Skeppers, hoe houden jullie het vol?

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Skeppers, hoe houden jullie het vol?

Berichtdoor Berre » 24 dec 2008, 19:39

Al mijn hele leven, sinds mijn prille jeugd, ben ik een overtuigd vrijdenker. Ik beschouw het als mijn grootste rijkdom.

Zo heb ik het "geloof", dat me op school werd opgelepeld, samen met Sinterklaas en de paasklokken snel naar het land der fabelen gedetacheerd. Ik herinner me dat moment van verlichting, dat me trouwens behoorlijk shockeerde, nog alsof het gisteren was. Ik moet een jaar of acht zijn geweest en dat is alweer meer dan veertig jaar geleden. De gevolgen waren niet mals; mijn hele schoolgaande jeugd heb ik tegen mijn zin en met ware verachting geloofsargumenten en religie moeten ondergaan en "meebeleven". Verschrikkelijk was het.

Vaak in mijn leven heb ik gedebateerd en gediscussieerd met rare vogels van allerlei pluimage: aanhangers van de meest onvoorstelbare theoriëen in alle mogelijke disciplines: homeopathie, astrologie, religie. "Alternatievelingen" van allerlei kunnen heb ik ontmoet. Het was het spreekwoordelijke vechten tegen de bierkaai, dweilen met de kraan op, parels voor de zwijnen, etc. Vaak kon ik niet aannemen dat ik toch met volwassenen te maken had.

Voor mezelf houd ik het voor bekeken. Ik heb het opgegeven. Het heeft immers geen zin. Elk debat met de exponenten van vooringenomenheid en onuitsprekellijke domheid is bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Ze willen niet luisteren of nadenken. De meest elementaire regels van het debat worden niet gevolgd, laat staan gerespecteerd. Het stemt me droef te moeten vaststellen dat in een tijd met de meeste technologische verwezenlijkingen uit de geschiedenis en met de beste voorzieningen qua onderwijs de idiotie weliger tiert dan ooit. Onlangs nog stelde mijn huisarts me een "alternatieve" therapie voor. Je zou voor minder de moed verliezen. De hele mensheid lijkt wel bewust te willen verzuipen in oppervlakkigheid, in onnozelheid en in haar onwil tot denken.

Ik vraag me af hoe andere skeptisch denkende mensen het aankunnen om haast moederziel alleen te kunnen blijven functioneren, omsingeld door stompzinnigheid. Waar halen jullie de energie om te blijven vechten? Kan iemand bijvoorbeeld een geval aanhalen waarbij een "believer", van welke soort ook, door argumenten en logica tot "inzicht" is gekomen en genezen is geraakt van zijn waandenken? Het zal me benieuwen.

In de marge vraag ik me af welk mechanisme aan de basis ligt van het feit dat een kind rond de leeftijd van acht jaar, zonder externe hulp, toch tot dat "inzicht" komt, terwijl anderen daar nooit in slagen of er zelfs maar een eerste stap toe zetten.
Laatst bijgewerkt door Berre op 06 maart 2009, 16:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor Faction Fictory » 24 dec 2008, 21:22

Berre,

Even voor de eenvoud mensen in drie groepen indelen:

Believers, die gevoelig zijn voor 'geloofsargumentatie' en er ook nooit van af te brengen zijn omdat hun geloof niet op argumentatie is gebaseerd.

Neutralen (de meerderheid) die gewoon het leven aangaan zonder al te veel bij dergelijke issues stil te staan. (Niks fout mee overigens)

Weters, die voor alles een verklaring zoeken en vaak 'waarheid' als voorlopig zien, steeds verder willen verfijnen om waarheid zo dicht mogelijk bij werkelijkheid te brengen.

die eerste groep, en ook die derde overigens, maken het meeste lawaai, maar zijn niet de grootste, de grootste is die tweede, en voor die maakt het veel uit dat gediscussieerd wordt, omdat die zich vaak hechten aan de eerste verklaring die langskomt, als dat een realistische is zijn ze er mee weg.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor LordDragon » 24 dec 2008, 22:18

en vaak 'waarheid' als voorlopig zien, steeds verder willen verfijnen om waarheid zo dicht mogelijk bij werkelijkheid te brengen.

Dat lijkt me een goed voornemen voor 2009, eindelijk iemand die ook zegt " het concept waarheid is niet absoluut", een "absolute deterministische bepaling" is een abstract gegeven indien je met "de tijd" rekening houd. In drie d is tijd bepalend voor de vooruitgang. We hebben tijd nodig om nieuwe ideeën en bevindingen, ontdekkingen en theorieën te analyseren. Enkel door "tijd" te integreren kunnen we die beschrijving van wat we denken dat de waarheid is verder specificeren. De integratie van de "tijd" vereist een dynamische interpretatie. Door tijd is waarheid inderdaad "voorlopig", at momentum. We willen toch niet gevangen worden in de "tijd"? De opeenvolging van de momenten bieden een uitweg, een evolutionaire vooruitgang. Een manier van verfijnen ...

MVG, LD.[/quote]
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Maverick » 25 dec 2008, 00:50

Mwah. Ik heb met geloof niet zo veel moeite. Je kan stellen dat God niet bestaat omdat er geen enkele reden is om te denken dat hij wel bestaat. Veel mensen knikken dan heel dom JA dat klopt.

Maar als iemand zich 100% zeker voelt van het bestaan van god, dat mag dat persoon dan dus ook als volgt redeneren: God bestaat omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat hij niet bestaat.

Waar ik zelf veel moeite mee heb is mensen die niet nadenken of niets met hun gevoel doen. Wat hun standpunten zijn, of ze gelovig zijn.... Allemaal best. Ik vind het irritant als mensen weglopen voor debat en zelf niet nadenken.

Ikzelf ben inderdaad ook rond mijn 8e jaar van het geloof gevallen, of ik 8 of 9 was durf ik niet te zeggen. Maar die eerste keer dat ik er over nadacht of god wel bestaat was mijn realisatie meteen: die bestaat niet. Het gevoel viel van me af. Het is alsof wanneer je geestesoog voor het eerst ergens op inzoomt er van binnenuit meteen antwoord komt. Wellicht dat in die fase je als mens de fantasie wolk stap voor stap verlaat en fantasie en werkelijheid gaat scheiden.

Zoals

Sinterklaas? Nep
Kerstman? Nep
Jezus? echt
God? Onzin

In ieder geval een god zoals in de bijbel beschreven staat vind ik nog steeds onzin. Het vreemde is dat ik op dit moment steeds meer tot het inzicht kom dat het vermoeden dat er geen hoger bewustzijn is waarschijnlijk niet klopt. Maar nooit zal ik vasthouden aan in mijn ogen onzinnige argumenten!!!!! Die belofte staat.
Maverick

Berichtdoor The Menace » 25 dec 2008, 02:28

Lord D schreef:Dat lijkt me een goed voornemen voor 2009, eindelijk iemand die ook zegt " het concept waarheid is niet absoluut", een "absolute deterministische bepaling" is een abstract gegeven indien je met "de tijd" rekening houd. In drie d is tijd bepalend voor de vooruitgang. We hebben tijd nodig om nieuwe ideeën en bevindingen, ontdekkingen en theorieën te analyseren. Enkel door "tijd" te integreren kunnen we die beschrijving van wat we denken dat de waarheid is verder specificeren. De integratie van de "tijd" vereist een dynamische interpretatie. Door tijd is waarheid inderdaad "voorlopig", at momentum. We willen toch niet gevangen worden in de "tijd"? De opeenvolging van de momenten bieden een uitweg, een evolutionaire vooruitgang. Een manier van verfijnen ...

Juist...

Maar om op je vraag terug te komen, Berre, denk ik dat skeppers het uit kunnen houden door elkaar op te zoeken, zoals hier op dit forum.
En als je een ex-believer wil die door de skeppers hier op dit forum na een spirituele dwaling weer terug op het 'goede' pad is gekomen: c'est moi! :D

Blijf dus alsjeblieft doorgaan met jullie strijd!
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor The Menace » 25 dec 2008, 02:31

Maverick schreef:Het vreemde is dat ik op dit moment steeds meer tot het inzicht kom dat het vermoeden dat er geen hoger bewustzijn is waarschijnlijk niet klopt.

Vanwaar dat inzicht?
In andere topics heb ik je ook al zoiets zien beweren, maar de argumenten zijn me ontgaan.
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Blueflame » 25 dec 2008, 12:34

The Menace schreef:
Maverick schreef:Het vreemde is dat ik op dit moment steeds meer tot het inzicht kom dat het vermoeden dat er geen hoger bewustzijn is waarschijnlijk niet klopt.

Vanwaar dat inzicht?
In andere topics heb ik je ook al zoiets zien beweren, maar de argumenten zijn me ontgaan.

HO HO HO : hold your hosrses !
Niet elk topic hoeft om Maverick , God en het 'hoger bewustzijn' te draaien. Me dunkt dat er over dit onderwerp al genoeg topics lopen, om niet te zeggen vervuild zijn door een overkill rond dit odnerwerp.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Maverick » 25 dec 2008, 16:06

Blueflame schreef:
The Menace schreef:

Vanwaar dat inzicht?

HO HO HO : hold your hosrses !
Niet elk topic hoeft om Maverick , God en het 'hoger bewustzijn' te draaien. Me dunkt dat er over dit onderwerp al genoeg topics lopen, om niet te zeggen vervuild zijn door een overkill rond dit onderwerp.

Mvg.

Sluit ik me bij aan. En inderdaad, de argumenten zijn je ontgaan - ze staan er wel :D . Ik ben nog aan het nadenken over een leuke, scherpe en tot leuk debat uitdagende stelling over atheisme, dan is er meteen een plaats waar alle argumenten weer terugkomen. Dan kan ik ook steeds naar hetzelfde topic verwijzen als ik weer eens uitgedaagd word.

In dit topic geven mensen die skeptisch staan tegenover kwaardaardige onzin elkaar emotionele steun om de strijd tegen de ondergang der logica vol te houden. Dat "we" het niet met elkaar eens zijn over wat zin en onzin is, is wat dat betreft bijzaak. Zolang er maar logica achter zit.
Maverick

Re: Skeppers, hoe houden jullie het vol?

Berichtdoor axxyanus » 26 dec 2008, 15:30

Berre schreef:Ik vraag me af hoe andere skeptisch denkende mensen het aankunnen om haast moederziel alleen te kunnen blijven functioneren, omsingeld door stompzinnigheid. Waar halen jullie de energie om te blijven vechten? Kan iemand bijvoorbeeld een geval aanhalen waarbij een "believer", van welke soort ook, door argumenten en logica tot "inzicht" is gekomen en genezen is geraakt van zijn waandenken? Het zal me benieuwen.

Ik sluit me bij Faction Fictory aan. Er zijn nu mensen die homeopathie e.d. het voordeel van de twijfel gunnen omdat de mutualiteiten het terug betalen. Dat zijn geen "believers" maar toch een belangrijk publiek voor de argumenten van de skepticus. Zonder het weerwoord van de skepticus zijn er misschien niet meer "believers" maar wel meer gebruikers.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Bacon » 27 jan 2009, 18:42

Vanaf dat ik een jaar of 10 was ben ik langzaam van mijn geloof afgegleden. Ik vond het gemeen van god dat hij niet wilde zeggen waarom hij de aarde gemaakt had, en raar ook dat je hem niet mocht vragen waarom. conclusie: hij bestaat niet.
Toch was ik daar niet meteen zo zeker van, maar nadat ik de filosofie ontdekte ging het snel..
Ik ga nog graag in discussie met mensen die aanhangers zijn van 'sprookjes' zoals ik het zie. Ik raak lichtelijk geirriteerd als mensen blijven beweren dat Uri Geller écht via de TV je horloge kan maken, maar geloof wel in een toekomst met een stuk minder mensen die in dat soort onzin geloven.
Bacon

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen