is god terug?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

is god terug?

Berichtdoor Luis » 23 nov 2011, 01:07

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=J33I776R

graag een reflectie van de skeptici hierover
'There are two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.' Albert Einstein
Luis

Re: is god terug?

Berichtdoor Blueflame » 23 nov 2011, 01:52

Luis schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=J33I776R

Zeg eerst eens wat u er zelf over denkt.
We gaan hier (eventueel) een discussie aan met U, en NIET met de krant (of de schrijver van dat artikel. Of dat neem ik toch aan ;-) ).

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Magnolia » 23 nov 2011, 01:55

Luis schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=J33I776R

Wat is de bedoeling van deze vraag ?

De link verwijst naar een artikel over aandelenmarkten.
De terugkeer van wie dan ook wordt niet genoemd.

Dus euhhh ...... watte ?

:?: :?: :?: :?: :?: :?:
Magnolia

Berichtdoor Skeppie » 24 nov 2011, 21:12

God is niet terug.
God is er altijd geweest en zal altijd blijven tot in der eeuwigheid.

Recente wetenschappelijke onderzoeken kunnen daar niet omheen.

Ik zet nu mijn parapluie op. :D
Skeppie

Berichtdoor kil » 24 nov 2011, 21:27

Skeppie schreef:God is niet terug.

Alweer een geweldige onderbouwing van een stelling...
kil

Berichtdoor Skeppie » 24 nov 2011, 21:53

kil schreef:

Alweer een geweldige onderbouwing van een stelling...

Als jij een betere onderbouwing hebt, dan verneem ik die graag.
Skeppie

Berichtdoor willem_betz » 25 nov 2011, 01:43

Welke god(en) bedoelen jullie eigenlijk ? Zeus, Wotan, Osiris.... en hoe zit het met de duivel(s) ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tristan » 25 nov 2011, 10:44

@Skeppie: als god bestaat zal hij dit bericht tegenhouden.

Wooooops...!

:lol:
Tristan

Berichtdoor Digit » 25 nov 2011, 10:52

Graag wat meer verduidelijking over die "recente wetenschappelijke onderzoeken" en over het "waarom" ze "daar" niet omheen zouden kunnen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 25 nov 2011, 11:31

Spinoza kwam tot de conclusie dat "God" een ander woord voor "natuur" is. Nou zijn 'altijd' en 'eeuwig' wel heel sterke woorden, per slot van rekening bestaat het universum zoals wij dat kennen pas 4,3 maal 10 tdm 17 seconden en hoe het er over 10 tdm 100 seconden uitziet, daar weten we niets van, maar 'De natuur zoals wij die kennen is er al behoorlijk lang en zal ook nog wel even duren' is toch niet zo controversieel?

Of Spinoza gelijk had, kan ik niet beoordelen. Ik ben er wel van overtuigd dat het geloof in goden ook zal blijven bestaan. Als je ziet hoe hardnekkig allerlei bijgeloof blijft bestaan, en hoe er daarnaast in hoog tempo nieuwe op niets dan geruchten gebaseerde meningen ontstaan, hoeft zich niet de minste illusies te maken over het voortbestaan van opvattingen die door velen gedeeld worden en als de hoogste waarheid worden beschouwd.

Mijn favoriete voorbeeld is de praktijk van het aderlaten, die door de H.H. medici 2000 jaar lang is toegepast, terwijl al die tijd simpel natellen had geleerd dat het onzin was. Er waren wel mensen tegen voordat men met simpel natellen begon, bijvoorbeeld Samuel Hahnemann. Maar die bedacht ogenblikkelijk weer nieuwe onzin, die evenzeer door simpel natellen had kunnen worden ontkracht. Dat ontkrachten is trouwens inderdaad gebeurd, maar na 200 jaar is het geloof in deze onzin ook nog springlevend, met name in India (waar men bovendien gelooft in naar schatting 300 miljoen goden).

In de homeopathie hanteert men in de orde van een miljoen middel-symptoomcombinaties in de diverse geneesmiddelbeelden, en ver boven de 90% daarvan zijn 'symptomen' die verkregen zijn met hoogverdunde middelen. Geen een daarvan is in deugdelijk onderzoek bevestigd.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Magnolia » 25 nov 2011, 12:43

Wat is dit nou voor gekkigheid in deze discussie ?
Luis stelt een vraag en plaats een link - leest niemand die link dan ?
In mijn eerste post heb ik gevraagd naar de relatie tussen vraag en artikel en die vraag staat nog steeds.

Dit is het artikel:

(HISTORICUS, VERBONDEN AAN - In alles wat er de laatste tijd gezegd is over de wereldeconomie, valt op hoe iedereen (in de mainstream media) hetzelfde taalregister hanteert.
Een eerste vaststelling is dat men beursontwikkelingen typeert in termen van 'goed' versus 'slecht'. Als de aandelen stijgen heet dat 'goed nieuws', gebeurt het omgekeerde dan moet men, 'helaas', 'slecht nieuws' melden. Dat lijkt misschien weinig opmerkelijk, maar in andere domeinen van het nieuws is dergelijke berichtgeving uitgesloten. Als Kadhafi wordt neergeschoten zullen nieuwsmensen (terecht) vermijden om dit als positief dan wel negatief te duiden. Dat zou niet 'objectief' zijn. Bij de beurs is dat klaarblijkelijk anders.

Je zou kunnen argumenteren dat als beurskoersen stijgen iedereen daar beter van wordt, maar dat is natuurlijk niet het geval. Aandelen zijn irrationele dingen. Ze kunnen stijgen als mensen worden ontslagen. Of als er meer wapens worden verkocht. Of als de ijskappen smelten en nieuwe olie kan worden aangeboord. Dat zal allemaal wel voordelen hebben, maar eenduidig goed nieuws is dat niet.

Een tweede vaststelling is dat 'de markten' zowel in duiding door experts als in berichtgeving door journalisten steevast gepersonifieerd worden. De markten kunnen 'ongerust' zijn en bepaalde maatregelen 'vragen'. Ze kunnen zelfs 'teleurgesteld' zijn, of 'zenuwachtig'. Hier kan je uiteraard beweren dat dit slechts metaforen zijn. Iedereen wéét immers dat de markten niet écht zenuwachtig zijn. Maar de metaforen vormen ons denken. Ze bepalen mee wat gezegd kan worden en wat niet. Daarom zijn ze ten zeerste van belang.

De goed-slechtretoriek gecombineerd met de personificatie van 'de markten' leidt zonder meer tot een verenging van het debat. Het leidt tot het idee dat de markten altijd gelijk hebben. Dat het 'goed' is als ze gerustgesteld worden of als ze de maatregelen krijgen die ze vragen. Dat eenheidsdenken lijkt ingebakken in de taal zelf. Als we het willen doorbreken, zullen we alvast beter op onze taal moeten gaan letten. De goede meneer De Markten hoort thuis in sprookjes, niet in het nieuws.

Raf de Bont

de universiteiten van Leuven en Maastricht)

WAT O WAT HEEFT DIT TE MAKEN MET DE VRAAG "IS GOD TERUG?"

Spinoza ? Paraplu ?

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 25 nov 2011, 12:45

willem_betz schreef:Welke god(en) bedoelen jullie eigenlijk ? Zeus, Wotan, Osiris.... en hoe zit het met de duivel(s) ?

ik vermoed dat dit over Mammon zou kunnen gaan, maar het verband is niet geheel duidelijk. :wink:
Magnolia

Berichtdoor Luis » 26 dec 2011, 15:06

Oeps, ik was vergeten dat ik deze draad geplaatst had.

Waar ik op doelde, is dat er blijkbaar opnieuw iets ongrijpbaar is, waar we ons door laten dicteren wat goed en wat kwaad is. Iets wat we niet mogen ontstemmen uit vrees dat zijn toorn op ons neerdaalt en rampspoed ons overspoelt.

Het artikel wijst op hoe oude godsdienstige trukken worden gebruikt door het financieel systeem (incl. de financiele pers) om ons te krijgen waar ze ons hebben willen.

Het is filosofische bedenking. Daarom staat het ook onder filosofisch kritische beschouwingen.
'There are two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.' Albert Einstein
Luis

Berichtdoor Magnolia » 26 dec 2011, 18:12

Luis schreef:Oeps, ik was vergeten dat ik deze draad geplaatst had.

Waar ik op doelde, is dat er blijkbaar opnieuw iets ongrijpbaar is, waar we ons door laten dicteren wat goed en wat kwaad is. Iets wat we niet mogen ontstemmen uit vrees dat zijn toorn op ons neerdaalt en rampspoed ons overspoelt.

Het artikel wijst op hoe oude godsdienstige trukken worden gebruikt door het financieel systeem (incl. de financiele pers) om ons te krijgen waar ze ons hebben willen.

Het is filosofische bedenking. Daarom staat het ook onder filosofisch kritische beschouwingen.

Of dit artikel direct naar de terugkeer van God verwijst, dat kan ik er zo 1,2,3 niet in lezen, maar ik ben het er direct mee eens dat de rating-bureaus met hun afwaarderingen direct met de Inquisitie vergeleken kunnen worden !

:mrgreen:
Magnolia

Berichtdoor ad randum » 26 dec 2011, 19:11

Potvolblomme (eufemisme voor een andere uitdrukking) ... zijn ze er weer ?
Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Berichtdoor ad randum » 30 dec 2011, 11:18

Skeppie,

Prijs je gelukkig. Jij bent tenminste geboren op je verjaardag, hetgeen zelfs met Jezus niet het geval is.

Ad
ad randum

Berichtdoor Digit » 30 dec 2011, 13:56

Niks van ! Skeppie is geboren exact één jaar vóór zijn (aller)eerste verjaardag ! :wink: :lol: :lol:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor ad randum » 30 dec 2011, 16:52

Digit schreef:Niks van ! Skeppie is geboren exact één jaar vóór zijn (aller)eerste verjaardag ! :wink: :lol: :lol:

Groetjes,

Digit

Digit,

correctie : Skeppie is "wel" geboren op zijn verjaarDAG :D

Ad
ad randum

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen