenhuis lag, gevraagd om een moreel consulent te zien?
Heb je als je op bezoek was in het rust- of ziekenhuis, de patiënt/bewoner geïnformeerd dat hij zo'n bezoek kon aanvragen?
Dat hij daar recht op heeft? Dat het rust- of ziekenhuis hem van dat recht op de hoogte had moeten brengen?
Heb jij als organiserend lid in een vereniging eens voorgesteld om iets te doen dat moeilijk kan liggen voor gelovigen?

Ik wil niet suggereren dat je een van deze dingen had moeten doen. Maar als je door het leven gaat op een manier die je ongelovigheid niet zichtbaar maakt dan is het ook niet te verwonderen dat je nergens last hebt van wat andere ongelovigen overkomt.
axxyanus

Berichtdoor Renate » 16 jan 2013, 20:47

Nou, toen m'n moeder overleden was, konden we kiezen tussen een gesprek met verschillende zielszorgers, waaronder een humanistisch zielzorger.

Verder zie ik niet veel in een wij tegen zij houding. Religie is in mijn optiek toch al behoorlijk teruggedrongen, althans in Nederland.
Renate

Berichtdoor Ludde » 16 jan 2013, 23:21

Renate schreef:Religie is in mijn optiek toch al behoorlijk teruggedrongen, althans in Nederland.

Renate schreef:Ik vermoed nog altijd dat de hoeveelheid gelovigen groter is...

oei??
Ludde

Berichtdoor axxyanus » 17 jan 2013, 10:00

Renate schreef:Nou, toen m'n moeder overleden was, konden we kiezen tussen een gesprek met verschillende zielszorgers, waaronder een humanistisch zielzorger.

Verder zie ik niet veel in een wij tegen zij houding. Religie is in mijn optiek toch al behoorlijk teruggedrongen, althans in Nederland.

Terug gedrongen op welke manier? In het aantal gelovigen? In de voorrechten die gelovigen genieten? Vergeet niet dat in 2007 nog Nederland officieel weigerambtenaren in het leven riep door wettelijk toe te laten dat trouwambtenaren weigerden om koppels te trouwen als dat tegen hun geloofsleer inging.

Ik vind trouwens je opmerking dat je niet veel ziet in een wij tegen zij houding naief en een dooddoener waarmee je elke aktie voor meer sociale gelijkheid kan plat slaan. Mensen die voorrechten genieten zullen die zeer zelden zonder strijd opgeven. Vooral als die voorrechten op een of andere manier geïnstitutionaliseerd zijn. Het zijn juist die mensen die gemotiveerd zijn een wij vs zij houding aan te nemen want het is dat onderscheid dat de rechtvaardiging voor hun voorrechten vormt. Mensen die tegen die voorrechten ageren doen dat juist niet vanuit een wij vs zij houding maar doen dat vanuit het oordeel dat we allemaal gelijk zijn en dat er dus geen basis is om mensen dergelijke voorrechten te geven. Het eventuele wij tegen zij gevoel dat bij deze groep kan ontstaan, komt voort uit de empirische waarneming dat er nu eenmaal mensen zijn die die voorrechten verdedigen.

Tegen mensen die voor de afschaffing van voorrechten zijn, zeggen dat je niet veel ziet in een wij vs zij houding, is impliciet de status quo verdedigen.
axxyanus

Volgende

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen