En weer een programma over verkopers van valse hoop

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

En weer een programma over verkopers van valse hoop

Berichtdoor Renate » 26 jan 2015, 11:54

Vanavond wordt op de Nederlandse TV een documentaire uitgezonden over een uitbehandelde kankerpatiënt, die z'n heil zoekt bij allerlei alternatieve genezers.
Die zullen de patiënt natuurlijk nooit vertellen dat hij uitbehandeld en doorgaan met het verkopen van valse hoop en gebakken lucht tot de patiënt overleden is en ze zo veel mogelijk geld uit hem hebben weten te zuigen.
http://www.npo.nl/2doc/26-01-2015/POW_01014026
Renate

Re: En weer een programma over verkopers van valse hoop

Berichtdoor Heeck » 26 jan 2015, 17:56

Renate,

Mijn verwachting is dat het meer in de richting gaat van iemand die niet kan berusten in fataal nieuws en daarover een uitgebreide video-selfie heeft samengesteld.
Uit de televisiegids haal ik een uitspraak van de zieke aan:
"Ik geef (dus) mezelf de schuld van mijn prostaatkanker.
Maar als ik mezelf ziek heb gemaakt kan ik mezelf ook beter maken."

Dat er hordes "hulpverleners" staan te popelen om zo een iemand "bij te staan" is een net zo bekend fenomeen.
We zullen zien.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 26 jan 2015, 20:22

In het omroepblad van m'n vader stond ook te lezen welke alternatieve dingen hij zo al geprobeerd heeft. Hij is kennelijk ook met Wim (Iceman) Hof mee geweest naar de Kilimanjaro.
http://kloptdatwel.nl/2015/01/20/wim-hof-de-top/
Renate

Berichtdoor Jinny » 26 jan 2015, 21:54

Ah, die, een journalist die zelf ziek werd...
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Renate » 27 jan 2015, 09:41

Ook journalisten worden ziek, maar ik hoop toch niet dat ze allemaal een helderruikende (wat moet ik me daarbij voorstellen?) gaan bezoeken, of een middeltje gaan gebruiken dat door sjamanen in de Andes wordt gebruikt om het eigen zelf beter te leren kennen. Vooral als ze daar dan ook nog een documentaire over gaan maken.
Renate

Buitenzinnige behandelwijzen

Berichtdoor Heeck » 27 jan 2015, 10:16

Renate,

Je hebt er die zichzelf helderziende, helderhorende, heldervoelende en in dit geval helderruikende noemen:
http://www.leylijnen.com/helderruikendheid.htm

Niet zo gek als iedereen kan zien wat er allemaal aan malloterigheid wordt opgediend.
Wat dat betreft vind ik de selfie-docu geen reclame voor buitenzinnige behandelwijzen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 27 jan 2015, 12:40

Nee, maar het feit dat meneer het sprookje verkondigt dat hij z'n prostaatkanker aan zichzelf te wijten heeft, vind ik wel discutabel.
Bos wist wel waarom hij kanker had gekregen: in een periode van relationele perikelen had zijn ziekte vrij spel gekregen. 'Ik geef mezelf dus de schuld. Maar als ik mezelf ziek heb gemaakt, kan ik mezelf ook beter maken.' Een aanvechtbare redenering, waarin de logica niet vanzelf spreekt. Maar de wanhoop maakt alles begrijpelijk.

http://www.volkskrant.nl/dossier-tv-rec ... 351b10013e (Helaas alleen tegen betaling te lezen)
Renate

Berichtdoor Heeck » 27 jan 2015, 17:39

Renate,

Je haalt dezelfde opvallende uitspraak aan als ik.
De Volkskrant-recentieschrijver maakt mijn stilzwijgende commentaar expliciet.

Wat het discutabele punt is snap ik niet.
Mag Mark Bos het doorbuigen van zijn verstand niet laten zien en/of mag het verslag daarvan niet op TV worden vertoond, of moet daar altijd corrigerend commentaar bij worden geleverd voordat een (selfie-)docu als deze door de filmkeuring wordt toegelaten?

Ik vind het droef en begrijpelijk tegelijk dat Mark Bos door de hoeven gaat voor de te velen aansprekende, wijdverbreide fantasie dat je met geestkracht zelfgenezing kunt oproepen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 27 jan 2015, 20:09

Tja, ik vind het vooral triest. Het lijkt wel of we tegenwoordig geen geluk of pech meer kunnen accepteren. We denken maar al te graag dat we alles zelf in de hand hebben, ook als het om ziektes gaat. Als we ziek worden, hebben we het natuurlijk aan onszelf te wijten.
Ik vind dat er iets te vaak propaganda voor dit soort ideeën gemaakt wordt en daar horen dit soort egodocumenten ook bij.
Renate

Keer terug naar Meldpunt