Denken = Zijn .

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Denken = Zijn .

Berichtdoor Valère De Brabandere » 17 mei 2012, 09:31

-Denken is Zijn, een stelling van Parmenides, filosoof van de vroegste Griekse oudheid .
-Volgens Parmenides kan je alleen een 'zijn' denken ; en niet een 'niet-zijn' . Tegenover het zijn staat dus niets ; ook niet het denken ; denken en' zijn' zijn dus één en hetzelfde .
-Als iets gedacht wordt kan men niet zeggen, dat het niet is... (tot zover Parmenides ; uit Wikipedia) .

-Descartes zei, zoals in een vorig onderwerp behandeld: "Ik denk, dus ik ben" ; waar 'ik' denk reeds het bestaan van die ik veronderstelde ...;
terwijl alleen de zekerheid omtrent de gedachten van het denken kunnen weerhouden worden .

-En als men stelt ' denken = zijn', moet daar geen ik of geen wij of een zij aan toegevoegd worden .
-Maar moet men eerder aannemen, dat er alleen gedachten of liever ideeën zijn (ideeën-wereld ?) ; dat er alleen de absolute rede, de tao of de natuur is, waaruit of waarin alles evolueert .
-En dat ieder zijnde in die ideeën-wereld ook zijn eigen inhoud als een ideeën-wereldje heeft ; de mens met zijn bewustzijn, zijn brein, zijn geheugen; de dieren met hun instincten, de planten met hun natuur, net als alles tot in de kleinste deeltjes-wereld toe ...
-Denken = zijn ; alles is de "evolutie van een absolute idee" ...
Valère De Brabandere

Re: Denken = Zijn .

Berichtdoor Digit » 17 mei 2012, 18:21

Valère,

De hoeveelste keer is het nu al dat je dit absurde riedeltje hier plaatst ?

Meteen bewijs je dat je kunt "zijn" zonder te "denken". Je "bent" immers ongetwijfeld, maar je "denkt" ongeveer zoveel als een echoput ! In de tweede regel staat immers een kanjer van een logische blunder waardoor al de rest waardeloos is. Je mag hem zelf zoeken, dan zijn we even gerust !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Valère De Brabandere » 18 mei 2012, 10:14

Digit schreef:Valère,

De hoeveelste keer is het nu al dat je dit absurde riedeltje hier plaatst ?

Meteen bewijs je dat je kunt "zijn" zonder te "denken". Je "bent" immers ongetwijfeld, maar je "denkt" ongeveer zoveel als een echoput ! In de tweede regel staat immers een kanjer van een logische blunder waardoor al de rest waardeloos is. Je mag hem zelf zoeken, dan zijn we even gerust !

Groetjes,

Digit

-Dat tweede regeltje komt rechtstreeks uit Wikipedia ; en overigens ben je niet verplicht mijn aanhalingen of theorieën te geloven .
-Je mag er wel over redetwisten, maar niet beginnen te' zeveren' ...
Valère De Brabandere

Berichtdoor Digit » 18 mei 2012, 20:09

Valère De Brabandere schreef:-Dat tweede regeltje komt rechtstreeks uit Wikipedia ; ...

Twee redenen om daar allesbehalve fier op te zijn :
1) Iets rechtstreeks overnemen zonder bronvermelding is een blijk van bijzondere intellectuele oneerlijkheid.
2) Dergelijke stommiteiten overnemen zonder ze te als dusdanig te herkennen geeft geen blijk van overmatige intelligentie. Het is niet omdat Wikipedia zegt dat Parmenides dat zou gezegd hebben dat dat inhoudelijk ook nog juist moet zijn !

Valère De Brabandere schreef: .... ; en overigens ben je niet verplicht mijn aanhalingen of theorieën te geloven .

Maak je maar geen zorgen, ik ben nog niet stapelzot !

Valère De Brabandere schreef:-Je mag er wel over redetwisten, maar niet beginnen te' zeveren' ...

Wie is hier wéér begonnen met "te zeveren" ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Valère De Brabandere » 18 mei 2012, 21:18

Digit,

-Het werd in het onderwerp wel degelijk vermeld, dat het gegeven uit Wikipedia -Parmenides kwam...
-En tracht ook jij eens een serieuze tekst te begrijpen...
Valère De Brabandere

Berichtdoor Digit » 18 mei 2012, 21:42

Valère De Brabandere schreef:Digit,

-Het werd in het onderwerp wel degelijk vermeld, dat het gegeven uit Wikipedia -Parmenides kwam...
-En tracht ook jij eens een serieuze tekst te begrijpen...

1) Dat staat alleen bij het derde paragraafje. Bij quoteren moet begin en einde van de quote duidelijk zijn.
2) Met serieuze teksten heb ik geen moeite : schrijf er eens een voor de afwisseling. Of liever : kopiëer hem, dan is er misschien kans (alhoewel - zie hierboven :roll: )!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 18 mei 2012, 22:45

- Ik denk dat Valère er nu wel mee zal ophouden.
- Denken=zijn, dus wat Ik denk, dat is.
- Dus als Valère er nu mee ophoudt, dan heeft hij eigenlijk wel gelijk.

:-D

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Valère De Brabandere » 19 mei 2012, 11:00

Blueflame schreef:- Ik denk dat Valère er nu wel mee zal ophouden.
- Denken=zijn, dus wat Ik denk, dat is.
- Dus als Valère er nu mee ophoudt, dan heeft hij eigenlijk wel gelijk.

:-D

Mvg.

-Ja, zet er maar het gebruikelijke slotje op...
Valère De Brabandere

Berichtdoor Digit » 19 mei 2012, 18:07

En dan, Valère ? Even laten afkoelen en dan rustig elders herbeginnen ?

Ik gok er op dat de voorraad slotjes van Blueflame niet oneindig is en vroeg of laat uitgeput raakt. Ik zou je adviseren om daar rekening mee te houden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Valère De Brabandere » 20 mei 2012, 09:33

Digit schreef:En dan, Valère ? Even laten afkoelen en dan rustig elders herbeginnen ?

-Misschien niet meer herbeginnen... ; na afkoeling is er het vuur een beetje uit ; ik word ook al een dagje ouder ;
en ik begin te vrezen, dat mijn stijl en inhoud niet meer hedendaags is ..., te klassiek en teveel herhalingen...

-En moest ik er hier de brui aan geven ; blijf mij gedenken . Ja, ik ben elders ook nog actief ; maar ook daar zal het moeten eindigen...
-Alles ( of bijna alles) heeft een begin en ook een einde .
Valère De Brabandere

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen