ZILVER: EEN INDUSTRIEEL OF EEN EDEL METAAL?

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

ZILVER: EEN INDUSTRIEEL OF EEN EDEL METAAL?

Berichtdoor Oogje » 03 maart 2010, 20:23

Hoi allemaal,
Terug van weg geweest. Maar blij terug te zijn.

Vraagje:

Is het maken van zilver een dure aangelegenheid? Ik bedoel: het tabel van Mendeljiev geeft aan dat het een edel metaal is. En: de structuur is gekend. En: alle atomen die ervoor nodig zijn, daarvan is onze 'universe' doordrongen. En toch - zo heb ik me laten wijsmaken - is zilver bijna niet te MAKEN. En indien toch: verschrikkelijk dure procedure!

Dus: moeten we het doen met het zilver dat we van de natuur kregen.

Addertjes onder het gras lonken ons toe:

1. Voorraad zilver behoorlijk beperkt en slinkt zienderogen (laatste decennia).
2. Industrieel gebruik zal alleen maar sterk toenemen in verscheidene sectoren (enkel in de fotografie is het gedaald, maar daar tegenover staan velerlei nieuwe toepassingen met zilver!)
3. Met opkomend China, India en Brazilië -> vraag naar computers, electronica, medische toepassingen etc. zal exponentieel toenemen.

Dus: zilver zal weldra een schaars industrieel product worden.

-> Waarom gebruikt men zilver voor industriële doeleinden, als men weet dat het zo schaars en niet namaakbaar is?

Vinden jullie dit pervers en indien niet, waarom niet?
Wat is de waarde van een 'edel' metaal, in tijden van economische BOOM?

Greetz
Oogje

Re: ZILVER: EEN INDUSTRIEEL OF EEN EDEL METAAL?

Berichtdoor willem_betz » 04 maart 2010, 01:42

hmmm! nieuwe atomen maken door kernsplitsing of door fusie ?
Niet doenbaar, niet betaalbaar.
Voorlopig enkel nog uit zilvererts te halen.
Goud maken uit lood, daarvoor hadden de alchimisten de steen der wijzen nodig :?
V.I.T.R.I.O.L.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Amanitine » 04 maart 2010, 17:22

De kwestie van het opraken van de ertsen is gelijkaardig voor allerlei andere belangrijke metalen (en halfmetalen en nog wel andere grondstoffen). Zilver is zo belangrijk, net als die andere metalen, omdat het bepaalde eigenschappen heeft die ofwel andere elementen missen, of waar andere elementen veel slechter scoren. Zilver is zo bijvoorbeeld de beste elektriciteitsgeleider bij kamertemperatuur. Het corrodeert ook veel minder snel dan de tweede beste geleider, koper.

Elementen kunnen inderdaad alleen maar nucleair (fusie of fissie) gemaakt worden en dat is zowat het onrendabelste dat je maar kunt bedenken, naast dat je zilver dan ook nog een radioactieve isotoop kan zijn.
Amanitine

Berichtdoor Oogje » 04 maart 2010, 20:57

Bedankt voor jullie reacties!

Vraagje:

De zilverprijs wordt artificieel laag gehouden.
De oorsponkelijke verhouding van de zilverwaarde in verhouding tot goud is 1/13.
De natuurlijke: 1/17.
De PRIJS, artificieel LAAG gehouden: 1/73 !
Dit terwijl de beschikbare hoeveelheid zilver enorm beperkt is, en
op is op.

DE AARD VAN HET INDUSTRIEEL VERBRUIK VAN ZILVER IS PERVERS: het meeste kàn niet gerecyleerd worden, want de hoeveelheid is gewoon te klein! (kledij, medische anti-bacteriële toepassingen, zonnecellen, computers, gsm's...).

Samenvattend:

Terwijl zilver als EDELMETAAL door Mendeljiev wordt gecatagoriseerd, en het een SCHAARS METAAL IS (schaarser dan de meeste andere metalen !!!!) èn het nièt namaakbaak is, wordt het op de meest verspillende (niet recycleerbare) manier gebruikt door de industrie, terwijl

VRAGEN:

1. SINDS WANNEER, WAAROM en DOOR WIE wordt de prijs zo artificieel laag gehouden: wie doet dat en how can they get away with it??!!
2. Hoe is zilver op een natuurlijk manier ONTSTAAN?

Greetz
Oogje

Berichtdoor Amanitine » 04 maart 2010, 21:37

De prijs hoeft niet per se laag gehouden te worden. De prijs van goud kan even goed kunstmatig hoog gehouden worden. De prijs hoeft zelfs niet kunstmatig gemanipuleerd worden: het kan even goed een functie van de vraag zijn. Goud is, als ik me niet vergis, veel meer gewild dan zilver omwille van verschillende eigenschappen die het heeft, waaronder een buitengewone aantrekkingskracht als waardemiddel voor de meeste mensen. Goud geleidt ook goed, is heel goed tegen corrosie bestand, kent anti-biotische eigenschappen...

Maar niets zegt dat elementen geprijsd moeten zijn naargelang hun voorkomen. Dat zilver ooit kan 'opraken' door entropische verspreiding is mogelijk, maar, nogmaals, dat geldt voor heel veel elementen. Lithium bijvoorbeeld, maar ook fosfor, zwavel, koper, gallium, helium...

Zilver is ontstaan gedurende de intense kernfusie tot zware kernen (zwaarder dan ijzer) die plaatsvindt na een supernova.

Dat zilver een edelmetaal is zegt niets. Er zijn zoveel edelmetalen en de meesten zijn veel zeldzamer dan zilver. Neem nu bijvoorbeeld Osmium, dat toch wel wat toepassing kent in de chemie als (zeer giftig) oxide en dus zo ook niet goed te recycleren valt.
Amanitine

Berichtdoor Planoudes » 04 maart 2010, 21:47

Amanitine schreef:Goud geleidt ook goed, is heel goed tegen corrosie bestand, kent anti-biotische eigenschappen...

Even corrigeren dat goud in feite niet zo goed geleidt, minder dan koper en veel minder dan zilver. In electronische toepassingen is goud pure verspilling. Het is wel erg populair bij audiofielen die er religieus van overtuigd zijn dat identisch metende kabels een hemelsbreed verschil in geluidskwaliteit uitmaken. Maar een probleem is dat electrolytisch vergulden van koper niet zo stabiel is. Daarom wordt er eerst nikkel of soms tin op het koper gelegd, en daarop dan de vergulding. Vaak wordt geschermd met de anti-oxiderende eigenschap van goud, maar dat houdt geen steek aangezien het nikkel eronder die eigenschap net zo goed heeft.
Kortom, de betere geleiding van goud is een (hardnekkige) fabel.
Het blinkt natuurlijk wel mooi en de winstmarges bij genoemde kabels zijn hallucinant.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Oogje » 04 maart 2010, 21:56

Hallo!

Bedankt voor je reactie!

Ik ben aan het investeren in fysiek zilver.
En ik zit dus met enerzijds met een gevoel dat ik dit edel metaal een beetje 'red' door het bij te houden.
Anderzijds vraag ik mezelf af of het wel wijs is om het te verkopen op het moment dat het echt schaars is geworden.

Het is echt wel zo dat de zilverrpijs nog nooit zover is afgeweken van de goudprijs als vandaag, en dit paralel met de periode sinds ziver inductrieel brede toepassingen kent.

De industrie houdt de prijs dus laag, om het te kunnen gebruiken.
Voor goede toepassingen - daar twijfel ik niet over.

Maar de natuurlijke verhouding (wat er te vinden is in hoeveelheid) is 1 goud tegenover 17 zilver.
De 'ouden' (oude beschavingen) bepaalden een prijsverhouding van 1 op 13. Waren dus voorzichtig.

Wij, vandaag: de prijs van zilver is 1/73se van goud. Terwijl de snelheid waarmee het verbruikt wordt cummulatief gestegen is tegenover de tijd van de ouden.

Dat is toch pervers, niet?

http://lib.store.yahoo.net/lib/rarecoin ... Prices.gif
Oogje

Berichtdoor Planoudes » 04 maart 2010, 22:03

Maar de zilverstandaard is toch allang verlaten? Een discrepantie lijkt me dan toch tamelijk normaal. Terug naar 1/13 zal het nooit meer gaan vrees ik, zet dat maar uit je hoofd.
Lijkt mij eerder speculatie. Alhoewel ik 1 op 73 op zich wel een goede deal vind. Wellicht interessant als diversificatie. Vergeet echter niet dat het mogelijk eerder het goud is dat zeer hoog staat, niet noodzakelijk het zilver dat laag staat.
Planoudes

Berichtdoor Amanitine » 04 maart 2010, 22:27

Planoudes schreef:Even corrigeren dat goud in feite niet zo goed geleidt, minder dan koper en veel minder dan zilver. In electronische toepassingen is goud pure verspilling. Het is wel erg populair bij audiofielen die er religieus van overtuigd zijn dat identisch metende kabels een hemelsbreed verschil in geluidskwaliteit uitmaken. Maar een probleem is dat electrolytisch vergulden van koper niet zo stabiel is. Daarom wordt er eerst nikkel of soms tin op het koper gelegd, en daarop dan de vergulding. Vaak wordt geschermd met de anti-oxiderende eigenschap van goud, maar dat houdt geen steek aangezien het nikkel eronder die eigenschap net zo goed heeft.
Kortom, de betere geleiding van goud is een (hardnekkige) fabel.
Het blinkt natuurlijk wel mooi en de winstmarges bij genoemde kabels zijn hallucinant.

Ik ga me geen expert qua elektronica noemen, maar dit is het eerste wat ik hiervan hoor. Heb je een bron?
Amanitine

Berichtdoor Planoudes » 04 maart 2010, 22:29

Planoudes

Berichtdoor Oogje » 05 maart 2010, 21:58

Beste planouders,

De standaard is inderdaad verlaten: volgt goud niet meer in dezelfde verhouding. Waardoor zilver behoorlijk goedkoop is in verhouding tot goud, als je de prijsverhouding historisch vergelijkt. Zo kan men de prijs van zilver manipuleren, teneinde het toegankelijk te houden.
Toen de standaard er was, was de gestandaardiseerde prijsverhouding er eentje die goud volgde. Nu volg zilver nog steeds maar minder in voorspelbare vorm (zodanig dat er contraditorische theorieën bestaan over zilver volgend op goudprijs of juist andersom) en vooral: wijkt de prijs meestal heel ver af van deze van zilver. Dit terwijl de natuurlijke (wat er in de grond nog zit) verhouding kleiner is geworden. Omdat het verbruik zo hoog ligt en alsmaar sneller gaat.
De natuurlijke verhouding (wat er in de aardkorst zit) was 1 goud op 17 zilver.
Maar dat kan ondertussen 1 op 15 of zelfs kleiner zijn geworden.
Maar de prijs is dus 1 op 73 of iets in die buurt.

Sommigen beweren door de te hoge goudstandaard. Zilver niet volgend op goud, nee: goud die zijn eigen al te hoge weg gaat.

Anderen zeggen dat zilver artificieel laag wordt gehouden. Ongecht of goud artificieel te hoog stat of niet.

Maar hoe het komt dat zilver zo verbruikt wordt en de prijs laag blijft snapt mijn logisch verstand niet.

Ik stel me trouwens ook de gelijkaardige vraag mbt petroleum:
De petroleum raakt op en toch blijft de prijs relatief dezelfde. Ja, petroleum is duurder geworden, maar niet in zulke verhouding als tot de slinkende natuurlijke beschikbaarheid ervan.
En namaakbaar is het evenmin als zilver.
Mijn vermoeden: ze houden de prijs relatief laag omdat de economie anders zou stilvallen (70% is petroleum-afhankelijk).
Ondertussen doen ze als gekken onderzoek om weldra over te schakelen. En hopen om een conjunctie te bereiken tussen een brede toepassing van de alternatieve met het definitieve verdwijnen van petroleum uit de aardkorst.

Misschien is hetzelfde met zilver aan het gebeuren. Of zal het gebeuren. Dat men als gekken naar alternatieven zal zoeken voor zilver (bv al is hyperzwart schilderij in de US dat men eventueel kan gebruiken in zonnecellen: van gehoord in het nieuws?), terwijl men de prijs nog even relatief laag houdt om de industrie te laten draaien en dus ook de economie. En intussen hopen een conjunctie te bereiken tussen een brede toepassing van de alternatieve met het 'redden' van een kleine hoeveelheid zilver voor de 'minnaars'.
Zijn er economen op deze site die me dit op verstaanbare manieren kunnen bevestigen / weerleggen / uitleggen?

Greetz!
Oogje

Berichtdoor Oogje » 06 maart 2010, 15:33

Oogje

Berichtdoor Planoudes » 06 maart 2010, 16:08

Oogje, je speculeert op iets wat gemeenzaam bekend is sinds Jevons' Coal Question. Speculatie heeft al veel rijken gemaakt maar minstens evenveel zeepbellen, van tulpenbollen tot huizenkredieten. Vandaar dat je nooit mag vergeten te diversifiëren, of, met Pasen in 't verschiet, niet alle eieren in één mandje moet leggen.
Planoudes

Berichtdoor Oogje » 06 maart 2010, 23:23

ThnX Vriend
Dat doe ik àlleszins!
Kben vandaag te paard naar Nederland mijn zilver gaan halen en morgen plant ik het in mijnen of: nekeer zien of tgroeit! :lol: :lol: :lol: :lol:

Ted Butler werd uitgelachen ivm zijn artikel over manipulatie van de prijs.
Men is het echter stillaan serieus aan het nemen en onderzoek is bezig.

Al vanouds bekend dat zilver sinds jaren negentig de normale verhouding van 17 op 1 goud niet meer volgt?
Hmm, ik betwijfel dat ten zeerste. Het is immers nog niet zoalng geleden.
Terwijl 1 op 17 al eeuwen lang de norm was. Nooit eerder gebeurd dat die zo afweek sinds negentiger jaren.

Maja: ik kan ook soms lang staren op iets zonder het te zien! :wink:
Oogje

Berichtdoor Amanitine » 06 maart 2010, 23:25

Ik weet dat goud slechter geleid dan zilver en koper (niet zo'n groot verschil toch - aluminium wordt immers ook nog gebruikt als geleider en geleidt slechter dan goud), maar ik vroeg of je een bron had dat die andere eigenschappen (resistentie tegen corrosie) geen voordeel opleveren bij het gebruik van goud in huidige elektrische toepassingen.
Amanitine

Berichtdoor Planoudes » 07 maart 2010, 00:29

Amanitine, dan hadden we elkaar niet goed begrepen. In chips bv wordt goud vaak gebruikt omwille van die corrosiebestendige eigenschap. Maar dan gaat het om massief goud. Er zijn echter ook toepassingen waar verguld koper wordt gebruikt en dat is al heel wat minder zinvol vanuit technisch oogpunt, maar is wel voor marketingdoeleinden populair. De weerstand is een functie van lengte versus diameter en hangt af van de geleidbaarheid van het materiaal. Als je bv een zilveren geleider inruilt voor een aluminium exemplaar dan zal die bij gelijke lengte dikker moeten zijn om een identieke geleiding te verzekeren. Ik heb me vroeger veel beziggehouden met electronica (meer bepaald audio) en in die wereld kom je de gekste beweringen tegen over geleiding en dergelijke, o.a. is minstens 95 % van de audiofielen ervan overtuigd dat goud het beste geleidende materiaal ter wereld is, dat is echt een bijzonder hardnekkige fabel. Ik dacht eerst dat jij een soortgelijke bewering over goud zou doen.

@ Oogje: ik dacht dat de zilverstandaard in de belangrijke economieën al in de 18e eeuw verlaten werd. Jaren 1990 vind ik dan ook erg twijfelachtig als datering. Hoe het zit met de prijsschommelingen weet ik echter niet direct. Zilver is tegenwoordig gewoon een industriële grondstof en dus net zo goed onderhevig aan marktvraag en alle gevolgen vandien als pakweg olie en dergelijke.
Planoudes

Berichtdoor Oogje » 07 maart 2010, 14:47

Hello

Op
http://goldinfo.net/silver600.html
de GELE LIJN (dat de verhouding uitdrukt) zie je een rapport over de geschiedenis en ook een tabel dat ik je al eerder hier toonde.
Daar zie je duidelijk dat de verhouding eeuwen lang dezelfde bleef, men daarbij de verhouding van de aanwezigheid in de aardkorst volgde: 1 op 17. Inderdaad al verandering merkbaar sinds begin 19de eeuw.
Maar heftige veranderingen merkaar in de 2de helft van de 20ste eeuw. En drasisch vanaf jaren 80.

Ik bedoel dat de zilverprijs van toen af zelf tegengesteld reageer op de goudprijs.
Men devalueert zilver om het te kunnen gebruiken. Maar ik denk dat daar een evenwicht in zal worden gezocht. Omdat dat schommelen niet goed is voor de industrie, noch voor de economie.
En de uiterst kleine hoeveelheden die de industrie gebruikt voor kledij, medischa anti-bacteriële toepassingen en electronica, brengt met zich mee dat de industrie ook bij een hogere zilverprijs naar zilver zal blijven vragen.

Ik begin me er in te verdiepen, ben dus nog niet vertrouwd genoeg om je een voldoeninggevend antwoord op te geven.

Insiders zelf weten niet precies hoe het komt en of men dat kan maken: die prijzen loskoppelen, terwijl de voorrad geslonken is (meen heeft geen precies idee maar het is alvast niet langer 1 op 17).

Reeds door mij hoger vernoemde publicist Ted Butler schreef over manipulatie, werd ervoor uitgelachen, maar het wordt sinds enkele maanden serieus onderzocht en het begint erop te lijken dat hij gelijk krijgt. Maar daar reken ik alvast niet op. Ik weet àlleszins dat een klein deel van mijn centjes die ik er EVENTUEEL (ik was aan het grappen - dat te paard gaan enzo!) zeker niet minder zullen opbrengen dan op en spaarrekening, omdat de zilverprijs niet lager kàn gaan.
Net zoals petroleum: men houdt het laag om de economie te doen draaien, maar men kan het niet blijven laag houden, eens de voorraad enorm slinkt èn de vraag maar blijft toenemen.

voor een reeks artikels:
http://www.bullionbullscanada.com/index ... Itemid=130

Het zijn welliswaar believers in zilver, maar ze hebben wel een punt.

ZILVER EEN INDUSTRIEEL PRODUCT: ja, maar niet ènkel een industrieel product. Met het duurder worden van goud schakelt men over op zilver voor juwelen. n het is en blijft een edelmetaal.

En: er worden nog altijd munten gemaakt in zilver waarmee men kan betalen. Opkomende industriële grootmachten happen naar goud en zilver. India heeft niet zolang gleden een gigantische hoeveelheid goud vn de US gekocht. De US heeft daarmee zijn instellingen gered uit de financiële malaise. China spoort haar burgers dan weer massaal aan om zilver op te kopen, te investeren in zilver en zilveren munten.

Groetjes
Oogje

Keer terug naar Meldpunt