Waarzeggerij sinds 2004 niet meer strafbaar.

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Waarzeggerij sinds 2004 niet meer strafbaar.

Berichtdoor Lieven » 06 apr 2011, 18:07

Tijdens het opsnorren van wetteksten rond Waarzeggerij stootte ik op het volgende :

Het art. 563, ten eerste van het Strafwetboek bestrafte voorheen zij die een beroep maken van waarzeggen, voorspellen of het uitleggen van dromen. Dit totdat deze bepaling werd opgeheven uit het strafwetboek bij wet van 17.6.2004 - art. 4, 1° - B.S. 23.7.2004

Kan iemand mij vertellen waar ik die tekst kan terugvinden en wie dit voorstel indertijd gedaan heeft en goedkeurde ?
De website van het Belgische Strafwetboek werkt voor geen meter, vandaar de vraag.
Lieven

Re: Waarzeggerij sinds 2004 niet meer strafbaar.

Berichtdoor Lieven » 06 apr 2011, 19:02

Gevonden !
met "dank" aan Annemie Turtelboom en Bart Tommelein.

http://www.dekamer.be/FLWB/pdf/51/0985/51K0985001.pdf
Lieven

Berichtdoor Blueflame » 06 apr 2011, 21:04

Ik denk niet dat het zo erg is, Lieven.
Ik meen te begrijpen dat dit misdrijf nu gewoon onder een ander artikel valt (art. 496), waarmee waarzeggerij gelijkgeschakeld wordt aan oplichting.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 06 apr 2011, 23:46

ik meen me te herinneren dat deze overtredingen uit het strafwetboek werden gehaald en aan de gemeenten overgelaten, die kunnen er dan een lokaal reglement van maken en eventueel boetes opleggen. Sommige gemeensten hebben daar strenge regels voor gemaakt, andere totaal niets.
Recent is er wel door de EU een wet op eerlijke handelspraktijken opgelegd en hier gestemd, maar hoe het met de uitvoering daarvan zit is mij een groot vraagteken.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 07 apr 2011, 10:11

Lieven,

In Nederland wordt je geacht je op eigen risico met mediums en dergelijke in te laten omdat volgens de rechter een ieder hoort te weten dat hij zich daarmee op glad ijs begeeft.
Zou je toverstokjes ook willen verbieden?
http://www.assemblagepointcentre.com/wandsshop.html
http://skepp.be/apparatuur/verzamelpunt-kristal

Zolang er geen claims aan worden gehangen over het diagnosticeren of voorkomen of verhelpen van ziektes blijft er kennelijk nog voldoende handel over.

Willem-B,
De wet op de oneerlijke handelspraktijken is er eentje die dient te worden gehandhaafd, maar die daarbij kennelijk niet voor in het prioriteitenlijstje staat. Noch in België, noch in Nederland

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 07 apr 2011, 10:57

Heeck schreef:Lieven,

In Nederland wordt je geacht je op eigen risico met mediums en dergelijke in te laten omdat volgens de rechter een ieder hoort te weten dat hij zich daarmee op glad ijs begeeft.
Zou je toverstokjes ook willen verbieden?
http://www.assemblagepointcentre.com/wandsshop.html
http://skepp.be/apparatuur/verzamelpunt-kristal

Zolang er geen claims aan worden gehangen over het diagnosticeren of voorkomen of verhelpen van ziektes blijft er kennelijk nog voldoende handel over.

Willem-B,
De wet op de oneerlijke handelspraktijken is er eentje die dient te worden gehandhaafd, maar die daarbij kennelijk niet voor in het prioriteitenlijstje staat. Noch in België, noch in Nederland

Roeland

Je zou toch denken dat niemand zoiets serieus neemt?
Renate

Berichtdoor Heeck » 07 apr 2011, 15:23

Renate,
Soms is het beter om niet te denken, maar eerst gewoon goed rond te kijken.
En dan zie je waslijsten van oneerlijke handelspraktijken die floreren vanwege de ondernemingslust en esoterische en paranormale zendingsrift enerzijds en gebrek aan onderscheidingsvermogen aan de afnemerskant.
Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 07 apr 2011, 16:45

Zondermeer, maar een toverstaf? Ik weet het niet hoor, maar dat valt volgens mij in de categorie Sinterklaas.
Renate

Berichtdoor Heeck » 07 apr 2011, 17:05

www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 07 apr 2011, 19:23

Ik weet het. Ik verbaas me ook over alle flauwekul die mensen geloven, maar als iets verkocht wordt als toverstaf, dan gaan toch alle alarmbellen wel rinkelen? Dan denk je toch in de eerste plaats aan kinderspeelgoed geïnspireerd op Harry Potter? Dat moet toch zelfs voor alle flauwekulgelovigen wel duidelijk zijn?

Aan de andere kant, misschien ook niet, als ik zie wat voor flauwekul er in allerlei vage blaadjes wordt verspreid, tijdschriften die je ook in iedere bibliotheek kunt vinden. Zo kwam ik ooit in Onkruid (ook zo'n blaadje dat bij mij in de plaatselijke bibliotheek te vinden is, zulks in tegenstelling tot Skepter, dat alleen in Den Haag staat) een artikel tegen waarin beweerd werd dat kinderen zelf bepaalden in wat voor gezin ze geboren werden en dat seksueel misbruik dus eigenlijk door het kind gekozen was, omdat het daarvan iets zou moeten leren. Je zou de verkopers van deze onzin toch...
Renate

Keer terug naar Meldpunt