Het godvormig gat. Een column.

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Het godvormig gat. Een column.

Berichtdoor Matroesjka » 28 feb 2008, 15:59

Vanwege de immer aanwezige god, of je daar nou in gelooft of niet, een column waarin mijn visie over dit onderwerp naar voren komt. Graag zou ik zien dat dit zal leiden tot een kennisverruimende discussie over de gewilde en/of ongewilde aanwezigheid van (het woord) God in ons dagelijks leven.

De staart van het beestje

Voor mij is God de verpersoonlijking van de arrogantie van de mens. Een product dat uit frustratie over onze situatie geboren is. Omdat onze zogenaamde superieure hersencapaciteit, evenals alle andere dingen in ons universum, cyclisch van aard is zullen we nooit een definitief antwoord krijgen op de grote vraag ‘Waarom?’. En als de mens onvermogen ervaart schuift hij het in de schoot van het geloof ofwel in het ‘godvormig gat’. Maar zijn we niet gewoon dat hondje dat achter zijn eigen staart aan zit?

Wat ik over de wereld weet is niets anders dan een spinnenweb aan suggesties. Een spinnenweb die alleen ík kan zien en veranderen. Alle impulsen die via mijn zintuigen mijn hersenen binnenkomen worden opgevangen door mijn cognitieve denkpatroon dat voor een groot deel bestaat uit mijn normen en waarden. Hoewel dit cognitieve denkpatroon grotendeels ontstaan is door opvoedkundige en maatschappelijke invloeden onderscheid het mij van het dier ‘Homo Sapien’ en maakt mij tot een menselijk individu met een naam en lid van een maatschappij.

Een weldenkend lid van de maatschappij dat, net als alle anderen leden, zich al vragend een baan naar de volwassenheid heeft gevochten. Vragen stellen houdt hier voor de meeste leden op. Ik, en degene die dit lezen, hebben daarentegen gekozen voor het skeptische leven waarvan ‘vragen’ het bloed van het wezen vormt dat geacht wordt op de lange termijn het welzijn en de welvaart in mijn maatschappij op peil te houden en te verbeteren.

Dat mijn maatschappij in stand wordt gehouden door dieren die met elke stap in de evolutie verwoestender voor zichzelf en al het andere levenden worden, wordt nog wel eens, om maar eens een eufemisme te gebruiken, gebagatelliseerd. Wie deze verwoestende aard van ons wil verklaren komt al snel bij de filosofische claim dat wij zowel gezegend als vervloekt zijn met een bewustzijn waardoor we in een verscheurde wereld leven waarin we noch kunnen toetreden als afstand van kunnen nemen. Met andere woorden: we leven tussen twee even sterke magneten. Waarom we onder de voortdurende druk van duwende en trekkende krachten leven kan niet begrepen of verklaart worden en kan daarmee als ‘godvormig gat’ afgedaan worden.

In mijn optiek is het ‘godvormig gat’ echter niets anders dan het vraagteken achter ‘waarom’. Kan elke zin niet in de vragende vorm geschreven of gesproken worden? Het ‘godvormig gat’ zit vol antwoorden waar vragen gemaakt van gaan worden. Dat is het enige wat we moeten beseffen: we vragen naar antwoorden en antwoorden met vragen. Daardoor zijn we daar waar we nu zijn en zullen we nooit gaan begrijpen wat we in essentie zijn: een dier dat zijn staart achterna rent. Maar ja, dat is mijn suggestie. Waarom? Omdat er altijd waarom gevraagd kan worden.
Gelukkig weet ik zeker dat de twijfel heerst!
Matroesjka

Berichtdoor peterA » 28 feb 2008, 16:07

Ik denk niet dat er een godvormig gat bestaat omdat de vorm van god heel flexibel is,die past zich aan aan het individu,en de sociale context waarin die leeft.
Zingeving is slechts een aspect van het gelovig zijn dat niet exclusief aan godsgelovigen is voorbehouden.
Iemands persoonlijke god blijkt vaak heel goed in het eigen gat te passen. (pun not intended) :oops:
Huh?
peterA

Berichtdoor Henriette » 28 feb 2008, 19:02

aye ... maar Peter ... als je goed leest denk ik dat het gat amorf is (individueel bepaald).
O nee.. sorry.. het ziet eruit als een vraagteken zegt M. .. nee dat denk ik niet.
Het ziet er ook wel uit als een opgehouden hand, een muurtje om achter te schuilen, een hand om vast te houden, en wat nog meer...

Gaten varieren en daarmee de vulsels. (bah wat oneerbiedig... maar heel plastisch uitgedrukt komt het daar wel op neer).

Als we elkanders gat konden respecteren zouden er minder schisma's en moordpartijen en oorlogen geweest zijn.
Henriette

Berichtdoor peterA » 28 feb 2008, 20:00

Tja godvormig gat,niet zo eerbiedig inderdaad. Ik denk het als begrip ooit te hebben opgemerkt in Dennetts 'betovering van het geloof'

Naar mijn gevoel is er niks mis mee als je een gemis met een volwassen versie van een illusionair vriendje compenseert (hoewel ik liever voor the real thing ga).
Als de kaarsjesverkopers echter zelf gaten maken,aanpassen of opeisen om daarna het vulsel te kunnen leveren krijg ik het moeilijk.
Huh?
peterA

Berichtdoor Henriette » 28 feb 2008, 20:09

Dat laatste heb ik het ook moeilijk mee.
Geeft wel stupiditeit van de mens weer.

Je eigen gat (tsk) kennen en er iets voor construeren oké dan (mits je dat ook door hebt) ... maar velen gaan voor de kaarsjesverkoper waardoor ze helemaal niets hoeven te herkennen alleen maar te volgen Afbeelding
Henriette

Berichtdoor Matroesjka » 04 maart 2008, 17:59

Jullie hebben allebei natuurlijk gelijk dat over termen als 'geloof' gemakkelijk 'oneerbiedig' gedaan kan worden. Geloof is voor veel mensen een anker dat de boel bij hevige stormen bij elkaar houdt. Het voorkomt de keiharde oogopslag met de realiteit. Wat die realiteit is kan niet waargenomen worden maar dat moet worden bewustgemaakt. Als er 6.6 miljard mensen op de wereld zouden wonen zijn er 6.6 miljard vershillende wereldbeelden bestaan die allemaal op een of andere manier geloven in iets. Ik ben persoonlijk niet altijd van mening geweest dat geloof bij iedereen aanwezig is maar ik weet nu wel beter. Niemand geloofd nergens in: niemand overziet en voorziet alles. met andere woorden: niemand weet alles en dat is nou juist de basis voor geloof. Dus wat PeterA stelt: 'iemands god past vaak ik zijn eigen gat' ben ik het mee eens. Ik vraag me alleen heel vaak af waarom grote groepen mensen hun god menselijke eigenschappen toeschrijven, alsof die net als de mens de gave van creatie bezit. Als iedereen zijn of haar god alleen persoonlijk tegemoed zou treden en niet zou pogen te delen met anderen zou het misschien veel leed in de wereld schelen. De enige tastbare god zijn wij. Wij creeren, wij ordenen de wereld buiten ons: wij bezitten de gave van creatie. God is inderdaad het illusionaire vriendje die voor elk individu een andere vorm aanneemt. Maar ja, net als dat niemand alles weet zal het ook nooit voorkomen dat op een bepaald moment iedereen hetzelfde zal denken.
Gelukkig weet ik zeker dat de twijfel heerst!
Matroesjka

Berichtdoor peterA » 05 maart 2008, 10:24

Matroesjka schreef:.... Ik vraag me alleen heel vaak af waarom grote groepen mensen hun god menselijke eigenschappen toeschrijven, alsof die net als de mens de gave van creatie bezit. ...

strategische invalshoeken ter verzameling der troepen.....

1. Je geeft de betreffende god een antropocentrische identiteit,zodat jij als vertegenwoordiger op aarde er beter op lijkt,een uniek grappig pak doet wonderen.
2. Je geeft die god een externe fysische 'touch' zodat je kan dreigen met goddelijk ingrijpen bij overtredingen.(hoef je'r niet steeds bij te zijn,je hebt wel wat anders te doen)
3. Je beschrijft die god eenduidig tot op een bepaald niveau,net genoeg om van een gemeenschappelijke god te spreken,maar niet genoeg om wat persoonlijke invulling uit te sluiten,beetje Torfse rethorische vaagheid komt daarbij goed van pas (sociale groepsinstincten doen de rest)
4. Je geeft het rekeningnummer van de multinational zodat verlossing kan afgekocht worden.(dit gebeurt heden ten dage iets subtieler)

sekten nemen vaak een kortere weg,de betreffende god moet dan ook binnen een paar jaar zijn schaapjes (pun wel intended deze keer) op het droge hebben. De moeizame stappen 1,2 en 3 worden dan versneld genomen door jezelf god te verklaren met een verdoezelende terminologie,stap 4,de essentiele driver van religieuze organisatie (geld=macht) kan dan onverwijld worden genomen,subtiliteit is dan ook niet vereist omdat je met een geselecteerd schapenkorps werkt dat vanuit een meer dan gemiddelde psychische nood,stress,veel vlugger op die sociale dynamiek reageert. Sektes staan tov van bredere religies zoals karikaturen staan tov pertretten,ze vergroten essentiele kenmerken uit.
Huh?
peterA

Berichtdoor Piet5 » 05 maart 2008, 13:42

Matroesjka, volgens mij is jouw 'godvormig gat' het 'zwarte gat' in je IQ.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor willem_betz » 05 maart 2008, 14:46

Piet5 schreef:Matroesjka, volgens mij is jouw 'godvormig gat' het 'zwarte gat' in je IQ.

Piet, dat is geen argument, gewoon vulgair schelden!
Gele kaart!
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen