Wanneer begint een mensenleven?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Wanneer begint een mensenleven?

Berichtdoor Disclaimer » 20 jun 2011, 03:01

Ik vraag mij af wanneer het leven begint. Zoals iedereen ben ik geboren op mijn geboortedatum, en was ik daarvoor een feut in mijn moeder. Hoewel niemand mij toen nog kende, en ik nog in geen enkel register stond ingeschreven bestond ik in mijn moeder weldegelijk. Ik had het volume om haar een dikke buik te bezorgen, trappelde zo nu en dan en had dus ook al hersenactiviteit, al kan ik me daar niets meer van herinneren.
Nu ben ik er geen voorstander van om foetussen wettelijke rechten te geven, of bijzondere bescherming die uitgaat boven de bescherming van het lichaam van moeders. Toch wringt er iets. Ik vind de moord op een zwangere vrouw erger dan een moord op een niet-zwangere. Aan de andere kant: als mijn moeder abortus provocatus had laten plegen toen ik in de buik zat had zij haar studie kunnen afmaken en was ik een stuk jonger geweest, en iemand anders.
Er zijn mensen die vinden dat al vanaf de bevruchting, of zelfs daarvoor, sprake is van leven. Leven zelfs dat beschermd moet worden.
Voor mijzelf heb ik het zieligheidscriterium, dat erg subjectief is. Zo'n compleet gevormd lichaampje aborteren vind ik zielig, maar ik kan niet goed motiveren waarom. Zo'n wurm met een staartje en restje kieuwen aborteren vind ik niet zielig, maar even ongemotiveerd. En dan, kan ik een moeder iets verbieden omdat ik het zielig vind? Er is zoveel zielig.
Als je het leven laat beginnen voor de geboorte wordt abortus moord. Of is moord alleen van toepassing op reeds geboren personen?
Is er misschien een verschil tussen wettig leven en feitelijk leven, of zijn er nog meer soorten leven?
Sinterklaas leeft!
Disclaimer

Re: Wanneer begint een mensenleven?

Berichtdoor The Menace » 20 jun 2011, 10:09

Zoals iedereen ben ik geboren op mijn geboortedatum

Nee hoor, de meeste mensen niet :wink:

als mijn moeder abortus provocatus had laten plegen toen ik in de buik zat had zij haar studie kunnen afmaken en was ik een stuk jonger geweest1, en iemand anders2.

Het eerste niet en het tweede ook niet. Je was er dan gewoon niet geweest.

Dit hierboven is natuurlijk een beetje op alle slakken zout leggen, maar hoe moeten we ons dit voorstellen:
Er zijn mensen die vinden dat al vanaf de bevruchting, of zelfs daarvoor, sprake is van leven.

Wat leeft er dan, als er niks bevrucht is?

Overigens kan er natuurlijk niet tot aan de geboorte maar lukraak worden geaborteerd. Wettelijk kan een abortus volgens mij maar tot 24 weken, hoewel er met abortusklinieken een Gentleman's Agreement is gesloten de grens tot 22 weken te verlagen. Waarschijnlijk lijkt de 'wurm' daarna teveel op een mensje.
Waar de grens ligt is natuurlijk niet helemaal arbitrair, die grens wordt bepaald door een aantal criteria. Maar 'leven' is niet zwartwit. Een embryo is dus niet van het ene op het andere moment plotseling een foetus, maar het is wat het is en wij proberen er een naam aan te geven. En net zo onbeholpen proberen we het verschil te bepalen tussen abortus en moord. Uiteindelijk is er ergens, bij een bepaald aantal weken, een grens gesteld.

Groetjes, Dennis
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor barbiebarb » 06 jul 2011, 01:19

Als het begint te groeien..
barbiebarb

Berichtdoor willem_betz » 06 jul 2011, 13:54

welk kriterium wil je hanteren ?
de godsdiensten ? die verschillen nogal maar volgens de katholieken is het leven heilig vanaf de conceptie.
De wet of de medische mogelijkheden ? Vroeger was dat gemakkelijk: naargelang de levensvatbaarheid sprak men van een misval (abortus, al dan niet provocatus) of een vroeggeboorte.
Door de medische vooruitgang kan de vrucht de eerste weken in een proefbuis overleven en de laatste maanden in een couveuse, die grenzen schuiven steeds verder naar elkaar toe.
De grens tot waar een abortus (provocatus dus) toegelaten is zonder veel formaliteiten is hier drie maanden dacht ik, maar dat kan verschillen per land. Ik meen te weten dat er voor gevorderde zwangerschappen toerisme is naar Nederland en Zwitserland, wie wil die verschillen eens opzoeken ?
Als het leven van de moeder in gevaar is, dan kan er om medische redenen nog veel later ingegrepen worden.
Historische anekdote: toen ik mijn huisartspraktijk begon (1970) waren er mensen die voor hun zwangerschapsbegeleiding speciaal mij als niet-katholieke arts opzochten omdat die bij medische keuze tussen het overleven van de moeder of het kind voor de moeder zou kiezen. Het gerucht ging dat katholieke artsen het kind moeten redden ten koste van de moeder. Dat was nog een tijd dat veel mensen hun geloof ernstig namen. :?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Martin Bier » 07 jul 2011, 05:41

willem_betz schreef:Het gerucht ging dat katholieke artsen het kind moeten redden ten koste van de moeder. Dat was nog een tijd dat veel mensen hun geloof ernstig namen.

Die mentaliteit is helaas nog altijd springlevend. Judy Brown is de presidente van de American Life League, "The Nation's Largest Grassroots Catholic Pro-Life Organization." Nog op 4 Februari 2011 blogde ze: "... Catholic teaching, which does not permit abortion in any circumstance, even when it is argued that not to abort would result in the death of the mother." (zie http://www.all.org/article/index/id/ODU5Nw/)

Martin Bier
Martin Bier

Berichtdoor Ramses » 29 jul 2011, 19:29

Voor de duidelijkheid, dit is mijn persoonlijke visie en niet wetenschappelijk onderbouwd. Dat lijkt mij best te kunnen in het subforum filosofie.

Ik ben van mening dat wij een verkeerde interpretatie hebben van het begin en einde van ons leven.
Voor mij is er enkel een continuatie. Het leven is zich al miljoenen jaren aan het evolueren en zal dat blijven doen.
Als persoon ben ik de continuatie van mijn ouders, hun genen leven verder in mij. De geboorte was enkel een transformatie, niet een nieuw begin.
Ramses

Berichtdoor Heeck » 29 jul 2011, 20:04

Ramses,

"Leven" is geen ding en wordt niet als dusdanig (getransformeerd) doorgegeven.
Erfelijke eigenschappen worden door elkaar geroerd doorgegeven.
Je bent pittig uniek en aan het eind is het Pffffft. Weg.
Met of zonder kinderen is geen punt in deze.

Wat wel een punt van discussie is voor velen is, werd hiervoor al voldoende verduidelijkt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 29 jul 2011, 21:47

Leven is inderdaad geen ding.
Het dna van mijn ouders wordt doorgegeven, in die zin ben ik dus een getransformeerde continuatie van mijn voorouders.
Ramses

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 10:09

Ramses,

Aan deze omschrijving hecht jij een verschoven begrip over wanneer een individueel leven begint en eindigt.
En daar ga ik niet in mee.

De feitelijke afstamming is gewoon een onbestrijdbaar gegeven.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 30 jul 2011, 11:03

Ik spreek afstamming niet tegen, integendeel. Afstamming sluit continuïteit ook niet uit.
Hoe kan ik een individueel leven zijn wanneer ik besta uit het genetisch materiaal van mijn ouders? Daarom kan er geen stop en start punt zijn want de levenslijn loopt gewoon door. Zonder invloeden van buitenaf zou er geen leven zijn. Zonder zonlicht, water, voedsel, zuurstof,... zouden wij sterven. Hoe kan leven dan individueel zijn?
Ramses

Re: Wanneer begint een mensenleven?Hoe kan ik een individuee

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 15:46

Ramses schreef:Hoe kan ik een individueel leven zijn wanneer ik besta uit het genetisch materiaal van mijn ouders? Daarom kan er geen stop en start punt zijn want de levenslijn loopt gewoon door. Zonder invloeden van buitenaf zou er geen leven zijn. Zonder zonlicht, water, voedsel, zuurstof,... zouden wij sterven. Hoe kan leven dan individueel zijn?

Ramses,

Je wilt kennelijk zaken blijven verwarren door grenzen te vervagen ipv te verhelderen. Daar doe ik zoals hiervoor al gezegd niet aan mee.
Mensen worden per stuk geboren en gaan per stuk dood. Zelfs als dat in grote aantallen gelijk gaat. Daar valt niets aan te lieve-moederen.
Ieder van die mensen heeft het eigen persoonlijke leven; hoe afhankelijk van omstandigheden en aanleidingen ook.

Dat is de betekenis van "individueel=persoonlijk". Voor wat jij beoogt moet je een ander woord gebruiken of verzinnen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 30 jul 2011, 16:27

Als jij enkel wilt ingaan op dingen die je zelf kiest dan houd het op natuurlijk.
Ramses

Berichtdoor axxyanus » 30 jul 2011, 16:47

Ramses schreef:Ik ben van mening dat wij een verkeerde interpretatie hebben van het begin en einde van ons leven.
Voor mij is er enkel een continuatie. Het leven is zich al miljoenen jaren aan het evolueren en zal dat blijven doen.
Als persoon ben ik de continuatie van mijn ouders, hun genen leven verder in mij. De geboorte was enkel een transformatie, niet een nieuw begin.

Je haalt twee zaken door elkaar: "het leven" en "ons leven". Ik wil best aannemen dat jij de continuatie bent van je ouders maar dat maakt het leven van je ouders niet jouw leven of omgekeerd. Jij (en je ouders) zijn meer dan leven. Jullie zijn ook personen en hebben dus een persoonlijkheid. En ook al gaat het leven verder, de specifieke persoonlijkheden verschijnen en verdwijnen wel degelijk. Ik zie mijn leven als verbonden met die persoonlijkheid. Als die persoonlijkheid verdwijnt dan is mijn leven ook voorbij, ook al kan het leven verder gaan.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 16:47

Ramses,
De topictitel is : Wanneer begint een mensenleven.

Dat houdt inderdaad de beperking in om er niet van alles en nog wat bij te halen dat niet bijdraagt tot een verbeteren van de bestaande begrippen daarover.

Misschien een nieuw topic openen met de titel: Voorbij het persoonlijk leven.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 30 jul 2011, 17:28

axxyanus schreef:
Ramses schreef:Ik ben van mening dat wij een verkeerde interpretatie hebben van het begin en einde van ons leven.

Je haalt twee zaken door elkaar: "het leven" en "ons leven". Ik wil best aannemen dat jij de continuatie bent van je ouders maar dat maakt het leven van je ouders niet jouw leven of omgekeerd. Jij (en je ouders) zijn meer dan leven. Jullie zijn ook personen en hebben dus een persoonlijkheid. En ook al gaat het leven verder, de specifieke persoonlijkheden verschijnen en verdwijnen wel degelijk. Ik zie mijn leven als verbonden met die persoonlijkheid. Als die persoonlijkheid verdwijnt dan is mijn leven ook voorbij, ook al kan het leven verder gaan.

"Het leven" is hetzelfde als "ons leven".
Het is enkel door onze gedachten dat wij de illusie gecreëerd hebben dat we een persoonlijkheid hebben.
Wij zijn kortstondige materialisaties van "het leven".

Als het leven de zee zou zijn dan zijn wij de golven. Wanneer wij sterven drijven we terug mee met de stroom.
"Een wolk sterft nooit ze neemt enkel een andere vorm aan."
Ramses

Berichtdoor axxyanus » 30 jul 2011, 18:13

Ramses schreef:"Het leven" is hetzelfde als "ons leven".

Nee hoor, er was al lang leven voor ons leven begon.

Ramses schreef:Het is enkel door onze gedachten dat wij de illusie gecreëerd hebben dat we een persoonlijkheid hebben.
Wij zijn kortstondige materialisaties van "het leven".

Als we korstondige materialisaties zijn van het leven, zijn we dus niet het leven.

Ramses schreef:Als het leven de zee zou zijn dan zijn wij de golven. Wanneer wij sterven drijven we terug mee met de stroom

Nee dat doen we niet. Het water dat de golf vormde, drijft misschien wel terug maar de golf zelf niet. De golf zelf is verdwenen.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 18:25

Ramses schreef:Wij zijn kortstondige materialisaties van "het leven".

Ramses,

Graag wat onderbouwing en referenties naar verifieerbaarheden om niet naar de ontbrekende bewijskracht van gelijkenissen en analogieën te hoeven overstappen, zoals jij doet.

Houd rekening met de mogelijkheid dat je met jouw soort redeneringen beter terecht kunt op een esoterisch georiënteerd forum waar opinies voorrang hebben boven onderzoekbaarheid.

Loop anders eens na waar SKEPP voor staat.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 30 jul 2011, 19:44

axxyanus schreef:Nee hoor, er was al lang leven voor ons leven begon.

Je perceptie is verkeerd. Wij zijn materialisaties van het leven in het nu. Dat betekent niet dat door jouw stelling dit niet mogelijk zou zijn. Het leven is. Voor ons en na ons.

axxyanus schreef:Als we korstondige materialisaties zijn van het leven, zijn we dus niet het leven.

Opnieuw is je perceptie verkeerd, het ene sluit het andere niet uit.

axxyanus schreef:Nee dat doen we niet. Het water dat de golf vormde, drijft misschien wel terug maar de golf zelf niet. De golf zelf is verdwenen.

Kan je aub even de betekenis van beeldspraak opzoeken?

De golf heeft nooit bestaan. De golf was een opflakkering van de zee net zoals wij een opflakkering of materialisatie zijn van "het leven".De golf kan niet op zichzelf bestaan net zoals wij als mensen niet op onszelf kunnen bestaan. Wij steken graag alles in hokjes in een poging om het universum te begrijpen, daarom zien wij de golf apart van de zee zoals we onszelf apart willen zien van het leven. Dat is nogmaals een foute perceptie.

@Heeck, dit is het filosofisch subforum. Er zijn tal van filosofen zoals de Nobelprijs genomineerde Tich Nhat Hanh die deze stelling uitvoerig uit de doeken gedaan hebben. Ik nodig je uit om zijn boeken te lezen.
Ramses

Berichtdoor axxyanus » 30 jul 2011, 20:25

Ramses schreef:
axxyanus schreef:Nee hoor, er was al lang leven voor ons leven begon.

Je perceptie is verkeerd. Wij zijn materialisaties van het leven in het nu. Dat betekent niet dat door jouw stelling dit niet mogelijk zou zijn. Het leven is. Voor ons en na ons.

Nee mijn perceptie is niet verkeerd. Je laatste zin bevestigt dat. Als "het leven" het zelfde zou zijn als "ons leven" dan is het gewoon onzinnig om te schijven: "Het leven is, voor on en na ons". Hoe kan je spreken van leven voor ons en na ons als dat leven evengoed ons is?

Ramses schreef:
axxyanus schreef:Als we korstondige materialisaties zijn van het leven, zijn we dus niet het leven.

Opnieuw is je perceptie verkeerd, het ene sluit het andere niet uit.

Ik zou zeggen dat jij in dat geval je verwoordt op een manier die misverstanden uitlokt. Waarom het zelfde concept in een zelfde gedachten gang op een verschillende manier verwoorden. Want dat is wat je doet als materialisaties van het leven het zelfde is als het leven.

ramses schreef:
axxyanus schreef:Nee dat doen we niet. Het water dat de golf vormde, drijft misschien wel terug maar de golf zelf niet. De golf zelf is verdwenen.

Kan je aub even de betekenis van beeldspraak opzoeken?

Ik weet best wat beeldspraak is. Ik kan er ook niet aandoen dat je in je beeldspraak de zelfde fout maakt als in je standpunt dat je probeert te maken. In dit geval geen onderscheid maken tussen de golf en het water waaruit hij bestaat,

Ramses schreef:De golf heeft nooit bestaan. De golf was een opflakkering van de zee net zoals wij een opflakkering of materialisatie zijn van "het leven".

Natuurlijk heeft die golf wel bestaan. Een golf is niet zomaar een hoeveelheid water. Een golf is een bepaalde configuratie/structuur in het water. Een configuratie/structuur die na een tijdje verdwijnt.

Ramses schreef:De golf kan niet op zichzelf bestaan net zoals wij als mensen niet op onszelf kunnen bestaan. Wij steken graag alles in hokjes in een poging om het universum te begrijpen, daarom zien wij de golf apart van de zee zoals we onszelf apart willen zien van het leven. Dat is nogmaals een foute perceptie.

Er is een verschil tussen niet op zichzelf bestaan en niet bestaan. Waarom vind je het nodig om van de golf te zeggen dat hij niet op zichzelf bestaat als je eerder al beweert hebt dat hij niet bestaat. Het is gewoon incoherent om van iets dat niet bestaat, te willen zeggen dat het niet op zich zelf kan bestaan.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 20:46

Ramses schreef:@Heeck, dit is het filosofisch subforum. Er zijn tal van filosofen zoals de Nobelprijs genomineerde Tich Nhat Hanh die deze stelling uitvoerig uit de doeken gedaan hebben. Ik nodig je uit om zijn boeken te lezen.

Ramses,
Wees zo goed samen te vatten wat de stelling van TNH c.s. is en waarom jij deze hier stap voor stap zou herhalen.
Heb je toevoegingen of verhelderingen die dat zinvol maken?
De website http://www.aandacht.net/ neem ik niet graag onbegeleid door, want ik weet niet waar de door jou bedoelde stelling uit de doeken wordt gedaan.

Van nog te lezen boeken heb ik een uitnodigende stapel van ruim een meter staan, wat weinig belooft voor niet toegelichte aanbevelingen.

En waar staat SKEPP voor vraag ik nog even opnieuw.
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Ramses » 30 jul 2011, 21:14

@Heeck, een paar zinnen samenvatting zouden een belediging zijn voor het werk van TNH.
Wanneer ik iets meer tijd heb zal ik een lijst van links opstellen.
Ramses

Berichtdoor Heeck » 30 jul 2011, 22:04

Ramses schreef:@Heeck, een paar zinnen samenvatting zouden een belediging zijn voor het werk van TNH.

Open svp een nieuw topic als je denkbeelden van iemand anders wilt verkondigen/verduidelijken.

Verder zet ik mezelf op rantsoen van maximaal een enkele reactie per etmaal naar jou toe omdat die bestaande stapel leeswerk anders tekort komt.
Onder deze topictitel zie ik geen enkele aanleiding om het begin van een (mensen)leven eerder te stellen dan om en nabij de levensvatbaarheid van de vrucht en het einde bij het afdoende constateren van een niet meer leven.
Jij hebt geen enkele aanleiding gegeven die grenzen die bij het normale begrip horen te verschuiven.
Een metafoor in de plaats van de werkelijkheid stellen vind ik echt een andere zaak.
Tot over minstens een etmaal,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 31 jul 2011, 14:37

Ramses schreef:Er zijn tal van filosofen zoals de Nobelprijs genomineerde Tich Nhat Hanh die deze stelling uitvoerig uit de doeken gedaan hebben. Ik nodig je uit om zijn boeken te lezen.

Genomineerd is dus niet hetzelfde als gekregen ! Tich Nhat Hahn en de Dalaï Lama kunnen bv. elkaar voor vanalles en nog wat "nomineren" zonder dat dat ook maar de geringste objectieve betekenis heeft !

Tich Nat Hahn is in eerste instantie een Boeddhistische monnik. Wat hij zegt is dus eerder religie dan filosofie. En al zeker géén wetenschap !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Timmber » 31 jul 2011, 20:40

Ramses schreef:@Heeck, een paar zinnen samenvatting zouden een belediging zijn voor het werk van TNH.

Wie A zegt moet B zeggen. Een lijstje links zegt helemaal niks over jou standpunt maar is gewoon propaganda.
Timmber

Berichtdoor willem_betz » 01 aug 2011, 02:52

Ramses is zich hier een stevige reputatie aan het opbouwen als luchtfietsende zwam-trol ! Niet voederen aub !
@ Ramses: hou je bij het onderwerp en onderbouw jouw beweringen. Als je dat niet kan of weigert, zal het hier niet lang meer duren. :x
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor TheSurvivor » 01 aug 2011, 09:16

Digit schreef:Genomineerd is dus niet hetzelfde als gekregen ! Tich Nhat Hahn en de Dalaï Lama kunnen bv. elkaar voor vanalles en nog wat "nomineren" zonder dat dat ook maar de geringste objectieve betekenis heeft !

Dit los van het feit dat hij genomineerd was door Martin Luther King (leert mij wikipedia) ;)
Voor zover ik weet is er geen nobelprijs voor filosofie (het gaat zelfs om de nobelprijs voor de vrede - dus wetenschappelijke waarde 0), dus zie ik de relevantie van het vermelden niet in. Of hij hem nu gewonnen had, genomineerd was, of er eens begeerlijk naar gekeken maakt hier nulkommanoppes uit.
TheSurvivor

Berichtdoor badoebadoe123 » 27 nov 2011, 15:10

Als je het zo bekijkt, je begint al met leven wanneer je als foetus hersenactiviteiten pleegt.

Sommige onderzoeken denken zelfs dat de foetus droomt en vagelijk denkt in de buik.(al is hier nog niet echt voldoende
bewijs van.)

Sommige vinden dat de onderzoeken onzin zijn omdat de foetus gewoon motorieke skills aan het beoevenen
En anderen denken weer iets paranormaals of vaags dat de ziel al zich aan het inplanten is in het lichaam.

Die laatste ben ik nogal skeptisch over ik ga er liever vanuit van de eerste twee aangezien er nog veel te leren valt
over ons lichaam en de geboorte van ons lichaam omdat er blijkbaar nog niet voldoende over geleerd is.

Dat de overheid denkt te kunnen bepalen dat ze abortus kunnen plegen tijdens de groei van ongeveer 2 maanden van
de foetus.
Vind ik niet dat zij dat mogen bepalen aangezien de overheid verder geen verstand heeft van medica ze gaan uit van artsen
en specialisten op dat gebied.Maar wie zegt dat die artsen en specialisten gelijk hebben aangezien er te weinig bekend is over
het lichaam op dat gebied.

Maar goed misschien beantwoord dit je vraag een beetje.
badoebadoe123

Berichtdoor Gabriel Rio » 19 dec 2011, 00:19

Een mensenleven begint geenszins vanaf de biologische conceptie. Het begint vanaf het verlangen van vader en moeder. Het spreekt voor zich dat zij met hun fantasieën het kind al voor de conceptie inschrijven in de symbolische orde. Een mensenleven begint dus voor de biologische conceptie.
Gabriel Rio

Berichtdoor Planoudes » 19 dec 2011, 00:24

Gabriel Rio schreef:Een mensenleven begint geenszins vanaf de biologische conceptie. Het begint vanaf het verlangen van vader en moeder. Het spreekt voor zich dat zij met hun fantasieën het kind al voor de conceptie inschrijven in de symbolische orde. Een mensenleven begint dus voor de biologische conceptie.

Wel een probleem dan voor de concepties via een gescheurd condoom tijdens een one nighter of bij verkrachting. Inseminatie met spermabankkwakjes past ook niet direct in uw verhaal. En ga zo maar door.

Vast een overbodige opmerking, maar als je zo'n stellingen wil poneren dan word je verondersteld enige aanwijzing ter ondersteuning te kunnen aanbrengen.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor willem_betz » 19 dec 2011, 00:35

Gabriel Rio schreef:Een mensenleven begint geenszins vanaf de biologische conceptie. Het begint vanaf het verlangen van vader en moeder. Het spreekt voor zich dat zij met hun fantasieën het kind al voor de conceptie inschrijven in de symbolische orde. Een mensenleven begint dus voor de biologische conceptie.

Waarom zou het al niet begonnen zijn nog voor de concepties van vader of moeder, of hun grootouders ? Die kunnen toch ook al "met hun fantasieën het kind al voor de conceptie inschrijven in de symbolische orde".
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Gabriel Rio » 19 dec 2011, 00:57

Dit zou best wel het geval kunnen zijn.
Gabriel Rio

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen