Henry Rollins: ‘Alle respect voor Robin Williams verloren’

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Henry Rollins: ‘Alle respect voor Robin Williams verloren’

Berichtdoor Vegamobiel » 23 aug 2014, 17:04

Een goed man die geweldige dingen deed voor de USO. Zo omschrijft Henry Rollins de overleden Robin Williams, maar de zanger en activist haalt ook hard uit naar de acteur. ‘Zelfdoding is het meest egoïstische dat bestaat. Al mijn respect voor hem is nu weg.’
Henry Rollins is een Amerikaanse zanger die met Black Flag en Rollins Band twee niet onaardige punkgroepjes had en ook geregeld solo-optredens geeft. Hij speelt dan geen muziek, maar spreekt alle aanwezigen gewoon toe over het leven en wat er fout zit in de maatschappij. Een activist met een uitgesproken mening, kortom.

In een column voor LA Weekly heeft hij nu fiks uitgehaald naar Robin Williams, de acteur die vorige week uit het leven stapte na een depressie. ‘Hoe kun je je kinderen zoiets aandoen’, schrijft Rollins. ‘Je kind mag dan nog zo goed opgevoed zijn en goed in de samenleving staan, een einde aan je leven maken in plaats van ervoor te blijven zorgen is vreselijk en traumatisch. Vanaf het moment dat je een kind krijgt, ontneem je jezelf het recht om zelfdoding te plegen, vind ik. Wat er ook fout gaat in je leven, het moet altijd je doel zijn om je kinderen niet te traumatiseren.’

De depressies waar Williams mee sukkelde, vindt Rollins geen excuus. ‘Depressie is zo uniek en persoonlijk dat je denkt dat je het zelf uitgevonden hebt als het je treft’, zegt hij. ‘Je kunt je eigen situatie begrijpen, maar niet meer dan dat.’

Hoewel Rollins benadrukt dat hij Robin Williams een goed man vond en respect had voor diens inzet voor goede doelen, schrijft hij nu alle respect verloren te zijn. ‘Zodra iemand zoiets doet, neem ik hem of haar niet serieus meer. Ik zal nog steeds waarderen wat de persoon op artistiek vlak gedaan heeft, maar medelijden zal ik niet voelen.’

Hoe de zanger echt over zelfdoding denkt, blijkt uit de twee laatste woorden van de column: ‘fuck suicide’.

" Vanaf het moment dat je een kind krijgt, ontneem je jezelf het recht om zelfdoding te plegen"

dat vind ik nu eens een krasse uitspraak

Vegamobiel
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: Henry Rollins: ‘Alle respect voor Robin Williams verlore

Berichtdoor Renate » 23 aug 2014, 19:44

Vegamobiel schreef:Een goed man die geweldige dingen deed voor de USO. Zo omschrijft Henry Rollins de overleden Robin Williams, maar de zanger en activist haalt ook hard uit naar de acteur. ‘Zelfdoding is het meest egoïstische dat bestaat. Al mijn respect voor hem is nu weg.’
Henry Rollins is een Amerikaanse zanger die met Black Flag en Rollins Band twee niet onaardige punkgroepjes had en ook geregeld solo-optredens geeft. Hij speelt dan geen muziek, maar spreekt alle aanwezigen gewoon toe over het leven en wat er fout zit in de maatschappij. Een activist met een uitgesproken mening, kortom.

In een column voor LA Weekly heeft hij nu fiks uitgehaald naar Robin Williams, de acteur die vorige week uit het leven stapte na een depressie. ‘Hoe kun je je kinderen zoiets aandoen’, schrijft Rollins. ‘Je kind mag dan nog zo goed opgevoed zijn en goed in de samenleving staan, een einde aan je leven maken in plaats van ervoor te blijven zorgen is vreselijk en traumatisch. Vanaf het moment dat je een kind krijgt, ontneem je jezelf het recht om zelfdoding te plegen, vind ik. Wat er ook fout gaat in je leven, het moet altijd je doel zijn om je kinderen niet te traumatiseren.’

De depressies waar Williams mee sukkelde, vindt Rollins geen excuus. ‘Depressie is zo uniek en persoonlijk dat je denkt dat je het zelf uitgevonden hebt als het je treft’, zegt hij. ‘Je kunt je eigen situatie begrijpen, maar niet meer dan dat.’

Hoewel Rollins benadrukt dat hij Robin Williams een goed man vond en respect had voor diens inzet voor goede doelen, schrijft hij nu alle respect verloren te zijn. ‘Zodra iemand zoiets doet, neem ik hem of haar niet serieus meer. Ik zal nog steeds waarderen wat de persoon op artistiek vlak gedaan heeft, maar medelijden zal ik niet voelen.’

Hoe de zanger echt over zelfdoding denkt, blijkt uit de twee laatste woorden van de column: ‘fuck suicide’.

" Vanaf het moment dat je een kind krijgt, ontneem je jezelf het recht om zelfdoding te plegen"

dat vind ik nu eens een krasse uitspraak

Vegamobiel

Inderdaad een zeer krasse uitspraak. Soms doen mensen uitspraken over depressies en zelfmoord, waardoor je alle respect voor ze verliest. Zo ook Gene Simmons van Kiss (niet dat ik ooit respect voor hem had):
http://www.shalomlife.com/culture/25254 ... hemselves/

Zelfmoord mag voor de buitenwereld dan misschien een egoïstische daad lijken, maar voor degene die zelfmoord pleegt, ligt dat vermoedelijk anders. Misschien denkt die persoon wel dat hij de wereld en z'n naasten van een last bevrijdt.

Trouwens, zouden de kinderen van Robin Williams inmiddels niet volwassen zijn? Ze zouden hun vader op een gegeven moment toch verliezen, want niemand heeft het eeuwige leven. Verplicht het hebben van kinderen mensen ook om zo gezond mogelijk te leven?

Ik denk dat het moeilijk is om je in te leven in iemand die zelfmoord pleegt. Een paar jaar geleden heeft een vrouw die bij ons in de flat woont en met wie m'n vader en ik wel eens contact hadden, zelfmoord gepleegd door van de 11-de etage van de flat te springen.

Ik heb vroeger een vriendin gehad die ooit een 'zelfmoordpoging' deed, door uit het raam te springen. Ze woonde op de tweede etage, dus de schade bleef beperkt tot een verbrijzelde elleboog. Reactie van iemand uit de buurt: "Ze had wel op iemand terecht kunnen komen."
Renate

Berichtdoor JanC » 25 aug 2014, 16:38

En ik zat al twee keer op een trein waar iemand zich voor gooide. Dan denk je inderdaad -ook- van had je nu niet op een andere manier zelfmoord kunnen plegen in plaats van al die honderden mensen (en vooral mijzelf natuurlijk) last te berokkenen?
JanC

Berichtdoor Renate » 25 aug 2014, 19:33

JanC schreef:En ik zat al twee keer op een trein waar iemand zich voor gooide. Dan denk je inderdaad -ook- van had je nu niet op een andere manier zelfmoord kunnen plegen in plaats van al die honderden mensen (en vooral mijzelf natuurlijk) last te berokkenen?

Tja, misschien is het springen voor een trein gewoon een gemakkelijke methode? Mij zou het niet trekken, maar goed.
Renate

Berichtdoor Jinny » 25 aug 2014, 22:44

Het is achter mijn toenmalige woning gebeurd, ik haal de beelden van de resten nog zo boven, jonge moeder met kind, achteraf kon ik haar ook nog....
Aan de resten herkende ik haar niet meer, dat duurde twee weken voordat men wist wie het waren....

Nee, liever niet, maar je moet goed ver heen zijn voordat je dat doet, dat weet ik wel...

Mensen als die Henry Rollins heb ik dus per definitie geen respect meer voor....
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Blueflame » 26 aug 2014, 09:19

Jinny schreef:Mensen als die Henry Rollins heb ik dus per definitie geen respect meer voor....

Hij heeft zich ondertussen al geëxcuseerd(*). Mr. Rollins lijdt zelf aan een depressie.

Wie weet wat een depressie doet met de denkwereld, met het denkpatroon van een depressieve. Aangezien een depressie een ziekte is, treft Mr. Rollins bij deze dan ook misschien geen schuld?
Nee, zeker ben ik daar niet van, maar het is een mogelijkheid.

Mvg.

[*]ref.: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140824_01230300 dd. 26-08-2014 om 9u18
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 26 aug 2014, 14:32

Jinny schreef:Het is achter mijn toenmalige woning gebeurd, ik haal de beelden van de resten nog zo boven, jonge moeder met kind, achteraf kon ik haar ook nog....
Aan de resten herkende ik haar niet meer, dat duurde twee weken voordat men wist wie het waren....

Nee, liever niet, maar je moet goed ver heen zijn voordat je dat doet, dat weet ik wel...

Mensen als die Henry Rollins heb ik dus per definitie geen respect meer voor....

Over menselijke resten op de spoorbaan kan ik meepraten. Een keer meegemaakt in Duitsland. De trein reed er langs. Of het zelfmoord of een ongeluk betrof, zou ik niet weten. De beelden van de onherkenbare resten, die er uitzagen als stukken voor een film, kan ik me nog steeds voor de geest halen.
Renate

Berichtdoor TheSurvivor » 26 aug 2014, 16:39

En zijn volledige reactie. Best wel interessant:
http://www.laweekly.com/westcoastsound/ ... on-suicide
TheSurvivor

Berichtdoor Jinny » 26 aug 2014, 19:31

Renate schreef:
Jinny schreef:Het is achter mijn toenmalige woning gebeurd, ik haal de beelden van de resten nog zo boven, jonge moeder met kind, achteraf kon ik haar ook nog....

Over menselijke resten op de spoorbaan kan ik meepraten. Een keer meegemaakt in Duitsland. De trein reed er langs. Of het zelfmoord of een ongeluk betrof, zou ik niet weten. De beelden van de onherkenbare resten, die er uitzagen als stukken voor een film, kan ik me nog steeds voor de geest halen.

Het ergste vond ik dat ze haar zoontje van 4 met fiets en al in het kinderzitje meenam tussen de rails...
Mensen die er dichterbij woonden horen het kind nog gillen..... (trein stond stil achter mijn woning)
Bah, laten we het maar over iets anders hebben...
Hoop ik nooit meer mee te maken...
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Renate » 26 aug 2014, 20:04

Jinny schreef:
Renate schreef:

Het ergste vond ik dat ze haar zoontje van 4 met fiets en al in het kinderzitje meenam tussen de rails...
Mensen die er dichterbij woonden horen het kind nog gillen..... (trein stond stil achter mijn woning)
Bah, laten we het maar over iets anders hebben...
Hoop ik nooit meer mee te maken...

Daar kan ik me heel veel bij voorstellen.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2014, 17:24

Mensen met een depressie denken niet meer normaal. Je mag hen dan niets verwijten. Alles wordt zinloos...
Er zijn natuurlijk gradaties in depressie, maar zelfmoordgedachten komen veel voor bij de zwaardere of "majeure" depressies.. Het is, na verkeersongevallen, de tweede doodsoorzaak bij tieners.
Een positieve bijwerking van de mogelijkheid om euthanasie aan te vragen is dat de arts een depressie kan herkennen en behandelen, en dan verdwijnt de neiging en de vraag naar euthanasie.
Eén zaak is zeker: het is zinloos en zelf gevaarlijk om tegen een zwaar depressieve moraliserend te gaan lullen: "kop op, wees flink, neem je verantwoordelijkheid..." Je maakt het nog erger zo.
Het dreigen met zelfmoord kan een manier zijn om aandacht te vragen, maar het kan ook echt zijn ! lastig, een goed gesprek kan veel duidelijk maken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 01 sep 2014, 21:27

JanC schreef:En ik zat al twee keer op een trein waar iemand zich voor gooide. Dan denk je inderdaad -ook- van had je nu niet op een andere manier zelfmoord kunnen plegen in plaats van al die honderden mensen (en vooral mijzelf natuurlijk) last te berokkenen?

Dat je dat denkt kan ik me nog een beetje voorstellen, al ben ik het helemaal eens met de reacties die er op wijzen dat men dat zeker niet zomaar als 'egoïsme' kan bestempelen.

Maar ik kan je garanderen dat het nog veel erger is voor het slachtoffer (dat weliswaar geen last meer heeft voor de gevolgen, maar dat wel als de laatste uitweg aanvoelde), de nabestaanden en de bestuurder van de trein.
Ik heb ook al behoorlijke treinvertragingen meegemaakt om die reden en dat kan heel vervelend zijn, maar dat stelt dus weinig voor t.o.v. wat anderen bij zo'n gebeurtenis moeten doormaken.
(En ook voor de treinreizigers zijn er natuurlijk gradaties. Voor iemand die onderweg is naar een examen, een sollicitatiegesprek, ... is het natuurlijk ook vervelender dan voor iemand die gewoon een paar uurtjes later thuis geraakt.)

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 01 sep 2014, 22:43

Die zelfmoorden bezorgen vaak wel wat meer dan enkel wat last en vertraging: gaskraan open en een heel flatgebouw gaat boem! met veel onschuldige slachtoffers.
Door het raam springen en bovenop een voorbijganger landen, echt gebeurd !
Dan toch maar beter een euthanasiegesprek en als optie behandeling van de depressie ?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 08 sep 2014, 19:36

willem_betz schreef:Die zelfmoorden bezorgen vaak wel wat meer dan enkel wat last en vertraging: gaskraan open en een heel flatgebouw gaat boem! met veel onschuldige slachtoffers.
Door het raam springen en bovenop een voorbijganger landen, echt gebeurd !
Dan toch maar beter een euthanasiegesprek en als optie behandeling van de depressie ?

Op zich wel, maar of dat de zaken altijd oplost? Wat als de patiënt na 20 jaar of langer allerlei behandelingen te hebben gevolgd, nog steeds dood wil en de behandelaars nog steeds menen dat er nog wel een andere oplossing is?
http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... van_flats/
Renate

Berichtdoor willem_betz » 08 sep 2014, 22:16

andere arts nemen, een die lid is van LEIF
http://www.leif.be/nl/leifkaart/wat-is-de-leifkaart.html
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Meldpunt