...

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Berichtdoor Faction Fictory » 02 dec 2008, 19:43

Maverick schreef:
Faction Fictory schreef:Het is eigenlijk wel bekend wat er van overblijft na het afsterven van de fysische drager er van, blijkbaar hebben sommige mensen daar moeite mee , ik iig niet.
Waarom het er is?
Evolutie heeft geen lange termijn plannen, mensen wel, je mag menselijk cognitief functioneren niet projecteren op de wereld om je heen.
Als je dus een doel wil zul je't zelf moeten formuleren Maverick, een Maverick doel, geen universeel wel te verstaan ;-) want dat universum ligt niet wakker van wat jij wil.
Gr

Dat is jouw opvatting die je brengt als feiten. Als je wilt gaan dwalen is dit een marsroute in de juiste richting.

Je klinkt als een pastoor! ;-)
Valt echt wel mee hoor Maverick, stekker uit... licht uit... basta...leven bestaat bij gratie van de dood, anders waren we nooit geevolueerd tot wezens die konden dooremmeren over ons onbegrip daarover.

simpel toch?
Faction Fictory

Berichtdoor Heeck » 02 dec 2008, 19:52

Maverick schreef:Alles zelf opzoeken? Bouw jij al je huizen zelf? Bouw jij je eigen auto? Ik denk meer dat een debat wederkerig moet zijn, dat je vanuit eigen kennis met informatie komt om elkaar op te stuwen.

Maverick,
Nu komen we op een punt !
Ik vind de eigen kennis onvoldoende en ik vind het om die reden erg zinvol eerst te kijken hoe er auto's worden gebouwd en hoe er al is nagedacht over bewustzijn of buitenvleeschelijk bestaan.

Een eerste gedachte daarover kan je natuurlijk aan de borreltafel op laten boeren en gelijk opschrijven. Maar dan wel de volgende ochtend schrappen wat er in alle nuchterheid nog van heel blijft.

Wil je daarna verder dan is naslag het meest efficient en hoe verder je komt hoe meer bestaande kennis je ook moet beheersen om iets zinvols op te merken.
Soms heb je het geluk een fantastisch idee te hebben dat bij naslag al 50 jaar oud blijkt.
Leuk meegenomen, maar wel een aanwijzer om niet te weinig te blíjven naslaan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen