Humanisme

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Berichtdoor axxyanus » 22 jan 2009, 16:42

Heeck schreef:Axxy,

Omdat je al als stelling hebt dat moraal altijd conflict-verergerend werkt en je gewoontes met moraal gelijk schakelt is er waarschijnlijk geen situatie meer te bedenken waarin je geen gelijk zou hebben.

Ik stel gewoontes niet gelijk met moraal.

Iemand die elke week 's zondags op museumbezoek gaat omdat zondag voor hem het best uitkomt. Dat is een gewoonte.

Iemand die elke week 's zondags naar de mis gaat want de zondag is de dag des Heeren. Dat is moraal.

Je hebt natuurlijk verroeste gewoontes en die hebben inderdaad de allures van een moraal.

Heeck schreef:Geef me dus eerst maar eens voorbeelden van conflicten die niet en conflicten die wel met moraal hebben te maken en een korte beschrijving van wat ze onderscheid.

behoeften conflicten
    Zoon heeft vervoer nodig om zondag met vrienden naar de jeugdclub te kunnen maar dat valt moeilijke voor zijn ouders.

Zoon wil naar de balletles maar zijn ouders hebben daar bedenkingen bij omdat de uitrusting duur uitvalt.

Dochter wil tuinieren maar haar ouders hebben daar bedenkingen bij omdat ze altijd zo smerig thuis komt en het huis vuilmaakt.

waarden conflicten
    Zoon heeft vervoer nodig om zondag met vrienden naar de jeudclub te kunnen maar zijn ouders willen niet dat hij gaat omdat zondag, rustdag is.

Zoon wil naar de balletles maar zijn ouders hebben daar bedenkingen bij omdat ballet voor mietjes is.

Dochter wil tuinieren maar ouders hebben daar bedenkingen bij omdat ze te veel tijd in tuinieren steekt en te weinig in studie.

In de bovenste lijst gaat het om de last die de keuze van zoon/dochter met zich meebrengt voor de ouders.

In de onderste lijst gaat het om de "verkeerde" waarden/moraal die zoon/dochter ten toon stelt met die keuzes.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Heeck » 22 jan 2009, 19:09

Axxy,

En nu zouden je voorbeelden uit de eerste sectie minder snel escaleren dan die uit de tweede sectie ?
Misschien een vol te houden idee/vooroordeel, maar ik zie echt geen brood in het tegenspreken van, of meegaan met je.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Henriette » 22 jan 2009, 21:05

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 23 jan 2009, 10:44

Henriette schreef:Uiteindelijk zijn behoefte-conflicten vergelijkbaar met waarde-conflicten (zoals jij die hebt geschetst axxy) want de van waarde die je eraan hecht hangt ervan af in hoeverre je er andere dingen voor opzij wil zetten om het door te zetten.
(oftewel: moraal wordt weldegelijk afhankelijk van wensen opzij gezet ... moraal is beperkt richtinggevend)

Het gaat niet alleen om de mate waarin je er andere dingen voor wil opzij zetten. Nemen we uit de twee groepen het eerste conflict. De zoon kan in beide gevallen op zoek naar alternatief vervoer om zo naar de jeugdclub te gaan. In het behoefteconflict, is het conflict daarmee van de baan, want voor de ouders was het enkel een probleem dat zij voor het vervoer moesten zorgen. In het waardenconflict is het conflict daarmee helemaal niet van de baan, want doordat de zoon op een zondag naar de jeugdclub is gegaan heeft hij zich in de ogen van de ouders onfatsoenlijk gedragen.
axxyanus

Berichtdoor Henriette » 23 jan 2009, 15:05

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 23 jan 2009, 17:03

Nee ik bedoel dat het conflict niet is opgelost.

In het eerste geval kan de zoon, eens hij voor alternatief vervoer gezorgd heeft, zonder problemen elke zondag naar de jeugdclub.

In het tweede geval wordt 's zondag naar de jeugdclub, gezien als onbehoorlijk gedrag en zal daarom waarschijnlijk ieder keer opnieuw tot een woordenwisseling leiden.

In het eerste geval was het probleem niet dat de zoon 's zondags naar de jeugdclub wilt. Het probleem was dat zoals het eerst voorgesteld werd, dat gevolgen voor de ouders zou hebben, waar ze niet blij mee waren. Maar eens de zoon die gevolgen wegwerkt (door voor alternatief vervoer te zorgen) of compenseert (door zaterdag taken van de ouders over te nemen, zodat wat ze oorspronkelijk op zondag deden, ze nu op zaterdag kunnen doen), vervallen de bezwaren van de ouders.

In het tweede geval gaat het helemaal niet om wat voor gevolgen de keuze van de zoon heeft op de ouders, het gaat om een beoordeling van de keuze zelf. Zelfs als de keuze van de zoon op geen enkele manier een gevolg heeft voor de ouders zijn ze nog steeds tegen gewoon omdat het in hun ogen om onfatsoenlijk gedrag gaat en ze niet willen dat hun zoon zich onfatsoenlijk gedraagt.
axxyanus

Berichtdoor willem_betz » 23 jan 2009, 17:39

Zijn we niet aan het verzinken in de pietluttigheid?
Maak eens een antropologische vergelijking tussen de Trobiander (?) die het erg vindt dat zijn zoontje in het dorp wil wandelen zonder de verplichte peniskoker, en de dochter van mijn buren die op de zeedijk wil flaneren zonder de verplichte borstkoker, heu..ik bedoel BH.
In beide gevallen zijn de ouders oprecht geschokt door het onbetamelijke immorele gedrag, maar wederzijds lachen ze elkaar uit.
Wat zeggen de Verklaringen van de Rechten van de Mens hierover?
Beide zijn Christelijk geïnspireerd want de naakten kleden is een gebod.

:lol:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 23 jan 2009, 17:42

:lol: :lol: :lol: :lol:

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Henriette » 24 jan 2009, 22:51

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 26 jan 2009, 11:15

Henriette schreef:@ Axxy
klopt --> het conflict is niet uit de wereld: er is een beslissing genomen waar niet alle partijen het mee eens waren.

Maar dat zal toch wel vaker voorkomen? Ook zonder waardeoordelen?

Ik heb ook nooit beweert dat het ontbreken van een waardeoordeel een garantie zou zijn dat een conflict gemakkelijk opgelost geraakt.

Het enige wat ik beweer is dat waardeoordelen een risicofactor zijn wat betreft het oplossen van een conflict.

Net zoals ongezond eten een risicofactor is voor een hartaanval. Dat betekent niet dat gezond eten een garantie is tegen een hartaanval.

Henriette schreef:Heel simpel voorbeeldje: moe wil zuurkoolstampot eten :P en pa wil spruiten. Nou zal je daar (hopelijk) geen hoogdravend conflict over krijgen. Maar iemand zal toegevend moeten zijn of beiden voor jezelf moeten koken.

Zie nu zelf. Je hebt al direct zelf een oplossing gegeven waarbij ze alle twee hun zin kunnen krijgen.

Henriette schreef:Beoordeling van de keuzes die mensen maken zie je onnoemelijk veel om je heen... vanuit tegengestelde belangen óf tegengestelde moraal.

Het zit 'm denk ik meer in de beoordeling dan of het met moraal te maken heeft of niet. Moraal hakt er soms wel dieper in... maar dat hangt weer samen met hoe tolerant je als persoon bent.

Daar heb je zeker een punt maar als het enkel om belangen gaat, kunnen mensen die beoordelingen gemakkelijker los laten. Een zoon die ballet of kunstschaatsen wil doen en die te horen krijgt dat dat een financieel probleem is voor de ouders, zal over het algemeen meer begrip hebben voor dat standpunt dan een zoon die van zijn ouders te horen krijgt dat ballet of kunstschaatsen voor mietjes is en hun zoon is geen mietje.

Het eerste laat een opening. De zoon kan proberen zelf wat te verdienen. Hij kan een deel van het huishouden opzich nemen om de ouders tijd te geven voor een extra baan. Hij kan sponsering zoeken. Dat soort van opening is er helemaal niet in het tweede geval.
axxyanus

Berichtdoor Henriette » 26 jan 2009, 11:25

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 26 jan 2009, 11:53

Henriette schreef:
Zie nu zelf. Je hebt al direct zelf een oplossing gegeven waarbij ze alle twee hun zin kunnen krijgen.
Axxy,
Hoe ik het zie is dat in geval van waarden en normen ook zeker een conflict op kan worden gelost!
Deze heeft alles te maken met tolerantie.

Maar eens er tolerantie is, is er geen echt waardenconflict meer.

Henriette schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat een ouder wanneer deze zelf niet echt ergens van gediend is dit op het kind projecteert in de mate waarin jij dat schetst? Heb je kinderen?

Henriette dat gebeurt meer dan je denkt. Of ik kinderen heb en hoe ik die behandel verandert daar niets aan. Toen mijn zoon ballet begon te doen waren ze met twee jongens. Die andere jongen is vertrokken en de voornaamste reden was omdat de vader ballet niets voor jongens vond. Als mensen te weten komen dat mijn zoon ballet doet, is er een kleine minderheid die zich bezorgd afvraagt of ik niet bang ben dat mijn zoon homofiel gaat worden. Een wat grotere minderheid toont gewoon belangstelling zoals je belangstelling toont voor elkaars kinderen. De meerderheid toont belangstelling maar spreekt tegelijk zijn ongemakkelijkheid bij het idee dat hun zoon ballet zou willen doen.

Dat ongemak zal er voor zorgen dat als hun zoon ballet zou willen doen, dat dat voor meer conflict zal zorgen dan wanneer de zoon een sport zou kiezen waar ze zich niet ongemakkelijk bij zouden voelen. Want bij alle normale conflicten die de kop opsteken, zoals zorgen voor vervoer, het kopen van een uitrusting enz. die bij om het even welke sport de kop zouden opsteken, heb je in dit geval het extra element van de waarden van de ouders die zich in dat ongemak uiten.
axxyanus

Berichtdoor Henriette » 26 jan 2009, 13:12

...
Henriette

Berichtdoor axxyanus » 26 jan 2009, 20:30

Henriette schreef:[leuk trouwens van je zoon :) ... talent? Ik heb als kind ook ballet gedaan, klassiek.]

Ik weet er zelf niets van maar ik hoor toch positieve geluiden. :)
axxyanus

Vorige

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen