Alcohol veroorzaakt kanker: 1 pint volstaat

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Alcohol veroorzaakt kanker: 1 pint volstaat

Berichtdoor digifredje » 08 apr 2011, 11:13

Nieuw onderzoek bewijst dat 1 op de 10 kankergevallen bij mannen veroorzaakt wordt door alcohol. Bij vrouwen is dat 1 kans op 33. Britse vorsers geloven dat minieme hoeveelheden al gevaarlijk zijn. Slechts de geheelonthouder speelt op veilig.

Alcohol leidt jaarlijks tot 13.000 kankergevallen, zo berekenden vorsers aan de Oxford University. Comazuipen, een stevige trend onder de jongeren, is verantwoordelijk voor de meeste gevallen, maar ook kleine hoeveelheden onder de aanbevolen limiet zouden al gevaarlijk kunnen zijn. Mannen die meer dan twee eenheden per dag en vrouwen die meer dan één eenheid per dag drinken, lopen al een verhoogd risico op alcohol gerelateerde kankers. Een standaard eenheid is gelijk aan 125ml glas wijn, een kleine pint bier of een whisky.

Stijging
Volgens onderzoekster Naomi Allen bewijst het onderzoek dat alcohol een oorzaak van kanker kan zijn, zelfs al worden matige hoeveelheden gedronken. De vorser geeft zelfs aan dat de kankergevallen nog zullen stijgen. Bij de studie werden de drankgewoonten bij vrijwilligers van tien jaar geleden geanalyseerd. Omdat vandaag nog meer mensen drinken, ontstaan er in de toekomst nog hogere percentages van kankergevallen.

Soorten
Vooral keelkanker, slokdarm en strottenhoofd- en leverkanker worden toegeschreven aan verhoogd drankgebruik. Bij vrouwen kan alcohol ook borstkanker opwekken. Het onderzoek werd gepubliceerd in het British Medical Journal.

(bron: http://www.hln.be)
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Re: Alcohol veroorzaakt kanker: 1 pint volstaat

Berichtdoor On track! » 08 apr 2011, 11:50

Doet me denken aan onderstaand artikel:

Geen paniek, het is maar statistiek - Over bangmakerij en voze wetenschap
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=2796

Mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Renate » 08 apr 2011, 20:43

Doet me ook denken aan Joe Jackson - Cancer.
Renate

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 27 mei 2011, 10:53

Ik heb een pint gedronken en heb, voor zover ik weet, geen kanker.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor The Menace » 27 mei 2011, 11:15

Kris schreef:… voor zover ik weet...

Precies :wink:
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 30 mei 2011, 12:29

www.hln.be schreef:Slechts de geheelonthouder speelt op veilig.
Ook een goeie. :lol:
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 30 mei 2011, 12:59

Britse vorsers geloven dat minieme hoeveelheden al gevaarlijk zijn. Slechts de geheelonthouder speelt op veilig.

Ik denk dat het onjuist is om te extrapoleren naar heel kleine hoeveelheden. Het is te eerste mogelijk dat heel kleine hoeveelheden in de orde van 1 glas per dag enigszins beschermen. Een bescherming (door een beetje alcohol) tegen hart- en vaatklachten kan in de hand werken dat de desbetreffende groep langer blijft leven en dat ze daarom uiteindelijk meer kanker krijgen. Het is ook mogelijk dat een consistent matig alcoholgebruik samenhangt met een gezondere levenstijl of een minder stressvol beroep op een manier waar de onderzoekrrs nooit behoorlijk voor kunnen corrigeren.

Veel alcohol is echt schadelijk, dat is niet nieuw. Maar heel kleine verschillen in effecten op gezondheid ten gevolge van eveneeesn heel kleine doses, dat is heel moeilijk vast te stellen.
Jan Willem Nienhuys

Keer terug naar Meldpunt