SKEPP verhoogt Sisyphus prijs tot 1.000.000 EURO

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Re: SKEPP verhoogt Sisyphus prijs tot 1.000.000 EURO

Berichtdoor JohanW » 08 dec 2013, 23:47

Renaat schreef:
JohanW schreef:Overigens heeft het woord kunnen 2 betekenissen. De ene is het vermogen hebben tot iets. De tweede is het eventuele vermogen hebben tot iets. Kunnen is niet altijd een verhelderend gekozen woord; maar voor een juiste interpretatie van bepaalde redenaties wel cruciaal. Als ik kunnen gebruik bedoel ik meestal eventueel kunnen; hier mee maak je een redenatie waarachtiger omdat in veel situaties er altijd een onzekere en onbekende factor zit.

Dus eigenlijk wil je geen discussie over of gedachtelezen bestaat, maar of het mogelijk zou zijn. Ook hier weer de vergelijking met kabouters, je wilt geen discussie over het bestaan van kabouters, wel over de mogelijkheid of dat ze kunnen bestaan.

Maar dat is naar mijn gevoel nog een meer zinloze discussie dan over het bestaan van gedachtelezen. Het is weer onmogelijk om aan te tonen dat gedachtelezen 'niet kan', maar het er is absoluut niets dat er op wijst dat het mogelijk is, dus is het zinloos te veronderstellen dat het tot de mogelijkheid behoort. En het enige 'echte' bewijs dat het kan bestaan is een bewijs dat het echt bestaat. Een goede theoretische verklaring van gedachtelezen zou ook al mooi zijn en een reden om 'verder te zoeken', maar binnen onze huidige wetenschappelijke kennis is er niets dat op die mogelijkheid wijst.

je begint me langzaam maar zeker te overtuigen van je gelijk. Het bewijs wordt feitelijk geleverd als gedachtelezen in werkelijkheid bestaat aangetoond onder wetenschappelijke criteria.

Mogelijk zijn mijn weasel-words (de engelse benaming van suggestief taalgebruik) niet geschikt voor de harde wetenschap. Ik ben ook geen wetenschapper of onderzoeker dus hoef ik het ook niet te toetsen wie gedachtelezen kan. Ik spreek en denk niet in hun taal. Ik hoop; afgezien van de de uitdaging (met bijbehorende prijs) die hier loopt nog meer sterke argumenten te vinden dat gedachtelezers niet in staat zijn hun vermeende kunde te vertonen. Die zijn misschien ook niet makkelijk te vinden ....
JohanW

Berichtdoor Renaat » 09 dec 2013, 23:02

JohanW schreef:je begint me langzaam maar zeker te overtuigen van je gelijk. Het bewijs wordt feitelijk geleverd als gedachtelezen in werkelijkheid bestaat aangetoond onder wetenschappelijke criteria.

Dat klopt. Maar dus zelf zonder bewijs dat iets bestaat kan men wetenschappelijk onderbouwd veronderstellen of iets kan bestaan, of de kans groot is dat iets bestaat, ... Dat geeft geen zekerheid (ooit kon men zich niet voorstellen dat de aarde rond was of dat de aarde rond de zon draait), maar de kans dat men het juist heeft is groter bij wetenschappelijk onderbouwde 'vermoedens' dan bij vermoedens gebaseerd op anekdotes, wilde verhalen, straffe beweringen, ...

JohanW schreef:Mogelijk zijn mijn weasel-words (de engelse benaming van suggestief taalgebruik) niet geschikt voor de harde wetenschap. Ik ben ook geen wetenschapper of onderzoeker dus hoef ik het ook niet te toetsen wie gedachtelezen kan. Ik spreek en denk niet in hun taal.

Dat hoeft op zich ook niet. Maar wees je er bewust van dat de wetenschappelijke methode - hoewel niet feilloos - op dit ogenblik toch echt de minst slechte methode is op het kaf van het koren te scheiden.
En voor een wetenschapper moet het ongelofelijk zijn te ontdekken dat gedachtelezen kan. Het zou de 'ontdekker' (die dus het nodige bewijs aanlevert volgens de wetenschappelijke correcte en herhaalbare methodes) zonder twijfel de Nobelprijs opleveren.
Het is dus echt niet zo (zoals sommige mensen in bepaalde kringen lijken te denken) dat wetenschappers allemaal hetzelfde denken en zich in loopgraven vastzetten om vooral te voorkomen dat hun huidige visie ondergraven wordt door nieuwe kennis. Integendeel, bijna alle wetenschappelijke kennis wordt nog dagelijks onder de loep genomen en aan kritische evaluatie onderworpen omdat veel wetenschappers eigenzinnige mensen zijn die niets zomaar voor waar aannemen en dolgraag 'nieuwe waarheden' ontdekken.

M.a.w. als gedachtelezen echt zou kunnen, als er op deze aardbol ook maar enkele mensen zouden rondlopen die over die vaardigheid beschikken, zou er dan niet al lang enkele wetenschappers op zijn gesprongen om dit van naaldje tot draadje uit te pluizen?
En hoewel het een goed idee is om zelfstandig te denken en ook niet zomaar 'de wetenschap' te geloven (ze hebben het soms ook erg verkeerd), is het niet logisch om - uitgaande van de eigen beperkte kennis - er van uit te gaan dat wat als vergaande wetenschappelijke consensus wordt beschouwd waarschijnlijk ook wel correct is? Of nog met andere woorden, als bijna alle wetenschappers die zich bezig houden met de werking van de hersenen, communicatie, ... en aanverwante thema's geloven dat gedachtelezen niet kan, wie ben ik dan om ze tegen te spreken?

JohanW schreef:Ik hoop; afgezien van de de uitdaging (met bijbehorende prijs) die hier loopt nog meer sterke argumenten te vinden dat gedachtelezers niet in staat zijn hun vermeende kunde te vertonen. Die zijn misschien ook niet makkelijk te vinden ....

Als er mensen zijn die echt gedachte kunnen lezen, dan zie ik geen enkel reden waarom ze hun kunde niet in een wetenschappelijk gecontroleerd experiment zouden kunnen aantonen.
Renaat

Berichtdoor JohanW » 12 dec 2013, 23:31

Hoeveel ruchtbaarheid is er nu eigenlijk aan de prijs gegeven?

Volgens mij niet veel. Nu de prijs verlaagd is kom ik er pas achter. Maar om nu te zeggen dat het hele idee veel airplay heeft gehad ... nee hè?

De landelijke media zoals de televisie of de radio hebben er geen aandacht aan besteed. Ook de grote spelers binnen de sociale media hebben het niet opgepikt. Dat laatste is toch zonder meer curieus.

Dus dit laat nog een grote onzekere factor open.

Voor jou is het makkelijk (jouw mindset) over gedachtelezen. Je vind het gewoon onzin en het idee komt niet aan bij jou. Maar voor iemand die jaren gelooft dat het wel kan is het een grote omschakeling. Voor mij zal er meer bewijs moeten komen dan het feit dat nu eenmaal niemand het bewezen heb.

(of maak ik nu weer een foute conclusie?)
JohanW

Berichtdoor Renate » 13 dec 2013, 09:37

Bewijzen dat iets niet kan is nu eenmaal onmogelijk, dus moet degene die meent gedachten te kunnen lezen, bewijzen dat hij of zij dat inderdaad kan. Hooguit kan er beredeneerd worden waarom iets niet kan, bijvoorbeeld omdat het in strijd is met alle principes van de natuurkunde en chemie, bijvoorbeeld bij de perpetuum mobile, of homeopathie. Waarom het bestaan van de mogelijkheid om gedachten te lezen zeer onwaarschijnlijk is, is hiervoor al door anderen uitgelegd.
Renate

Berichtdoor ludoke » 13 dec 2013, 10:20

Rond 1930 kreeg een Prof. Psychiater uit Lovenjoel van de Bisschoppen de opdracht de Maria-verschijning in Beauraing te onderzoeken.
Zijn niet-geappecieerde Sisyphus-arbeid werd beloond met ontslag in Lovenjoel (Zusters van Liefde) en bij de KUL.
Tot heden wimpelen enigszins ernstige Wetenschappers deze opdrachten af. De Kerk vindt echter overvloedig mouwvegers om een Paus, Damiaen, EH Triest enz... aan een wonder te helpen.
Verdraagzaamheid aub.
ludoke

Berichtdoor JohanW » 14 dec 2013, 08:50

ludoke schreef:Rond 1930 kreeg een Prof. Psychiater uit Lovenjoel van de Bisschoppen de opdracht de Maria-verschijning in Beauraing te onderzoeken.
Zijn niet-geappecieerde Sisyphus-arbeid werd beloond met ontslag in Lovenjoel (Zusters van Liefde) en bij de KUL.
Tot heden wimpelen enigszins ernstige Wetenschappers deze opdrachten af. De Kerk vindt echter overvloedig mouwvegers om een Paus, Damiaen, EH Triest enz... aan een wonder te helpen.
Verdraagzaamheid aub.

Gelukkig zitter er ook goede kanten (zoals vergeving en verdraagzaamheid) aan het christendom, ik zal dat direct bevestigen. Ik ben niet uit op het afschaffen van religie of wonderen, maar het lijkt wel alsof er maar bitter weinig mensen zijn die niet geloven. Bij geloven denk dan aan een willekeurige religie, het geloof in God, Boeddha of de kracht van een amulet en wat dies meer zij.

De vraag is hoe dat komt. Waardoor wil de mens zó graag lichtgelovig zijn en alle ratio maar op zijn beloop laten? En het zijn lang niet de domste mensen ook hè die in God geloven. Er zijn duidelijk ook universitair opgeleiden die naar een kerk gaan. En denk eens aan landen als China en India waar meer dan de helft blindelings aanneemt dat er nu UFO's zijn en dat buitenaardse wezens zich al onder de mensen begeven. En dan blijkt uit onderzoeken dat Aziatische mensen gemiddeld een hoger IQ hebben dan Westerlingen. :? :? :?

En zelfs als de feiten tegenspreken dan nog geloven ze het.
JohanW

Berichtdoor Renate » 14 dec 2013, 10:09

IQ heeft weinig te maken met al dan niet dingen geloven. Onlangs las ik een interview met iemand die de nationale IQ-test had gewonnen met een IQ van 154 en die geloofde dat er ook een medium was, dat wel echt contact met het hiernamaals kon leggen.
Renate

Berichtdoor JohanW » 14 dec 2013, 10:36

Renate schreef:IQ heeft weinig te maken met al dan niet dingen geloven. Onlangs las ik een interview met iemand die de nationale IQ-test had gewonnen met een IQ van 154 en die geloofde dat er ook een medium was, dat wel echt contact met het hiernamaals kon leggen.

Wie was dat dan? Daar ben ik toch echt nieuwsgierig naar.
JohanW

Berichtdoor Renate » 14 dec 2013, 12:20

Ik meen een presentatrice bij het Klokhuis.

Of bedoel je het medium?
Renate

Berichtdoor willem_betz » 14 dec 2013, 13:30

Veel mensen geloven in geloven, omdat het hen een goed gevoel geeft, omdat ze menen dat ze met een hoger doel bezig zijn, ze noemen zich graag idealist of "spiritueel" en voelen zich superieur.
IQ heeft daar niet zoveel mee te maken. Het kan als een instrument gebruikt worden om hun geloof te verdedigen op slimme en sluwe manier, met retorische en psychologische technieken.
Ik heb al eens voordrachten gegeven voor mensa-clubs en was verwonderd hoeveel er daarvan "gelovigen" waren.
Een hoog IQ is niet hetzelfde als "gezond verstand", het is als een scherp mes: je kan het goed en slecht gebruiken. Zoek zelf maar voorbeelden bij dictators, sekteleiders, goeroes....
Maar hoe meet je "gezond verstand" ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 14 dec 2013, 14:48

willem_betz schreef:Maar hoe meet je "gezond verstand" ?

En dan dient eerst de vraag beantwoord te worden wat dat is. Te vaak hoor ik 'gezond verstand' gebruikt worden als argument voor de één of andere visie. Ook soms ter verdediging van visies waarvan ik denk dat ze zonder meer idioot zijn. Volgens het 'gezond verstand' is de aarde plat, draait de zon rond de aarde, is de kans dat ik een zes werp met een dobbelsteen veel kleiner als ik daarvoor al een paar zessen heb geworpen, ...

Wat een goede graadmeter is voor iemands 'echte intelligentie' (wat dat ook mogen zijn), weet ik niet. Dat IQ als graadmeter niet echt geschikt is, is mij wel duidelijk. Daarvoor zijn er te veel 'domme mensen' met een hoog IQ en ook wel wat 'slimme mensen' met een relatief laag IQ. Ik zou IQ eerder beschouwen als een soort BMI. Zoals BMI een indicatie geeft volstaat het in veel situaties niet om uitspraken te doen over een gezond gewicht (kinderen, heel groot of kleine mensen, mensen met heel veel spiermassa, ...). IQ geeft een indicatie, maar ook niet meer dan dat.
Renaat

Berichtdoor Mees » 14 dec 2013, 16:21

Renaat schreef: Volgens het 'gezond verstand' is de aarde plat, draait de zon rond de aarde, is de kans dat ik een zes werp met een dobbelsteen veel kleiner als ik daarvoor al een paar zessen heb geworpen, ...
Als dat gezond verstand is, houden wij er toch een verschillende definitie op na. :wink:

JohanW schreef:Ik ben niet uit op het afschaffen van religie of wonderen, maar het lijkt wel alsof er maar bitter weinig mensen zijn die niet geloven.
Miljarden geloven omdat het hen als kind ingegoten wordt met de paplepel (indoctrinatie, soms zacht, soms hard). Het zou dus pas een "echt" wonder zijn moesten er maar bitter weinig gelovigen zijn. Dat is gezond verstand :wink:
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renaat » 14 dec 2013, 16:41

Mees schreef:
Renaat schreef: Volgens het 'gezond verstand' is de aarde plat, draait de zon rond de aarde, is de kans dat ik een zes werp met een dobbelsteen veel kleiner als ik daarvoor al een paar zessen heb geworpen, ...
Als dat gezond verstand is, houden wij er toch een verschillende definitie op na. :wink:

Maar dan mag je uitleggen wat jij wel verstaat onder gezond verstand. Gezond verstand associeer ik met 'intuïtie', met aanvoelen wat kan kloppen of niet kan kloppen. En als je zonder wetenschappelijke kennis de dingen zou beoordelen op basis van gevoel/gezond verstand dan lijkt me de conclusie dat de aarde plat moet zijn helemaal niet onlogisch.
Op het moment dat er wetenschappelijke kennis en correct redeneren bij de meningsvorming komt te kijken, dan is valt dat niet meer onder wat meestal bedoeld wordt als 'gezond verstand'. Net dat 'niet weten maar voelen' en die intuïtie is wat veel mensen bedoelen met 'mijn/het gezond verstand zegt'.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 14 dec 2013, 16:53

Renaat schreef:Gezond verstand associeer ik met 'intuïtie', met aanvoelen wat kan kloppen of niet kan kloppen. En als je zonder wetenschappelijke kennis de dingen zou beoordelen op basis van gevoel/gezond verstand dan lijkt me de conclusie dat de aarde plat moet zijn helemaal niet onlogisch.
Op het moment dat er wetenschappelijke kennis en correct redeneren bij de meningsvorming komt te kijken, dan is valt dat niet meer onder wat meestal bedoeld wordt als 'gezond verstand'. Net dat 'niet weten maar voelen' en die intuïtie is wat veel mensen bedoelen met 'mijn/het gezond verstand zegt'.
Renaat

Geen probleem Renaat, je mag er best een andere definitie op nahouden :wink:
Voor mij is gezond verstand net wel redeneren, zij het dan op basis van eigen ervaringen. Maar zelfs die eigen ervaringen kunnen evengoed het inzicht inhouden dat ik kreeg na het lezen van een wetenschappelijke uitleg. Gezond verstand is "redelijkheid" en vaak, of zelfs meer, net zo goed het besef dat je het helemaal niet weet. Mijn gezond verstand weet vaak niet.
Ik zou "intuïtie" nooit vereenzelvigen met "gezond verstand". Maar als jij dat zo ervaart, mij goed.
Mees

Berichtdoor Renaat » 14 dec 2013, 17:11

@ Mees,

ik vervaar dat niet zo, maar ik kijk wel naar hoe in het dagelijkse leven de term gezond verstand meestal wordt gebruikt. Om verwarring in discussies te vermijden zijn duidelijke definities natuurlijk aangewezen, maar zonder een duidelijke definitie ga ik uit van hoe een term meestal wordt gebruikt. De reden dat ik vind dat 'gezond verstand' geen goed argument is in discussies is net omdat het meestal wordt gebruikt om een aanvoelen aan te duiden.
Ik vind gezond verstand in realiteit dus slechte/onbruikbare term. Waar meningen gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis, correct redeneren (en eigen ervaringen) dan doe je die visie geweld aan door ze te bestempelen als 'gezond verstand' en dan is de kans groot dat een ander zegt dat 'zijn gezond verstand' iets heel anders zegt.

Renaat
Renaat

Berichtdoor JohanW » 14 dec 2013, 17:28

Mees schreef:
Renaat schreef:Gezond verstand associeer ik met 'intuïtie', met aanvoelen wat kan kloppen of niet kan kloppen. En als je zonder wetenschappelijke kennis de dingen zou beoordelen op basis van gevoel/gezond verstand dan lijkt me de conclusie dat de aarde plat moet zijn helemaal niet onlogisch.
Renaat

Geen probleem Renaat, je mag er best een andere definitie op nahouden :wink:
Voor mij is gezond verstand net wel redeneren, zij het dan op basis van eigen ervaringen. Maar zelfs die eigen ervaringen kunnen evengoed het inzicht inhouden dat ik kreeg na het lezen van een wetenschappelijke uitleg. Gezond verstand is "redelijkheid" en vaak, of zelfs meer, net zo goed het besef dat je het helemaal niet weet. Mijn gezond verstand weet vaak niet.
Ik zou "intuïtie" nooit vereenzelvigen met "gezond verstand". Maar als jij dat zo ervaart, mij goed.

Het probleem met het woord verstandig is dat het meerdere betekenissen heeft. De verschillen zijn miniem, maar wel aanwezig.

voor de duidelijkheid maar even een copypaste van deze link gemaakt: http://www.woorden-boek.nl/woord/verstandig

verstandig: ver` stan - dig
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

1
met goed verstand;

2
wijs; bedaard overleggend;
er verstandig aan doen te ...
het beste ... kunnen doen;
ver` stan - dig - heid
de -woord (vrouwelijk)
verstandig: bedachtzaam, evenwichtig, intelligent, nuchter, oordeelkundig, schrander, slim, verantwoordelijk

raisonnabel, redelijk, wijs, zinnig

Veel mensen gebruiken het woord gezond verstand met de betekenis van: moralistisch eerlijk en goed handelen.
JohanW

Berichtdoor Mees » 14 dec 2013, 17:31

Renaat schreef:@ Mees,

ik vervaar dat niet zo, maar ik kijk wel naar hoe in het dagelijkse leven de term gezond verstand meestal wordt gebruikt. Om verwarring in discussies te vermijden zijn duidelijke definities natuurlijk aangewezen, maar zonder een duidelijke definitie ga ik uit van hoe een term meestal wordt gebruikt. De reden dat ik vind dat 'gezond verstand' geen goed argument is in discussies is net omdat het meestal wordt gebruikt om een aanvoelen aan te duiden.

Met jouw definitie van "gezond verstand" heb je inderdaad geen goed argument. Met mijn definitie wel en kan je het dus ook aanhalen waar nodig.
Maar ik vind het raar dat je stelt dat de uitdrukking "gezond verstand" in het dagelijkse leven (daarmee bedoel je dus door nagenoeg iedereen?) gedefinieerd wordt als "intuïtie" terwijl het volgens mij krek het omgekeerde wil zeggen.
Ik vind gezond verstand in een discussie net onontbeerlijk. Alle wetenschap vertrekt van gezond verstand.

Renaat schreef: Waar meningen gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis, correct redeneren (en eigen ervaringen) dan doe je die visie geweld aan door ze te bestempelen als 'gezond verstand' en dan is de kans groot dat een ander zegt dat 'zijn gezond verstand' iets heel anders zegt. Renaat
Voor 2 mensen die "gezond verstand" definiëren zoals ik dat doe, is het geen enkel probleem dat de beide gezonde verstanden iets anders zeggen. Zo'n mensen hebben oor naar argumenten (redelijkheid) en stellen automatisch hun eigen verstand bij. Vandaar ook het woordje "verstand" in de uitdrukking... :wink:
Mees

Berichtdoor Mees » 14 dec 2013, 17:36

JohanW schreef:Het probleem met het woord verstandig is dat het meerdere betekenissen heeft. De verschillen zijn miniem, maar wel aanwezig.

voor de duidelijkheid maar even een copypaste van deze link gemaakt: http://www.woorden-boek.nl/woord/verstandig

verstandig: ver` stan - dig
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

1
met goed verstand;

2
wijs; bedaard overleggend;
er verstandig aan doen te ...
het beste ... kunnen doen;
ver` stan - dig - heid
de -woord (vrouwelijk)
verstandig: bedachtzaam, evenwichtig, intelligent, nuchter, oordeelkundig, schrander, slim, verantwoordelijk

raisonnabel, redelijk, wijs, zinnig

Veel mensen gebruiken het woord gezond verstand met de betekenis van: moralistisch eerlijk en goed handelen.

Ok, ... inderdaad veel woorden en omschrijvingen ... maar geen enkele verwijzing naar "intuïtie" wel naar "redelijk".
Volgens deze definitie zou ik dus inderdaad in elke discussie beter mijn gezond verstand gebruiken :wink:
Mees

Berichtdoor willem_betz » 14 dec 2013, 18:51

Kunnen we "gezond verstand" vertalen naar skeptisch (met een K) ? :wink: 8)
Even kijken naar de statuten van SKEPP (mijn samenvatting):
niets zomaar aannemen of verwerpen
luisteren naar controleerbare argumenten en ze in aanmerking nemen
het belang van de Popperiaanse falsificatie.
Het contrast met geloof is:
Vast een bewering als waar blijven aannemen alhoewel er zeer sterke argumenten zijn dat het niet waar is.
PS: onze taal mankeert een nuance die het Engels wel heeft: faith versus belief, dat is zoiets als het verschil tussen volledig (credo, blind tot fanatiek) als waar aannemen , tegenover iets als zeer waarschijnlijk beschouwen.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 14 dec 2013, 18:55

intuïtie: tot een besluit of oordeel komen zonder bewust de argumenten te kennen/gebruiken. = buikgevoel, zeer gevaarlijk misleidend, vooroordeel, racisme is een triest voorbeeld.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 14 dec 2013, 20:46

Vaak gebruiken kwakdenkers gezond verstand als een soort synoniem voor intuïtie.
Als hun 'gezond verstand' iets zegt dat niet overeenstemt met de wetenschap, dan zeggen ze dat ze naar hun 'gezond verstand' luisteren en als hun 'gezond verstand' bijvoorbeeld zegt dat een kind beschadigd is door vaccinatie, dan is dat zo.
Als mijn gezond verstand zegt, dat ik me beter op het oordeel van deskundigen kan verlaten, dan zal ik volgens de kwakdenkers nooit m'n gezond verstand gebruiken.
Renate

Berichtdoor Renaat » 15 dec 2013, 00:51

Renate schreef:Vaak gebruiken kwakdenkers gezond verstand als een soort synoniem voor intuïtie.
Als hun 'gezond verstand' iets zegt dat niet overeenstemt met de wetenschap, dan zeggen ze dat ze naar hun 'gezond verstand' luisteren en als hun 'gezond verstand' bijvoorbeeld zegt dat een kind beschadigd is door vaccinatie, dan is dat zo.
Als mijn gezond verstand zegt, dat ik me beter op het oordeel van deskundigen kan verlaten, dan zal ik volgens de kwakdenkers nooit m'n gezond verstand gebruiken.

Inderdaad, daarom mijn bezwaar tegen het gebruik van die term. En daarom dat ik ook aangaf dat voor vele gebruikers van de term 'gezond verstand' dat toch gelijk staat met 'intuïtie' en 'voelen' en niet met rationeel 'gezond' denken.

Als gezond verstand bestaat, bestaat er dan ook ongezond verstand?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renate » 15 dec 2013, 08:21

Renaat schreef:
Renate schreef:Vaak gebruiken kwakdenkers gezond verstand als een soort synoniem voor intuïtie.

Inderdaad, daarom mijn bezwaar tegen het gebruik van die term. En daarom dat ik ook aangaf dat voor vele gebruikers van de term 'gezond verstand' dat toch gelijk staat met 'intuïtie' en 'voelen' en niet met rationeel 'gezond' denken.

Als gezond verstand bestaat, bestaat er dan ook ongezond verstand?

Renaat

De Engelste uitdrukking 'common sense' is misschien beter, hoewel daarvan dan weer vaak gezegd wordt, dat het helemaal niet 'common' is.
Renate

Berichtdoor Mees » 15 dec 2013, 11:15

Renaat schreef:

Als gezond verstand bestaat, bestaat er dan ook ongezond verstand?Renaat

Veel mensen gebruiken "noemen" en "heten" fout. Gaan we dan voortaan ook maar allemaal zeggen "Ik noem Piet" of verbeteren we gewoon de fout door op zijn minst zelf de correcte termen te gebruiken?
Gezond verstand is geen intuïtie, net zo min als dat wit zwart wordt als veel mensen dit zeggen.
Intuïtie = tot een niet beredeneerd besluit komen (= aanvoelen).
gezond verstand = tot een beredeneerd besluit komen (= redeneren).
Ieder zal wel zijn eigen ervaringen hebben maar ik heb zelf nog nooit de uitdrukking "gezond verstand" als synoniem voor "intuïtie" weten gebruiken door iemand anders. Het verbaast me dus zeer dat jij dat als een algemeen gegeven beschouwt (misschien is dit wel een lokaal of nationaal gegeven?). Maar net als intuïtie kan gezond verstand al eens serieus fout zitten (en zoals eender wie die op eender welke manier tot een besluit komt). Maar goed, dat betekent nog geenszins dat ze voor hetzelfde staan.
Mees

Berichtdoor Blueflame » 15 dec 2013, 16:27

Allee vooruit, laat ik ook nog eens wat zeggen.

Voor mij is gezond verstand een combinatie van ervaring, rede en de ongelovige Thomas.

Dat wil zeggen dat iemand met gezond verstand wel afgaat op zijn ervaring (ik werd beter van de griep na het eten van kippensoep), maar steeds de rede laat meespreken (ik zie geen enkel werkingsmechanisme om van de griep te genezen door het eten van kippensoep, dus ik blijf op mijn hoede).

Wanneer er geen eigen ervaring is en er bovendien redelijk gezien van kan uitgegaan worden dat er geen werkingsmechanisme als verklaring mogelijk is, dan wil iemand met gezond verstand het zelf met zijn eigen ogen zien (~ervaren), alvorens iets te aanvaarden (Mijn buurman werd beter van kippensoep, dus het zal wel zo zijn ==> mogelijk ervoer mijn buurman dat hij beter werd van kippensoep, maar ik zie geen redelijke verklaring van oorzaak en gevolg, dus op zijn minst is nader onderzoek nodig.).

Door het invoeren van het begrip 'rede' is aan gezond verstand een component 'kennis (van de wereld)' toegevoegd.

Dit lijkt mij een definitie van gezond verstand waarover een brede consensus mogelijk is.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Mees » 15 dec 2013, 16:42

hear, hear :wink:
Mees

Berichtdoor willem_betz » 15 dec 2013, 16:46

Voeg daar ook aan toe: "betrouwbare kennis".
Hoe meer je weet over fysica, fysiologie .. des te meer gefundeerd je kan menen dat een bewering zeer onwaarschijnlijk is, want in tegenspraak met betrouwbare kennis.
Wat ook kan helpen is onze kwakdetector: http://skepp.be/nl/gezondheid/de-kwak-detector#.UdvrQhaUN2A
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor ludoke » 16 dec 2013, 13:22

GEZOND verstand...
Ik zou durven overwegen dat de Prof Psychiater ergens "gebrek aan gezond verstand" vertoonde , toen hij in zijn expertise inzake de verschijning in Beauraing tegen de bisschoppen inging. Zoniet...dan toonde hij gebrek aan geloof....
Een van de KUL-cursus-definities van "een gezonde psyche" is dat men niet al te hinderlijk is voor zichzelf of de andere...

In deze spagaat had de Prof. Psychiater dus beter voor "boter bij de vis" gekozen, HET smeermiddel dat de stelling "Geloof maakt zalig" best ondersteunt.

In Banneux had een betreffende "verschijn"-familie-Pecrot meer gezond verstand,...nog altijd te merken aan de ijssalons, bakkerijen etc.. met de naam van het "begenadigd meisje". Maar nu hadden de bisschoppen weer minder geluk met het heilig meisje, dat huwde en scheidde zonder nog dikwijls... de geweide pers te halen gezien het aldus weer "mindere" geloof.

Tussen geloof , gezond verstand en verstand ...lijkt geld en maatschappelijk opzicht "het" glijmiddel te zijn...
ludoke

Berichtdoor pitman » 16 dec 2013, 16:16

Hoi mensen,

ik zie een betekenis van intuïtie als volgt: het overslaan van logische stappan om zeer snel een overzicht te krijgen van mogelijke conclusies, het best gebaseerd op kennis en ervaring. Ik meen dat dat voorkomt bij zeer ernstige en gespecialiseerde beroepen, bvb. bij een spoedarts die onmiddellijk leven-of-dood beslissingen moet nemen.

Daarnaast zijn er een aantal quotes van beroemde wetenschappers (ok, ik heb nu geen zin om ze op te zoeken) waaruit blijkt dat ze de rol van intuïtie hoog inschatten, welliswaar altijd vertrekkend uit een pak kennis en ervaring, maar toch ook een soort buikgevoel die hen in de juiste richting duwt. Misschien is intuïtie hier wel hetzelfde als verbeelding.

groeten
pitman

Berichtdoor ludoke » 22 dec 2013, 10:23

Intuitie
Ik meen dat dat voorkomt bij zeer ernstige en gespecialiseerde beroepen, bvb. bij een spoedarts die onmiddellijk leven-of-dood beslissingen moet nemen.
.
Dit soort knowhow, therapeutische ervaring of "intuitie" is wetenschappelijk, ethisch en juridisch aanvaard. Artsen mogen en moeten ook soms "off label" medikatie toedienen, die wel door de Farma zonder reclame, voorgesteld worden als therapeutisch, maar voor die toepassing niet erkend zijn door het RIZIV .
ludoke

Berichtdoor ZAP-210 » 29 sep 2015, 23:05

De prijs kan verhoogd worden tot welk getal dan ook, ik betwijfel dat hij ooit zal worden uitbetaald.
Misschien niet de beste plek om dit te melden, maar het lijkt me wel passend: Hierdoor was het bepaald moeilijk om me te registreren, gezien het aantal nullen tussen 25.000 en 1.000.000 nogal verschilt. :D
ZAP-210

Berichtdoor willem_betz » 29 sep 2015, 23:31

Die prijs van 1 miljoen werd gedurende 1 jaar ter beschikking gesteld door een welstellende skepp-fan die anoniem wenst te blijven.
Het geld was gedeponeerd op een aparte rekening bij een notaris en het reglement was duidelijk.
Kandidaten uit gans Europa konden meedoen, enkel na een schifting door een pre-test in eigen land. (zie reglement)
Heel wat zielige en naïeve kandidaten hebben zich gemeld, de pre-testen staan op video, dat staat zo in het contract.
Ze konden hun beweringen niet waar maken, dus gefaald voor de eenvoudige en relatief gemakkelijke test.
Geen enkele van de professionele pro's, goeroes, baby-fluisteraars, helderzienden...heeft zich gemeld voor de prijs. Ra Ra waarom 8) Te rijk, geen interesse in geld, geen tijd....of....?
Inmiddels is de prijs nog "maar" 25.000. Het bedrag is gedeponeerd bij een notaris.
http://skepp.be/nl/prijzen
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor bramati » 01 okt 2015, 00:40

willem_betz schreef:de pre-testen staan op video

Is er een url waar ik die video's kan bekijken? ... for science. :mrgreen:
bramati

Berichtdoor willem_betz » 01 okt 2015, 00:51

Dat is een vraagje voor Digit. Hij coordineert de testen.
Misschien is er nog teveel werk aan de video, en natuurlijk willen we kandidaten beschermen tegen uitlach filmpjes.
Anderzijds hebben ze bij het tekenen van het contract volledige toelating gegeven op gebruik van teksten en video en audio opnames.
We zullen eens overleggen met de webtovenaars.
willem_betz
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Meldpunt