lichte filosofische kost...

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

lichte filosofische kost...

Berichtdoor Ludde » 02 aug 2012, 10:22

Twee weken heb ik de natuurpracht van Schotland bewonderd.
Het eiland Iona aan de westkust biedt niet alleen prachtige vergezichten, maar heeft ook een goed behouden nonnenklooster dat zeker een bezoek waard is.
Door het sterk religieuze patrimonium komen hier veel bezoekers die hoofdzakelijk voor de religie komen.
Toen mijn partner en ik naar het klooster toe stapten, kwamen we een klein houten “verkoopstandje” tegen. Er lagen een paar mooie ronde keien op te koop voor 1 pond per stuk. “Iona Stones”.
Verwonderd keek ik rond, want die keien waren echt niets bijzonders. Een jongetje van (ik schat) 12 jaar kwam meteen naar ons toe omdat hij dacht dat we geïnteresseerd waren.
Hij merkte echter onmiddellijk mijn grijnzende blik op, toen ik naar zijn huis keek dat rondom vol lag met dergelijke stenen…
Ik kreeg een enorme bewondering voor die jongen omdat hij het lef had om gewoon mensen iets te verkopen waarin ze eigenlijk wel wilden in geloven, en dit zonder ook maar te verbergen dat die stenen gewoon stenen waren…

Ik kon het niet laten om de vergelijking te maken met alle hedendaagse religieuze instellingen die wetenschappelijke bewijzen naast zich neer leggen en hun eigen waarheid blijven verkondigen…

Ludde
Ludde

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen