claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Mediaberichten, Debatten, lezingen, dingen die door tijdsdruk dringend zijn, ....

claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor Crox » 05 sep 2009, 11:04

Geacht Forum,

Er zijn heel interessante claims met betrekking tot snelleren. Die staan bijvoorbeeld in boeken van Tony Buzan of ook in die van de Nederlandse Jan-Willem van den Brandhof. Er is een organisatie die zich Purple Monkey noemt die middelbare scholieren en aankomende studenten hierin opleidt. Zo is er de claim dat mensen 5 tot 20 x sneller kunnen leren als ze de aanbevolen methode volgen. Ik vind het geweldig als het klopt. Wat mij minder bevalt in die publicaties, is dat er ook adviezen zijn t.a.v. voeding e.d. terwijl dit niet de primaire deskundigheid van de auteurs lijkt te zijn. Waar ik nu benieuwd naar ben, is in hoeverre de forumleden de fantastische claims onderschrijven. Waar ik nog meer naar benieuwd ben, is waarom - als die aanpak zo superieur is - de verschillende overheden er niet zwaar op inzetten, waarom de aangereikte leerstof van jongs af aan niet al in de vorm van een mindmap wordt aangeboden. Het lijkt niet veel te hoeven kosten om de nieuwe manier toe te passen. Maar ook individuele leraren lijken er niet echt warm voor te lopen.

Wat is uw idee hierover?

Met Vriendelijke Groeten,

Crox
Crox
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 dec 2006, 13:07

Re: claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor Crox » 13 aug 2010, 10:31

ik ben verbaasd dat niemand op dit bericht heeft reageerd.

Iemand ooit gehoord van de Ebbinghaus vergeetcurve? En hoe je die kennis kunt toepassen om juist niet te vergeten? En hoe effectief dat is? Leeft dit onderwerp dan totaal niet?

Heel spijtig... :(
Crox
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 dec 2006, 13:07

Re: claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor willem_betz » 13 aug 2010, 11:45

je legt de lat wel erg hoog: je vernoemt enkele boeken, verwacht dat de deelnemers die gaan lezen en dan hun mening geven ?
Meer kans op reactie kan je krijgen door zelf al wat zoekwerk te doen, bijv via Google, door enkele controversiële stellingen uit dat boek zelf te verwoorden, zo mogelijk enkele aanklikbare links in te lassen....
Er worden al sinds vele tientallen jaren "opleidingen" uitgevonden om de hersenen "beter" te laten werken. De meeste verdwijnen ook weer snel.
Een voorbeeld kan je vinden uit Engeland waar door slechte wetenschap brain gym in een aantal scholen werd ingeveoerd. De kritische commentaren daarop door Ben Goldacre zijn hilarisch.
zie bijv http://www.badscience.net/category/brain-gym/
of doe een search op die website naar "brain gym" dan vind je nog meer.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
Avatar gebruiker
willem_betz
Beheerder
 
Berichten: 4677
Geregistreerd: 24 okt 2006, 01:29

Re: claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor slechtweervandaag » 18 mei 2013, 01:19

Door training is het mogelijk het leestempo te verhogen. Waarden boven de 500 woorden per minuut zijn evenwel onrealistisch, volgens het overzicht over snellezen in de link hieronder.
http://www.schnell-leser.de/Schnelllesen_24.04.2008.ppt

Een betere manier om op leestijd te besparen: lees vooral geen boeken waar onzin in staat.
slechtweervandaag
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 21 okt 2006, 00:52

Re: claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor Crox » 22 maart 2017, 09:46

inmiddels zijn we wat verder in de tijd. Het gebruik van mindmapping is zinvol. Het biedt de mogelijkheid informatie in samenhang neer te zetten, zodat inzicht in die samenhang al direct ontstaat. Wat men 'snappen' pleegt te noemen, gaat sneller. Het zou handig zijn om net zoals in de ICT er regels zijn voor het opzetten van gegevensmodellen, er goede regels zouden zijn ter ondersteuning om tot een goede opzet van een mindmap te komen.

De befaamde 'nonnen' die helpen in korte tijd een taal te leren, die bestaan echt. Het zijn inmiddels geen nonnen meer. Het is een instituut geworden dat middels intensieve begeleiding, de basis legt voor een taal, waarna je die wel direct moet gaan toepassen, bij voorkeur in het betreffende land, want anders 'verdampt' de kennis weer. Dit principe wordt in de ICT ook veel toegepast. Men noemt het dan geprogrammeerde instructie. Zeer intensief. Zes uur per dag is al sterk belastend. Ook hier geldt dat je de verworven kennis snel verliest, als je die niet de daarop volgende periode gebruikt. Na de cursus direct op vakantie gaan, betekent afscheid nemen van nagenoeg al de cursus-kennis.
Crox
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 dec 2006, 13:07

Re: claims over speedlearning, snellezen, mindmapping

Berichtdoor Heeck » 22 maart 2017, 13:07

Crox,

Het lijkt toch wel dat onderzoek aan het Radboud minder ver is dan de nonnen.
http://www.dekennisvannu.nl/site/artike ... tleet/8917

Of dat het toch over verschillende zaken gaat, want ooit uitgezonden geweest naar het buitenland heb ik daar in plaats van nonnen de lokale versie van Sesame-street ingezet: elke dag een uur en ook dat helpt fantastisch.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Avatar gebruiker
Heeck
 
Berichten: 6518
Geregistreerd: 20 okt 2006, 22:09
Woonplaats: Leeuwarden


Keer terug naar Meldpunt

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast