De wijsheid van het Tao

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Re: De wijsheid van het Tao

Berichtdoor Blueflame » 11 jan 2014, 23:35

Yentl,

Je antwoordt niet op de vraag.
De systeemtheorie is mij bekend en heeft in sommige gevallen zeker zijn nut. Ik zag ze bv. bij organisatieleer.
De vraag is naar de link tussen de systeemtheorie en TAO en daar antwoord je gewoon niet op.

Maar bon, het ga je verder goed.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: De wijsheid van het Tao

Berichtdoor amateur » 25 mei 2017, 17:21

Jammer dat dit topic is vastgelopen. En ook onnodig, want er is een duidelijk verband tussen taoïsme en regeltechniek. Je kunt zeggen dat het filosofisch taoïsme (van Lao Tse en Chuang Tzu) bij uitstek oog heeft voor de dynamiek van verschijnselen en ontwikkelingen. Als men iets wil bereiken (een situatie A in een situatie B wil omzetten) kan men botweg propaganda gaan maken voor B en proberen de ontwikkelingen in die richting "te duwen". Dat is gezien de inherente dynamiek van verschijnselen echter een twijfelachtige manier van doen. Je zal daardoor immers tegenkrachten en protesten uitlokken en er zullen onverwachte bijeffecten optreden. Het taoïsme wijst daarom het uitgangspunt van "ik wil zus en zo, dus ga ik de zaken botweg die richting op duwen" af. Maar dat betekent niet dat men dan maar niets moet doen, het betekent enkel dat men met oog voor de dynamiek van de verschijnselen door minimaal ingrijpen op het juiste moment resultaat probeert te behalen. De inherente dynamiek van de verschijnselen staat centraal, en niet de eigen wil. Binnen het taoïsme rust een dergelijk tactisch ingrijpen op een innige vertrouwdheid met de verschijnselen, en in de regeltechniek op een mathematische beschrijving van de verschijnselen. Maar de basisgedachte van oog voor de dynamiek is gelijk.

Voor het geval dit te vaag klinkt een concreet voorbeeld. Leren fietsen gebeurt niet door het bestuderen van de bewegingsvergelijkingen van een rijdende fiets en het vervolgens via de methoden der regeltechniek berekenen van de vereiste stuurstand, trapkracht, etc. Dat zou theoretisch moeten kunnen, maar is praktisch onuitvoerbaar. Wat men doet is heel veel oefenen zodat men in de praktijk kan ervaren hoe een fiets reageert. Het fietsen gaat dan uiteindelijk "vanzelf", men heeft zich de Tao van het fietsen eigen gemaakt. Iemand die kan fietsen zou het niet langer in zijn hoofd halen om bij het afslaan zijn stuur botweg haaks te zetten, iets dat weliswaar overeenkomt met de onmiddellijke eigen wil maar radicaal botst met de inherente dynamiek van het fietsen. Vandaar ook dat het eigen Ego binnen het taoïsme (enigszins) getemperd moet worden om resultaat te behalen.
amateur

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen