robertdevos schreef:En Astrosmurf heb je hem dit jaat ook weer gehaald ?
Groeten
Robert de vos
De recentelijk gepubliceerde rapporten van de MHRA, suggereren dat de positie van de overheid is veranderd. Er staat in te lezen: “Gegeven de onzekerheden in de beschikbare informatie en net als seizoensgriepvaccins, mag een klein verhoogd risico op GBS na de H1N1 vaccinatie niet uitgesloten worden.
robertdevos schreef:Waarom zou je een griepprik gaan halen ? Digit, etc. ?
willem_betz schreef:Er zijn wel degelijk aanduidingen dat het nut van de griepprik sterk overdreven voorgesteld wordt.
Zelfs dan nog lijkt het me dat de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke maar bijna onbestaande nadelen.
Mijn visie: beter een kleine bescherming dan geen, en of je bij een risicogroep behoort, en of je de uitgave wil/kan doen, dat is een persoonlijke zaak.
Ik haal mijn prik.
PS:Vaccins worden niet dubbelblind getest. Het systeem is voldoende gekend.
PS2: dat de producent geld verdient aan de verkoop lijkt me geen reden om een prik niet te nemen.
robertdevos schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Chatboxes
Geldt de conclusie van het geneesmiddelenbulletin voor alle griepvirussen of enkel voor de H1N1 ?
Dit onderzoek was helemaal niet nieuw, maar verwijst naar het werk van Jefferson en kornuiten van de Cochrane groep die zich bezig houdt met griep. "Geprikkeld" door de opzichtige manipulaties in het onderzoek naar de griepremmers (Tamiflu o.a.), waar ze als groep in de fout zijn gegaan (het was echt wel opzichtig voor de kritische epidemioloog), en de waanzinnige Mexicaanse grieppaniek, heeft die het oude onderzoek naar de griepvaccinaties weer opgepakt. Het bestaande academische grieponderzoek in dienst van de industrie kenmerkt zich door manipulatie. De effectiviteit van vaccins is sterk wisselend, omdat je de virussen in omloop moet voorspellen, en toekomst voorspellen is, zoals bekend, moeilijk. De universitaire grieplobby's pikken er de goede jaren en welgevallige resultaten uit, en zeggen er niet bij dat een perfecte match de grote zeldzaamheid is.
Overigens wil dit niet zeggen dat het vaccin niet werkt - enkel dat de werkzaamheid niet is aangetoond. Ik pleit reeds lang voor het opzetten van degelijk gepowerde trials, desnoods enkel bij de 60-64 jarigen (vallen buiten het huidige beleid) - die kosten een fractie van het huidige vaccinatiebeleid, en zouden gemakkelijk uit te voeren zijn in een land als Nederland waar alles wat geld kost drie keer wordt geregistreerd. Het grote gebrek aan animo suggereert mogelijk dat de grieplobby's iets weten wat ik niet weet, en slechte resultaten verwachten.
Het is weer tijd voor de jaarlijkse griepprik
De herfstperiode (eind september-eind november) is het uitgelezen moment om een griepprik te halen. Bij risicogroepen is zo'n vaccinatie vooral bedoeld om de potentieel dodelijke complicaties van griep te voorkomen.
Eén inenting volstaat niet om levenslang aan de griep te ontsnappen. Aangezien het virus voortdurend een beetje verandert, moet u zich elk jaar opnieuw laten vaccineren. Zo'n inenting sluit griep echter niet helemaal uit, aangezien het vaccin telkens wordt aangemaakt voor de griepepidemie uitbarst. Bovendien slaat het vaccin vaak minder goed aan bij ouderen met een zwakke gezondheid, een risicogroep. Het is dan ook niet zozeer bedoeld om griep te voorkomen, maar wel de dodelijke complicaties ervan. Het griepvaccin kost € 10 à € 12, en slechts zo'n € 6 voor de risicogroepen. In Vlaanderen is het gratis voor bewoners van gesubsidieerde rust- en verzorgingstehuizen. Sommige werkgevers bieden het gratis aan hun personeel aan.
In gevoelige kwesties als deze hebben we niets aan schreeuwerige headline’s, en publiciteitsgeile artsen die hun opwachting maken in 10 minuten-items op de TV. Zeker niet als deze elke vorm van duiding en plaatsing ontberen. Ik zal zeker niet beweren dat een stevige wetenschappelijke discussie over het ‘hoe verder’ t.a.v. de griepvaccinatie overbodig is. Wetenschappers en artsen dienen zich echter te realiseren dat het allemaal in dienst van de patiënt is. En die heeft niets aan over elkaar rollende deskundigen met een (uiteraard) verschillende mening. Integendeel. De patiënt heeft behoefte aan duiding.
door Jan Willem Nienhuys » 27 Okt 2011, 18:18
Maar het voordeel van een grote groep die nu niet standaard wordt ingeënt is dat je niet te maken hebt met het ethische probleem.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast