Haal me hier weg aub!

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Re: Haal me hier weg aub!

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 06:56

Dit is een discussieforum, geen forum om een Nederlandse dag van nationale rouw even onder de aandacht te brengen. En als u alleen een plaatje van een halfstok hangende vlag post, dan kun je daar moeilijk over discussiëren.
Renate

Berichtdoor Oude Belg » 24 jul 2014, 09:57

Catweazle schreef:VAL DOOD

Rare opmerking als je weet waarover het ging.
Oude Belg

Berichtdoor Blueflame » 24 jul 2014, 10:04

Arrrrgggh ... mijn excuses, ik had het gewoon niet door.

Bij deze betuigt dit kutforum zijn medeleven aan alle familieleden en vrienden van wie omkwam bij de ramp van vlucht MH17.
Moge deze onwezenlijke catastrofe alle wereldleiders doen nadenken over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn.

Met vriendelijke groeten.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 13:47

Catweazle schreef:
Renate schreef:Dit is een discussieforum, geen forum om een Nederlandse dag van nationale rouw even onder de aandacht te brengen. En als u alleen een plaatje van een halfstok hangende vlag post, dan kun je daar moeilijk over discussiëren.

Dit had u eerder aan mij kunnen verwittigen, bv via PB of mail. Het is dus puur achteraf geklets! :mrgreen:

Ik verzoek u vriendelijk mijn account te verwijderen op dit forum. 8)

Het beste.

Catweazle.

In de eerste plaats moet u voor uw klachten bij de beheerders zijn en niet bij mij. Ik heb niets te maken met het verwijderen van een bericht.
In de tweede plaats vind ik nog steeds dat u overdreven reageert op het verwijderen van een bericht dat niets anders bevat dan een foto van een halfstok hangende vlag. Dit is een skeptisch discussieforum, geen plaats om uw rouw te beleven. Tenzij u misschien wilt discussiëren over het nut van dergelijk openbaar rouwvertoon, maar zelfs dan vermoed ik dat u dat beter elders kunt doen.
Er sterven jaarlijks heel wat mensen. Moeten we voor alle mensen die omkomen de vlag halfstok hangen? Zijn dode bootvluchtelingen, of dode Oekraïners minder waard, dan dode Nederlanders?
Renate

Berichtdoor Renaat » 26 jul 2014, 12:43

Ik sluit me graag aan bij Renate.

Hoe verschrikkelijk zo'n 'ramp' (hoewel ik ramp hier niet echt een geschikt woord vindt vanwege de doelgerichtheid bij het neerschieten van een vliegtuig) ook mogen zijn, ook dit is zeer relatief. Op jaarbasis vallen er wereldwijd nog meer dan 1 miljoen doden per jaar in het verkeer (is zoveel slachtoffers als het neerstorten van bijna tien van die vliegtuigen per dag). Met de nodige maatregelen is dit zonder veel problemen te halveren. In Nederland gaat het om ongeveer 600 doden per jaar (of meer dan drie keer het aantal dan bij het neergeschoten vliegtuig).
Dagelijks sterven er meer dan 15.000 kinderen aan perfect geneesbare of vermijdbare oorzaken zoals voedselgebrek of perfect behandelbare (of te vermijden) ziektes.

Mij stoort natuurlijk niet het verdriet en de rouw van de rechtstreeks betrokkenen. Mijn stoort het ook niet als overheden een duidelijk signaal geven aan de daders. Mij stoort wel het extreme verschil dat gemaakt wordt tussen onschuldige slachtoffers afhankelijk van hoe en waar ze sterven en welke nationaliteit ze hebben. Niet elk mensenleven blijft evenveel waard, ook niet als het om kinderen gaat.
Renaat

Berichtdoor Lorre » 27 jul 2014, 13:07

Renate schreef: Er sterven jaarlijks heel wat mensen. Moeten we voor alle mensen die omkomen de vlag halfstok hangen? Zijn dode bootvluchtelingen, of dode Oekraïners minder waard, dan dode Nederlanders?

Renaat schreef: Op jaarbasis vallen er wereldwijd nog meer dan 1 miljoen doden per jaar in het verkeer (is zoveel slachtoffers als het neerstorten van bijna tien van die vliegtuigen per dag). Met de nodige maatregelen is dit zonder veel problemen te halveren. In Nederland gaat het om ongeveer 600 doden per jaar (of meer dan drie keer het aantal dan bij het neergeschoten vliegtuig).
Dagelijks sterven er meer dan 15.000 kinderen aan perfect geneesbare of vermijdbare oorzaken zoals voedselgebrek of perfect behandelbare (of te vermijden) ziektes.

Uiteindelijk kan je al het menselijke leed wegrelativeren met politiek correcte boutades. Mij lijkt het wel interessant om in deze draad verder te discussiëren over waarom vliegtuigrampen de meesten van ons - maar blijkbaar niet iedereen - meer aangrijpen dan bijvoorbeeld "1 miljoen doden per jaar in het verkeer". Volgens mij heeft het te maken met de mate waarin wij ons betrokken voelen. We kunnen ons meteen voorstellen hoe verschrikkelijk die laatste minuten van de passagiers moeten geweest zijn, terwijl cijfers en statistieken ons minder raken.
Lorre

Berichtdoor Renaat » 28 jul 2014, 12:04

Lorre schreef:Uiteindelijk kan je al het menselijke leed wegrelativeren met politiek correcte boutades.

Het is naar mijn gevoel politiek veel correcter om met de grote massa mee te huilen en te zeggen hoe gruwelijk het ook is (zoals vele politici doen) dan om de relativiteit te benadrukken. Met dat laatste maakt men echt wel minder vrienden.

Lorre schreef:Mij lijkt het wel interessant om in deze draad verder te discussiëren over waarom vliegtuigrampen de meesten van ons - maar blijkbaar niet iedereen - meer aangrijpen dan bijvoorbeeld "1 miljoen doden per jaar in het verkeer". Volgens mij heeft het te maken met de mate waarin wij ons betrokken voelen. We kunnen ons meteen voorstellen hoe verschrikkelijk die laatste minuten van de passagiers moeten geweest zijn, terwijl cijfers en statistieken ons minder raken.

Maar ook ik ben niet immuun aan het fenomeen dat men zich meer emotioneel geraakt voelt bij het vallen van slachtoffers die 'dichter bij staan' (ook al kent men ze totaal niet), bij het vallen van veel slachtoffers ineens, bij slachtoffers die door een bewuste wandaad gevallen zijn en bij slachtoffers die omkomen in een situatie waarin men zich beter iets bij kan voorstellen.

Die eerste emotionele reactie van een individu, daar heb ik weinig problemen mee. Maar het zou fijn zijn als wat meer mensen daarna wat langer zouden nadenken en zich niet helemaal zouden laten meeslepen door die eerste emotionele reactie waardoor zo'n gebeurtenis meer betekenis krijgt dan het verdient.
En van gewone burgers kan ik me het ook nog voorstellen, maar als politici (al dan niet bewust) hierin meegaan, dan stoort me dat mateloos. Van beleidsmakers verwacht ik de nodige nuchterheid en bij het uitwerken van beleid verwacht ik dat men zich laat leiden door wat aantoonbaar het meest efficiënt is en niet waarmee men goed kan uitpakken naar de buitenwereld. En in die context dient mijn vergelijking met het aantal slachtoffers dat door andere gebeurtenissen valt ook gezien te worden.

Het over elkaar heen struikelen van mensen om vooral maar duidelijk te maken hoe erg men dit ook wel vindt, vind ik persoonlijk walgelijk. Het lijkt soms op een wedstrijd. Is het niet absurd dat als iemand sterf in een 'gewoon (verkeers)ongeval' of door een ziekte, er enkele tientallen (of maximaal enkele honderden) mensen aanwezig zouden zijn op de begrafenis maar dat indien dezelfde persoon omkomt in zo'n ongeval of door een gewelddaad het aantal aanwezigen makkelijk met een factor 2-10 toeneemt? Een pak mensen die dus anders helemaal niet op die begrafenis aanwezig zouden zijn, zijn dat opeens wel vanwege de oorzaak van het overlijden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor J.Schoonewille » 14 okt 2014, 20:58

Beste forumers,

Onze meningen zijn verschillend, dat lees je op elk forum.
Even zo hoe 1 onderwerp meerdere onderwerpen ter sprake brengt.

Laat ik voorop-stellen dat het neerstorten/halen van het vliegtuig diep triest is,
evenals 1 miljoen verkeers- slachtoffers.
(Als je het heel snel zegt lijken het niet zoveel).

De bombardementen waarbij burgerslachtoffers vallen.
Of medicijnen, die er niet voor iedereen zijn.
Kindersterfte Afrika,discussie,over Zwart Piet.

Ontslagen in ons eigen land, ziekenzorg wat onbetaalbaar wordt,bejaarden worden overvallen,
waar corrupte agenten in de anonimiteit verdwijnen,thuiskwekers met adres, nummer en foto te kijk worden gezet.
Waar verzorgingstehuizen gaan sluiten,huizen die met restschuld verkocht moeten worden.
Pensioenen die gekort worden,bankiers nog steeds onbelemmerd hun zakken vullen,
Volkert van der G, mensen die in de bijstand 36 uur onbetaald moeten werken,
voetbal,Koninklijk huis.....etc etc.

Laten we proberen bij het onderwerp te blijven,goed?
Robbie Schoonewille
J.Schoonewille

Keer terug naar Meldpunt