De menselijke geest...

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Re: De menselijke geest...

Berichtdoor Valère De Brabandere » 01 dec 2009, 18:15

Planoudes schreef:
Valère De Brabandere schreef:--Op grond van een gerichte causaliteit en finaliteit, die men zowel in onszelf als in de volledige realiteit waarneemt ...
--klinkt misschien wat verouderd, maar stoffelijke materie en de daaruit voortkomende energie op zich blijven inert en onbekwaam, zelfs na lange evolutie, om onszelf en bepaalde toestanden in onze realiteit te veroorzaken en te 'beheren' ...
--Meer kan daar over niet gezegd worden ; maar wordt toch wel intuitief aangevoeld .

willem_betz schreef:VDB,
hoe jij er in slaagt zoveel nonsens in zo weinig zinnen samen te ballen lijkt onovertrefbaar.
"de volledige realiteit" : doe de proef eens met de halve realiteit
"stoffelijke materie": als tegenstelling van onstoffelijke materie ?
"energie die inert en onbekwaam blijft": we leren bij; er is dus kinetische en er is potentiele energie, maar nu ook bekwame en onbekwame ?,
"evolutie van de energie": heeftdat iets met Darwinistische energie te doen ?
"intuitief aanvoelen": doe zo verder, je zal het nog ver schoppen

Valère De Brabandere schreef:--Misschien heb ik het al ver geschopt ? Maar het is aan jullie om op dit niveau mee te kunnen denken ; hetgeen wel enige filosofische ervaring veronderstelt ...

Planoudes schreef:Wordt het niet stilletjesaan tijd dat de moderatoren een verwittiging communiceren aan deze forumdeelnemer die zich aan geen enkel beginsel van het debat houdt? Deze persoon spuit maar inhoudsloze beweringen die hij nooit op enige manier onderbouwt, legt vragen gewoon naast zich neer en beledigt forumleden die hem op de lage kwaliteit van zijn bijdrages wijzen. Voor dergelijk gedrag bestaat het lulhoekje, op de ernstige delen van het forum heeft dit een vandaliserend effect.

Valère De Brabandere schreef:--Het is niet nodig te moderatoren te verwittigen, daar ik zelf van plan ben hier te stoppen , om reden dan van te weinig filosofie-geschoolde tegendebatters.
--Van filosofie is hier weinig sprake ; alleen maar van hetgeen de exacte wetenschap weet te vertellen over bepaalde problemen ; en ietwat verder filosoferen mag hier blijkbaar niet ??? Jammer, want al wat nieuw is - ook in de filosofie- begint ergens met hypothesen, enz.
--Spijitg moest ik ooit iemand gekwetst hebben ..., dat zij het mij dan laten weten .

Man, man, man...

Valère De Brabandere, je beheerst nog niet eens het ABC van de basislogica, je bent niet eens in staat je gedachten helder te formuleren, je vat nog niet eens de dialectiek van het debat, en toch denk je dat je in een positie verkeert om uitspraken te doen over wat filosofie is?
Wat jij hier komt droppen is een droevig stemmend mengsel van morosofie en misologie.
Waar haal jij in godsnaam de waanidee dat wat je hier doet in de verste verte iets te maken heeft met filosofie? Noem eens één filosoof die op een dergelijk kleuterniveau dwaasheden verkondigt, die het niet nodig vindt zijn stellingen te onderbouwen en te toetsen, die de logica verwerpt en die in het debat nooit ingaat op inhoud, en die niet in staat is zijn boodschap helder te verwoorden en begrippen ondubbelzinnig te definiëren. Iets wat je waarschijnlijk weer niet zult doen, want Valère De Brabandere onderbouwt niets, hij zwanst alleen maar. Ik begin stilaan te vermoeden dat men je onzin zelfs aan je plaatselijke toog niet meer lust en dat je dan maar hier je ding komt doen.
Valère De Brabandere schreef:al wat nieuw is - ook in de filosofie- begint ergens met hypothesen, enz.

En die hypotheses moeten voldoen aan een aantal minimale kwaliteitsnormen, normen waarvan jij nog in niets blijk hebt gegeven dat je ze zelfs maar begrijpt.

--Daarmee mag je het laatste woord hebben ; ik dank U ...
Valère De Brabandere

Berichtdoor Digit » 01 dec 2009, 22:28

En ik dank je vooral dat je het laatste woord neemt door het weg te geven. Maar het voornaamste is dat het inderdaad het laatste is en dat je ons je waaspraat verder wil besparen !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Valère De Brabandere » 02 dec 2009, 10:33

Digit schreef:En ik dank je vooral dat je het laatste woord neemt door het weg te geven. Maar het voornaamste is dat het inderdaad het laatste is en dat je ons je waaspraat verder wil besparen !

Digit

--Ja, wie zegt het ...?
Valère De Brabandere

Berichtdoor Planoudes » 04 dec 2009, 02:16

Digit, je weet toch dat je van VDB niets ernstig moet nemen. Als ik een eurocent zou krijgen voor elke keer dat hij beloofd heeft het af te trappen... Qua ernstige uitspraken is hij wel helemaal consequent, dat moeten we wel toegeven :mrgreen:
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen