Hoe kan je "kritisch zijn" bevorderen?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Hoe kan je "kritisch zijn" bevorderen?

Berichtdoor peter_vandenbrande » 05 sep 2011, 21:06

Johan Braeckman publiceert een hoorcollege, Michael Shermer wil een databank aan educatief materiaal opbouwen en laat in zijn lesvoorbereidingen kijken. Ik denk dat hun werk noodzakelijk is (net zoals dat van vele anderen), maar ik betwijfel of dit soort educatie voldoende is om mensen te motiveren om kritisch te zijn.

Wat ik bedoel: beide heren gaan voluit voor de rede: ze geven bijvoorbeeld goede argumentaties en verduidelijken moeilijke
theorieën en begrippen. Al doen ze het zelfs met humor en het nodige verteltalent, volgens mij is dit niet voldoende om mensen aan te zetten tot kritisch handelen, want... niemand handelt simpelweg vanuit de rede.

Je verwerkt informatie, je maakt keuzes en je handelt vanuit niet-rationele elementen. Dit is niet mijn persoonlijke mening,
maar dit wordt uitvoerig aangetoond door de heren zelf en door hun collega's uit bijvoorbeeld de gedragseconomie of politieke wetenschappen.

Voor gedragsverandering heb je onder andere een sociale context nodig die bepaalde waarden en normen uitstraalt en heb je
concreet gedrag nodig dat je heel gemakkelijk kan imiteren. Zo gemakkelijk dat je bijna niet anders kan.

Nu, ik heb veel bewondering voor de huidige tv-makers die kritisch zijn op hun manier: Ook getest op mensen, Volt, Basta, de
optredens van Gili,... Ik denk dat zij bijdragen tot een dergelijke kritische context. Maar ik denk ook dat wat zij doen onbereikbaar aanvoelt voor het grote publiek (mezelf incluis). Ze zetten wel de toon, maar ze kunnen niet worden nagedaan. Het grote publiek is geen dokter of wetenschapper, ziet zichzelf geen testen doen of bedrijven lastig vallen, laat staan dat ze zich zullen vervolmaken als mentalist.

Maar wat kan je dan nog doen? Hoe bevorder je een sociale norm, hoe speel je in op individuele waarden, normen en behoeftes en hoe geef je praktische en haalbare goede voorbeelden, zodat kritisch zijn een ideaalbeeld én haalbaar wordt?

Ter verduidelijking: ik ben educatief medewerker en begeleid vormingsprocessen bij volwassenen in hun vrije tijd. Vaak kansengroepen. Ik leg mij al een tijdje toe op het terrein van informatiegeletterdheid en mediageletterdheid en zie duidelijke raakvlakken met kritisch denken. Mijn uiteindelijke doel is mensen weerbaarder te maken, maar ik merk in de praktijk dat ze niet zitten te wachten op iemand die hen stimuleert om hun eigen opvattingen en de argumenten van hun vertrouwensfiguren in vraag te stellen.

Ik wil het beter doen, dus, kent er iemand inspirerende voorbeelden?

peter
peter_vandenbrande

Re: Hoe kan je "kritisch zijn" bevorderen?

Berichtdoor Magnolia » 05 sep 2011, 23:54

peter_vandenbrande schreef: Mijn uiteindelijke doel is mensen weerbaarder te maken, maar ik merk in de praktijk dat ze niet zitten te wachten op iemand die hen stimuleert om hun eigen opvattingen en de argumenten van hun vertrouwensfiguren in vraag te stellen.

Nou, die is simpel. Zie eerst maar eens zelf een vertrouwenspersoon te worden met al wat daarbij komt kijken.
En daarna tesamen gezellig naar Gili.

:wink:
Magnolia

Berichtdoor axxyanus » 06 sep 2011, 08:57

Misschien eens contact opnamen met de mensen van het illuseum
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Faction Fictory » 06 sep 2011, 10:20

De, volgens mij, beste oefening in kritisch denken is het ontwarren van de mythen van onze tijd:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... uct_images

in een lichtelijk postmoderne pa-stijl geschreven dus voor de die-hard analytische rationalist niet alleen inhoudelijk confronterend maar ook qua vorm. Misschien wel een goede oefening voor 'kansgroepen' ;)
Faction Fictory

Berichtdoor Theo Pepe » 06 sep 2011, 12:14

Mij lijkt het best om een goede cursus op te stellen en in het onderwijspakket te verplichten voor het middelbaar onderwijs. Beginnen met kleine, leuke dingen ("hoe en waarom" mbt mythen van deze tijd), en daarna laten gelijk lopen met de wetenschappelijke vakken. Opbouwend tot het zesde jaar, en dan een kritisch werk maken naar keuze in het laatste jaar.
Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 06 sep 2011, 12:16

Peter,
Wie niet weet of zijn doelgroep wel een probleem heeft waarvoor je een oplossing kunt aandragen kan zijn inspanningen wel doorspoelen.
Daarom is mijn benadering dat je als zendeling voor het kriticisme van dichtbij moet ervaren wat je doelgroep drijft om mee te gaan en soms ook pittig te betalen of in te leveren voor hun meegaan in:

http://de.wikipedia.org/wiki/Lichtnahrung
http://skepp.be/apparatuur/dominus-cervix
http://skepp.be/apparatuur/kleuren-bio- ... or-brooker
http://www.skepsis.nl/emoto.html
http://www.stichtinguitdebronvanchristus.nl/

Michael Shermer's "The believing brain" geeft, wat vergelijkbaar met het illuseum, een mooi overzicht van allerlei dat mensen onvermijdelijk laat overhellen naar wat feitelijk onjuist is, maar dat is weer te afstandelijk.
Zijn interviewend gesprek met Collins van "The language of God" is leerzaam en komt bij wat ik aanraad.

Een leerrijker ervaren voor ons soort zendelingen illustreert Theo Meder, die participerend in de weer is geweest bij een graancirkelgroep:
http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet ... sel=139329
In graancirkelkringen. Een etnologisch onderzoek naar verhalen uit de grenswetenschap.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 06 sep 2011, 13:11

Theo Pepe schreef:Mij lijkt het best om een goede cursus op te stellen en in het onderwijspakket te verplichten
Als je voor kristisch denken op het onderwijs rekend vrees ik dat je misschien nog beter op de politiek in dit land kan rekenen. Spijtig genoeg zijn er tal van leerkrachten die zonder enig probleem homeopathie, bachbloesemtherapie, creationisme, allerlei onzin mbt de piramides,... geloven en het verkondigen als zijnde effectief werkzaam en waar.
Leerkrachten komen uit alle geledingen van de maatschappij en worden niet geselecteerd op kritische-denk-capaciteiten.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Theo Pepe » 06 sep 2011, 13:26

Dat klopt, maar het zou een aparte cursus moeten zijn vanaf het eerste middelbaar. Het moet niet 'opgaan' in scheikunde en fysica, maar aanvullend met concrete voorbeelden etc. Ook trouwens mbt andere vakken: economie, aardrijkskunde,...
Het is inderdaad de politiek die daar de beslissingen moet nemen, maar is het voorstel (ook met een inhoudelijke visie over de zes jaar) al eens gedaan?
Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Faction Fictory » 06 sep 2011, 13:55

Laat ze dan misschien beginnen met:

http://www.swpbook.com/1083

Instant verstandelijk vuurwerk in de klas gegarandeerd denk ik
Faction Fictory

Berichtdoor peter_vandenbrande » 06 sep 2011, 21:23

Al hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik ga op mijn gemak jullie voorstellen eens bekijken en uitvissen hoe ik ze kan integreren in een of ander vormingsprogramma.

peter
peter_vandenbrande

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 07 sep 2011, 13:17

Dat klopt, maar het zou een aparte cursus moeten zijn vanaf het eerste middelbaar. Het moet niet 'opgaan' in scheikunde en fysica, maar aanvullend met concrete voorbeelden etc.
Het probleem blijft dat je niet weet wat "niet-kritische leerkrachten", die zichzelf "zeer kritisch" vinden, kritischer zelfs dan leerkrachten die wel kritisch zijn want die zijn uiteraard kortzichtig, met zo'n cursus gaan doen. Al vind ik zo'n cursus zeker interessant en zeker de moeite waard en een mooi initiatief.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Theo Pepe » 07 sep 2011, 14:41

Kris, ik bedoel leren kritisch denken als vak, dat ook gegeven wordt door mensen die weten wat dat inhoudt. Wiskunde wordt toch ook niet gedoceerd door mensen die beweren dat 1+1=8? Daar moet uiteraard een opleiding en/of examen voor bestaan.
Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Hanky » 08 sep 2011, 02:33

Even een plaagstootje: hoe kan ik kritisch zijn tegenover een tandarts die me een gebit aan meet? Vele drukpunten melden? Ik kan nooit naar twee tandartsen tegelijk, ter vergelijk. Of de psycholoog of psychiater? Of de jonge vrolijke huisarts: twee broers met 'prostaatproblematiek'> ergo slik dit medicijn dan maar verder. Even stoppen misschien en dan weer kijken: ze kijkt me aan met een blik van geen verstandhouding. Zelfs de echte 'experimentator' in jezelf heeft een relatieve tijd. Statistisch. De 'maatstaf' ontbreekt vaak omdat we vooral statistisch denken, als we het niet over eigen lief en leed hebben?
Hanky

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 08 sep 2011, 15:05

Theo Pepe schreef:Kris, ik bedoel leren kritisch denken als vak, dat ook gegeven wordt door mensen die weten wat dat inhoudt. Wiskunde wordt toch ook niet gedoceerd door mensen die beweren dat 1+1=8? Daar moet uiteraard een opleiding en/of examen voor bestaan.
Als het zo simpel was als wiskunde hadden we nu deze discussie niet. Maar je hebt wel een punt: je kan met kristische-denkthema's ook weg blijven van de heikele thema's. Als je de interessante (heikele) thema's erbij haalt zijn er steeds een deel die plots gekke zaken beginnen te verkondigen: plots moet je dan toch een open geest houden voor homeopathie, astrologie, chiropraxie, goden, accupunctuur,... Het kritische denken verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Laat het nu net dat zijn dat zijn dat voor leerlingen verwarrend is en kritisch denken in hun ogen ongeloofwaardig maakt. Het geeft hen maar al te vaak de indruk dat ze dan kunnen kiezen wat ze kritisch vinden.

Maar ik ben zeker voorstander van zo'n initiatief.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Heeck » 08 sep 2011, 16:34

Kris schreef:Het geeft hen maar al te vaak de indruk dat ze dan kunnen kiezen wat ze kritisch vinden.

Wat ik meemaakte:
Kritische dame krijgt bij twee mediums verschillende uitleg en advies aangereikt.
Zat nu bij de derde in de rij om te bepalen welke van de vorige twee er naast zat.

Roeland.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 08 sep 2011, 23:38

Heeck schreef:
Kris schreef:Het geeft hen maar al te vaak de indruk dat ze dan kunnen kiezen wat ze kritisch vinden.

Wat ik meemaakte:
Kritische dame krijgt bij twee mediums verschillende uitleg en advies aangereikt.
Zat nu bij de derde in de rij om te bepalen welke van de vorige twee er naast zat.

Roeland.

Roeland!! Foei!!!
Geen Belgenmoppen op het forum hé!
:-D
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 09 sep 2011, 09:59

Blue,

De droefheid is dat het geen (belgen)mop is.
Precies zoals vertelt zelf meegemaakt.
Mijn aandacht gaat serieus uit naar de manieren waarop in de praktijk blijkt hoe mensen zich laten befoefelen.
Daar moet je lijfelijk bij aanwezig zijn.
Om van daaruit te zien hoe je daar grip op zou kunnen krijgen.
Het verbijsterd zijn en blijven over wat we bij zg goedgelovigen gebrek aan kritisch denken noemen vind ik een grote handicap bij het bewerkstelligen van verandering.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Theo Pepe » 09 sep 2011, 11:27

Het verbijsterd zijn en blijven over wat we bij zg goedgelovigen gebrek aan kritisch denken noemen vind ik een grote handicap bij het bewerkstelligen van verandering.

Helemaal eens, als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt. Vooral dan het uiten van die verbijstering. Of heb je het over iets anders?
Theo Pepe
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 09 sep 2011, 11:50

Theo Pepe schreef:

Helemaal eens, als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt. Vooral dan het uiten van die verbijstering. Of heb je het over iets anders?

Theo,
Even afchecken:
De achtergrond die ik gebruik is botte marketing.
Als je daarbij je eigen doelgroep omschrijft met "hen die niet kritisch kunnen denken" en vervolgens al dan niet storend knielend naar de veronderstelde hoogte van begrip afdaalt om die doelgroep uit te leggen hoezeer ze het bij het verkeerde eind hebben dan kan je het schudden. Vooral als daaraan wordt toegevoegd dat je volledig begrip hebt voor hun houding bij het zoeken naar mentaal of lijfelijk soulaas.

De minste inspanning die nodig is, dat is het verdiepen in je doelgroep en precies weten waar hun zogenaamde gebrek(en) zitten.
Vandaar de inhoud van mijn eerdere bericht viewtopic.php?p=74708#p74708
Mijn ervaring is dat "onze" doelgroep zichzelf wel degelijk kritisch vindt.
Duidelijk?

Roeland
PS
Dat er befoefelden/overtuigden op bijvoorbeeld dit forum komen is een andere zaak; dit is een openbare zandbak/leerschool waar iedereen ongeacht "niveau" kan oefenen.
R
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 09 sep 2011, 13:00

Heeck schreef:Mijn ervaring is dat "onze" doelgroep zichzelf wel degelijk kritisch vindt.
Eigenlijk is dit weer een voorbeeld van het Dunning-Kruger-effect.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Heeck » 10 sep 2011, 11:16

Kris Hauchecorne schreef:
Heeck schreef:Mijn ervaring is dat "onze" doelgroep zichzelf wel degelijk kritisch vindt.
Eigenlijk is dit weer een voorbeeld van het Dunning-Kruger-effect.

Klaar is Kees?
Of is dit een opening waarmee het probleem bij "onze" doelgroep voldoende is omschreven om te beseffen dat er een kloof van zo een omvang bestaat dat de hoop deze in de toekomst te vernauwen met het starten van lessen in "Kritisch Denken" gerechtvaardigd is?

Er zouden nog wel eens wat ouders kunnen zijn die SKEPP-tische vragen in strijd vinden met wat ze hun kinderen juist bij willen brengen. En dan doel ik niet eens op reli-zaken.

Deze aanhaling uit Wiki is bijna een extra waarschuwing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
"Dunning, Kruger, and coauthors' latest paper on this subject comes to qualitatively similar conclusions to their original work, after making some attempt to test alternative explanations. They conclude that the root cause is that, in contrast to high performers, "poor performers do not learn from feedback suggesting a need to improve."

of ook weer een geruststelling:
Studies on the Dunning–Kruger effect tend to focus on American test subjects. Similar studies on European subjects show marked muting of the effect; studies on some East Asian subjects suggest that something like the opposite of the Dunning–Kruger effect operates on self-assessment and motivation to improve: . . .

Choose your cherry.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 12 sep 2011, 11:15

Klaar is Kees?

Oh nee hoor. Dat besef kan wel leiden tot een andere invalshoek: het betekend dat gewoon uitleggen en klasvoorbeelden in ieder geval niet zal volstaan. Het begint dan volgens mij eigenlijk bij spychologie en wetenschapsgeschiedenis met alle miskleumen erbij. Experimenten uit de psychologie zijn zéér geschikt (de degelijk opgestelde dan toch) omdat er zo verschrikkelijk veel factoren en valkuilen meespelen. Of gewoon al het analyseren van hoe een slecht experiment uit de medische wetenschap eruitziet en hoe een goed dubbelblind onderzoek gebeurd en waarom. Welke conclusies zijn gerechtvaardigd uit een experiment en welke niet.

Ik denk een beetje in die richting. En dat was waarschijnlijk ook wel wat peter_vandenbrande bedoelde.

Ik bedoelde vooral dat er ook in het onderwijs onkritische leerkrachten zijn die onzin op zeer overtuigende wijze brengen. Leerlingen horen dan in de les "kritisch denken" allerlei zaken en horen in een andere les, zeer overtuigend en goed onderbouwd, precies het tegenovergestelde verkondigen door een andere leerkracht die misschien zijn eigen vakgebied uitstekend kent en hun vertrouwen geniet. Dat is zeer verwarrend en dan lijkt het wel alsof je kan kiezen wat je kritisch vind en dat je kan geloven wat je wil. Daar knelt volgens mij het schoentje en ligt nu net de moeilijkheid. Misschien moeten verschillende leerkrachten in aanwezigheid van de leerlingen eens in debat gaan over hun verschillende standpunten. Al zitten daar ook wel weer gevaren aan vast.
Laatst bijgewerkt door Kris Hauchecorne op 12 sep 2011, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Heeck » 12 sep 2011, 11:25

OK
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 10:42

Uit het leven gegrepen:
http://www.youtube.com/watch?v=PlOBlQ97M4s
http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/0 ... e_app.html
Zelfs met de boete lopen de leveranciers fluitend weg.

Al jaren worden huidproblemen met licht behandeld.
Welke leek met wat voor soort kritische opleiding zou hier tegen gewapend zijn?

R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 10:49

Heeck schreef:Uit het leven gegrepen:
http://www.youtube.com/watch?v=PlOBlQ97M4s
http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/0 ... e_app.html
Zelfs met de boete lopen de leveranciers fluitend weg.

Al jaren worden huidproblemen met licht behandeld.
Welke leek met wat voor soort kritische opleiding zou hier tegen gewapend zijn?

R.

Misschien een leek met het idee dat dingen die te mooi klinken om waar te zijn dat over het algemeen ook zijn? Doet het allemaal niet te veel denken aan de röntgenbrillen die je vroeger kon kopen?
Renate

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 12:45

Renate,
Bezie eens wat er allemaal voor hoogst onwaarschijnlijks wel werkt:
Smartphones, GPS-apparatuur, vaccinaties, bloeddrukverlagers, ooglasering etc..
Daar tussenin klinkt een acne-app echt niet zomaar vals. :?

De overweldigende hoeveelheid lichttherapieën
goegel met daartussen misschien ook serieuze, slaat je elk houvast uit de lekenhanden.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 13:03

Ik weet het niet hoor. Ik vind die vergelijkingen toch niet echt opgaan. De techniek achter de dingen die jij noemt is allemaal duidelijk verklaard. Een app die acne verwijderd vind ik toch wel iets anders. Voor de diverse lichttherapieën die echt werken is over het algemeen toch wel speciale apparatuur nodig.
Renate

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 13:08

Renate,

Als jij zo een goed onderscheid weet aan te leveren, dan zou je me daar een groot plezier mee doen door je maatstaf bekend te maken..
Hoe zou jij in die goegel in mijn vorige bericht met groen/rood aangeven welke serieus (groen) zijn en welke niet(rood)?
Of apparatuur er serieus uitziet of niet vind ik niet zo een goede maatstaf:
http://skepp.be/apparatuur/protolight

Dank vast,
Roeland
Laatst bijgewerkt door Heeck op 13 sep 2011, 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 13:12

Heeck schreef:Renate,

Als jij zo een goed onderscheid weet aan te leveren, dan zou je me daar een groot plezier mee doen door je maatstaf bekend te maken..
Hoe zou jij in die goegel in mijn vorige bericht met groen/rood aangeven welke serieus (groen) zijn en welke niet(rood)?

Dank vast,
Roeland

Als ik de eerste resultaten zie, springen bij mij alle lichten op rood.

Mijn maatstaaf is in feite dat op het moment dat iets onwaarschijnlijk klinkt, het dat vermoedelijk ook is. Van de dingen die je eerder noemde zijn duidelijke verklaringen.
Renate

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 13:13

Renate,
Op basis van welke maatstaf? Onwaarschijnlijk voor jou is geen bruikbare algemene maatstaf.
Zie ook mijn net even aangevulde vorige bericht
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 13 sep 2011, 13:15

Om dat soort zaken af te toetsen en te plaatsen is enige wetenschappelijke basis nodig. Kritisch zijn betekent dat je zo'n verhalen niet zomaar gelooft en dat je, zelfs als je op een moment beslist om die verhalen te vertrouwen, je dat steeds onder voorbehoud doet. Zelfs als je niet zelf kan aftoetsen. Vraag dan advies, stel veel vragen en ga voor de meest consistente verklaring. Dat is volgens mij een goede basishouding, al zal je dan soms nog belazerd worden.

Gewoon al de vuistregel: "Als je het niet begrijpt, moet je er naar kijken.", is goud waard.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 13:19

Heeck schreef:Renate,
Op basis van welke maatstaf? Onwaarschijnlijk voor jou is geen bruikbare algemene maatstaf.
Zie ook mijn net even aangevulde vorige bericht
R.

Mijn maatstaf heb ik ook al gegeven. Als het ongeloofwaardig klinkt, zal het dat waarschijnlijk ook zijn.

Het apparaat waar je naar verwijst ken ik niet, maar als ik het stukje lees, krijg ik niet de indruk dat we hier met iets serieus te maken hebben. Misschien ben ik wat te wantrouwend, maar dat moet dan maar.
Renate

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 13:19

Kris Hauchecorne schreef:Om dat soort zaken af te toetsen en te plaatsen is enige wetenschappelijke basis nodig. Kritisch zijn betekent dat je zo'n verhalen niet zomaar gelooft en dat je, zelfs als je op een moment beslist om die verhalen te vertrouwen, je dat steeds onder voorbehoud doet. Zelfs als je niet zelf kan aftoetsen. Vraag dan advies, stel veel vragen en ga voor de meest consistente verklaring. Dat is volgens mij een goede basishouding, al zal je dan soms nog belazerd worden.

Gewoon al de vuistregel: "Als je het niet begrijpt, moet je er naar kijken.", is goud waard.

Inderdaad.
Renate

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 13:30

Kris,

Al jaren ben ik in de weer met dit onderwerp omdat wat jij zo terecht samenvat al jaren niet werkt.
Juist de kwak omhangt zich met allerlei dat samenhangend overkomt en gedijt juist daarom.
De kwak wordt geleverd en aanbevolen door juist die mensen die om advies wordt gevraagd.

België laat zich -per gemengde commissies zo lees ik- verplichten tot het accepteren van allerlei aan alternatiefs, Nederland heeft het gewoon vrijgegeven.
De overheidswebsite KiesBeter in Nederland waarschuwt nergens tegen lichttherapie.

Het is geen simpele zaak betoog ik maar weer,

Renate,
Klopt.
De Protolight komt uit mijn overzicht van Rare Apparaten, waarmee ik precies beoog enige achterdocht op te roepen zonder in de aanval te gaan.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 14:42

Ik ben over het algemeen geneigd dingen niet zo snel voor waar aan te nemen en als dingen voor mij ongeloofwaardig overkomen eerder op gedegen publicaties te wachten dan af te gaan op wat de betreffende website me voorschotelt. Een voorbeeld is misschien wat er elders op dit forum over de arteriograph staat. M'n eerste reactie is dan toch om het een en ander te wantrouwen. Misschien is dat wantrouwen niet terecht, maar ik stel me dan toch liever maar wat afwachtend op, dan onmiddellijk aan te nemen dat dit allemaal wel zuivere koffie zal zijn. Ik zal in dit soort gevallen dus maar liever op deskundigen afgaan en dan wel uit onverdachte bron, dus geen "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend"-deskundigen.
Renate

Berichtdoor Heeck » 13 sep 2011, 16:52

En Renate en vooral ook anderen,

Wat (als leek vooral) te denken van deze:
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijd ... bleken.htm

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 13 sep 2011, 19:20

Heeck schreef:En Renate en vooral ook anderen,

Roeland

Laten we vooraleerst vaststellen dat deze arts natuurlijk niet deugt.

Als ik m'n twijfels over een behandeling heb, ben ik in eerste instantie geneigd te kijken naar wat De Vereniging Tegen Kwakzalverij er over te zeggen heeft.

Over de onzin van darmspoelingen is voor zover ik weet wel genoeg geschreven op allerlei skeptische websites.
Renate

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 25 sep 2011, 13:29

Daarom moet je de dingen nu net ruimer kaderen: vanuit ervaringen van mensen zou je kunnen denken dat bijvoorbeeld homeopathie werkt. Ruimer kader is: medische experimenten, statistiek over die experimenten, psychologie, biologie, scheikunde,... Homeopathie bijvoorbeeld moet in overeenstemming zijn met alle gekende wetenschap, ook de niet-menswetenschappen. Dat geeft een ernstig alarmsignaal om niet te vertrouwen op de ervaringen van mensen wat homeopathie betreft en maakt het mogelijk te begrijpen waarom ze er wel in geloven, want ook dat behoeft een verklaring.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Renate » 25 sep 2011, 14:00

Tja, het probleem is natuurlijk dat de aanhangers van homeopathie iedere keer weer aan komen zetten met nieuw onderzoek, waarin het geheugen van water nu eindelijk echt bewezen is. Dat het nog niet geloofd wordt, komt door de terreur van de andere wetenschappers die er niet in geloven. Nu komt men natuurlijk ook met het neutrino-onderzoek op de proppen.

Ik blijf kritisch, maar vrees dat voor mensen die een beetje op de wip zitten de zaken misschien anders liggen.
Renate

Berichtdoor Magnolia » 25 sep 2011, 15:18

Renate schreef:
Heeck schreef:En Renate en vooral ook anderen,

Roeland

Laten we vooraleerst vaststellen dat deze arts natuurlijk niet deugt.

Wat bedoel je, Renate ? Waarom deugt deze arts natuurlijk niet ? Ik kan niets in het artikel vinden dat daarop wijst, integendeel.
Magnolia

Volgende

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen