Mazelen

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Mazelen

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 05 apr 2011, 09:54

Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Re: Mazelen

Berichtdoor willem_betz » 05 apr 2011, 15:14

klopt het dat de zieke kinderen niet gevaccineerd waren en de meesten op een Steinertschool gaan ? (= antroposofische soort religie die erg tegen vaccins ageren en ook een eigen tovergeneeskunde bedrijven.)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 05 apr 2011, 16:14

http://www.belg.be/leesmeer.php?x=9336
(import vanuit Franse ski-vakantie)

http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... ?id=760453
In Gent gaat het om twee scholen:

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=2H37NR98
het gaat om twee steinerscholen, namelijk
http://www.steinerschoolgent.be/
http://www.deteunisbloem.be/

zie ook
http://weblog.steinerscholen.com/2011/03/23/mazelen/

95 gevallen is niet zoveel, aan de andere kant moet je rekening houden met 1 dode of ernstig gehandicapte per 1000 gevallen.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 05 apr 2011, 23:15

Ik heb hierover op 23 maart j.l. al een draadje geplaatst :? viewtopic.php?f=3&t=2570

Diezelfde dag had ik op mijn eigen weblog ook een stukje geschreven over hoe antroposofen, de mensen achter de steinerschool, naar mazelen en andere kinderziekten kijken. Jan Willem Nienhuys heeft de link al geplaatst, waarvoor dank.

Wie de moeite neemt om mijn stuk te lezen, zal kunnen vaststellen dat ik daar al aangeef dat de mazelen die de ronde doen in de Gentse steinerscholen waarschijnlijk zijn meegebracht van vakantie. Nu, twee weken en enkele mails naar de MSM later, blijkt dat te kloppen. 8)

De antroposofen zijn niet zo blij met mijn bericht, want een van de redactieleden van de tijdschriften van Antroposana en NVAZ probeerde in een reactie volgend citaat goed te praten.

'Door dat virus uit te roeien, ontneem je kinderen wellicht een ontwikkelingskans! Ouders die er zo tegenaan kijken, kunnen een weekend naar Engeland gaan en een mazelenhaard proberen tegen te komen.' Aad Meijer, Wat is er mis met mazelen?, Antroposana, 1 oktober 2008

Benieuwd hoe dit op de sceptische lezer overkomt. :idea: :?:
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 05 apr 2011, 23:23

Bij mijn onderzoek voor mijn stukje http://www.skepsis.nl/blog/2011/02/de-k ... n-mazelen/ sprak ik iemand van RIVM (Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne in Bilthoven) die zie, ja er zijn aanwijzingen dat kinderen die een kinderziekte hebben doorgemaakt daar mentale voordelen, maar: wie is ingeënt heeft dar dezelfde voordelen van.

Wat men bij antroposofen lang niet altijd snapt is dat mazelen niet alleen maar koorts is, maar een behoorlijke kans op ziekenhuisopname, blijvende invaliditeit en dood. Bovendien zijn er mensen bij wie de vaccinatie niet aanslaat (niet veel, maar toch), en die merken dat pas als ze worden aangestoken door een antroposofenkind.

Ik ben bang dat de ziekte naar Nederland overslaat en daar weer 1000 of 2000 gevallen veroorzaakt met enkele doden.
Laatst bijgewerkt door Jan Willem Nienhuys op 06 apr 2011, 10:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 06 apr 2011, 00:31

Het zal zeker wel zo zijn dat er antroposofen zijn die niet goed weten welke impact mazelen kan hebben, maar er is ook een deel dat ervan uitgaat dat als je ergens van doodgaat dat gewoon je karma (lot) is. Want doodgaan is terugkeren naar de bron of zoals antroposofen zeggen: geboren worden in de geestelijke wereld. Dus hoef je ook niet al te veel maatregelen te nemen om te proberen je dood uit te stellen (want uiteindelijk ga je toch). Het heeft iets fatalistisch.

Ondanks de opgewekte, enthousiaste antroposofenkopjes (met gefixeerde glimlach en bijpassende verwonderde blik in de ogen) is 'de antroposofische wereld' echt niet zo'n positieve plaats om te vertoeven. Ik heb het er nooit goed vinden ruiken, letterlijk en figuurlijk. Toen ik erachter kwam dat men in scholen de kinderen met zeep de mond spoelde, begreep ik meteen dat men blijkbaar niet goed wist waarvoor zeep eigenlijk dient. :lol:

Het nachtelijk uur in combinatie met het behandelde onderwerp wekt de cynicus in mij meer dan me lief is. :roll:
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 06 apr 2011, 10:46

Waarom plegen die antro's eigenlijk niet collectief zelfmoord als ze graag naar hun geestenwereld willen?
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Renate » 06 apr 2011, 16:27

Omdat je waarschijnlijk niet het lot in eigen hand mag nemen.
Renate

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 06 apr 2011, 18:10

Jan Willem Nienhuys schreef:Waarom plegen die antro's eigenlijk niet collectief zelfmoord als ze graag naar hun geestenwereld willen?

Omdat ze ervan uitgaan dat ze een missie hebben: onder andere doorgronden van 'het kwaad' en een tegengewicht bieden. :roll: Ik adviseer altijd om in eigen rangen te beginnen. Uiteraard wordt dat niet in dank afgenomen. :D

Een andere reden is, aldus Steiner, dat zelfmoord je in het hiernamaals wordt aangerekend. Als je al toegang krijgt tot het hiernamaals, want het kan ook dat je zielloos blijft zwerven. Etc...etc...
Ramon De Jonghe

Berichtdoor DavidDufour » 06 apr 2011, 18:19

Wijze woorden van Marc van Ranst vandaag in de artsenkrant:

Marc Van Ranst haalt uit naar antivaccinatielobby
Door Peter Backx en Veerle Caerels

De opmars van mazelen is in grote mate op rekening van de antivaccinatiebeweging te schrijven, zegt griepcommissaris Marc Van Ranst aan Artsenkrant.

"Men kan niet continu onzin uitkramen zonder dat dit vroeg of laat gevolgen heeft", haalt de prof uit. "Het gaat hier bovendien om onschuldige kindjes die de keuze om niet gevaccineerd te worden niet zelf hebben gemaakt. Een kind willens nillens blootstellen aan mazelen is te vergelijken met het vrijwillig toebrengen van slagen en verwondingen. En het niet vaccineren is schuldig verzuim."

"We moeten tegenwoordig erg veel respect en begrip tonen voor een bonte keur van alternatieve gezondheidsfilosofieën, maar als iets dom en kortzichtig is, moet je dat ook zo kunnen noemen", vindt Van Ranst. "Zonder dat te omfloersen met al te veel wollige politieke correctheid."
DavidDufour

Berichtdoor Fender » 07 apr 2011, 00:51

Correcte uitspraak van een van de meest correcte proffen waar ik ooit les van had. Bij minderjarigen die nog niet zelf kunnen beslissen moet in eer en geweten de keuze van het minste kwaad voor het kind genomen worden. Indien de ouders dit niet inzien is het aan de artsen/overheid om de ouderlijke beslissing te overrulen en de juiste beslissing te nemen. Idem bv. met de discussies over bloedtransfusies bij bepaalde geloofsovertuigingen....
Fender

Berichtdoor willem_betz » 08 apr 2011, 03:00

niet enkel mazelen, nu steekt kinkhoest (pertussis) ook weer de kop op.
Laat die lieve onbespoten puur natuur groenen maar doen, binnenkort kunnen we weer gaan bedelen om stalen longen te kopen voor polio slachtoffers.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Fender » 08 apr 2011, 09:05

Zelf nog meegemaakt toen ik tijdens mijn studententijd nog bij de jeugdebeweging als leider zat. Tijdens een activiteit valt 1 van de kinderen in het bos in een stuk prikkeldraad dat daar om 1 of andere reden rondslingerde. Resultaat: een bloedend been met goed wat zand en dergelijke in. Wij hielden van ieder kind een 'medische feuille' waarop ouders enkele basisch dingen moesten invullen over hun kind (allergieën, astma,....) en ook of het kind gevaccineeerd was tegen tetanus. Ik als medisch student was verantwoordelijk voor het beheer van die gegevens. Ik wist dus heel goed dat alle ouders van mijn groep hadden ingevuld dat hun kind nog recentelijk een tetanos-inspuiting had gehad. Om een lang verhaal kort te maken: gelukkig had geen van ons jonge studenten een auto en konden we dus niet zo snel naar de spoeddienst rijden om het been te laten naaien. In de straat zat echter een huisarts, die ook nog eens de vader was van een van onze leiding. Dus wij op zondagnamiddag met het kind naar daar. En wat bleek: het kind was niet gevaccineerd tegen tetanus! Wat een geluk dat we besloten om langs te gaan bij die huisarts en dat dat net de huisarts was van dat kind, anders hadden we op de spoed gezegd dat het kind een vaccin had gehad en hadden er grote problemen kunnen ontstaan. Waarom die ouders gelogen hadden op hun medische feuille heb ik nooit begrepen, maar het kind heeft er buiten 2 draadjes in zijn been niets aan overgehouden gelukkig :).

Ik vind dat meerderjarigen mogen doen wat ze willen i.v.m. vaccinaties, maar kinderen kunnen zich onvoldoende informeren en zelf beslissen en moeten dus mijn inziens altijd (buiten contra-indicaties) gevaccineerd worden!
Fender

Berichtdoor Dwarsdenker » 12 apr 2011, 08:26

bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... _Kinkhoest
Kinderen ziek door kinkhoest in Gent
di 12/04/2011 - 07:29
In Gent hebben de leerlingen van de Steinerschool net voor de paasvakantie een brief gekregen met de vraag zich te laten inenten tegen kinkhoest.

Bij enkele leerlingen in de school is kinkhoest vastgesteld. Vorige maand al hadden een aantal kinderen de mazelen gekregen. Dat leidde tot een kleine epidemie van de mazelen in Gent.

De ouders van de leerlingen in de Steinerschool hebben voor de paasvakantie een brief gekregen met de vraag om na te kijken of de kinderen wel gevaccineerd zijn tegen kinkhoest. Kinkhoest is geen gewone verkoudheid, vooral voor zuigelingen kan de ziekte fataal zijn. Vaccinatie is aangewezen, maar niet verplicht. Aangeraden wordt dat baby's hun eerste vaccinatie tegen kinkhoest krijgen op de leeftijd van 8 weken. Daarna volgen inentingen op 12 en 16 weken en 15 maanden.

Dit jaar zijn er in Oost-Vlaanderen al 12 gevallen van kinkhoest gemeld. Enkele maanden geleden is in Leuven, in Vlaams-Brabant, een zuigeling overleden aan kinkhoest.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor willem_betz » 14 apr 2011, 02:17

uit Artsenkrant van 13/4 (onderlijnen door mij):
In de Gentse Steinerschool waar recent een mazelenepidemie uitbrak, zijn nu ook een vijftal gevallen van kinkhoest gesignaleerd.

Het gaat om kinderen die niet tegen de ziekte zijn ingeënt, bevestigt Ria Vandenreyt van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid desgevraagd. Alle leerlingen van de school kregen vlak voor de paasvakantie een brief mee naar huis met de vraag om hun vaccinatie in orde te brengen. Die inenting is aangewezen, maar niet verplicht.

"Mogelijk is er sprake van een onderregistrering, want kinkhoest wordt niet altijd als dusdanig herkend", legt Vandenreyt uit. Vaccineren is sowieso de boodschap; kinkhoest is immers gevaarlijk voor zuigelingen en zwangere vrouwen.

Griepcommissarris Marc Van Ranst haalde vorige week in Artsenkrant al zwaar uit naar de antivaccinatielobby. "Kinderen niet inenten is schuldig verzuim", zei hij naar aanleiding van de mazelenepidemie die na Gent ook Brussel, Doornik, Namen en Luik treft. Er werden dit jaar al meer dan 100 gevallen van mazelen in ons land vastgesteld.

In gans Europa steekt mazelen weer de kop op.
In GB wordt het advies al gegeven om de vaccinaties in orde te brengen alvorens op reis te gaan:
Reizigersadvies
Wegens de mazelenepidemie bij ons en in andere Europese landen geeft het Britse Health Protection Agency reizigers het advies mee om hun vaccinatiestatus in orde te brengen. Tijdens de paasvakantie trekken heel wat Britten immers naar Europa. Verscheidene landen, waaronder ook Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Turkije, tekenden dit jaar opvallend veel mazeleninfecties op.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 14 apr 2011, 11:16

Op 28/03/2011 vroeg iemand op mijn site het volgende aan een van de redacteurs van Antroposana (antroposofische patiëntenvereniging) en NVAZ (Nederlandse Vereniging Antroposofische Zorgaanbieders):

'U bent ook redacteur van Antroposana en de NVAZ. Was het misschien niet beter geweest om halt te roepen toen een van uw auteurs ouders opriep om in Engeland de kinderziekte mazelen op te doen? Het is namelijk een zeer gevaarlijke en zotte oproep. De volksgezondheid komt met dit advies aan ouders direct in gevaar. Het lijkt mij strafbaar. Het gaat tenslotte om een zeer besmettelijke ziekte.'

http://weblog.steinerscholen.com/2010/0 ... mment-4358

De redacteur lijkt gewoon de verantwoordelijk voor zich uit te schuiven. Op 10/04/2011 antwoordt hij:

'Dit is weer een heel ander onderwerp en heeft volgens mij niets met het voorgaande te maken. Ik ben een jaar geleden toegetreden tot de hoofdredactie van Antroposana. Als ik het wel heb is het bewuste artikel uit 2008, dus van twee jaar vóór mijn tijd.'

http://weblog.steinerscholen.com/2010/0 ... mment-4358

De tekst, waarin de suggestie wordt gegeven om in het buitenland mazelen op te gaan rapen, staat nog altijd online.

'Door dat virus uit te roeien, ontneem je kinderen wellicht een ontwikkelingskans! Ouders die er zo tegenaan kijken, kunnen een weekend naar Engeland gaan en een mazelenhaard proberen tegen te komen.'

http://www.antroposana.nl/index.php?pag ... hp?admin=1

Een soort pleidooi voor de antivaccinatielobby van dezelfde auteur. Hij citeert uit een tekst van antroposofisch arts Madeleen Winkler en geeft daarom commentaar.

‘Onze meest menselijke eigenschap is het vermogen tot ontwikkeling. Een ontwikkeling die voorbij de grenzen van geboorte en dood gaat. In de loop van hun kinderjaren leren kinderen lopen, spreken en denken. Maar niet alleen dat. Ze ontwikkelen lichamelijke afweer, hun immuunsysteem, tegen ongewenste stoffen en invloeden van buiten. Dat gebeurt door verkoudheden, maar ook door klassieke kinderziektes zoals bof, mazelen, rode hond en kinkhoest. Van nature heeft ieder mens de aanleg om die ziektes door te maken. Kijk je vanuit het gezichtspunt van karma en reïncarnatie dan is dat een mogelijkheid om een eenzijdige aanleg te vereffenen en meer mens te worden. Door onder begeleiding een ziekte goed door te maken, kan het lichaam van een kind iets “leren”. Niet alleen ontwikkelt het immuunsysteem zich, ook de levenservaringen die we opdoen dragen bij aan onze ontwikkeling. Bij kinderen die gevaccineerd zijn, kan men extra aandacht in de opvoeding besteden aan zulke ontwikkelingsmogelijkheden. Dan kunnen ze toch iets leren van wat zij zich anders eigen zouden maken door de ziekte door te maken.

Vanuit het Rijksvaccinatieprogamma (RVP) worden aan zuigelingen vaccinaties aangeboden ter voorkoming van een aantal ziektes die ernstige complicaties kunnen hebben. Bij sommige ziektes is die kans klein tot zeer klein. Daarbij dient zich tevens de vraag aan of je door te vaccineren ook een kans kunt mislopen. Alleen de ouders kunnen uiteindelijk beslissen welk risico of kans zij voor hun kind passend vinden.’

Het is absoluut de moeite waard om de hele tekst te lezen. Want het betoog is genuanceerd, met voors en tegens. Die uzelf zult moeten afwegen. – Vanuit het begin met de zuigelingen kunnen we hier meteen door naar het eind met de ouderen; dan is het hele leven bestreken:

http://antroposofieindepers.blogspot.co ... nders.html

Verdere berichtgeving op Antroposana rond mazelen (2008)

De mazelen!

Volgens berichten in o.a. het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad heerst de mazelen in Den Haag: 24 kinderen en één volwassene zouden sinds half juli ziek zijn. NRC Handelsblad meldt dat de patiënten deel uitmaken van de "antroposofische gemeenschap" en dat de meesten van hen niet gevaccineerd waren.

Reden tot paniek?
Nee hoor, helemaal niet. Het doormaken van kinderziektes is in de meeste gevallen een heel gezonde zaak! Al vele ouders hebben in de loop der jaren ervaren hoe hun kind met het doormaken van mazelen ook een sprongetje in hun ontwikkeling blijken te hebben doorgemaakt.

Nadere informatie over de antroposofische visie op mazelen is te vinden in de rubriek Gezondheid en Ziekte > Klachten van A tot Z > Vaccineren. En toevalligerwijs is er in de serie Gezichtspunten van het Centrum Sociale Gezondheidszorg ook juist in de afgelopen weken een brochure verschenen over vaccineren met de titel: Inenten, waarom wel, waarom niet?

[ 4 augustus 2008 ]

© Antroposana, landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg

http://www.antroposana.nl/service/print ... t=435.1885

Antroposofen willen de indruk wekken dat ze de verantwoordelijkheid bij de ouders laten. Op zich wel iets voor te zeggen, maar als die ouders een schuldgevoel wordt aangesmeerd door steeds de boodschap te geven dat vaccineren eigenlijk ontwikkelingskansen kan wegnemen, hoef je geen groot licht te zijn om te zien dat er mensen zijn die niet meer durven laten vaccineren uit angst om scheef te worden bekeken.

En hoe antroposofisch artsen de verantwoordelijk aan ouders laten, heb ik zelf ervaren toen ik een antroposofisch arts advies vroeg i.v.m. de verplichte polio-inenting. Die verantwoordelijkheid lag volledig bij mij en mijn echtgenote. Daarom kreeg ik zonder dat mijn kind was ingeënt van de arts een ondertekend document waarin stond dat mijn kind de verplichte inentingen had gehad. Ik kreeg ook een geneesmiddelenvoorschrift mee naar huis om eventueel mijn kind effectief in te enten.

Jaja, zo gebeurt het. :?
Ramon De Jonghe

Berichtdoor willem_betz » 15 apr 2011, 02:47

Jaja, zo gebeurt het. :?

Klopt !
In alterneutenkringen, zeker bij de antroposofen, zijn er "bevriende " artsen die zonder verpinken valse attesten geven dat het kind de wettelijke vaccins heeft gehad. Zij doen dit uit idealisme. :evil:
Die chantage van de ouders heb ik jaren geleden ook meegemaakt: een puber met epilepsie, maar die met medicatie helemaal zonder aanvallen was. De ouders werden door de school en door de Steiner-arts onder druk gezet om de medicatie te stoppen want het was niet goed voor zijn artistieke ontwikkeling, het beknotte de fantasie. Het gevolg was dat die jongen de ene schuimbekkende aanval na de andere deed, iets dat echt niet gezond is voor de hersenen.
De ouders waren ineens genezen van het Waldorf-Steiner sprookjesverhaal.
Normale artsen trachten ook na een periode zonder aanvallen geleidelijk en zeer voorzichtig de behandeling af te bouwen, maar die alterno-klungel meende dat het "scheikundig gif" ineens moest gestopt worden.
Zo heb ik nog wel meer verhalen over antropo-artsen, de meesten waren zeer lieve beschaafde mensen met artistieke belangstelling.
Wist je dat volgens hen het hart geen pomp is die het bloed doet stromen, maar dat het bloed een eigen stroomkracht heeft die het hart doet kloppen ! Echt waar !
De Germaanse fascinatie voor bloed was ook bij de nazi's zeer opvallend.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 15 apr 2011, 10:23

Meer over de theorie dat het bloed het hart aandrijft in plaats van andersom op:

http://www.kwakzalverij.nl/893/Encyclop ... eneeswijze

De filosoof (dus zonder natuurkundige kennis) Steiner zag het hart naar analogie van de waterram, die hij waarschijnlijk uit eigen aanschouwing kende. Zie ook:

http://www.kennislink.nl/publicaties/wa ... og-stroomt
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 17 apr 2011, 11:49

Volgens een voor antroposofen belangrijke antroposofische bron (Antroposana) zou er een probleem zijn. Uit een interview met de arts Marco Ephraïm van antroposofisch consultatiebureau (ACB) Therapeuticum Aurum in Zoetermeer komt dit citaat..

Het gaat over de rol van kinderziekten gezien vanuit het antroposofisch kader (is dit een kader waarin geen hoek recht is?).

(...) Ziekte kan het kind helpen beter in dat lichaam te komen. Uiteraard binnen veilige grenzen, maar dat is dan de taak van de behandelend arts om dat zo nodig te begeleiden. Ouders kunnen vaak na het doormaken van een kinderziekte aan het kind merken dat het weerbaarder of wakkerder is geworden.’

Kinderziekten

Volgens Marco is er wel een probleem: een aantal kinderziekten komt nauwelijks nog voor. ‘Neem nu bijvoorbeeld mazelen. (...)

http://www.antroposana.nl/info/zorg_voo ... e_kind.htm
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 17 apr 2011, 12:20

Uiteraard binnen veilige grenzen, maar dat is dan de taak van de behandelend arts

Misdadige onzin in verband met kinderziekten. Als een kind of een volwassene mazelen (of een andere kinderziekte) heeft kan de arts daar niets aan doen. Als het kind doodgaat of levenslang invalide wordt (dat gebeurt) is dat niet doordat de behandelende arts niet voldoende antroposofisch dacht of iets anders nagelaten heeft.

Bovendien willen die antroposofen niet inzien dat zij door hun weigerachtigheid anderen dan zij zelf of hun eigen kinderen blootstellen aan het risico van besmetting. Ongeveer 1 procent van degenen die ingeënt worden tegen mazelen, ontwikkelen toch geen afweerstoffen. Wie dat zijn, is moeilijk na te gaan. Als de vaccinatiegraad maar hoog genoeg is, kan er toch geen epidemie ontstaan. Een epidemie krijg je pas als elk ziektegeval gemiddeld meer dan 1 ander aansteekt, en dat gebeurt wanneer het percentage niet-gevaccineerden maar hoog genoeg is <i>in de sociale kring waarin de zieke zich bevindt</i>. Maar als er een epidemie is, dan worden ook anderen aangestoken behalve degenen die zich en hun weerloze kinderen hebben blootgesteld aan de Steiner-roulette.

De antroposofen kletsen maar wat, want er is helemaal geen onderzoek waaruit blijkt dat kinderen die ziek zijn zich beter ontwikkelen dan kinderen die gevaccineerd zijn.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor frank06 » 21 jun 2011, 12:28

Kris Hauchecorne schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110405_033
Wat zijn we toch weer goed bezig.

En twee maanden later wordt aangetoond dat het altijd beter kan (zucht):
Mazelenepidemie in ons land
frank06

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 21 jun 2011, 21:03

Het VTM-nieuws van 19.00h. ’5 mensen per dag krijgen mazelen’.

(…) Zo was er begin dit jaar nog een grote uitbraak in Gent in een steinerschool, omdat ze daar bewust niet willen inenten. (…)

Viroloog Marc Van Ranst wordt geïnterviewd en zegt onder andere dit:

(…) De filosofie van meneer Steiner is dat mazelen zelfs goed is voor uw kind. Dit is een bijna misdadige houding. Dit is absoluut onbehoorlijk. Mazelen zijn geen onschuldige kinderziekte. Dat mag men er niet van maken. (…)

http://vtm.be/nieuws/binnenland/68120-5 ... en-mazelen
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 21 maart 2012, 13:26

Ik ontving een artikel (uit 2008) waarin dr. Robin Bacchus, Programme Director Diploma in Rudolf Steiner Education (NZ), het in het kader van karma en reïncarnatie over het belang van ziekte heeft. Spijtig genoeg is het artikel niet meer online te vinden. Wie het wil lezen, kan ik wel een pdf bezorgen.

Karma and Reincarnation for Teachers
Caring for Relationships
by Robin Bacchus PhD
Programme Director Diploma in Rudolf Steiner Education
Taruna College, Havelock North, Hawke's Bay, New Zealand

(...) In this article I give an overview of Karma and Reincarnation and the way it may be
helpful in the realm of education and the working of teachers with their pupils (...)

(...) Illnesses

A soul that in one lifetime is tempted by or permeated with the luciferic element needs to be corrected in the following lifetime. Experiencing a tendency to illness often brings this about.
For example, an excessive inwardness, egotism and brooding, uncharitableness and an unloving attitude towards others in one life leads, in the next life, to pox diseases with skin outbreaks and disfigurement ‘representing, as it were, a desire to come out of oneself. The earlier unloving attitude is thus overcome at a physical level and the "I" now receives strength to stand in a new relationship with its surroundings.’ Smallpox is such an illness in a severe form. Chicken pox and measles are less severe forms.
In the other direction: ‘A life that was powerfully affected by emotions will dispose a person towards an illness, which is wrestled with entirely on the inside of the body. It is as if the forces which previously expressed themselves in explosive outbursts are now
compressed within and have to be overcome there.’ Diphtheria is such an illness in a severe form that grips into the inner organs thus helping the ego get a grip on the body. Scarlet fever and glandular fever are less severe forms.

Karmic Consequences

What can we as teachers [and parents] do when we become aware of the karmic consequences of certain conditions and attitudes? (...)

En dan volgt er een lijstje met oorzaken uit vorige levens die tot bepaalde ziektes in volgende levens leiden.

Over steinerschoolleraren die graag doktertje spelen, kan je dichter bij huis ook wel een en ander vinden.Over het huisbezoek dat de antroposofische leraar doet bijvoorbeeld. http://weblog.steinerscholen.com/2012/03/11/kijkwijzer-kindbespreking/
Ramon De Jonghe

vervalsen vaccinatie-attesten

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 06 feb 2013, 14:35

De Standaard 06/02/2013: Dokter vervalst vaccinatie-attest

(...) Ook de mazelen leken toen bij ons uitgestorven, tot ze in februari 2011 opdoken in twee Gentse Steinerscholen waar ouders hun kinderen vaak bewust niet vaccineren.Ongeveer 1 op de 100 Vlaamse ouders is rabiaat gekant tegen vaccinaties. Zij geloven dat kinderen die ziektes beter van nature doormaken. Ze doen dat vaak ook op aanraden van antroposofische artsen, zoals homeopaat Kris Gaublomme.(...)

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 5_00459147

Eerder in deze draad (14/04/2011)schreef ik nog:

(...) En hoe antroposofisch artsen de verantwoordelijk aan ouders laten, heb ik zelf ervaren toen ik een antroposofisch arts advies vroeg i.v.m. de verplichte polio-inenting. Die verantwoordelijkheid lag volledig bij mij en mijn echtgenote. Daarom kreeg ik zonder dat mijn kind was ingeënt van de arts een ondertekend document waarin stond dat mijn kind de verplichte inentingen had gehad. Ik kreeg ook een geneesmiddelenvoorschrift mee naar huis om eventueel mijn kind effectief in te enten.(...)

viewtopic.php?p=69535#p69535

Nu is er dus eindelijk zo'n situatie gefilmd door de mensen van Terzake. :-)
Ramon De Jonghe

Berichtdoor willem_betz » 06 feb 2013, 15:03

Heel veel alterneuten zijn anti-vaccinatie. Als ze er publiek over aangepakt worden liegen ze, ze ontkennen of bazelen dat ze enkel informatie geven en dat de ouders zelf moeten beslissen.
Uit een aantal undercover onderzoeken en uit gesprekken met ouders blijkt dat ze vaak zeer beslist afraden om te vaccineren, ze overdrijven of liegen over de mogelijke nevenwerkingen, daarbij wat praatjes dat het niet nodig is want door hun methode (homeo-water rugkraken, voedingsadvies, supplementen,....) wordt de natuurlijke weerstand verhoogd en blabla...
Wat ze er nooit bij vertellen is dat je niet enkel vaccineert om je eigen kind te beschermen, maar ook om de verspreiding tegen te gaan en zo het leven te redden van zeer jonge kinderen, en van mensen die om een of andere reden niet mogen of kunnen gevaccineerd worden. Die onbespoten alterno's zien zichzelf als grote idealisten, maar zijn daarom m.i. griezelige egoïsten.
Ik weet al tientallen jaren dat er artsen zijn uit het alterno-milieu die valse attesten opmaken over poliovaccin dat niet gegeven werd.
Ik noem ze de 007 artsen: "quacks with a licence to kill"
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 06 feb 2013, 15:12

willem_betz schreef:Heel veel alterneuten zijn anti-vaccinatie. Als ze er publiek over aangepakt worden liegen ze, ze ontkennen of bazelen dat ze enkel informatie geven en dat de ouders zelf moeten beslissen.
Uit een aantal undercover onderzoeken en uit gesprekken met ouders blijkt dat ze vaak zeer beslist afraden om te vaccineren, ze overdrijven of liegen over de mogelijke nevenwerkingen, daarbij wat praatjes dat het niet nodig is want door hun methode (homeo-water rugkraken, voedingsadvies, supplementen,....) wordt de natuurlijke weerstand verhoogd en blabla...
Wat ze er nooit bij vertellen is dat je niet enkel vaccineert om je eigen kind te beschermen, maar ook om de verspreiding tegen te gaan en zo het leven te redden van zeer jonge kinderen, en van mensen die om een of andere reden niet mogen of kunnen gevaccineerd worden. Die onbespoten alterno's zien zichzelf als grote idealisten, maar zijn daarom m.i. griezelige egoïsten.
Ik weet al tientallen jaren dat er artsen zijn uit het alterno-milieu die valse attesten opmaken over poliovaccin dat niet gegeven werd.
Ik noem ze de 007 artsen: "quacks with a licence to kill"

En worden die artsen daar dan ook voor op het matje geroepen? Of is het moeilijk aan te tonen dat ze valse attesten schrijven?

Die uit Vlaams-Brabant kan nu in ieder geval toch niet meer ontkennen, want het is gefilmd.:-)
Ramon De Jonghe

Berichtdoor willem_betz » 06 feb 2013, 15:58

in de praktijk is het meestal onmogelijk om slachtoffers van kwaks er toe te brengen om getuigenis af te leggen over hun wedervaren.
De gefilmde arts werd onherkenbaar gemaakt. Ik betwijfel of het gerecht zover zal gaan om de originele films op te eisen. Een procureur zou dat kunnen, maar of hij wil ??
De Orde heeft daartoe zeker geen bevoegdheid, zij zijn geen strafrechtelijke instantie, enkel een tuchtraad voor het eigen beroep.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Meldpunt