"Zelfmoord is ego

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Ja
1
5%
Nee
19
95%

Totaal aantal stemmen : 20

Berichtdoor andrevanha » 18 jun 2008, 00:38

Anderen heb ik het eertijds ook al gevraagd, maar geen antwoord. Nu deze keer aan u Enigma (aangezien mijn Engels-Nederlands woordenboek het niet kent), wat betekent het Engelse razz. Ik begreep nu eenmaal geen beeldtaal (te dom) ? Mvg
andrevanha

Berichtdoor willem_betz » 18 jun 2008, 02:42

Enigma schreef: Ik weet bijvoorbeeld dat het in de psychiatrie maar ook in ander sectoren geen heel groot taboe is om over het doodsverlangen, een voorgenomen suicide te praten. Het kan natuurlijk ook zijn dat omdat het voor mij absoluut geen taboe is ik dat zo vanuit mijn subjectiviteit zo ervaar. :wink:
Enigma

Enigma, als je dat weet, dan weet je verkeerd. Het is de regel om juist WEL te vragen naar zelfmoordgedachten. Vaak zit de patient met schuldgevoel dat hij er aan denkt, en vindt het heel bevrijdend dat hij er kan over spreken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 18 jun 2008, 12:12

Rani schreef:De psychologische gevallen erbuiten gelaten, vindt ik nog steeds dat zelfmoord - en ik zal het iets nuanceren - 'dikwijls' voortkomt uit het egoïsme van de omgeving.

De vraag is natuurlijk in hoeverre die omgeving niet gewoon handelt als reactie op haar eigen egoïstische omgeving.

Ik kom even terug op je voorbeelden uit viewtopic.php?p=25750#25750
    Je 'moet' die studies maar aankunnen, want anders is dit slecht voor ons imago als goede ouder!
Maar voor die ouders is het misschien:
    Als onze zoon afhaakt, staat de buitenwereld klaar met zijn oordelen.

Ik zou je graag je mening hebben over de volgende situatie.

De (meerderjarige) zoon is epileptisch. Zijn ouders en hij hebben een conflict over hoe hij daarmee omgaat. Zijn ouders zijn van mening dat hij te achteloos met zijn conditie omgaat, hij vind dat zijn ouders te over bezorgd zijn en zich te veel moeien. Tot nu toe was de situatie zo, dat het vooral zijn ouders waren die hem aanspoorden om op tijd zijn medicijnen te nemen en geen verdrag te vertonen dat een aanval zou kunnen uitlokken. Niet zolang is er dan een serieuse ruzie onstaan met als gevolg dat de zoon zich volledig aan de controle van zijn ouders ontrok. Nog geen dag later lag de zoon in het ziekenhuis omdat hij een epileptsie aanval had gekregen waarbij hij zwaar ten val kwam en een schedelbreuk opliep.
De zoon is nu zwaar depresief en heeft zelfmoordplannen.

Als die zoon nu zelfmoord pleegt, is dat dan door egoisme uit de omgeving?
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Rani » 19 jun 2008, 11:24

Enigma schreef: maar is de persoonlijkheid veel meer van belang.

@Enigma,

In één van mijn vorige postings schreef ik reeds:

quote;
Je hebt natuurlijk verschillende karakters. Wat voor de ene persoon een onoverkomelijke hindernis is, zal voor de ander juist een uitdaging zijn.
unquote;

@Axxyanus,

In beide gevallen komt het egoïsme uit de omgeving. Het draait telkens om 'wat zullen de mensen wel niet van ons zeggen'.

Wat uw voorbeeld betreft....
Was de zoon het misschien al niet eerder beu, te moeten leven met epilepsie?
Hoe vaak werd hij er als kind mee 'gepest', bv op school?
Van zodra ik de volledige achtergrond ken van zijn destructief gedrag, zal ik je mijn mening geven.

mvg
Rani
Always look on the bright side of life!
Rani

Berichtdoor axxyanus » 19 jun 2008, 11:51

Rani schreef:Wat uw voorbeeld betreft....
Was de zoon het misschien al niet eerder beu, te moeten leven met epilepsie?
Hoe vaak werd hij er als kind mee 'gepest', bv op school?
Van zodra ik de volledige achtergrond ken van zijn destructief gedrag, zal ik je mijn mening geven.

Ik heb geen idee of hij er mee gepest werd op school, maar hij is BMW ondertussen al meer dan 15 jaar van school af. Dat lijkt me dus niet echt van belang.

Het is best mogelijk dat hij het beu is met epilepsie te leven, maar ik denk dat elke epilepsie lijder dat wel in enige mate is.
axxyanus

Berichtdoor windsurfer » 19 jun 2008, 13:04

Ik vind dit maar een onzinnige discussie. Aan zelfmoordgedachten gaat altijd lijden vooraf, lichamelijk en/of psychisch. Termen als egoisme zijn mi niet op zijn plaats.

Zoeken naar een 'rationele verklaring waarom iemand zelfmoord pleegt' is nogal lastig, want lijden is vaak erg subjectief.
windsurfer

Berichtdoor axxyanus » 19 jun 2008, 14:38

windsurfer schreef:Ik vind dit maar een onzinnige discussie. Aan zelfmoordgedachten gaat altijd lijden vooraf, lichamelijk en/of psychisch. Termen als egoisme zijn mi niet op zijn plaats.

Sluit lijden dan automatisch egoïsme uit?

Kan een egoïstitische omgeving niet voor lijden zorgen?
axxyanus

Berichtdoor Henriette » 19 jun 2008, 23:17

Helemaal eens met Windsurfer.

Axxy: vrijwel al het handelen is in beginsel egoïstisch. Volslagen onzinnig om het in deze extra te benadrukken.
Henriette

Berichtdoor andrevanha » 20 jun 2008, 09:19

Gezond egoïsme is een zeer gezonde drijfveer des handelen der Mensch (tot spijt van Schopenhauer). Anders gemis aan assertiviteit en word je constant gerold (de uitzonderingen bevestigen de regel). Bovendien als het leven geen zin heeft, je er enkel een zin kan aan geven, kan dat enkel via gezond egoïsme. Dat kan zowel betekenen dat je geen kinderen wilt als dat je niet liever doet dan kindjes verzorgen, vertroetelen, edm. En als je geen zin (meer) kan geven aan je leven is het zeer gezond egoïstisch om het leven terug te geven (met een briefje waarop staat bedankt).
andrevanha

Berichtdoor andrevanha » 20 jun 2008, 09:25

Nog altijd niemand die weet wat het Engelse razz in het Nederlands betekent ?

Allez jongens, er zijn er dus die icoontjes gebruiken en niet weten wat ze ermee willen zeggen ? Heet dat dan kletsen uit je nek ?

Mvg
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 20 jun 2008, 09:41

Henriette schreef:Helemaal eens met Windsurfer.

Axxy: vrijwel al het handelen is in beginsel egoïstisch. Volslagen onzinnig om het in deze extra te benadrukken.

Ik zie niet hoe het tweede uit het eerste volgt. Als het er inderdaad uit zou volgen dan zouden we moeten besluiten dat het altijd onzinnig is om dat egoïsme extra te benadrukken.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 20 jun 2008, 09:46

andrevanha schreef:Nog altijd niemand die weet wat het Engelse razz in het Nederlands betekent ?

Allez jongens, er zijn er dus die icoontjes gebruiken en niet weten wat ze ermee willen zeggen ? Heet dat dan kletsen uit je nek ?

Mvg

Het is het emoticoontje van een uitgestoken tong. Speels geïnterpreteerd is het wat mij betreft de beste benadering voor een grijns.
axxyanus

Berichtdoor andrevanha » 20 jun 2008, 11:13

Hartelijk dank Axxyanus.
andrevanha

Berichtdoor Enigma » 20 jun 2008, 13:58

willem_betz schreef:
Enigma schreef: Ik weet bijvoorbeeld dat het in de psychiatrie maar ook in ander sectoren geen heel groot taboe is om over het doodsverlangen, een voorgenomen suicide te praten. Het kan natuurlijk ook zijn dat omdat het voor mij absoluut geen taboe is ik dat zo vanuit mijn subjectiviteit zo ervaar. :wink:
Enigma

Enigma, als je dat weet, dan weet je verkeerd. Het is de regel om juist WEL te vragen naar zelfmoordgedachten. Vaak zit de patient met schuldgevoel dat hij er aan denkt, en vindt het heel bevrijdend dat hij er kan over spreken.

Ik druk me express wat genuanceerd uit maar er staat toch echt dat het geen heel groot taboe is......... en ik betrek het op een ruimer begip dan sec de psychiatrie :wink: En ja mijn ervaring is ook dat als mensen vrij mogen spreken over hun doodsverlangen (in welke setting dan ook) dit heel bevrijdend en rustgevend werken kan.

Bovendien bijna een ieder die weleens een flinke crisis in zijn/haar leven heeft meegemaakt kent het gevoel wel, van een beetje, zoiets als "maakt mij niks uit als ik morgen niet wakker zou worden" en soms ook wel tot heel gericht, "wat kan ik doen om eruit te stappen want ik verdraag het niet meer".

@Andrevanha, sorry zie nu pas je vraag, een razz is een emoticon een lachend kopje die zijn tong uitsteekt, een beetje plagerig lachbekje vind ik zelf, hij kijkt er tenminste vriendelijk bij. Het lijkt een afkorting van razzing te zijn wat "slang"(dialect) voor uitlachen, honen betekend.

groet

Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Enigma

Berichtdoor Henriette » 20 jun 2008, 14:49

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 20 jun 2008, 15:57

Henriette,

Op vallende kwartjes moet je bij mij niet rekenen. Dus wat uitleg zou gewaardeerd worden.
axxyanus

Berichtdoor Rani » 23 jun 2008, 10:30

axxyanus schreef:Ik heb geen idee of hij er mee gepest werd op school, maar hij is BMW ondertussen al meer dan 15 jaar van school af. Dat lijkt me dus niet echt van belang.
Het is best mogelijk dat hij het beu is met epilepsie te leven, maar ik denk dat elke epilepsie lijder dat wel in enige mate is.

Axxyanus,

Hier denk ik dat je het verkeerd beziet. Dit gedeelte, je jeugdervaringen, kan je niet uitsluiten, in die periode ben je het meeste vatbaar voor trauma's.

mvg
Rani
Always look on the bright side of life!
Rani

Berichtdoor axxyanus » 23 jun 2008, 10:48

Rani schreef:
axxyanus schreef:Ik heb geen idee of hij er mee gepest werd op school, maar hij is BMW ondertussen al meer dan 15 jaar van school af. Dat lijkt me dus niet echt van belang.

Axxyanus,

Hier denk ik dat je het verkeerd beziet. Dit gedeelte, je jeugdervaringen, kan je niet uitsluiten, in die periode ben je het meeste vatbaar voor trauma's.

mvg
Rani

Rani,

Op die manier sluit je je op in een onweerlegbare bewering. Iedereen is in zijn jeugd wel eens het slachtoffer geweest van egoïsme van anderen. Samen met het feit dat je, zo lijkt het toch, trauma's uit de jeugd als motivatie voor een zelfmoord wil laten meetellen, kan je op die manier inderdaad wel steeds naar het egoïsme van de (toenmalige) omgeving wijzen en beweren dat daar de oorzaak ligt.
axxyanus

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen