denkwijze terug naar 'het begin'

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

denkwijze terug naar 'het begin'

Berichtdoor bosgenoot » 06 aug 2012, 21:53

Zijn er mensen die "helemaal opnieuw" willen beginnen in hun denken?
Niet verwijzen naar filosofen, boeken...
Hoe gaan jullie om met jullie vragen? Bv. schrijven jullie iets op?
bosgenoot

Re: denkwijze terug naar 'het begin'

Berichtdoor Ludde » 06 aug 2012, 22:49

Leuke vraag...

Waarom "terug" naar het begin?

Ikzelf ben begonnen bij het begin.

Als jonge knaap van (ik schat) 15 jaar, kwam ik eind de jaren '70 in conflict met wat me werd geleerd. Ik was opgevoed in een doorsnee katholiek Vlaams gezin, maar had mijn eigen gedachten.
Ik las geen boeken van filosofen, er was geen internet...maar ik dacht na en filosofeerde er op los met leeftijdsgenoten. "Op kot" was dit heel gezellig, met de nodige bakjes bier...

Al heel vlug vormde mijn overtuiging zich maar heel dikwijls voelde ik mij daar alleen in, in mijn familie.
Pas vrij recent ben ik me meer gaan verdiepen door te lezen, op te zoeken en weet je wat zo fantastisch was...?
Tot mijn verwondering was ik helemaal niet alleen, maar kreeg ik zelf steun van die filosofen en van de wetenschap.

Vandaag is het leuk om te kunnen verwijzen naar filosofen (dank u E. Vermeersch en vele anderen...) en de wetenschap. Niet om uit te pakken, maar omdat ze eenmaal veel beter kunnen verwoorden wat ook mijn overtuiging is.

groet,
Ludde
Ludde

Berichtdoor stefaandepraetere » 07 aug 2012, 00:03

helemaal opnieuw beginnen? Dat kan je denk ik alleen maar als je opgegroeid bent op een onbewoond eiland zonder iemand in de buurt. Alleen al het feit dat je in het Nederlands een post zet wil zeggen dat dat niet het geval is. Een behoorlijk hypothetische vraag dus?
stefaandepraetere

Berichtdoor Yggdrasil » 07 aug 2012, 00:11

Wat bedoel je met helemaal opnieuw beginnen in je denken? Dat klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik vind het leuk om zelf eerst wat na te denken over vragen en vervolgens te vergelijken. Als iets mij interesseert probeer ik de dingen liever eerst zelf wat uit te zoeken. Dat geldt voor morele vraagstukken, maar ook voor piano leren spelen, leren tekenen, enz...
Yggdrasil

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 07 aug 2012, 00:19

Zijn er mensen die "helemaal opnieuw" willen beginnen in hun denken?

en alle fouten en warhoofdige ideeën van het verleden herhalen in dezelfde volgorde?

Of wil je beginnen op de schouders van de reuzen tot 2012?
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 07 aug 2012, 12:05

Nadat ik ben gestopt met denken begin ik steeds al opnieuw met denken (afhankelijk van het onderwerp duurt dat kort of lang).

Ik begrijp dus niet wat bedoeld wordt met 'helemaal opnieuw beginnen met denken'? Zoiets als je hoofd helemaal leeg maken? Het warm water terug uitvinden?
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Digit » 07 aug 2012, 12:15

Bosgenoot,

Als je met vakantie gaat, neem je dan het vliegtuig in Zaventem, of begin je "opnieuw" met een vliegtuigje zoals de gebroeders Wright ? Waarbij je dan natuurlijk de motor opnieuw moet uitvinden, want de Wrights hebben die ook maar bij Carl Benz gehaald !

Daarnaast, alle gekheid op een stokje : als scepticus slik ik natuurlijk niet zomaar vanalles zonder zélf na te denken, maar ideeën die hun deugdelijkheid bewezen hebben ga ik niet opnieuw zitten uitbroeden. Want zo komen we nergens !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor bosgenoot » 08 aug 2012, 20:49

Op filosofisch niveau neem je iets aan en je bouwt er op verder omdat dat wel een goed idee blijkt te zijn.
Op wetenschappelijk vlak is dat idd handig; het klopt meestal omdat je (oppervlakkig) resultaat ziet.
Vroeger heb k veel boeken gelezen en van al die denkboeken heeft het persoonlijk niets opgebracht.
Met opbrengen bedoel k niet het antwoord.
Het is vaak moeilijk om me ‘in te leven’ in t leven. K volg vb. mn bewegingen maar begrijp het niet.
Eigenlijk weet k niet hoe k t moet uitleggen en t zal wel niet zo duidelijk zijn.
Ik denk dat k naar iemand op zoek ben die met mij wil filosoferen via internet.
Voor mij zou dat dan opnieuw beginnen zijn in mn denken.
bosgenoot

Berichtdoor Blueflame » 08 aug 2012, 23:00

bosgenoot schreef:Het is vaak moeilijk om me ‘in te leven’ in t leven. K volg vb. mn bewegingen maar begrijp het niet.
Eigenlijk weet k niet hoe k t moet uitleggen en t zal wel niet zo duidelijk zijn.

Beste,

neen, helaas is het niet zo duidelijk.
Doe toch nog eens een poging om jezelf duidelijker uit te drukken. Vaak is dat het begin van de oplossing ..... .
Bedoel je misschien dat je jezelf meer als een toeschouwer van het leven beschouwt dan als een deelnemer?
Ik wil je natuurlijk niets in de mond leggen ..... .

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 09 aug 2012, 09:08

bosgenoot schreef:Ik denk dat k naar iemand op zoek ben die met mij wil filosoferen via internet.

Dan kan je volgens mij best één specifiek punt uitzoeken, dat duidelijk formuleren en daar een vraag of een mening bij plaatsen. Dan is er kans op inhoudelijke reacties. Misschien voor jezelf eens een lijstje maken van duidelijke vragen waar je mee worstelt en dan pogen om daar een antwoord op te vinden. En/of een lijstje van dingen waarvan je "vast overtuigd" bent, en duidelijk zeggen waarom je daar vast van overtuigd bent. Dat zal vermoedelijk wel een vertrekpunt opleveren voor een discussie.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor bosgenoot » 09 aug 2012, 22:01

De meesten die 'dieper' nadenken zullen meer toeschouwer zijn dan deelnemer?
Ik kijk toe en dan neem k ongeveer tegelijk deel door mn (dagelijkse) activiteiten uit te voeren.
Om terug op mn vb te komen: ik hef mn hand op en "besef" t (bijna) telkens weer.
Over 'de rest' zal ik nog eens nadenken. :wink:
Laatst bijgewerkt door bosgenoot op 09 aug 2012, 23:35, in totaal 1 keer bewerkt.
bosgenoot

Berichtdoor Ludde » 09 aug 2012, 22:52

Bepalen details je leven?
Ludde

Berichtdoor bosgenoot » 09 aug 2012, 23:34

In m'n denken, doen of voelen?
Of bedoel je de handeling die ik als vb. nam?
bosgenoot

Berichtdoor Ludde » 10 aug 2012, 09:31

bosgenoot schreef:In m'n denken, doen of voelen?
Of bedoel je de handeling die ik als vb. nam?

Gelijk wat... 1 voorbeeld is al voldoende...
Ludde

Berichtdoor Digit » 10 aug 2012, 10:17

bosgenoot schreef:De meesten die 'dieper' nadenken zullen meer toeschouwer zijn dan deelnemer?

Over hoe meer informatie je beschikt en hoe grondiger je daar over na denkt, des te meer ben je in staat je eigen koers te bepalen en te vermijden dat je "geleefd wordt" in plaats van zélf te leven !

Denk misschien eens na over wat je hier of met "filosoferen" in het algemeen wilt bereiken ! En probeer dat dan eens duidelijk te formuleren.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Yentl » 24 mei 2014, 15:42

Je wordt minder en minder 'geleefd' van zodra je meer en meer kennis of informatie verzameld hebt over de persoonlijkheid waarmee je geboren bent naast de persoonlijkheid waaronder je onderweg via je opvoeding geconditioneerd bent Digit; 'aangeboren?' misdadigers en psychopaten daargelaten natuurlijk.
Je kunt in dit verband misschien mijn persoonlijke ervaringen ivm selectief mutisme eens nalezen?
viewtopic.php?f=5&t=3381#p87912 en lager
Het staat U vrij natuurlijk!
'n gebouw staat zo scheef als zijn fundamenten en wordt steeds bedenkelijker als men hoger blijft bouwen zonder de fundamenten te herzien; daarom blijf ik op straat want dan kun je het eventueel duidelijker afgetekend zien tegen de ongelimiteerde skyline.
Yentl

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen