Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Berichtdoor The Menace » 08 feb 2012, 12:22

In deze aflevering van Brandpunt o.a. een reportage over het CBG, het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, het orgaan dat beslist welke geneesmiddelen veilig genoeg zijn om de Nederlandse markt op te mogen. Het CBG blijkt minder onafhankelijk dan wat je zou mogen verwachten:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1238082

Is de reportage wel betrouwbaar, of rammelt die zelf misschien aan alle kanten?
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Re: Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Berichtdoor Wilmamazone » 08 feb 2012, 12:32

De reportage rammelt m.i. behoorlijk door onvoldoende research, suggestief knippen en plakken bij de montage en noem maar op:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2012 ... ment-26872
Wilmamazone

Berichtdoor The Menace » 08 feb 2012, 16:02

Wilmazone op Crypto schreef:Toen ik vanmorgen ff keek wat Brandpunt gisteravond te bieden had, bleek het 1e item te gaan over slikken of stikken:
... <knip> ...
Ik dus kijken en wie werd door Brandpunt als een van de deskundigen opgevoerd?! Niemand minder dan Dr. Wim Huppes die in 2008 een oproep deed aan alle uitbehandelde kankerpatiënten!
... <knip> ...
Als er iemand is die zich voor de rest van zijn leven beter nooit meer kan afficheren als moraalridder is dat Wim Huppes wel en wat een blooper van Brandpunt dat bij de research niet verder is gekeken dan de eigen neus lang was.

Erg slordig van Brandpunt inderdaad om zo iemand op te voeren als deskundige. Maar maakt dat de reportage onbetrouwbaar? Er waren namelijk nog andere deskundigen, die zo ongeveer hetzelfde beweerden.
The Menace

Berichtdoor Wilmamazone » 08 feb 2012, 19:29

Daar was ook deze reactie te lezen:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2012 ... ment-26875
Reactie minister Schippers op de uitzending/item Sikken of stikken van Brandpunt gisteravond:

Ministerie VWS laat weten dat nationaal en internationaal de geneesmiddelenbeoordeling zo zorgvuldig mogelijk georganiseerd is. Fabrikanten van geneesmiddelen zijn ervoor verantwoordelijk om goede onderzoekgegevens in te dienen bij de registratieautoriteiten. Het maakt niet uit of ze die gegevens zelf verzameld hebben of dat hebben uitbesteed aan CRO's. Het is core business voor registratieautoriteiten om kritisch te kijken naar de kwaliteit van de aangeleverde gegevens. Niettemin is het goed om voortdurend te kijken naar de checks and balances in het systeem van geneesmiddelenbeoordeling, zoals ook de Inspectie dat recent gedaan heeft. Maar de farmaceutische industrie is verantwoordelijk voor zijn eigen reputatie."
Wilmamazone

Berichtdoor The Menace » 09 feb 2012, 11:45

Wilmazone schreef:Daar was ook deze reactie te lezen:
http://cryptocheilus.wordpress.com/2012 ... ment-26875

Dat is waar. De soep zal ook wel niet zo heet gegeten worden als dat hij... en waar rook is hoeft natuurlijk niet altijd een grote bosbrand te zijn, om er maar een paar credi tegenaan te smijten.

Ik stelde mijn eerste vraag dan ook omdat ik me moeilijk kon voorstellen dat het zo erg is als wordt beweerd.
Bedankt voor je reacties.
The Menace

Keer terug naar Meldpunt