Over kaka, cultuur en relativisme

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Over kaka, cultuur en relativisme

Berichtdoor frank06 » 21 jan 2012, 18:40

Dag allemaal

Of Alexander, gods and bathrooms: Why the Afghans can’t ‘get their shit together’
Dit moet een van de meer bizarre teksten zijn die ik kortelings gelezen heb. En ik ben een beetje in de war.

Samengevat: een Amerikaanse militair beklaagt zich over de onhygiënische toestanden in een toilet dat gedeeld wordt met Afghanen.
In plaats van een beschouwing over het belang van een goede hygiëne (bijv. géén stront aan de muren smeren, want daar gaat de klacht over), krijgen we een artikel over het gebrek aan kennis van en dus respect voor de rijke Afghaanse culturele tradities met de obligate historische verwijzingen naar een, ah ja, epithetonloze Alexander en zijn afkeer voor lijken-etende honden in de straten van Bactrië.

Is dit een voorbeeldje van eerder gevaarlijk relativisme of lees ik de tekst verkeerd en vat ik 'em dus ook verkeerd samen? Mag ik dit verbinden aan talloze artikels over de dodelijkheid van een gebrekkige (sanitaire) hygiëne in Afghanistan (alsof daar nog niet genoeg andere shit mensen onnodig kapotmaakt) of sla ik de bal volledig mis of hou ik niet genoeg rekening met de militaire context?

Now, the smeared feces that my student had been dealing with daily in his ANA-USA shared toilet was not the result of a loss of homeostasis due to threat, but it did point to the realm of Borborophoba, and it pointed most directly to the underlying cultural void between soldiers like my student and the Afghan Army. As every anthropologist or mythographer knows, shit is the great leveler.

Wat weten dokters over "shit" aan de muren?

Groetjes,

Frank
frank06

Re: Over kaka, cultuur en relativisme

Berichtdoor Magnolia » 21 jan 2012, 19:14

frank06 schreef:
Is dit een voorbeeldje van eerder gevaarlijk relativisme of lees ik de tekst verkeerd en vat ik 'em dus ook verkeerd samen? Mag ik dit verbinden aan talloze artikels over de dodelijkheid van een gebrekkige (sanitaire) hygiëne in Afghanistan (alsof daar nog niet genoeg andere shit mensen onnodig kapotmaakt) of sla ik de bal volledig mis of hou ik niet genoeg rekening met de militaire context?

Inderdaad sla je de bal nogal mis.
De militaire context is niet direct van belang.
De discussie draait om het punt waarop een andere cultuur ondraaglijk wordt voor degene die als buitenstaander daarmee te maken krijgt en de dilemma's die dat oproept. De soldaat die de collegezaal binnenkwam met die klacht, vatte de vieze toiletten op als iets dat persoonlijk tegen hem was gericht.
De docent pakt dat erg knap op. Wie zou zijn eigen ergernis en dilemma's niet vergeleken willen zien met die van Alexander de Grote ?

Intussen ben ik wel benieuwd hoe je dit artikel opgeduikeld hebt.
:wink:
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 21 jan 2012, 19:18

Aanvulling:

Met relativisme heeft het artikel niets te maken. Integendeel.

De auteur schrijft:

My pedagogical aim for my students was to encourage cultural intelligence toward Afghans without encouraging any kind of soft-minded, limp-wristed relativism of values (cultural relativity) in which their own commitment to classical military core values such as loyalty, courage, selfless service, integrity, moderation, and justice might be diluted or weakened. On the contrary, my goal was to help them strengthen their commitment to those core values by showing them that they can withstand the outside challenge of culture to which they are wholly alien; they can, so to speak, "take their shit."
Magnolia

Berichtdoor frank06 » 21 jan 2012, 21:52

Beste Magnolia,
Magnolia schreef:Inderdaad sla je de bal nogal mis.

Eerst en vooral enorm bedankt dat u de tijd hebt genomen om het artikel te lezen en om op mijn vraag te reageren. Ik heb ondertussen het artikel nog een paar keer gelezen en ik zit er inderdaad behoorlijk naast.
Intussen ben ik wel benieuwd hoe je dit artikel opgeduikeld hebt. :wink:

Via de grote collector genaamd Facebook <gr>.

Nogmaals bedankt!

Frank
frank06

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen