Microgolfoven, wat de wetenschap erover zegt...

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Microgolfoven, wat de wetenschap erover zegt...

Berichtdoor schaakmat » 10 dec 2015, 11:38

http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... chap.dhtml

Het artikel begint als volgt: "In vergelijking met koken en bakken, resulteren microgolven in minder verlies van voedingsstoffen", zegt dr. Guy Crosby van Harvard School of Public Health. De reden: de microgolf is een droge kookmethode, waardoor in water oplosbare vitamines (B en C) niet uit de voeding lekken. Bovendien gaat het sneller en zijn de voedingsstoffen dus minder lang aan hitte blootgesteld.

Als ik de eerste geciteerde onderzoeker, die geen nadelen verbindt aan het gebruik van een microgolfoven, eens 'google' op dr. Guy Crosby + CV , dan blijkt dat deze brave man een mooie carrière heeft gemaakt binnen de 'industriële voedingsindustrie' én bij een grote chemiereus die ook nieuwe voedingsmiddelen ontwikkelt. Hieronder zijn carrière:

"Soon a position opened at a local Silicon Valley startup company developing new food ingredients where Guy was able to combine his expertise in organic chemistry with food science.

Ten years later he and his family moved to Princeton, New Jersey to work for FMC Corporation, initially in the Agricultural Products Division, and then as Director of R & D for the Food Ingredients Division, establishing a global network of laboratories in North America, Central America, Europe, and Asia. One more move brought them back home to Massachusetts in 1996 where Guy worked as Vice President of R & D for Opta Food Ingredients, Inc. until the end of 2001, culminating more than thirty years in food-related research and development.

Instead of retiring, Guy launched a new career in teaching. He started as a visiting lecturer teaching food science in the Department of Nutrition at the Harvard School of Public Health, and shortly thereafter with the Department of Chemistry and Food Science at Framingham State University, where he taught chemistry and food science as a full-time associate professor beginning in 2005"

= volledige CV op http://www.cookingscienceguy.com/pages/biography/

kunnen we dergelijke artikelen dan in twijfel trekken als er zo'n duidelijke banden zijn met de voedingsindustrie of moeten we die man geloven en dus ook het artikel als correct beschouwen, namelijk wat "de wetenschap" erover zegt? Dat het koken met een microgolfoven sneller gaat en de voedingsstoffen minder lang aan hitte worden blootgesteld, kan een goed argument zijn, maar is het dat ook? Wat weet men over de opneembaarheid van de voedingsstoffen uit eten dat in de microgolf is opgewarmd?
schaakmat

Re: Microgolfoven, wat de wetenschap erover zegt...

Berichtdoor willem_betz » 10 dec 2015, 13:40

1. Als je een bewering wil onderzoeken, kijk eerst naar de argumenten ipv naar het persoonlijk leven van de auteur.
2. Stel geen vage vragen. Heb je enig argument om te vermoeden dat de "opneembaarheid" anders zou zijn ? Wat weet je over het verschil in opneembaarheid tussen voedsel dat op gas, op kolen, op elektra, op een houtvuur, met stoom, met warme lucht... werd klaargemaakt ? Het enige verschil lijkt me dat microwave sneller de diepe delen opwarmt dan de traditionele manieren waarbij de hitte langzaam van buiten naar binnen gaat door geleiding, met gevaar dat de buitenkant te lang verwarmd wordt. Wie van een steak "saignant" houdt zal die kort in een hete pan bakken, om en om, korstje buiten, rood binnen. Hou je van een egaal grijze steak, neem dan de microwave. Welke is volgens jou het meest "opneembaar" ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kristof » 10 dec 2015, 13:41

Dat wetenschappers voor deze industrieën werken vind ik juist een voordeel. Kort bij de bron met de juiste informatie. Ze hoeven dus niet te werken met onbewezen ideeën van alternatieven. En de wetenschapsbeoefenaars lopen spijtig genoeg niet over van het geld voor hun onderzoeksprojecten.

Wat weet men over de opneembaarheid van de voedingsstoffen uit eten dat in de microgolf is opgewarmd?

Dat had je zelf moeten opzoeken voor je met dit topic begon. :!:
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor schaakmat » 13 dec 2015, 14:50

Kristof schreef:Dat wetenschappers voor deze industrieën werken vind ik juist een voordeel. Kort bij de bron met de juiste informatie. Ze hoeven dus niet te werken met onbewezen ideeën van alternatieven. En de wetenschapsbeoefenaars lopen spijtig genoeg niet over van het geld voor hun onderzoeksprojecten

Moet een wetenschapper niet eerder uitgaan van een hypothese. Je begint toch net met een onbewezen idee en kijkt wat er van aan is, zonder op voorhand het antwoord te weten? Een wetenschappellijk zou ook objectief moeten gebeuren. Als geld krijgen van die industrie en ze krijgen de ideeën van de industrie....welke uitkomst zou dan het meest interessant zijn : )

Maar misschien ben ik verkeerd (als dat zo is, zal het me snel duidelijk gemaakt worden :D )

Ondertussen heb ik wat opzoekingswerk gedaan, dat ik eigenlijk vooraf had moeten doen:

blijkt dat er weinig onderzoek is gedaan naar de opneembaarheid. De hoeveelheid inhoudsstoffen neemt meestal niet af of heel beperkt en dat gebeurt indd ook bij andere kookmethoden. Broccoli verliest bv. meer polyfenolen (antioxidanten die ons oa beschermen tegen kanker) indien klaargemaakt in de microgolf, maar ajuin verliest dan weer minder van die polyfenolen. Je kan er dus geen duidelijk antwoord opgeven.

Interessant is een onderzoek waar naar verwezen wordt, waarbij de kans op pancreaskanker afneemt bij het koken met de microgolf en stomen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8634663
Als kritiek op dat laatste onderzoek zou ik in de marge willen meegegeven dat het gaat om een onderzoek via interview, het werd afgenomen tussen 1984 en 1988, maar hoedanook moet het een opsteker geweest zijn voor de voedingsindustrie om het gebruik van de microgolfoven te promoten...tenzij het onderzoek werd gefinancierd door een industrie die er baat bij had :D :lol: :mrgreen:

een uitgebreid rapport met positieve en negatieve gevolgen, indien weinig tijd, kan je ook de conclusie op einde lezen.

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/mag ... netron.pdf

mijn conclusie: er is zodanig weinig onderzoek naar gebeurd, dat dé wetenschap er ook geen nuttige mening over kan vormen zoals beweerd wordt in het artikel van de Morgen. Het blijft dus een open vraag...
schaakmat

Berichtdoor Vegamobiel » 13 dec 2015, 17:26

Jij vind dat "WIJ" weer moeten gaan aantonen dat het volledig in orde is.
Terwijl jij niet moet aantonen dat het NIET in orde zou zijn.

Zo kunnen we nog lang kostbare tijd verspelen met allerlei theorieën te gaan ontkachten, die op niets slaan.

Als je een keer heb aangetoond dat het OK is hoeveel keer moeten we dan het nog eens overdoen?

Wat is het verschil tussen voedsel dat wordt opgewarmd door middel van 'micro'golven en bv "infrarood'golven.
Wat dat is nu een maal warmte hé infrarode golven die deeltjes laten bewegen waardoor het warm wordt.

Jb
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Keer terug naar Meldpunt