Religie en wetenschap

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Religie en wetenschap

Berichtdoor Enterprisemember » 06 apr 2008, 10:32

Persoonlijk ben ik niet gelovig. Toch wil ik niet beweren dat de hedendaagse wetenschap alles weet en bijgevolg het enige is waar geloof aan moet gehecht worden. In de weblog vraag ik mensen die geloven ook hun reactie neer te schrijven zodat iedereen aan bod komt. Mijn persoonlijke visie doet niks ter zake.Ik heb respect voor mensen die geloven en nodig hen dan ook uit om hun mening neer te pennen. Kosmologie interesseert me enorm...Ik weet al veel maar er is nog zoveel meer waar ik niks over weet. Ik hoop in mijn leven nog enkele wetenschappelijke doorbraken te mogen meemaken.

http://www.astronomie.be/paul.soenen
[url]cosmology.skynetblogs.be[/url]
http://www.cosmology.be.tt
Enterprisemember

Berichtdoor andrevanha » 06 apr 2008, 11:31

Zo te zien ben je nieuw op het forum, enterprisemember. Maar je zit goed. Er zijn heel interessante draden omtrent kosmologie gesponnen door een zeer intelligent gelovige (jim074) en even intelligente niet-gelovigen zoals Heeck, Digit ea.
Dus grasduinen zou ik zeggen. Mvg
andrevanha

Re: Religie en wetenschap

Berichtdoor axxyanus » 07 apr 2008, 11:52

Enterprisemember schreef:Persoonlijk ben ik niet gelovig. Toch wil ik niet beweren dat de hedendaagse wetenschap alles weet en bijgevolg het enige is waar geloof aan moet gehecht worden.

Die bijgevolg is een non sequitur.

Het gaat er niet om of wetenschap alles weet. Het gaat er om of er andere mthoden zijn die een zekere garantie kunnen bieden op het verkrijgen van betrouwbare kennis.

Als er zo geen andere methoden zijn, dan lijkt het me dat we wel enkel geloof moeten hechten aan wat de wetenschap bied. Want de wetenschap weet dan wel niet alles, wat ze weet geniet een bepaalde betrouwbaarheid.

Als een andere methode je kennis bied over iets waar de wetenschap nog niet weet, maar die kennis is niet betrouwbaar, dan heb je niets aan die kennis.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen