Wereldpolitie ?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Wereldpolitie ?

Berichtdoor outremer » 06 nov 2012, 13:28

Een Pakistaanse moeder heeft samen met haar man hun vijftienjarig dochtertje Anusha overgoten met een bijtend zuur. Ze had te veel naar jongens gekeken en dat is ten strengste verboden volgens de strenge islamitische wetten in het land .

Op zo'n momenten vraag ik me af of we toch dan maar zo arrogant moeten zijn om voor Wereldpolitie te spelen.
In de veronderstelling dat we het hier beter weten dan in sommige andere landen.

Maar dat is natuurlijk niet mogelijk, elk land zijn eigen normen zeker ?
Maar kunnen we daar ons achter blijven verbergen ?

Gelovig of niet, dit kan toch niet !
Hoeveel druk leggen wij eigenlijk op die landen ? Volgens mij nikske,noppes ....
'k Weet niet hoe dit aan te pakken maar ik heb niet de indruk dat de situatie betert.
Deus Vult
outremer

Re: Wereldpolitie ?

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 10:21

outremer schreef:Maar kunnen we daar ons achter blijven verbergen ?

Ik begrijp je visie hierover, maar uiteraard besef je zelf heel goed, dat dit niet voor morgen is... De wereld is daar echt niet klaar voor. Zal het ooit realistisch zijn? Ik denk het wel. De wereld wordt een dorp waar wetten en normen steeds meer grensoverschrijdend worden. Dat nog niemand op jouw post reageerde, doet mij veronderstellen dat we ons inderdaad blijven verbergen...

Ik denk dat jouw topic overlappend kan zijn met mijn topic: viewtopic.php?f=5&t=3120

Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 07 jan 2013, 11:28

Het spelen van wereldpolitie lijkt mij niet echt verstandig. Ook op de Westerse samenleving is genoeg aan te merken.
Renate

Berichtdoor Digit » 07 jan 2013, 13:05

Ik denk dat we ons na honderden jaren pogingen om te beschaven met de bajonet eens zouden moeten afvragen of er geen betere manieren zijn ! Temeer dat bekeringen met de Kalasjnikov vaak resulteren in het opleggen van een wetboek dat wij als hoogst ongewenst beschouwen en dat de verschuivende machtsevenwichten niet altijd in ons voordeel werken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 13:28

Digit schreef:Ik denk dat we ons na honderden jaren pogingen om te beschaven met de bajonet eens zouden moeten afvragen of er geen betere manieren zijn ! Temeer dat bekeringen met de Kalasjnikov vaak resulteren in het opleggen van een wetboek dat wij als hoogst ongewenst beschouwen en dat de verschuivende machtsevenwichten niet altijd in ons voordeel werken !

Groetjes,

Digit

dat is inderdaad exact hoe het niet (meer) mag! Maar dat wil niet zeggen dat er geen betere manieren zijn, zoals je zelf aangeeft. Inderdaad, misschien moeten we ons dat wel eens afvragen?

Een basis zou niet moeten komen van een Westerse samenleving maar via een wereldconsensus.
Ludde
Ludde

Berichtdoor Digit » 07 jan 2013, 14:13

Ludde schreef:Een basis zou niet moeten komen van een Westerse samenleving maar ... .

Waarom ? Hebben wij het dan altijd zoveel beter gedaan ?

Ludde schreef:... via een wereldconsensus.

Die zul je pas krijgen als je ook een wereldin breng accepteert ! En dat is niet noodzakelijk zo slecht. O. a. qua intergenerationele solidariteit kunnen wij van sommigen nog een flink stuk opsteken, en ook wat betreft vrouwenrechten hebben wij hier en daar nog wel een splintertje in het oog. Kortom, laat ons niet à priori uitgaan van ons eigen grote gelijk.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 07 jan 2013, 14:26

Van wereldconsensus heb ik nu niet direct een hoge hoed op. Die bereik je echt niet zo gemakkelijk en die consensus zou wel eens dingen kunnen brengen waar veel mensen niet op zitten te wachten. Ik kan bijvoorbeeld denken aan een grotere invloed van religie. Of het idee dat vrijheid van meningsuiting flink ingeperkt moet worden, omdat we niet gebaat zijn bij conflicten.
Renate

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 14:31

Digit schreef:
Ludde schreef:Een basis zou niet moeten komen van een Westerse samenleving maar ... .

Ik denk dat het (belangrijke) woordje "NIET" over het hoofd gezien hebt... :wink:
Ludde

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 14:35

Renate schreef:Van wereldconsensus heb ik nu niet direct een hoge hoed op. Die bereik je echt niet zo gemakkelijk en die consensus zou wel eens dingen kunnen brengen waar veel mensen niet op zitten te wachten. Ik kan bijvoorbeeld denken aan een grotere invloed van religie. Of het idee dat vrijheid van meningsuiting flink ingeperkt moet worden, omdat we niet gebaat zijn bij conflicten.

Op die manier komt wel de discussie op gang... en dat alleen al is positief en confronterend...
Ludde

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 14:37

Digit schreef:Die zul je pas krijgen als je ook een wereldin breng accepteert ! En dat is niet noodzakelijk zo slecht. O. a. qua intergenerationele solidariteit kunnen wij van sommigen nog een flink stuk opsteken, en ook wat betreft vrouwenrechten hebben wij hier en daar nog wel een splintertje in het oog. Kortom, laat ons niet à priori uitgaan van ons eigen grote gelijk.

Groetjes,

Digit

Dat is exact wat ik bedoel!
Ludde

Berichtdoor Digit » 07 jan 2013, 14:38

Renate,

Klopt, maar ik denk dan ook niet dat we met de Taliban aan tafel moeten gaan zitten ! Maar ik denk dat we in flink wat beschavingen mensen "van goede wil" en postieve ethische visies kunnen vinden waarmee we kunnen samenwerken aan een meer ethisch verantwoorde wereld. En zo een "kritische massa" opbouwen, iets wat vanuit een westers standpunt als verplicht uitgangspunt vrijwel zeker niet zal lukken.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 07 jan 2013, 14:39

Ludde schreef:
Digit schreef:

Ik denk dat het (belangrijke) woordje "NIET" over het hoofd gezien hebt... :wink:

Klopt ! :oops:
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 15:47

Digit schreef: Maar ik denk dat we in flink wat beschavingen mensen "van goede wil" en positieve ethische visies kunnen vinden waarmee we kunnen samenwerken aan een meer ethisch verantwoorde wereld. En zo een "kritische massa" opbouwen, iets wat vanuit een westers standpunt als verplicht uitgangspunt vrijwel zeker niet zal lukken.

Utopisch? Wel hartverwarmend!
Die mensen van "goede wil" zouden we wel eens meer kunnen vinden dan we vermoeden.
Ik ben misschien naïef, maar ik geloof in de goedheid van het gros van de bevolking en niet door onderdrukking maar door inspraak bereik je het meest.
Ludde.
Ludde

Berichtdoor Renate » 07 jan 2013, 17:17

Digit schreef:Renate,

Klopt, maar ik denk dan ook niet dat we met de Taliban aan tafel moeten gaan zitten ! Maar ik denk dat we in flink wat beschavingen mensen "van goede wil" en postieve ethische visies kunnen vinden waarmee we kunnen samenwerken aan een meer ethisch verantwoorde wereld. En zo een "kritische massa" opbouwen, iets wat vanuit een westers standpunt als verplicht uitgangspunt vrijwel zeker niet zal lukken.

Groetjes,

Digit

Ik vrees dat dit toch wel erg idealistisch gedacht is. Zelfs als je niet met de Taliban aan tafel gaat zitten, zul je toch bij het raadplegen van de complete wereldbevolking wel eens uitkomsten kunnen krijgen, die helemaal niet zo vreselijk wenselijk zijn. Kijk alleen maar naar de opvattingen in China. Dan heb je een aardig deel van de wereldbevolking en hoewel men het vermoedelijk niet altijd eens is met het gedrag van de regering, vrees ik dat men heel wat minder bezwaar heeft tegen het onderdrukken van minderheden, dan we in het westen zouden hebben.
Renate

Berichtdoor Digit » 07 jan 2013, 17:36

Renate schreef:Ik vrees dat dit toch wel erg idealistisch gedacht is.

Dat wéét ik ! Ik zie dat dan ook niet als een concreet vijfjarenplan of zoiets, maar als een principiële en opportunistische aanpak op zéér lange termijn : telkens aansluiting zoeken waar er zich een positieve evolutie voordoet en proberen die te stabiliseren en te integreren in de hoop van ooit ..... . Het heeft de Europese beweging 50 jaar gekost om de oorlog uit Europa te bannen, en we zijn zeker nog niet volledig uit de problemen. Maar wat hier lukt kunnen we ooit over de hele wereld proberen. Als onze kleinkinderen al wat resultaat zien, dan mogen we (posthuum) trots zijn !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 07 jan 2013, 21:44

Digit schreef: Als onze kleinkinderen al wat resultaat zien, dan mogen we (posthuum) trots zijn !

Groetjes,

Digit

That's the spirit!
Ludde

Berichtdoor Renate » 08 jan 2013, 08:15

Tja, ik heb geen kinderen en geen kleinkinderen, dus in zekere zin denk ik misschien 'Na mij de zondvloed'.
Renate

Berichtdoor Ludde » 08 jan 2013, 14:38

Renate schreef:Tja, ik heb geen kinderen en geen kleinkinderen, dus in zekere zin denk ik misschien 'Na mij de zondvloed'.

Gelukkig denkt niet iedereen er zo over...
Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 08 jan 2013, 14:41

Idealisme is mooi, maar helaas leidt het over het algemeen tot onderdrukking.
Renate

Berichtdoor Ludde » 08 jan 2013, 15:59

Renate schreef:Idealisme is mooi, maar helaas leidt het over het algemeen tot onderdrukking.

Dat kan toch geen reden zijn om geen idealen na te streven.
Ludde

Berichtdoor Renate » 08 jan 2013, 20:31

Ludde schreef:
Renate schreef:Idealisme is mooi, maar helaas leidt het over het algemeen tot onderdrukking.

Dat kan toch geen reden zijn om geen idealen na te streven.

Nee, maar wel om voorzichtig te zijn met wat je wenst. Zoals ik al eerder opmerkte kan wat de meerderheid van de wereldbevolking wil, wel eens iets heel anders zijn dan wat wij als ideaal zouden zien.
Renate

Berichtdoor Ludde » 09 jan 2013, 10:52

Renate schreef: Zoals ik al eerder opmerkte kan wat de meerderheid van de wereldbevolking wil, wel eens iets heel anders zijn dan wat wij als ideaal zouden zien.

Het gaat er niet om wat wij als ideaal zien, maar (zoals Digit het schreef) de kritische massa. Dit kan alleen maar onze kijk op de wereld verruimen en er voor zorgen dat ook wij Westerlingen eens goed zouden nadenken.
Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 12:03

Ludde schreef:
Renate schreef: Zoals ik al eerder opmerkte kan wat de meerderheid van de wereldbevolking wil, wel eens iets heel anders zijn dan wat wij als ideaal zouden zien.

Het gaat er niet om wat wij als ideaal zien, maar (zoals Digit het schreef) de kritische massa. Dit kan alleen maar onze kijk op de wereld verruimen en er voor zorgen dat ook wij Westerlingen eens goed zouden nadenken.
Ludde

Ja, maar wat als de kritische massa (wat dat dan ook mag zijn) nu vindt dat de vrijheid van meningsuiting best flink mag worden ingeperkt, om er voor te zorgen dat de regeringen hun 'zegenrijke' werk kunnen doen? Of als men tegen meer rechten voor minderheden of vrouwen is? Ik blijf toch m'n bedenkingen houden.
Renate

Berichtdoor Digit » 09 jan 2013, 12:11

Renate schreef:Ik blijf toch m'n bedenkingen houden.

Héél constructief ! En ga je die rustig in een hoekje zitten koesteren tot Sharia4Belgium zich incontournable heeft gekweekt ?

Of gaan we zoveel mogelijk mensen, óók gelovigen, proberen te overtuigen van de waarde van verdraagzaamheid ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ludde » 09 jan 2013, 13:23

Renate schreef:Ja, maar wat als de kritische massa (wat dat dan ook mag zijn) nu vindt dat de vrijheid van meningsuiting best flink mag worden ingeperkt, om er voor te zorgen dat de regeringen hun 'zegenrijke' werk kunnen doen? Of als men tegen meer rechten voor minderheden of vrouwen is? Ik blijf toch m'n bedenkingen houden.

...dan zal er al een heel deel van die kritische massa niet akkoord gaan ...en gaat desnoods de vlieger niet op...
En als er voorstellen komen die onze vrijheid gedeeltelijk inperken, maar er wel voor zorgen dat de wereld er veel beter gaat uitzien...?

Luistert de ware vrijheid niet naar wetten?

Voor vele Amerikanen is het ondenkbaar dat ze geen wapen meer zouden mogen dragen, want dat beperkt hun vrijheid... In Europa vindt dit niet veel steun...(om maar eens 1 voorbeeld te geven).

Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 14:50

Ludde schreef:
Renate schreef:Ja, maar wat als de kritische massa (wat dat dan ook mag zijn) nu vindt dat de vrijheid van meningsuiting best flink mag worden ingeperkt, om er voor te zorgen dat de regeringen hun 'zegenrijke' werk kunnen doen? Of als men tegen meer rechten voor minderheden of vrouwen is? Ik blijf toch m'n bedenkingen houden.

...dan zal er al een heel deel van die kritische massa niet akkoord gaan ...en gaat desnoods de vlieger niet op...
En als er voorstellen komen die onze vrijheid gedeeltelijk inperken, maar er wel voor zorgen dat de wereld er veel beter gaat uitzien...?

Luistert de ware vrijheid niet naar wetten?

Voor vele Amerikanen is het ondenkbaar dat ze geen wapen meer zouden mogen dragen, want dat beperkt hun vrijheid... In Europa vindt dit niet veel steun...(om maar eens 1 voorbeeld te geven).

Ludde

Tja, toch zie ik bepaalde vrijheden liever niet ingeperkt. Dat is dan ook de reden waarom een wereldpolitie nooit zal kunnen werken. Er is bijvoorbeeld een zeer grote kans dat men er toe zou besluiten om godslastering strafbaar te stellen, om maar een voorbeeld te noemen.
Vrijheid is nooit absoluut en vindt z'n beperkingen op het moment dat anderen er schade van ondervinden.
Amerikanen hebben over het geheel genomen een andere houding tegenover de overheid dan Europeanen en in Aziatische landen zal dit weer anders zijn. Het lijkt me niet mogelijk om al deze verschillende opvattingen op een lijn te krijgen.
Het is overigens de vraag of de wereld er werkelijk beter uit gaat zien, als bepaalde groepen onderdrukt zullen worden, omdat de meerderheid dit nu eenmaal wil.
Renate

Berichtdoor Mees » 09 jan 2013, 14:58

Renate schreef:Het is overigens de vraag of de wereld er werkelijk beter uit gaat zien, als bepaalde groepen onderdrukt zullen worden, omdat de meerderheid dit nu eenmaal wil.

... En dat is nu niet geval? :wink:
Het antwoord op je vraag staat alle dagen in de krant.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 15:25

Mees schreef:
Renate schreef:Het is overigens de vraag of de wereld er werkelijk beter uit gaat zien, als bepaalde groepen onderdrukt zullen worden, omdat de meerderheid dit nu eenmaal wil.

Dat is in bepaalde landen inderdaad het geval.
Renate

Berichtdoor Mees » 09 jan 2013, 15:34

Renate schreef:
Mees schreef:

Er zijn ook landen waar een minderheid een meerderheid discrimineert :wink:
Mees

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 15:55

Mees schreef:
Renate schreef:
Mees schreef:

Die landen bestaan ook. Wat wil je daarmee zeggen? Een wereldpolitie zal dus nooit werken.
Renate

Berichtdoor Mees » 09 jan 2013, 16:06

Renate schreef:
Mees schreef:
Renate schreef:
Mees schreef:

Die landen bestaan ook. Wat wil je daarmee zeggen? Een wereldpolitie zal dus nooit werken.

Als je nu in alle landen politie én discriminatie hebt, zal een wereldpolitie daar geen verandering in brengen.
En hoewel ik het ideale idee "wereldpolitie" zeker wel genegen ben, besef ik ook dat een consensus op wereldvlak zo'n slap resultaat zal geven, dat je net zo goed niets kan doen.
Maar voor de rest, hoe meer eenheid, hoe liever ik het heb... tenminste als het humanisme als model genomen wordt...
Mees

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 20:25

Hoe meer eenheid, hoe beter, maar helaas zal het wij/zij denken altijd wel blijven bestaan. Mensen voelen zich nu eenmaal graag deel van een groep.
Renate

Berichtdoor Mees » 09 jan 2013, 20:47

Renate schreef:Hoe meer eenheid, hoe beter, maar helaas zal het wij/zij denken altijd wel blijven bestaan. Mensen voelen zich nu eenmaal graag deel van een groep.

Ik vrees dat we inderdaad zullen moeten wachten op de marsmannetjes. Dan hebben we eindelijk iets buiten de aarde om het wij/zij gevoel op te projecteren en kunnen we misschien éens alle mensen verenigen. :-)
Mees

Berichtdoor Renate » 09 jan 2013, 21:38

Mees schreef:
Renate schreef:Hoe meer eenheid, hoe beter, maar helaas zal het wij/zij denken altijd wel blijven bestaan. Mensen voelen zich nu eenmaal graag deel van een groep.

Ik vrees dat we inderdaad zullen moeten wachten op de marsmannetjes. Dan hebben we eindelijk iets buiten de aarde om het wij/zij gevoel op te projecteren en kunnen we misschien éens alle mensen verenigen. :-)

Tja, tot we die marsmannetjes verslagen hebben. Dan worden de onderlinge verschillen weer belangrijker. Dat zie je toch altijd weer. Groepen vechten met elkaar, tot de politie tussenbeide komt en dan richt iedereen zich tegen de politie. Mensen vechten tegen een dictator en zodra de dictator verdreven is, gaat men onderling weer het gevecht aan.
Renate

Berichtdoor Mees » 09 jan 2013, 22:37

Renate schreef:
Mees schreef:

Tja, tot we die marsmannetjes verslagen hebben. Dan worden de onderlinge verschillen weer belangrijker. Dat zie je toch altijd weer. Groepen vechten met elkaar, tot de politie tussenbeide komt en dan richt iedereen zich tegen de politie. Mensen vechten tegen een dictator en zodra de dictator verdreven is, gaat men onderling weer het gevecht aan.

Ja, we zijn echt wel een leuke soort :-)
Ik lach me krom telkens iemand zegt dat we beschaafd zijn :-)
Mees

Berichtdoor Renate » 10 jan 2013, 08:51

Mees schreef:
Renate schreef:
Mees schreef:

Ja, we zijn echt wel een leuke soort :-)
Ik lach me krom telkens iemand zegt dat we beschaafd zijn :-)

Beschaving is een dun laagje vernis.
Renate

Berichtdoor Ludde » 10 jan 2013, 13:34

Renate schreef:Tja, tot we die marsmannetjes verslagen hebben. Dan worden de onderlinge verschillen weer belangrijker. Dat zie je toch altijd weer. Groepen vechten met elkaar, tot de politie tussenbeide komt en dan richt iedereen zich tegen de politie. Mensen vechten tegen een dictator en zodra de dictator verdreven is, gaat men onderling weer het gevecht aan.

Ik vind dit echt wel pessimistisch. We kunnen overal het negatieve uit halen en dan als dekmantel gebruiken om maar niets te doen. Stilletjes hopen dat niemand aan onze waarden knibbelt. Dan voel ik me als een muis in een haviken kooi. Ik denk toch dat we een stuk assertiever moeten worden.

Het voorbeeld dat reeds aangehaald werd door Digit i.v.m. de vrede in Europa is er één om U tegen te zeggen. Het jammere van de zaak is dat Europa grenzen heeft en dat de uitbreiding ergens moet ophouden. Maar waarom zouden de waarden niet kunnen uitbreiden. En dan bedoel ik zeker niet onze waarden opleggen, maar consensus. Dat is ook gebeurd in Europa.

Ludde
Ludde

Berichtdoor Renate » 10 jan 2013, 15:22

Ludde schreef:
Renate schreef:Tja, tot we die marsmannetjes verslagen hebben. Dan worden de onderlinge verschillen weer belangrijker. Dat zie je toch altijd weer. Groepen vechten met elkaar, tot de politie tussenbeide komt en dan richt iedereen zich tegen de politie. Mensen vechten tegen een dictator en zodra de dictator verdreven is, gaat men onderling weer het gevecht aan.

Ik vind dit echt wel pessimistisch. We kunnen overal het negatieve uit halen en dan als dekmantel gebruiken om maar niets te doen. Stilletjes hopen dat niemand aan onze waarden knibbelt. Dan voel ik me als een muis in een haviken kooi. Ik denk toch dat we een stuk assertiever moeten worden.

Het voorbeeld dat reeds aangehaald werd door Digit i.v.m. de vrede in Europa is er één om U tegen te zeggen. Het jammere van de zaak is dat Europa grenzen heeft en dat de uitbreiding ergens moet ophouden. Maar waarom zouden de waarden niet kunnen uitbreiden. En dan bedoel ik zeker niet onze waarden opleggen, maar consensus. Dat is ook gebeurd in Europa.

Ludde

Ja, die consensus in Europa. Vraag de Duitsers maar hoe ze over de Grieken denken en de Grieken hoe ze over de Duitsers denken.

Je hoeft niet niets te doen, maar ik denk dat je wel realistisch moet blijven. Mensen zullen het nooit met elkaar eens worden.
Renate

Berichtdoor Digit » 10 jan 2013, 16:35

Renate schreef:Ja, die consensus in Europa. Vraag de Duitsers maar hoe ze over de Grieken denken en de Grieken hoe ze over de Duitsers denken.

Groot lawaai, ja, een hoop heethoofden die de media halen en wat politiekers die zich profileren. Maar de Duitsers gaan nog altijd zonnen en zuipen op Lesbos en Griekse en Duitse fregatten jagen in de golf van Aden wél op dezelfde piraten. En de Duitse invasie van Kreta heeft nu een andere vorm dan in 1941.

Zijn alle problemen in Europa daarmee opgelost ? Natuurlijk niet ! Maar we moeten het verschil tussen toen en nu zeker niet minimaliseren !

Renate schreef:Mensen zullen het nooit met elkaar eens worden.

Dat klopt, maar we kunnen wél werken aan de drempel vanaf dewelke ze elkaar daarvoor de harsens inslaan !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 10 jan 2013, 19:52

Mensen hoeven elkaar niet de hersen in te slaan en kunnen elkaar desondanks nog wel haten. Er zijn toch wel mentaliteitsverschillen tussen landen.
Renate

Volgende

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen