The Spirit Level

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

The Spirit Level

Berichtdoor slechtweervandaag » 23 aug 2012, 11:49

Inkomensongelijkheid is volgens de auteurs Wilkinson en Pickett van "The Spirit Level" de hoofdoorzaak van mentale stoornissen, tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie, criminaliteit, drugs- en medicijngebruik.

http://www.equalitytrust.org.uk/resourc ... irit-level

Met het boek "Identiteit", dat deze maand verschijnt, biedt psychoanalyticus Paul Verhaeghe ondersteuning aan deze visie.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... rgen.dhtml

Verklaart inkomensongelijkheid werkelijk alles wat fout gaat in de samenleving? Zo ja, zal een egalitaire samenleving een wezenlijke daling veroorzaken in het gebruik van psychofarmaca? Volstaat het om een verband aan te tonen tussen twee gegevens om dat als enige oorzaak te kunnen duiden voor symptomen die onderling zeer verschillend zijn?
Hebben Wilkinson en Prickett in de 30 jaar research geen andere variabelen gevonden?

In "The Spirit Level Delusion" noemt Christopher Snowdon het een onbewezen Left's New Theory of Everything.

http://books.google.be/books?id=XZtQSAA ... nl&sitesec
slechtweervandaag

Re: The Spirit Level

Berichtdoor Digit » 23 aug 2012, 12:10

Inkomensgelijkheid heeft in het oostblok dan weer bewezen de hoofdoorzaak te zijn van economische puinhopen. En dat is ook al nergens goed voor. Behalve dan voor de consumptie van illegale wodka.

Maar samen met homeopathie en alternatief vliegen staat het toch zo mooi op de verkiezingspropagande van onze rood-groene broeders !

Ik ben er van overtuigd dat de mensheid best gedijt op een gezond evenwicht tussen altruïsme en egoïsme, in dit geval tussen solidariteit en ambitie. En waar dat juist ligt is iets waarover we het waarschijnlijk nooit volledig eens zullen geraken.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 23 aug 2012, 12:22

Als ik even kort crossread verwarren de auteurs gewoon de vrij hoge voorspellingswaarde van Sociaal economische status (SES) met een causaal verband. (en behandelen ze dit als "enkel" inkomensongelijkheid terwijl het een ruimer begrip is dan dat)

Waarmee we ook niet mogen negeren dat vaak bij multivariate analyses blijkt dat veel verbanden sterk minderen tot wegvallen bij controle voor SES, waardoor bij bijna elk deugdelijk sociologisch onderzoek er een controle voor SES plaatsvindt.
TheSurvivor

Berichtdoor On track! » 28 aug 2012, 14:27

Er komt hierover wat debat op gang in de media...

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120823_211

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... eghe.dhtml

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... raal.dhtml

Een mooie illustratie van het nut van Kahnemans visie op experten. :wink:

Dit betekent dat in bepaalde omgevingen (met zero/ low - validity) zoals de beurs, politiek, ... langetermijnsvoorspellingen van 'experten' heel erg onbetrouwbaar zijn! Het is onmogelijk om in zo'n omgeving expertise op te bouwen.

viewtopic.php?f=11&t=3046

Mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor ad randum » 28 aug 2012, 19:17

slechtweervandaag schreef:Inkomensongelijkheid is volgens de auteurs Wilkinson en Pickett van "The Spirit Level" de hoofdoorzaak van mentale stoornissen, tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie, criminaliteit, drugs- en medicijngebruik.

Mmmm ... dat zet me aan het denken.

Ik zal met deze informatie eens naar mijn baas trekken. Ik eis dan loonsverhoging en ik vertel hem dat wanneer hij weigert hij ZELF de oorzaak zal zijn van mijn agressie dat ik hem de strot dichtknijp.
Bovendien zal ik door elke rechtbank vrijgesproken worden ... of anders sturen ze mij ook naar het klooster in Malonne. Dan kan ik tenminste dat monster het zwijgen opleggen.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Berichtdoor Frederik_vds » 07 sep 2012, 11:42

Een heel groot probleem wanneer je "outcomes" (ten gevolge(n) van...?) zoals mentale stoornissen, tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie enz. zoals die zich nu voordoen, gaat vergelijken met 50 jaar geleden, is dat van rapportering. Tienerzwangerschappen bijvoorbeeld was toen een schande, dus men zal toen niet echt geneigd geweest zijn om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus zeer moeilijk om de data van toen te vergelijking met die van nu, en dus is het aanduiden van een oorzaak op basis van iets wat er toen was (of niet was) en nu niet meer (of wel vb. neoliberalisme) wetenschappelijk gezien niet verantwoord. Tweede punt (zoals TheSurvivor al aangaf) betreft het feit dat correlaties geen causale verbanden zijn. Om causaliteit te vinden moet men experimenten doen (wat in dit geval niet mogelijk) of het zwakker alternatief prospectief onderzoek ( maar zie hierboven: data moet vergelijkbaar zijn).
Ik zal zeker niet betwisten dat SES een invloed heeft op het welzijn van individuen. Maar de focus enkel en alleen daarop leggen is tekort door de bocht. Er zijn heel veel variabelen die een rol kunnen spelen inzake welzijn(-indicatoren). Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat het stijgend medicatie gebruik voor een deel verklaard kan worden doordat er gewoonweg meer (en betere) medicijnen zijn dan pakweg 50 of 100 jaar geleden.

Mvg,

Frederik
Frederik_vds

Berichtdoor Planoudes » 27 nov 2012, 01:58

The Spirit Level is een prima voorbeeld van pseudowetenschappelijk gerommel met statistieken. De auteurs nemen gegevens au fur et à mesure op in hun statistieken volgens het punt dat ze willen bewijzen: de ene keer gaat Singapore er niet in (als ze meer psychische ziekten willen aantonen), de andere keer dan weer wel. De statistieken over levensverwachting gebruikt oudere data dan statistieken die iets anders moeten aantonen; als je de recentere statistiek gebruikt dan valt hun punt over levensverwachting compleet in het water. Ze proberen aan te tonen dat ongelijkheid tot meer tienermoeders leidt en gebruiken daarvoor cijfers uit Portugal uit 2002, terwijl een paar jaar later abortus daar toegestaan werd en de statistieken er helemaal anders uitzagen. Enzovoort. Het boek is een populistisch pamflet en een aanfluiting van wat degelijk onderzoek zou moeten zijn.

Wat Paul Verhaeghe betreft: ik snap niet dat die man nog niet teruggefloten is door de universiteit, wat die allemaal uitkraamt is een wetenschapper onwaardig en een ernstige smet op het blazoen van de UGent.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen