erkennen van alterneuterij

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

erkennen van alterneuterij

Berichtdoor willem_betz » 12 apr 2010, 17:58

vanavond maandag 12/4 op TV Canvas 20h10 een uitzending van Ter Zake over erkennen van alterneuterij.
Een debat tussen politici en gesprekken met een acupunturist, met medewerking van uw dienaar
WB
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: erkennen van alterneuterij

Berichtdoor kil » 12 apr 2010, 18:51

willem_betz schreef:vanavond maandag 12/4 op TV Canvas 20h10 een uitzending van Ter Zake over erkennen van alterneuterij.
Een debat tussen politici en gesprekken met een acupunturist, met medewerking van uw dienaar
WB
Het zal jammer genoeg wel niet gegaan hebben over het mogelijk straffen van gekken als die acu-man zeker? Dat was nog eens interessant geweest :)
kil

Berichtdoor Heeck » 12 apr 2010, 19:20

Willem,

Maak er wat van, want ik vrees dat jullie daar in het zuiden net zo gek aan het worden zijn als wij hier in het noorden met onze wet-BIG.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 12 apr 2010, 23:36

deze reactie kwam binnen via e-mail:
Tav de voorzitter dhr Betz

Mijnheer, ik heb de uitzending op Terzake gezien en ben een beetje ontsteld van uw betoog : ik had mij iets meer voorgesteld van de voorzitter van een soortgelijke vereniging. Sceptisch zijn en alles in vraag stellen zijn mijn moto, maar toen ik u aan het woord hoorde, draaide mijn maag. Toen u het had over de teruggang naar de middeleeuwen met de zogenaamde bloedaflaat, kon ik niet anders denken dan aan de kerk die elke vorm van vooruitgang eeuwen tegen gehouden heeft. U doet hier zeker niet anders vanuit uw standpunt en dit roept bij mij grote scepticisme en afkeer tegenover u en uw vereniging, wegens arbitrair en té licht bevonden. Zelf ben ik een aantal jaren geleden door de traditionele geneeskunde ongeneeslijk bevonden: ik heb namelijk achalasie of verkramping van de slokdarmfunctie. De enige uitweg was een operatie die niets oploste en een aantal nadelige gevolgen had zoals permanente reflux wat in zekere zin erger is dan het oorspronkelijke zeer.
Ik ben naar alternatieve geneeswijzen gaan zoeken en, hoewel niet 100 % genezen, heeft accupunctuur mijn functioneren tot 70 % van het normale teruggebracht. Dit is niet psychosomatisch, maar berust op puur empirisme. Ik verzeker u, van mij en van mijn omgeving !
Ik vind uw uitspraken, en zeker in uw hoedanigheid van arts en voorzitter van skepp, retrograad en gevaarlijk. Door andere technieken, die bovendien ouder zijn dan de "moderne geneeskunde ? " te misprijzen, doet u niets anders dan uw eigen beperkingen in de krijt te zetten: beseft u dit wel ?
Wat maakt het immers uit welke weg men vindt als die maar soelaas brengt ?
Ik kende skepp niet en zou a priori, gezien mijn persoonlijke ingesteldheid, sympathie voor kunnen hebben, maar nu spijtig genoeg al helemaal niet meer.
Ik vind het tevens opmerkelijk dat iemand als JP. Van Bendegem, die ik van andere horizonten ken en waardeer, eveneens lid is van deze vereniging.
Olivier Claesens

Dit is nogmaals een bewijs dat die prikkers zich niet beperken tot wat pijnbestrijding maar zowat alles en nogwat beweren te kunnen genezen.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Disclaimer » 13 apr 2010, 02:11

Hallo
Het is online te zien! http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.9968/1.755522
Jammer dat op de tv die acupunctuurprikker veel onzin mocht vertellen die onweersproken bleef.
Bijvoorbeeld dat de acupunctuur 2000 jaar oud is en dat zij uit China afkomstig is. Bij mijn weten is de acupunctuur zoals die wordt toegepast uitgevonden in 1939. Toen publiceerde George Soulie DeMorant zijn 'l' acupuncture chinoise', het eerste werk waar in meridianen voorkomen. Voor die tijd zijn er wel behandelingen onder de naam 'acupunctuur' geweest, maar daarbij prikte men steeds in de aandoening, in tegenstelling tot het ernaast prikken dat nu in gebruik is. Ook werden er voor '39 zeer dikke en platte naalden gebruikt, soms in combinatie met acupunctuurhamers. Begin jaren vijftig werd in China door de Grote Voorzitter Mao een aantal geneeswijzen traditioneel verklaard, waaronder de acupunctuur.
Ik vraag me af hoe middeleeuwe staaldraadtrekbanken eruit hebben gezien. Die moeten hebben bestaan, willen ze toen acupunctuurnaalden hebben kunnen maken.
Overigens geloof ik in acupunctuur bij behandeling van puisten, mits een brede platte naald wordt gebruikt, en de meridiaantheorie is verlaten.
Sinterklaas leeft!
Disclaimer

Berichtdoor willem_betz » 13 apr 2010, 02:31

Tja, die uitzending was eigenlijk teleurstellend: 200 km rijden, een halve dag kwijt, en van een gesprek van ongeveer 30-40 minuten worden maar een drietal zinnetjes gebruikt, die zonder de nuanceringen en bewijzen die verteld werden nogal drammerig kunnen overkomen.
Eén van de vele dingen die werden weg gelaten was dat die patiënt alle dagen zware medicatie neemt tegen pijn, en dat hij die voor geen geld zou durven stoppen, dat hij die acupunctuur ervaart als een bijkomende hulp, dat hij ook beterschap voelt na een bezoek aan de sauna. De prikker verklaarde ook dat hij de naalden niet steeds steekt in acupunctuurpunten, en dat hij zich niet veel aantrekt van meridianen. Toen men hem vroeg of hij geen tekening of beeldje met meridianen en punten kon laten zien voor de camera noemde hij dat voorbijgestreefd, wat nog eens bewijst dat zomaar wat prikken kan helpen tegen pijn, en dat het niet belangrijk is waar men prikt.
Soms vraag ik me af of het wel zin heeft aan dergelijke uitzendingen mee te doen, maar we kunnen toch moeilijk de kwaks het vrije veld geven. :?
In de inleiding werd gezegd dat skepp en de wetenschappelijke geneeskunde de alternatieve geneeswijzen bestrijden. Dat is niet correct, we strijden niet, we zeggen gewoon dat er geen bewijs is voor de werking.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Wet Willie » 13 apr 2010, 02:45

Beste Willem,

Je uitlatingen die het geloof in aderlatingen tijdens de middeleeuwen vergelijken met het geloof in acupunctuur vandaag waren inderdaad nogal ongelukkig gekozen vond ik. De vraag is: hoe leg je in 30 sec uit waarom één miljard chinezen wél gedurende tweeduizend jaar fout kunnen zijn. Geen gemakkelijke opgave, maar keep up the good work.

Mvg,
WW
Niets is te wonderbaarlijk om waar te zijn als het met de natuurwetten strookt. (M. Faraday)
Wet Willie

Berichtdoor Heeck » 13 apr 2010, 08:51

Willem

Hoe krijg je de TERZAKE-makers zo opgevoed dat ze uit een 30-40 minuten opname een zinvoller restant uitzenden ?!!
Weggegooide moeite op deze manier.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 13 apr 2010, 09:03

Het allerbelangrijkste was dat er sowieso een weerwoord was ! En dan nog verre van slecht. Waar het niet 100 % was moet vooral gekeken worden naar de idioot die de schaar hanteerde !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor zorba123 » 14 apr 2010, 00:17

acupunctuur werkt niet is gewoon een verplaatsing van de pijn als je lichaam een pijn grens heeft van10 en je hebt pijn in je linker arm nijp of prik heel hard in je rechter arm en je lichaam zal de pijn verdelen links bevoorbeeld 7 en rechts3 want je pijngrens is 10 is het zelfde met tandpijn nijp gewoon met je duimnagel naast een andere vingernagel en de pijn zal verdwijnen denk dat ze veel naalden zullen gebruiken bij de ziekenkas voor de prijsstijging te verzachten
zorba123

Berichtdoor Geen » 14 apr 2010, 15:02

Die patiënt komt overtuigend over: een ervaringsdeskundige! Hieronder een fragment uit een toneelstukje dat ik op een avnond in elkaar gestoken heb en opgevoerd werd door kinderen van 11-12 jaar (een feestje met als thema "Zien"; toevallig kom ik iets dergelijks vandaag ook tegen in het tijdschrift van Skepp, wat mij op het idee brengt onderstaand fragmentje hierop te zetten, om aan te tonen dat het zelfs in het lager onderwijs heel goed mogelijk is aandacht te besteden aan het verschijnsel - kan ook met prentjes i.v.m. gezichtsbedrog (succes verzekerd!).

Alle respect voor de overlevingsdrift (moed?) van die patiënt ("als je in de oceaan bent en je ziet een plank drijven, dan grijp je naar die plank", citaat uit filmpje) en er is geen reden om aan te nemen dat die acupuncturist een oplichter is (hoewel dat argument "2000 jaar empirie" mijn wenkbrauwen laat fronsen).

(Het gaat hier over "wat we zien"/"ervaren" en hoe dat gebruikt wordt door de sales manager die door de tijd reist - het laatste om te suggereren dat "het van alle tijden is".)

Journalist:
Ergens in Europa lag een kleine gemeente, en die gemeente lag nabij een steenkolenmijn. Dat was de tijd van Filips II, en de Hertog van Alva. In die tijd werden er reeds steenkolen gebruikt, zij het niet zoals onze grootouders en overgrootouders die gebruikten.

Professor:
Het is in onze tijd niet toegestaan dat vrouwen les geven aan de universiteit, maar dat bedekken we nu gemakshalve met de mantel der liefde... Maar terzake nu. Gerardus, let op. Dus, zoals ik zei... alle zwanen zijn wit... Er zwemt een zwaan in mijn vijver... Welke kleur heeft die zwaan?

Theofilus:
Wit, weledelzeergeleerde.

Professor:
Zeer goed, Theofilus. En zeg mij eens Gerardus: waarom?

Gerardus:
Omdat u gezegd heeft dat alle zwanen wit zijn.

Professor:
Fout, Gerardus.

Theofilus:
Omdat alle zwanen wit zijn, weledelzeergeleerde.

Professor:
Zeer goed, Theofilus. Maar nu wordt het moeilijk. Ik zeg... NU... Alle zwanen... die ik ken... zijn wit... Er zwemt een zwaan in de vijver van de Hertog van Alva. Welke kleur heeft die zwaan?

Gerardus:
Wit weledelzeergeleerde! Want ze zijn allemaal wit!

Professor:
Dàt heb ik niet gezegd domoor! Je zou beter leren luisteren. Zet uw ezelsoren maar op! En tegen morgen moet ik de JUISTE oplossing hebben.

Iedereen gaat weg (achter decor), behalve Gerardus.
Vader houdt zich klaar.

Gerardus:
Wat stelt die prof toch moeilijke vragen. Ik ga eens in mijn boeken kijken.

Bladert ondertussen in boeken

Gerardus:
Ik kom er echt niet uit!

Vader komt op.

Vader:
Gerardus! Ik had hier een zak met steenkolengruis! Waar is die zak?

Gerardus:
Ik zou het niet weten, vader! En ik ga nu slapen.

Gerardus gaat naar de zak (“hoofdkussen”) die op de grond ligt.

Gerardus:
Hé, ik heb een nieuw hoofdkussen.

Gaat liggen.

Gerardus.
Wat is dat hard. Maar dat komt misschien doordat het nieuw is. Nu ja, slaapwel.

Journalist:
In die stijd sliepen de mensen nog ‘s nachts. Er was geen electriciteit(*), geen efficiënte verlichting. De mensen gingen slapen als het donker werd, en stonden op als ‘s morgens het daglicht opkwam of als de haan kraaide.

Haan kraait.

Gerardus wordt wakker en staat recht.

Gerardus:
Hé, ik heb het gevonden! De prof zei: “Alle zwanen die IK KEN zijn wit. Niets zegt dat hij ook de zwaan van de Hertog van Alva kent! Dus...

Ondertussen komt vader tevoorschijn en gaat naar de zak (= hoofdkussen).

Vader:
Ha! Hier ligt die zak met kolengruis!

Gerardus:
Ik dacht, ‘t is een nieuw hoofdkussen! ‘t Was alleen een beetje hard.
Sales Manager komt al op (vanuit zijn teletijdmachine).
Vader gaat weg met de zak.

Gerardus:
Hoe komt het dat ik ‘s morgens ineens de juiste oplossing vond?

Sales Manager komt al op Gerardus toe

Sales Manager:
DAT, beste vriend, kan ik je uitleggen. Je moet alleen maar een beetje logisch denken.

Gerardus:
Logisch?

Sales Manager:
Wel ja. Ik kan je zelfs een nieuwe formule geven waarmee je indruk kunt maken op je vrienden.

Gerardus:
Ook op Theofilus, de slimste van de klas?

Sales Manager:
Ook op Theofilus. Luister naar mijn formule: als b volgt op a... dan is b het gevolg van a...... en dan is a de oorzaak van b... Geniaal hé! Als je vrienden dan niet onder de indruk zijn, dan zijn ze helemaal niet slim.

Gerardus:
a...? b...?

Sales Manager:
Denk een logisch na. Je hebt een probleem, en je geraakt er niet uit. Dan... a: Je slaapt op een zak met steenkolengruis.

Gerardus:
Ja, dat klopt. Dat is dus a.

Sales Manager:
En dan komt b. Je wordt wakker en het probleem is opgelost. Je hebt het toch zélf ondervonden? Dus ben je nu een ervaringsdeskundige! Dàt kunnen je vrienden niet zeggen hoor!

Gerardus:
Ja, b dus, ik heb de oplossing gevonden.

Sales Manager:
En dit dank zij a, dus die zak met steenkolengruis! Het is een zak van onze firma die per ongeluk bij de kolenmarchand terecht is gekomen.

Gerardus:
Ik begin het te snappen.

Sales Manager:
Want dat was niet zomaar steenkolengruis! Het was steenkolengruis dat bestraald geweest is met kosmische energie die in de kern van de aarde gevangen zit sinds zij ontstaan is en die opgevangen wordt door de laboratoria van de Firma Pakken, Rollen En Trollen, afgekort PRET. En de PRET staat altijd tot uw dienst! U vraagt, u krijgt! Als ervaringsdeskundige kun jij getuigen dat ons product werkt! Je de oplossing toch gevonden?!

Gerardus:
Ja, dank zij a, die zak met steenkolengruis! Hemel! Vader is al met die zak weg! Kun je mij geen nieuwe zak met kosmische dinges bezorgen?

Sales Manager:
Maar dat is duur hoor...

Gerardus:
Hoeveel kost dat?

Sales Manager fluistert iets in het oor van Gerardus.
Gerardus:
Wàt?! Zó duur! Maar dat kan ik niet betalen hoor!

Sales Manager:
Je hebt toch ook rijke vrienden?

Gerardus:
Ja, dat wel.

Sales Manager
Wel kijk, dan kunnen we het op een akkoordje gooien. Je bent tenslotte niet zomaar iemand, jij bent een ervaringsdeskundige. Jij bent het wandelend bewijs van de efficiëntie van ons produkt! Als ervaringsdeskundige kun je voor ons werken. Je vertelt je ervaring met ons kosmisch bestraald steenkolengruis aan je rijke vrienden, en als er zijn die het kopen, dan krijg JIJ het gratis!

Gerardus:
Gratis?!

Sales Manager:
Natuurlijk! Vergeet niet: JIJ bent de ervaringsdeskundige, en ik ben maar een gewone sales manager! Voor wat hoort wat! Wij zijn een ernstige firma hoor!

Gerardus:
Dan ga ik nu onmiddellijk naar mijn vrienden! Gedaan met hele dagen blokken! Leve het gekosmischdingest steenkolengruis!

Terwijl Gerardus weg gaat (naar achter decor):

Sales Manager:
Maar laat de professor er buiten hoor! En die Theofilus ook!

Sales Manager verdwijnt met teletijd-machine achter decor.

Journalist:
Zo, dat weten we nu ook alweer. Met een beetje hm.. hm... logisch denken... hm... hm... kom je er vanzelf. Hij heeft die zak toch zelf gezien, en wel met zijn eigen ogen? Onze ervaringsdeskundige heeft toch zelf ervaren hoe slim hij ervan werd? Als dat geen bewijs is van de werkzaamheid van Kosmisch Bestraald Steenkolengruis! U mag na onze voorstelling enkele zakje komen kopen, tegen een zacht prijsje, omdat u het bent.

(*) Is een foutje; zou moeten zijn "men wist nog niet hoe (met) electriciteit te gebruiken/om te gaan/op te wekken (nou ja)".

Plezierig was dat die kinderen die hele a & b kwestie én de manipulatie onmiddellijk doorzagen.
Geen

Keer terug naar Meldpunt