Religie is niet 'normaal'

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

Religie is niet 'normaal'

Berichtdoor Timmber » 18 feb 2010, 22:17

http://www.nrc.nl/wetenschap/article248 ... piritueler

Kwestie van wat tegengas te geven tegenover de topic 'Atheïsme is niet normaal'
Mochten de moderatoren vinden dat deze kwestie ook daaronder besproken kan worden mag je dit wat mij betreft gerust naar daar verhuizen. Maar omdat ik een grijns bij het lezen van onderstaande passage niet kon onderdrukken licht ik speciaal dit stukje er uit.

Dit onderzoek laat zien dat spirituele ideeën ontstaan als bepaalde delen van de hersenen niet goed functioneren. Die biologische basis werd al wel verwacht: spiritualiteit is deels erfelijk, en mensen met schizofrenie en sommige persoonlijkheidsstoornissen zijn ook vaak spiritueler.

Bron: NRC Handelsblad (Originele bron: Neuron, 11 februari)
Timmber

Re: Religie is niet 'normaal'

Berichtdoor Planoudes » 18 feb 2010, 22:30

Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Timmber » 21 feb 2010, 06:34

Skeppie en Luther: geen reactie?
Timmber

Berichtdoor Amanitine » 22 feb 2010, 00:38

Ik zie niet waarom ze deze vaststelling zomaar extrapoleren naar alle spiritualiteit. Als vastgesteld wordt dat x tot schizofrenie kan leiden, dan gaan we toch niet besluiten dat schizofrenie altijd op deze manier ontstaat?
Amanitine

Berichtdoor Skeppie » 22 feb 2010, 20:38

Timmber schreef:Skeppie en Luther: geen reactie?

Waarom zou ik reageren?
Ik ben religieus en gelovig.
Dat valt niet te bewijzen.
Zeker niet gezien de starheid in geloofszaken die zelfs fundamentalistische ideologieën overtreffen.

Naar jullie maatstaven ben ik derhalve niet normaal.

Ik voel me niet geroepen om als schietschijf te dienen. :mrgreen:
Skeppie

Berichtdoor Lorre » 22 feb 2010, 21:04

Gelovigen zijn niet abnormaal.
De mens heeft nu eenmaal een goedgelovig brein.
Maar als ik rationeel nadenk, kan ik alleen maar besluiten dat de kans zeer dicht bij nul ligt dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat dat invloed uitoefent op ons leven . Ik geloof daar dan ook niet in.
Jij wel en je legt daarbij rationele argumenten naast je neer. Dan kan je op een discussieforum inderdaad niet veel komen doen. Maar ik vind jou niet abnormaal
Lorre

Berichtdoor Skeppie » 22 feb 2010, 22:47

Lorre schreef:Gelovigen zijn niet abnormaal.
De mens heeft nu eenmaal een goedgelovig brein.
Maar als ik rationeel nadenk, kan ik alleen maar besluiten dat de kans zeer dicht bij nul ligt dat er een bovennatuurlijk wezen bestaat dat invloed uitoefent op ons leven . Ik geloof daar dan ook niet in.
Jij wel en je legt daarbij rationele argumenten naast je neer. Dan kan je op een discussieforum inderdaad niet veel komen doen. Maar ik vind jou niet abnormaal

Ik dank je oprecht voor je evenwichtige posting.
Hoewel ik niet erg actief ben geweest op dit forum, is het de eerste keer dat ik eens geen sarcastisch en neerbuigend antwoord heb gekregen (m.u.v. het door jou gebruikte woord: goedgelovig).

Jouw conclusie ten aanzien van mijn acte de presence op dit forum m.b.t. religie, atheïsme en geloof, deel ik dan ook ten volle.
Skeppie

Berichtdoor Lorre » 23 feb 2010, 01:44

Geen dank, vuile christenhond! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lorre

Berichtdoor Planoudes » 23 feb 2010, 10:08

Dat is gewoon flauw zelfbeklag. Gelovigen zien zichzelf graag als slachtoffer/martelaar.
Voor zover ik me herinner werd er bijna niet op de persoon Skeppie gespeeld, wel op zijn geloof. Nu, we kunnen uiteraard van gelovigen niet verwachten dat ze een objectieve weergave van feiten kunnen geven :mrgreen:
Planoudes

Berichtdoor Skeppie » 25 feb 2010, 16:15

Lorre schreef:Geen dank, vuile christenhond! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ach, nog een gelovige op dit forum: een fundamentalistische moslim! :shock: :shock:
Skeppie

Berichtdoor Lorre » 25 feb 2010, 16:37

Allahoe akbar!
Lorre

Berichtdoor Planoudes » 25 feb 2010, 16:49

Doe me denken aan een vermeldenswaardige anekdote.

Het zal wellicht iedereen op dit forum verbazen, maar ik ben ooit in deze moskee:

Afbeelding

moslim geworden.

Dat ging als volgt: ik was op reis in Iran en wilde graag de moskee van Imam Reza in Mashhad bezoeken. Een bepaald deel was enkel toegankelijk voor moslims. Dus dan heb ik even vlug een bepaald koranvers voorgelezen (ben al vergeten welk, ze lijken ook allemaal op elkaar :lol: ) en dat schijnt voldoende te zijn om moslim te worden.

Dus ja.
Planoudes

Berichtdoor Digit » 25 feb 2010, 17:01

Volgens de koran wordt iedereen als moslim geboren. alleen duurt het bij sommigen nogal lang vooraleer ze dat beseffen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 25 feb 2010, 17:04

Oef, dan voel ik me al niet meer zo alleen! :lol: :lol: :lol:
Planoudes

Berichtdoor Peepoll » 03 maart 2010, 00:59

Skeppie,

je zit te klagen dat je alleen maar tegenwind krijgt van de leden van dit forum.
Vind je dat zelf dan zo verrassend, na het posten van allerlei scherpe uitspraken?
Je noemt hier even een groot deel van de mensen dom, omdat ze niet in jou geloof geloven...
En dan nog dit:
De mensen die Hem wel ontkennen zijn wel heel erg beperkt in hun verstandelijke vermogens.

Vele mensen die 'Hem' wel ontkennen, hebben - ondanks hun beperkte verstandelijke vermogens - toch wel erg slimme uitvindingen ter wereld gebracht, of de mensheid een zeer grote dienst bewezen. Ik kan zo wel wat voorbeelden opnoemen.

Kortom, ik vind het jammer dat je anderen verwijt van iets dat je zelf ook doet. Hoe noemt men dat ook al weer...?

Om maar te zwijgen over jouw niet-onderbouwde posts...
Peepoll

Berichtdoor Digit » 03 maart 2010, 10:03

Planoudes schreef:Doe me denken aan een vermeldenswaardige anekdote.

....

Dat ging als volgt: ik was op reis in Iran en wilde graag de moskee van Imam Reza in Mashhad bezoeken. Een bepaald deel was enkel toegankelijk voor moslims. Dus dan heb ik even vlug een bepaald koranvers voorgelezen (ben al vergeten welk, ze lijken ook allemaal op elkaar :lol: ) en dat schijnt voldoende te zijn om moslim te worden.

Ben je nu nog moslim ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 04 maart 2010, 16:50

Ik denk het niet. Ik ben uiteraard atheïst, maar heb me dus een keer lid gemaakt van de moslimclub, evenwel zonder nare bijkomstigheden zoals besnijdenis en dies meer. Bidden en zo heb ik ook nooit van zijn leven gedaan. Het was eigenlijk gewoon om dat schrijn binnen te kunnen. Zoiets heb ik wel meer gedaan. In Meteora zijn bepaalde kloosters slechts toegankelijk voor orthodoxe Grieken, dus kroop ik even in die gedaante. Dat lukte vrij aardig bij enkele kloosters, tot een monnik in de smiezen kreeg dat ik toch geen echte was. Die begon mij vervolgens uit te schelden voor protestant. Ik vond dat een vrij hilarische beschuldiging en na het lachen vertelde ik de man dat ik gewoon een normale atheïst ben. Een vrij onbekend begrip dat ik even moest verduidelijken. Want geloven in een bebaarde hemelbewoner, zij het dan op iets afwijkende wijze, dat vond die monnik heel plausibel. Maar geloven dat er mensen zijn die daar niet in geloven, dat was voor hem een hele opdracht. In een Nepalese tempel heb ik geprobeerd me als devote Hindu voor te doen, maar dat lukte helemaal niet. Ik kwam er gewoon niet in.
Kortom, als religieuze party-crasher ben ik niet onbeslagen :mrgreen:
Dat is natuurlijk een bijkomend voordeel van atheïsme: al die rituelen en lidmaatschappen hebben geen enkele betekenis dus kun je ongestoord overal aan deelnemen als je nieuwsgierigheid je drijft. Ik vermoed dat pakweg moslims niet probleemloos ter communie kunnen gaan.
Waarschijnlijk betekent dergelijk shopgedrag het einde van mijn lidmaatschap. Maar zeker weten doe ik het niet. Bij ontdopen krijg je toch ook de boodschap dat mensen gods daden niet kunnen ongedaan maken. Dus waarschijnlijk zit ik nog wel ergens in religieuze databases.
Nu, het verschil wat dat laatste betreft is dat je in het christendom letterlijk ergens in een register bent opgenomen met allerlei gegevens. In de islam staat dat niet op papier, enkel allah houdt dat bij.
Planoudes

Berichtdoor Digit » 06 maart 2010, 15:42

Dan heb je nu een probleem, en een serieus ! :shock:

De sharia (of minstens bepaalde interpretaties ervan) aanziet geloofsafval als de ergst mogelijke zonde. Zó erg dat elke rechtegeaarde moslim een afvallige mag (en soms zelfs moet) doden ! Je marrokaanse buurman zal nooit meer dezelfde zijn vanaf nu ! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Meldpunt