Vervallen producten aan de armen?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Vervallen producten aan de armen?

Berichtdoor SamToonSchoutteten » 26 okt 2010, 20:40

Beste forumleden

Ikzelf loop stage bij personen uit de kansarmoede. Elke donderdag sta ik in voor de voedselbedeling. Vaak moet ik met lede ogen aanzien dat vele geschonken producten van gekende warenhuizen net over tijd zijn of al ruime tijd over tijd zijn. Er komen dan ook klachten van de klanten die melden dat het niet gezond is om producten die over tijd zijn weg te schenken. Onze producten maken de armen nog zieker?!

Ik stel mezelf de vraag waarom groot warenhuizen zo lang wachten om producten weg te schenken aan onze organisatie . Kan je als organisatie groot warenhuizen vragen om iets vlugger te zijn met het schenken van producten die ze denken niet meer kwijt te graken zonder dat ze zich op hun tenen getrapt voelen? Of kan er een maatregel getroffen worden die groot warenhuizen dwingt iets sneller te handelen in het schenken van hun producten?
Ik hoop dat iemand me goede raad kan geven.

Sam Schoutteten
SamToonSchoutteten

Re: Vervallen producten aan de armen?

Berichtdoor Digit » 26 okt 2010, 23:20

Los van de vraag of dit wel op dit forum thuis hoort lijkt het mij een eigenaardige hersenkronkel om een "schenker" tot iets te willen "dwingen" ! :shock: :shock:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 26 okt 2010, 23:32

Ik zie dat anders, Digit.
Ten eerste is het een kwestie van respect dat je niet iets schenkt dat vervallen (of stuk) is.
Ten tweede: afvalverwerking kost geld. Is dit een goedkope manier van een grootwarenhuis om van zijn afval af te raken, onder het mom van liefdadigheid?

Ik denk dus wel dat er kanttekeningen te maken zijn bij wat het groot warenhuis doet in deze.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 26 okt 2010, 23:33

Welkom op dit forum overigens, Sam.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Timmber » 26 okt 2010, 23:44

Blueflame schreef:Ik zie dat anders, Digit.
Ten eerste is het een kwestie van respect dat je niet iets schenkt dat vervallen (of stuk) is.
Ten tweede: afvalverwerking kost geld. Is dit een goedkope manier van een grootwarenhuis om van zijn afval af te raken, onder het mom van liefdadigheid?

Ik denk dus wel dat er kanttekeningen te maken zijn bij wat het groot warenhuis doet in deze.

Mvg.

Anderzijds is het wel zo dat de meeste producten waarvan de houdbaarheidsdatum vervallen is nog helemaal niks mis mee is.
Timmber

Berichtdoor Blueflame » 27 okt 2010, 00:11

Ja, dat is waar , Timmber.
Maar ... het is het idee, niet?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Hanky » 27 okt 2010, 00:22

Dit snap ik van Digit ook niet! Moet het niet over de noodzakelijkheid gaan van deze ellende as such, als het toch ergens op deze kolommen van het skeppticisme terecht komt?
Hanky

Berichtdoor Faction Fictory » 27 okt 2010, 09:48

Toen we een winkel hadden schonken we ook de (te)vervallen producten weg voor de jaarlijkse sluiting, we aten zelf overigens meestal dingen die over datum waren. De marges zijn vaak absurd en veel etenswaren blijven nog maanden goed.

Laat de ontvangers dan maar selecteren he.
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 27 okt 2010, 10:16

1) Er is géén “magisch mechanisme” dat er voor zorgt dat producten precies op de vervaldag om middernacht slecht worden ! Véél van die producten zijn geruime tijd nadien nog best bruikbaar. Zie Faction Fictory !
2) Ik heb het uitdelen van “bedorven” produkten niet goedgekeurd. Enkel gezegd dat er op de warenhuizen dienaangaande geen verplichting rust (anders dan misschien een morele) en dat het, zeker gezien voorgaande, dus niet verstandig is om een gekregen paard al te diep in de bek te kijken. Verplichtingen opleggen aan een schenker lijkt mij onlogisch en onverstandig, zeker als de netto waarde van de schenking positief is !
3) Ik blijf mij afvragen of dit een religieus onderwerp is. Voor zover dit een sceptisch onderwerp is hoort het m. i. eerder onder voeding of filosofie (wegens de ethische aspecten) !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 27 okt 2010, 11:02

Dat is juist. Dat "dwingen" lijkt me ook geen goed idee.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Mees » 27 okt 2010, 13:07

SamToonSchoutteten schreef:Beste forumleden
Ikzelf loop stage bij personen uit de kansarmoede. Elke donderdag sta ik in voor de voedselbedeling. Vaak moet ik met lede ogen aanzien dat vele geschonken producten van gekende warenhuizen net over tijd zijn of al ruime tijd over tijd zijn. Er komen dan ook klachten van de klanten die melden dat het niet gezond is om producten die over tijd zijn weg te schenken. Onze producten maken de armen nog zieker?!

Met alle respect voor jouw inzet en de armen maar het is zelden lucratief om in de hand te bijten die je voedt.

Maar verzorgen jullie de ophaling van het voedsel zelf en gebeurt dat ook frequent genoeg? Hoe langer je wacht, hoe meer de producten over tijd zijn. Ik bedoel maar dat het altijd goed is om eerst even te zien wat je zelf kan doen vóór je een extra vraagt aan een ander.

SamToonSchoutteten schreef:Ik stel mezelf de vraag waarom groot warenhuizen zo lang wachten om producten weg te schenken aan onze organisatie.
Gewoon business... waarom zou een bedrijf iets wegschenken dat nog geld kan opbrengen?

SamToonSchoutteten schreef:Of kan er een maatregel getroffen worden die groot warenhuizen dwingt iets sneller te handelen in het schenken van hun producten? Ik hoop dat iemand me goede raad kan geven.

Misschien kunnen je armen wel iets voor het groot warenhuis doen? Dan krijg je een wisselwerking waar iedereen beter van wordt en zo verhoog je de druk op het warenhuis om beter te doen.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Timmber » 27 okt 2010, 13:15

Blueflame schreef:Ja, dat is waar , Timmber.
Maar ... het is het idee, niet?

Mvg.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.
Zoals Digit aangeeft: een gegeven paard kijkt men niet in de bek.
Timmber

Berichtdoor axxyanus » 27 okt 2010, 13:44

SamToonSchoutteten schreef:Beste forumleden

Er zijn twee verschillende aanduidingen die je op verpakking kan vinden:

"te gebruiken tot": Dit is de bewoording voor zaken die zeer gemakkelijk bederven, eens dat de datum overschreden wordt, gooi je het product beter weg.

"ten minste houdbaar tot": Dit is de bewoording die gebruikt wordt voor minder bederfelijke zaken. Je moet de datum zien als een kwaliteitsgarantie. Tot die tijd garandeert de fabrikant de kwaliteit van zijn product. Daarna kan kwaliteitsverlies optreden maar dat maakt die producten nog niet ongeschikt voor consumptie. Er is dus over het algemeen geen gezondheidsrisiko als je dergelijke producten na de houdbaarheidsdatum consumeert.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 27 okt 2010, 19:03

axxyanus schreef:"te gebruiken tot": Dit is de bewoording voor zaken die zeer gemakkelijk bederven, eens dat de datum overschreden wordt, gooi je het product beter weg.

Hier zijn ook uitzonderingen op : bv. bepaalde Franse kazen (camembert, brie, ...) die pas écht lekker zijn als die datum al tot het verleden behoort.

Echt delicate producten zoals gehakt, mosselen, paté, .... zou ik zeker niet ná dergelijke vervaldatum gebruiken. Voor de rest zou ik geval per geval bekijken, soms zelfs pas na het openen. Gezwollen of geroeste blikken of beschimmelde zaken gaan zeker weg, voor de rest kunnen kleur en geur soms een goede indicatie zijn. Daarnaast, de Zweden gedeien zelfs op sürströmming ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor SamToonSchoutteten » 28 okt 2010, 22:01

Besten

Bedankt alvast voor jullie reacties !

Hier wil ik jullie nog even bij informeren dat we de gekregen producten meteen ophalen en meteen controleren.
natuurlijk weten we ook dat sommige producten langer goed zijn dan de houdbaarheiddatum ons laat weten maar zoals 'blueflame' zei, het gaat om het principe...

We zijn de schenkers natuurlijk dankbaar voor hun geschenken maar soms twijfelen we als ze niet gewoon van slechte producten af willen geraken door ze weg te geven. Zo hebben ze geen extra kosten natuurlijk.

Ik zie dat er commentaar komt dat mijn onderwerp niet past in het religieuze aspect maar als naastenliefde een belangrijk aspect is in het religieuse dan denk ik dat dit onderwerp er zeker bij past.

Toch wil ik jullie bedanken voor de antwoorden.

Vriendelijke groeten
Sam
SamToonSchoutteten

Berichtdoor Mees » 29 okt 2010, 19:47

SamToonSchoutteten schreef:... maar als naastenliefde een belangrijk aspect is in het religieuse ...

Wel dan is je probleem direct opgelost. In plaats van bedrijven aan te spreken kan je je tot de paus wenden. Ook al is zijn vervaldatum al lang overschreden, zijn geld is nog steeds goed.
Maar ja, het is gemakkelijk naastenliefde te prediken met het geld van een ander.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Berre » 03 jul 2011, 18:57

Het probleem is dat de houdbaarheidsdatum niet overeenstemt met de eetbaarheidsdatum. Er zijn trouwens producten die nooit helemaal extreem laat, zoals wijnen en bieren met een hoog alcoholpercentage, die worden, integendeel zelfs beter. Ik heb schitterende trappist in de kelder van 6 jaar oud, die al lang op moest zijn. Toch zijn fabrikanten verplicht een datum te vermelden. Soms lees je "best before ..." wat aangeeft dat het product vanaf dan kwaliteit begint te verliezen. Misschien zou men beter de uiterst toegelaten verkoopdatum noemen+ een marge voor de eetbaarheid ; want als je iets koopt eet je het niet altijd onmiddellijk op. Bij verse producten, fruit, groenten etc. is er zelfs geen datum vermeld, de consument moet raden wanneer vers fruit oneetbaar is geworden; meestal lukt dat aardig door eraan te ruiken, zolang je niet verkouden bent. Rokers hebben een handicap, maar die waren toch al ongezond bezig.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor Heeck » 04 jul 2011, 09:37

SamToon schreef:. . . . Zo hebben ze geen extra kosten natuurlijk.

Dat soort mini-uitvreters is onuitroeibaar. :shock:
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Tristan » 04 jul 2011, 10:49

Beste Sam,

Volgens mij zijn er 2 grote redenen waarom grootwarenhuizen zo lang wachten om iets weg te schenken.

1. Geld. Bedrijven zijn geen VZW's. Winst maken blijft het doel van elk bedrijf. Daarom ook dat ze liever "afslag wegens snelle verkoop" zullen doen dan dat ze het gratis weg zullen geven. In dezelfde categorie: het degusteren van bepaalde producten. Vaak hebben de producten die worden aangeboden hun vervaldag bereikt, en door de klanten dit gratis te laten proeven, worden ze misschien overtuigd om de andere, nog niet vervallen, producten te kopen. Hun "afval" (wordt zo in de boekhouding opgenomen) gebruiken ze dus als lokmiddel tot aankoop van hun producten die ze wel nog kunnen/mogen verkopen.
2. Aansprakelijkheid/wetgeving voedselveiligheid. Bedrijven willen geen voeding weggooien. Elk product dat ze moeten weggooien is een product dat ze niet hebben kunnen verkopen en dus zuiver verlies is. Maar ze worden hiertoe verplicht door voedselveiligheid en de gevolgen die er aan gekoppeld kunnen zijn als ze bedorven eten verkopen. (Zelfs als het product niét slecht is, kunnen de gevolgen enorm zijn. Coca-cola crisis iemand?) Bedrijven zullen daarom liever de producten weggooien en laten vernietigen dan dat ze weggeven zonder zicht te hebben op wat er verder mee gebeurd. Jullie krijgen een product binnen en geven dit door aan jullie klanten, klant wordt ziek. Dan loop jij als bedrijf dus wel het risico van aangeklaagd te worden. Zie ook het geval van de dief die in de vuilnisbakken van de Carrefour dook om daar het eetbare afval uit op te vissen. Bij zout, suiker, olie, droge pasta, voedsel in blik zullen ze hier minder moeilijk over doen omdat deze producten, mits correcte bewaring, zeer lang kunnen meegaan.

Daarnaast: het is inderdaad een heel belachelijk verhaaltje, met die vervaldatum en de fixatie van zeer veel mensen op deze datum. Om het met een boutade te zeggen: "als zélfs al die armen er moeilijk over doen over iets wat ze al voor (bijna) niets krijgen."
Af en toe een beetje logisch verstand en respect voor hygiëne en methode van bewaring kan al een hoop wonderen doen. Beste voorbeeld is melk. Melk kent maar twee fases: zuur of niet zuur, ongeacht wat de datum zegt. Een karton melk dat geopend is en in een warme plaats staat zal zurig zijn na een paar dagen -> weg ermee. Een karton melk dat gesloten in de frigo blijft staan kan gerust langer meegaan. Maar eerder dan er van te proeven of eraan te ruiken zal men het weggooien als de datum voorbij is.
En zoals Digit zegt: er is geen magisch mechanisme dat ervoor zorgt dat je product "poef" slecht wordt. Keukenproefjes genoeg om dit te bewijzen: laat mosterd (zuur), chocopasta (suiker), zout (euhm, zout?), bier (alcohol) of diepvriesvoeding (koude, droogte) maar eens rustig enkele maanden (tot zelfs enkele jaren) over de vervaldatum gaan, je kan het gerust eten zonder er ziek van te worden. Langs de andere kant natuurlijk: haal een pak américain uit de frigo maak er préparé van en laat het de hele dag rustig op je aanrecht in de keuken in het zonnetje staan, je zal gegarandeerd een fijne tijd beleven op de wc, of misschien zelfs erger. Zou misschien nog iets goed zijn om een televisieprogramma rond te maken en een beetje meer "awareness" rond te creëeren. En het is ook in het voordeel van iedereen want minder voedingswaren zullen worden weggegooid.
Tristan

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 12 sep 2011, 11:38

Armen hebben recht op een menswaardig bestaan en degelijke voeding en zorg. Net als iedereen. En het is de taak van de overheid te zorgen dat voor iedereen aan die basisbehoefte voldaan is. Een overheid die dit niet doet is de naam overheid niet waard. Maar dat is dan weer een andere discussie. Een van de ellenlange soort waar gemakzuchtige neo-liberale economen steevast met volkomen misplaatste argumenten en drogredenen komaf mee willen maken.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor willem_betz » 18 sep 2011, 01:54

Dat er op producten voor menselijk gebruik een vervaldatum moet staan is meestal zeer nuttig maar vaak ook totaal absurd.
Ik meen te weten dat alle medicijnen bij wet na maximaal 5 jaar vervallen zijn en dus niet mogen gebruikt worden, ook al is het gedestilleerd water dat uiteraard eeuwen goed blijft. Zelfs homeopathie heeft een vervaldatum !!! :D terwijl ik garandeer dat het zelfs na eeuwen nog evenveel werkt als de eerste dag.
Het psychologische-maatschappelijke-politieke aspect kan niet genegeerd worden.
Enkele jaren geleden was er een grote economische crisis in een Balkanland (Bulgarije). Kinderen gingen dood omdat de hospitalen geen geld meer hadden om bijv. antibiotica te kopen. Mijn voorstel om een spoed-actie te doen bij de Belgische apothekers om medicijnen die net "vervallen" waren op te halen en gratis te verspreiden werd geweigerd door de lokale politici uit angst voor een schandaal. Liever lieten ze de kinderen dood gaan. Geld werd wel aanvaard, maar kwam onvoldoende en te laat. :( Moeten we nu boos zijn op onze apotheken omdat ze geen niet-vervallen medicijnen schonken ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 18 sep 2011, 18:29

Willem-Betz schreef:Mijn voorstel om een spoed-actie te doen bij de Belgische apothekers om medicijnen die net "vervallen" waren op te halen en gratis te verspreiden werd geweigerd door de lokale politici uit angst voor een schandaal.

Ik dacht van een pittige fantasie te genieten, maar kan me niet voorstellen wat het beangstigend schandaal zou kunnen zijn.
Hoe stak dat in elkaar?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 18 sep 2011, 23:43

ze hadden angst beschuldigd te worden kinderen te vergiftigen met medicijnen die "vervallen" waren.
Het probleem was ook daar dat de mensen de betekenis van die "vervaldatums" niet kennen of begrijpen. Zoals Digit al schreef die worden niet slecht om middernacht, er zit veel reserve op die datums.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor TheSurvivor » 19 sep 2011, 13:28

Misschien moet men hier eens de Engelse methode uitproberen

(ik dacht dat het Engeland was als ik me vergis is het gewoon ergens anders waar ik veel tijd verloren heb ;) maar dat is sowieso niet het punt)

Daar staat op bederfbare produkten altijd een uiterste verkoopdatum *en* een vervaldatum. (niet dat die vervaldatum daarom zegt "tis slecht om middernacht - maar het laat wel veel gemakkelijker dit soort zaken toe)
TheSurvivor

Berichtdoor willem_betz » 20 sep 2011, 22:10

zo is het hier ook, maar heel wat mensen weten niet goed wat die vervaldatum betekent.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen