johan bosmans schreef:Beste Heeck,
Naar aanleiding van uw uitspraak
"Geloven, waarin dan ook lost geen probleem op. Nooit."
De neuropsycholoog Chris Frith promoot het geloof in de illusie van de vrije wil.
http://mensbrugghe.be/2011/06/15/vrije-wil/
Uw mening?
Foonyloony schreef:Ik denk niet dat je het geloof dat Chris Frith promoot kan vergelijken met religieus of spiritueel geloof. Het geloof in de vrije wil lost wel degelijk een belangrijk probleem op, namelijk: hoe gaan we om met gevaarlijke individuen in onze samenleving? Als we het 'geloof' in de vrije wil afwerpen dan zijn we haast moreel verplicht criminelen niet te straffen. We kunnen ons evenwel voorstellen dat als dat het geval zou zijn onze samenleving een bijzonder onaangename plaats wordt om te vertoeven.
Johan Bosmans schreef:Uw mening?
Als de vrije wil een illusie is, betekent dat niet dat we geen verantwoordelijkheid dragen voor onze daden. Dat stelt de Britse neuropsycholoog Chris Frith. In zijn onlangs vertaalde boek Ons brein legt hij uit hoe onze hersenen ons voortdurend voor de gek houden.
axxyanus schreef:Foonyloony schreef:Ik denk niet dat je het geloof dat Chris Frith promoot kan vergelijken met religieus of spiritueel geloof. Het geloof in de vrije wil lost wel degelijk een belangrijk probleem op, namelijk: hoe gaan we om met gevaarlijke individuen in onze samenleving? Als we het 'geloof' in de vrije wil afwerpen dan zijn we haast moreel verplicht criminelen niet te straffen. We kunnen ons evenwel voorstellen dat als dat het geval zou zijn onze samenleving een bijzonder onaangename plaats wordt om te vertoeven.
Ik snap die logica niet goed. Als het straffen van criminelen de criminaliteit in de samenleving verlaagt waarom zou ik dan criminelen niet straffen? Wel of geen vrije wil lijkt me daarbij van weinig belang.
johan bosmans schreef:
Of is het geloof in de ene illusie (God) van een ander niveau dan het geloof in een andere illusie (de vrije wil).
Maar dan zijn we toch wel ver van huis hoor skeppers.

Heeck schreef:Johan,
Als ik ergens op uit mocht zijn dan is het een vermijden van :
viewtopic.php?p=59972#p59972
R.
Foonyloony schreef:axxyanus schreef:Foonyloony schreef:Ik denk niet dat je het geloof dat Chris Frith promoot kan vergelijken met religieus of spiritueel geloof. Het geloof in de vrije wil lost wel degelijk een belangrijk probleem op, namelijk: hoe gaan we om met gevaarlijke individuen in onze samenleving? Als we het 'geloof' in de vrije wil afwerpen dan zijn we haast moreel verplicht criminelen niet te straffen. We kunnen ons evenwel voorstellen dat als dat het geval zou zijn onze samenleving een bijzonder onaangename plaats wordt om te vertoeven.
Ik snap die logica niet goed. Als het straffen van criminelen de criminaliteit in de samenleving verlaagt waarom zou ik dan criminelen niet straffen? Wel of geen vrije wil lijkt me daarbij van weinig belang.
Ik durf dat te betwisten al was het maar omdat je met behulp van een soortgelijke analogie het recidivisme kan reduceren tot nul door elke overtreder stante pede een kogel door z'n kop te jagen.
Foonyloony schreef:We leggen misdadigers straffen op in de veronderstelling dat zij moedwillig kwaad hebben verricht en dat een sanctie aangewezen is om de dader tot inkeer te laten komen. Wanneer er twijfel ontstaat over de moedwilligheid van de misdaad of wanneer die moedwilligheid afwezig is dan opteren we niet voor een straf maar eerder voor een internering en/of behandeling of zelfs vrijspraak wanneer de beschuldigde zich niet meer in een toestand van wilsonbekwaamheid bevindt.
Foonyloon schreef:Binnen ons huidig rechtssysteem is de notie van de illusie van de vrije wil wel degelijk problematisch omdat ons rechtssysteem een onderscheid maakt tussen daden die moedwillig begaan werden en daden waarbij de dader ontoerekeningsvatbaar was. Je hebt wel degelijk een zekere richtlijn nodig wil niet iedereen op basis van harde, wetenschappelijke feiten ontoerekeningsvatbaar kunnen pleiten.
Foonloon schreef:Ik geloof wel dat we het eens zijn over de oplossing. Vrije wil of niet, er is wel degelijk een categorie mensen die in staat zijn om hun gedrag aan te passen onder invloed van straf en/of behandeling en een categorie die dat niet of moeilijk kan. Op basis van die scheiding kan je nog steeds straffen opleggen aan overtreders.
axxyanus schreef:Geen vrije wil is niet het zelfde als ontoerekeningsvatbaar. Experts slagen er met een zekere betrouwbaarheid in, een onderscheid te maken tussen de toerekeningsvatbaren en de ontoerekeningsvatbaren. Als blijkt dat we geen vrije wil hebben, kan dat onderscheid dus blijkbaar gemaakt worden zonder op vrije wil te moeten terugvallen.
TheSurvivor schreef:axxyanus schreef:Geen vrije wil is niet het zelfde als ontoerekeningsvatbaar. Experts slagen er met een zekere betrouwbaarheid in, een onderscheid te maken tussen de toerekeningsvatbaren en de ontoerekeningsvatbaren. Als blijkt dat we geen vrije wil hebben, kan dat onderscheid dus blijkbaar gemaakt worden zonder op vrije wil te moeten terugvallen.
Nochtans wordt ontoerekeningsvatbaarheid gedefinieerd vanuit vrije wil (dit is natuurlijk wel gewoon v. wikipedia)
Faction Fictory schreef:Mij valt op dat het concept 'god' vaak wordt verworpen op basis van het illusionair zijn terwijl aan het concept 'vrije wil' wordt vastgeklampt ondanks dat evt illusionair zijn.
Dit terwijl de motivatie van gelovigen om god te aanvaarden min of meer dezelfde is als die van een aantal atheisten om de vrije wil te behouden.
de vrije wil ist tot?
@ Roeland,
ik vind het 'ervaren' van vrije wil niet afdoende als argument, religieuzen verklaren ook heel sterk god te ervaren, om op bovenstaande verder te bouwen.
Foonyloony schreef:
En wederom ga je belachelijk makkelijk voorbij aan het feit dat we hier met twee zaken te maken hebben: het om praktische redenen aannemen van vrije wil en het wetenschappelijk onderzoek dat onze waarneming van alledag met betrekking tot vrije wil nuanceert.
Faction Fictory schreef:Mij valt op dat het concept 'god' vaak wordt verworpen op basis van het illusionair zijn terwijl aan het concept 'vrije wil' wordt vastgeklampt ondanks dat evt illusionair zijn.
Dit terwijl de motivatie van gelovigen om god te aanvaarden min of meer dezelfde is als die van een aantal atheisten om de vrije wil te behouden.
de vrije wil ist tot?
@ Roeland,
ik vind het 'ervaren' van vrije wil niet afdoende als argument, religieuzen verklaren ook heel sterk god te ervaren, om op bovenstaande verder te bouwen.
Heeck schreef:Dit even als "mindset" voor we overgaan tot het oppakken van overblijvende vragen.
Roeland
Heeck schreef:Doe maar voor hoe jouw puzzel moet worden uitgewerkt
Heeck schreef:Ik heb voor jouw soort puzzels het verkeerde hoofd.
R.
johan bosmans schreef:Heeck schreef:Dit even als "mindset" voor we overgaan tot het oppakken van overblijvende vragen.
Roeland
Ik ben blij met de focus.
Een redenering is juist of fout.
Waar zit de fout in deze redenering:
Stelling 1: de vrije wil is een illusie. (de wetenschappelijke referenties van deze stelling hoef ik je uiteraard niet te bezorgen)
Stelling 2: Geloof in de vrije wil is aangewezen. (Chris Frith)
Conclusie: geloven in een illusie?
Over de "mindset" kunnen we altijd keuvelen als je me eens als matroos uitnodigd op je boot.
Altijd geïnteresseerd.
Foonyloony schreef: dat Chris Frith met 'geloven' wel degelijk iets anders bedoelde dan wat jij ervan maakt.
Waar zit de fout in deze redenering:
Stelling 1: de vrije wil is een illusie. (de wetenschappelijke referenties van deze stelling hoef ik je uiteraard niet te bezorgen)
willem_betz schreef:Waar zit de fout in deze redenering:
Zolang je geen deugdelijk bewijs brengt dat Stelling 1 juist is, is al de rest tijdverliezend gezwam
Trouwens, Stelling 2 is toch niet meer dan de mening van een meneer Frith, so what ?
Johan Bosmans schreef:Beste Heeck,
Ik denk dat ik je er niet van moet overtuigen dat ik een keihard debater ben.
Pedant zelfzeker van zijn zaak.
willem_betz schreef:JE HOEFT NIET TE DRAAIEN.
Als je de forumregels niet snapt, dan kan je beter elders gaan spelen.
willem_betz schreef:Ook ik ben niet erg onder de indruk
U poneert een stelling die lijnrecht staat tegenover die van Libet.
Libet finds that conscious volition is exercised in the form of 'the power of veto' (sometimes called "free won't"[8][9]); the idea that conscious acquiescence is required to allow the unconscious buildup of the readiness potential to be actualized as a movement. While consciousness plays no part in the instigation of volitional acts, Libet suggested that it may still have a part to play in suppressing or withholding certain acts instigated by the unconscious. Libet noted that everyone has experienced the withholding from performing an unconscious urge.
Daniel Dennett argues that no clear conclusion about volition can be derived from Libet's experiment because of ambiguities in the timings of the different events involved. Libet tells when the readiness potential occurs objectively, using electrodes, but relies on the subject reporting the position of the hand of a clock to determine when the conscious decision was made. As Dennett points out, this is only a report of where it seems to the subject that various things come together, not of the objective time at which they actually occur.
Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast